Mikä katurengas radalla?

Aloittaja Taffu, 09.04.13 - klo:11:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Taffu

09.04.13 - klo:11:10 Viimeisin muokkaus: 09.04.13 - klo:11:17 käyttäjältä Taffu
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.01.13 - klo:07:08
Lainaus käyttäjältä: brand - 03.01.13 - klo:20:43
Tervehdys rata-miehet/naiset. Mitäs Pirellin rengasmallia suosittelette katu/rata käyttöön?  pääpainona rata.
Rengaslämppäreitä ei ole käytössä, ja ajaen radalle useimmiten. Diablo Rosso Corsa oli viime kesänä käytössä..

Riippuu aika paljon siitä, että millaisia vauhteja ajelet. Hitaassa ryhmässä riittää käytännössä mikä tahansa musta ja pyöreä, keskiryhmässä joku Corsa III tai nykyinen vastaava on varmaan aika passeli ja jos vauhti lähentelee jo nopeaa ryhmää, mutta haluaa vielä ajella ilman lämppäreita, on Supercorsa SP (eli supersorsan katuversio) paras valinta. Tuo SP pitää ilmeisesti kylmänäkin vähän paremmin kuin SC-seokset ja lämpenee ajamalla helpommin. Vauhdin kasvaessa suosittelen kyllä hankkimaan lämppärit ja siirtymään oikeisiin seoskumeihin jo ihan oman turvallisuuden takia.

Onkos tuossa koko totuus, eli paras katurengas radalle on tuo Supercorsa SP? Jotkin kehuneet Metsun K3:a myös, ja joitain muitakin malleja. Ja Misukaltakin löytyy jos jonkinlaista Power-rengasta. Tämä nyt on tällaista etukäteispohdintaa, tällä hetkellä mopossa on alla Pirelli Diablo Corsa III:t, mutta vaihtohan tulee jossain vaiheessa eteen jokatapauksessa.

Erotin tämän omaksi aiheeksi, kun isot pojat puhuu slickseistä tossa toisessa triidissä :)

Edit - Lisätään vielä, että radalle ajan reppu selässä samoilla renkailla ja lämppäreitä ei ole tarkoitus käyttää.

T1mppa

09.04.13 - klo:11:58 #1 Viimeisin muokkaus: 09.04.13 - klo:12:04 käyttäjältä T1mppa
Itselläni kokemusta Pirelli Supercorsa PRO SC:stä. Alkuaikoina sillä ajelin radalle ja radalla parilla ekalla kiekalla lämmitin pitäväksi. Hyvä oli, seokset oli SC2 (medium) edessä ja takana. Pyörä oli YZF600R.

Mietin, että jos Dunlopin Sportmax D211GP (tai mikä nyt onkaan uuden mallimerkintä) saa ajettua lämpimäksi, niin sehän olisi mielestäni ehdoton valinta. Paras rengas millä olen ajanut. Yksi setti löytyy vielä rengaspinosta. Itse käytän nykyään rengaslämppäreitä.

Edit: Tuossa Supercorsassa on märkäpito todella huono. Mutta pitoa löytyy kuivalla todella paljon. Onhan tuo vieläkin kovassa käytössä rr-kisoissa ympäri maailman.

app

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 09.04.13 - klo:11:10
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.01.13 - klo:07:08
Lainaus käyttäjältä: brand - 03.01.13 - klo:20:43
Tervehdys rata-miehet/naiset. Mitäs Pirellin rengasmallia suosittelette katu/rata käyttöön?  pääpainona rata.
Rengaslämppäreitä ei ole käytössä, ja ajaen radalle useimmiten. Diablo Rosso Corsa oli viime kesänä käytössä..

Riippuu aika paljon siitä, että millaisia vauhteja ajelet. Hitaassa ryhmässä riittää käytännössä mikä tahansa musta ja pyöreä, keskiryhmässä joku Corsa III tai nykyinen vastaava on varmaan aika passeli ja jos vauhti lähentelee jo nopeaa ryhmää, mutta haluaa vielä ajella ilman lämppäreita, on Supercorsa SP (eli supersorsan katuversio) paras valinta. Tuo SP pitää ilmeisesti kylmänäkin vähän paremmin kuin SC-seokset ja lämpenee ajamalla helpommin. Vauhdin kasvaessa suosittelen kyllä hankkimaan lämppärit ja siirtymään oikeisiin seoskumeihin jo ihan oman turvallisuuden takia.

Onkos tuossa koko totuus, eli paras katurengas radalle on tuo Supercorsa SP? Jotkin kehuneet Metsun K3:a myös, ja joitain muitakin malleja. Ja Misukaltakin löytyy jos jonkinlaista Power-rengasta. Tämä nyt on tällaista etukäteispohdintaa, tällä hetkellä mopossa on alla Pirelli Diablo Corsa III:t, mutta vaihtohan tulee jossain vaiheessa eteen jokatapauksessa.

