Mikä katurengas radalla?

Aloittaja Taffu, 09.04.13 - klo:11:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

juice09

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.04.13 - klo:22:52
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:22:46
Lainaus käyttäjältä: juice09 - 10.04.13 - klo:22:26
mulla on tarjolla kokeiltavaksi lämppäreitä esim alastarossa 9-12.5 tai kemorassa 24.5

Ei oikein tiedä uskaltaako kokeilla, ehkä on parempi elää epätietoisuudessa, niin selviää helpommalla :)

Turhaan taistelet väistämätöntä vastaan, jossain vaiheessa hankit ne kuitenki ja ihmettelet miten olenki pärjänny ilman.
epätietoisuus katoaa kokeilemalla, iloinen ilme ja kahvikuppi riittää tietoisuuden saavuttamiseksi

Mazze

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.04.13 - klo:22:52
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:22:46
Lainaus käyttäjältä: juice09 - 10.04.13 - klo:22:26
mulla on tarjolla kokeiltavaksi lämppäreitä esim alastarossa 9-12.5 tai kemorassa 24.5

Ei oikein tiedä uskaltaako kokeilla, ehkä on parempi elää epätietoisuudessa, niin selviää helpommalla :)

Turhaan taistelet väistämätöntä vastaan, jossain vaiheessa hankit ne kuitenki ja ihmettelet miten olenki pärjänny ilman.

Tuo on ihan totta. Ite pääsin viime kesänä kokeileen lämppäreitä ja nyt tuli ostettua omat ku ''halvalla'' sai. Vauhdin puolesta pärjäisi kyllä ihan hyvin ilmankin.

Taffu

Ei kyllä mä nyt ainakin tän kesän menen ilman lämppäreitä :) Kertaalleen kokeilin kaverin mopoa slikseillä suoraan lämppäreistä, niin olihan se kyllä vähän kuin olisi kärpäspaperin päällä ajanut..

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:23:46
Ei kyllä mä nyt ainakin tän kesän menen ilman lämppäreitä :) Kertaalleen kokeilin kaverin mopoa slikseillä suoraan lämppäreistä, niin olihan se kyllä vähän kuin olisi kärpäspaperin päällä ajanut..

Niinähän sä nyt sanot. Nyt on alla uusi pyörä, jossa menohaluja ja ketteryyttä himpun verran enemmän edelliseen sotaratsuusi verrattuna.

Melkein voisin laittaa rahaa likomaan sen puolesta, että kesän lopulla sulla on jo lämppärit ym. varikkokalusto.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.04.13 - klo:08:20
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:23:46
Ei kyllä mä nyt ainakin tän kesän menen ilman lämppäreitä :) Kertaalleen kokeilin kaverin mopoa slikseillä suoraan lämppäreistä, niin olihan se kyllä vähän kuin olisi kärpäspaperin päällä ajanut..

Niinähän sä nyt sanot. Nyt on alla uusi pyörä, jossa menohaluja ja ketteryyttä himpun verran enemmän edelliseen sotaratsuusi verrattuna.

Melkein voisin laittaa rahaa likomaan sen puolesta, että kesän lopulla sulla on jo lämppärit ym. varikkokalusto.

Mä näkisin tuon asian niin, että lämppärit lisää ratailun turvallisuutta ihan huomattavasti, joten senkin takia kannattaisi harkita niiden käyttämistä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.04.13 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.04.13 - klo:08:20
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:23:46
Ei kyllä mä nyt ainakin tän kesän menen ilman lämppäreitä :) Kertaalleen kokeilin kaverin mopoa slikseillä suoraan lämppäreistä, niin olihan se kyllä vähän kuin olisi kärpäspaperin päällä ajanut..

Niinähän sä nyt sanot. Nyt on alla uusi pyörä, jossa menohaluja ja ketteryyttä himpun verran enemmän edelliseen sotaratsuusi verrattuna.

Melkein voisin laittaa rahaa likomaan sen puolesta, että kesän lopulla sulla on jo lämppärit ym. varikkokalusto.

Mä näkisin tuon asian niin, että lämppärit lisää ratailun turvallisuutta ihan huomattavasti, joten senkin takia kannattaisi harkita niiden käyttämistä.

Ja lämppärit säästää rahaa, vaikka kaikki rahat silti menee.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Taffu

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.04.13 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.04.13 - klo:08:20
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:23:46
Ei kyllä mä nyt ainakin tän kesän menen ilman lämppäreitä :) Kertaalleen kokeilin kaverin mopoa slikseillä suoraan lämppäreistä, niin olihan se kyllä vähän kuin olisi kärpäspaperin päällä ajanut..