Erotin tämän omaksi aiheeksi, kun isot pojat puhuu slickseistä tossa toisessa triidissä :)

Edit - Lisätään vielä, että radalle ajan reppu selässä samoilla renkailla ja lämppäreitä ei ole tarkoitus käyttää.

Oisko ollut 2010 Bike-lehdessä testi Ruotsissa. Muistaakseni paikallinen SB mestarismies testaajana. Supercorsa SP oli sekunnin pari nopeampi muita, ja testaaja ylisti maasta taivaaseen. Ostinkin silloin heti parin, ja oma Ahveniston aika parani ensimmäisenä päivänä heti 3.5 s. Pito aivan eri luokkaa kun ensiasennusrenkaalla. Sen tunsi perseellään aloittelijakin heti.

Ratarengas Oy on firma jolta löytynee varastosta, mikäli oikein muistan.

nopea57

Taitaa olla tämä testiviite:
http://www.duell.fi/Pirellin_rengas_Bike_testivoittajana

On kyllä jo mahdollisimman lähellä slicksiä, ei ihme että käy radalle.

app

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 09.04.13 - klo:15:08
Taitaa olla tämä testiviite:
http://www.duell.fi/Pirellin_rengas_Bike_testivoittajana

On kyllä jo mahdollisimman lähellä slicksiä, ei ihme että käy radalle.

Just sama. Lehtikin löytynee jostain varaston laatikkoläjistä vielä.

Vielä renkaan tuntumasta; Kun lähdin ensimmäistä kierrosta ajamaan Ahvenistolla, pelästyin että rengas tyhjä tai jotain, kun pyörä luikerteli omituisesti kantatessa. Muutama mutka, ja mopo meni kun kiskoilla. Toimii siis samalla tapaa kuin oikeat seosrenkaat, eli kylmänä pito erittäin huono, mutta lämmettyään hyvä. Lämpeni tosiaan muutaman mutkan jälkeen.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 09.04.13 - klo:11:10
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.01.13 - klo:07:08
Lainaus käyttäjältä: brand - 03.01.13 - klo:20:43
Tervehdys rata-miehet/naiset. Mitäs Pirellin rengasmallia suosittelette katu/rata käyttöön?  pääpainona rata.
Rengaslämppäreitä ei ole käytössä, ja ajaen radalle useimmiten. Diablo Rosso Corsa oli viime kesänä käytössä..

Riippuu aika paljon siitä, että millaisia vauhteja ajelet. Hitaassa ryhmässä riittää käytännössä mikä tahansa musta ja pyöreä, keskiryhmässä joku Corsa III tai nykyinen vastaava on varmaan aika passeli ja jos vauhti lähentelee jo nopeaa ryhmää, mutta haluaa vielä ajella ilman lämppäreita, on Supercorsa SP (eli supersorsan katuversio) paras valinta. Tuo SP pitää ilmeisesti kylmänäkin vähän paremmin kuin SC-seokset ja lämpenee ajamalla helpommin. Vauhdin kasvaessa suosittelen kyllä hankkimaan lämppärit ja siirtymään oikeisiin seoskumeihin jo ihan oman turvallisuuden takia.

Onkos tuossa koko totuus, eli paras katurengas radalle on tuo Supercorsa SP?

Tuossa kysyttiin alunperin, että mitä Pirellin rengasmallia suositellaan, joten en sotkenut muita merkkejä mukaan tuohon vastaukseen. Esim. Toi mezin k3 on vastaava kumi kuin Supersorsa SP. Muillakin merkeillä on vastaavia kumeja. Tässä töiden ohessa ei vain ehdi enempiä kirjotella.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.04.13 - klo:11:58

Mietin, että jos Dunlopin Sportmax D211GP (tai mikä nyt onkaan uuden mallimerkintä) saa ajettua lämpimäksi,

Eipä taida onnistua ajamalla Dunlopi sportmaxien lämmittäminen. Tai onnistuu, mutta ennen sitä ne repeilee pahasti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Moro,

mulla on ollu alla takana pirellin dragon supercorsa sp takana ja rosso 2 edessä. Paisto takana -09 ja edessä -12.
Toi dragon supercorsa lipsuu kylmänä, mut vaatii tosiaan vaan pari mutkaa ja pitoa löytyy. Paineet on ollu lämpimänä edessä jotain 2,3 ja takana noin 2,1bar Ainut vaan, että kun kemoran kierrosajat alko olemaan luokkaa 1:21-1:22, niin toi kuluu ihan silmissä. Nyt ens kesälle on slicksit ja lämppärit ratailuja varten ja katurenkaat erikseen. Noissa kyydeissä meno tuntu muuten ihan vakaalta, joku järki päässä vaan sanoo, että kovin montaa sekuntia per päivä ei passaa parantaa, tai menee liian lujaa.
Helppoja perusrenkaita molemmat ja kai noilla kovempaakin ajaa, jos vaan osaa. Minä lähden oikomaan ja panostan liimakumeihin :)

Fasu

Miheliinin Power SuperSporttia kokeillaan tulevalla kaudella. Tuli viime vuoden puolella markkinoille. Kylmänä aika matalilla paineilla liikkeelle ja pitäs lämmetä nopeasti.
Ei tietoa,minkälainen luiru se on ensimmäisellä kierroksella ja kauanko kestää tai sulaako alle. Katulaillinen ja tuosta pitävämpi malli ei sitten enää ole ja vaatii lämppärit.
Ratailu kyllä vähentää muuta ajelua huomattavasti,joten kulutuskestävyydellä maantiellä ei ole painoarvoa.
VV

rranta

Tuo Pirelli supercorsa SP on oikein hyvä rengas. Ainakin Kemorassa oon testannut sen 1.16 aikaan toimivaksi. Tai siis oikein tarkkoja ollaan se rengas oli supercorsa SP V2 200/55 ja edessä normi SP. Ajamalla pystyy lämmittään ja pitoa löytyy. Kierros pari ja käytöksen muutoksen huomaa. Metzeler K3 toimii myös oikein hyvin.

tuomas

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.04.13 - klo:15:54
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.04.13 - klo:11:58

Mietin, että jos Dunlopin Sportmax D211GP (tai mikä nyt onkaan uuden mallimerkintä) saa ajettua lämpimäksi,

Eipä taida onnistua ajamalla Dunlopi sportmaxien lämmittäminen. Tai onnistuu, mutta ennen sitä ne repeilee pahasti.

Pari kesää dunlopeilla ajaneena (ilman lämppäreitä) niin kyllä ne saa ihan repeilemättä ajettua lämpimäksi. Vaatii tosin 2-3 kierrosta ja aika rauhallisia avauksia mutkissa. Tuli noilla dunlopeilla ajettua siirtymätkin tallilta radalle muutaman kerran.

Tälle kesälle tosin hommasin lämppärit, joten vertailukohtaa ei vielä ole renkaan kestävyyteen.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

jarska

10.04.13 - klo:08:38 #11 Viimeisin muokkaus: 10.04.13 - klo:08:42 käyttäjältä jarska
Jos haluaa samalla todella hyvää kulutuskestävyyttä tourinkiin, niin en malta taas olla hehkuttamatta Dunlopin Sportsmart renkaita.
Noilla suhasin myös nopeessa ryhmässä, aina eri ajolinjoilla ja hyvin piti.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.04.13 - klo:08:38
Noilla suhasin myös nopeessa ryhmässä, aina eri ajolinjoilla ja hyvin piti.

Eikö välillä olisi voinut ajaa samaa ajolinjaa?  :)
Ehkä tulevana kautena löydät sen oikean ajolinjan, jota kevein muutoksin parantelet.

jarska

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 10.04.13 - klo:08:44
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.04.13 - klo:08:38
Noilla suhasin myös nopeessa ryhmässä, aina eri ajolinjoilla ja hyvin piti.

Eikö välillä olisi voinut ajaa samaa ajolinjaa?  :)
Ehkä tulevana kautena löydät sen oikean ajolinjan, jota kevein muutoksin parantelet.

Kyllä mä yritin, mut en osunu kertaakaan samalle linjalle.
Tosin oli eka kerta nopeessa..jos sillä sais jotain anteeksi.

Taffu

Ynnätäänpäs vähän, vaihtoehtoja tarjottu:

Pirelli Supercorsa SP
Metsu K3
Michelin Power SuperSport
Dunlop Sportsmar.

Noista erityisesti toi Dunlop viehättää, koska niiden sivuilla väittävät märkäpidon myös hyväksi, mikä luultavasti näiden renkaiden heikoin kohta on. Pirellin Supercorsa SP noista ilmeisesti pitävin radalla kuitenkin olisi. Mutta huomaako keskiryhmäläinen radalla noista käytännössä eroa, tai onko sillä merkitystä? Ja onko noilla suurta eroa siinä, kuinka lämpeävät ajossa?

Tosiaan jos joku noista osaa sanoa pidosta myös maanteillä, niin sekin vaikuttaa valintaan jkv. Nyt jo ajeltu 2:lla pyörällä kohta 500km tänä kesänä, ja sekä Pilot Road 3, että tuo Pirelli Diablo Corsa 3 kyllä luistelevat melko kiitettävästi. :)

Powered by EzPortal