Niinähän sä nyt sanot. Nyt on alla uusi pyörä, jossa menohaluja ja ketteryyttä himpun verran enemmän edelliseen sotaratsuusi verrattuna.

Melkein voisin laittaa rahaa likomaan sen puolesta, että kesän lopulla sulla on jo lämppärit ym. varikkokalusto.

Mä näkisin tuon asian niin, että lämppärit lisää ratailun turvallisuutta ihan huomattavasti, joten senkin takia kannattaisi harkita niiden käyttämistä.

Eikö nuo tässä ketjussa mainitut kumit lämpene ajamalla yhtä pitäviksi kuin lämppäreillä?

Mikko K.

Voi lämmetä, mutta sitä ennen huristellaan pari kierrosta renkaita lämmitellessä. Aika usein kuulee sanottavan, että  niillä ja näillä vauhdeilla ei tarvita sitä tai tätä. Itse en tähän enää sorru, vaan annan mopolle edellytykset liikkua sinne rataennätys +5 sek tasoon, johon pääsee kulkineen puolesta varmasti perusasiat kuntoon laittamalla. Jos ajellaan katurenkailla, huonoilla jarruila, alusta on miten sattuu jne. jne, niin ei ihmekään että se vauhdin nousu alkaa hidastumaan jossain vaiheessa.
Itse havaihduin tähän, kun jokainen muutos tuntui ottavan sekunteja pois kierrosajasta. Paremmalla mopolla ne omasta mielestä isoa kovaa menevät ei nyt pakenekaan enää niin kauheaa kyytiä.. Tämä viimeisin muutos oli paskoista katurenkaista parempiin katurenkaisiin, en malta odottaa mitä lämppärit, seoskumit ja paremmat jarrut tuo tullessaan.

T1mppa

Hyvä kommentti Mikko K.

Lämppärit + seoskumit = suuri luotamisen lisäys pidossa. Voi paljon paremmin keskittyä ajolinjoihin, jarrupaikkoihin ja avauksiin. Samalla hieman tunnustella jarru- ja kaasutuntumaa.

Ei tarvitse miettiä, että onkohan nämä nyt lämpimät ja pitäisiköhän jo seuraavan mutkan jälkeen. Vastaus on varma Kyllä. Kunhan vaan on kulutuspintaa jäljellä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 11.04.13 - klo:11:00
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.04.13 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.04.13 - klo:08:20
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.04.13 - klo:23:46
Ei kyllä mä nyt ainakin tän kesän menen ilman lämppäreitä :) Kertaalleen kokeilin kaverin mopoa slikseillä suoraan lämppäreistä, niin olihan se kyllä vähän kuin olisi kärpäspaperin päällä ajanut..

Niinähän sä nyt sanot. Nyt on alla uusi pyörä, jossa menohaluja ja ketteryyttä himpun verran enemmän edelliseen sotaratsuusi verrattuna.

Melkein voisin laittaa rahaa likomaan sen puolesta, että kesän lopulla sulla on jo lämppärit ym. varikkokalusto.

Mä näkisin tuon asian niin, että lämppärit lisää ratailun turvallisuutta ihan huomattavasti, joten senkin takia kannattaisi harkita niiden käyttämistä.

Eikö nuo tässä ketjussa mainitut kumit lämpene ajamalla yhtä pitäviksi kuin lämppäreillä?

Aikas monella renkaat jäähtyy ajaessa kun lämppäreistä lähdetään. Ei vaan riitä vauhti pitämään rengasta yhtä lämpimänä mihin lämppäri lämmittää. Ainakaan yhtään viileämmällä kelillä. Ajamalla lämmittäessä aika harva pääsee lähelle samoja lämpöjä mitä renkaissa on radalta pois tullessa.

Renkaiden lämmöissä pääsee hyvälle tasolle jos ajon jälkeen on vielä vanne kuuma.

Lämppärit tarjoaa tosiaan sen heti lämpimän renkaan antaman lisäturvan lisäksi myös säästöä rengaskuluissa. Kylmänä renkaat tuntuisi kuluvan nopeammin ja meneehän siinä aina muutama kierros saada ne renkaat lämpimäksi ennen kuin voi alkaa kunnolla ajamaan. Samalla se renkaiden lämmittäminen sekoittaa omaa ajoa, kun pitää olennaisen sijasta keskittyä lämmittämään renkaita.

hupeli

Tere!
Alkuun todettakoon että arvostan kokeneiden ratailijoiden neuvoja paljon. Oma kiinnostukseni ratailua kohtaan on varsin tuore: takana yksi ratapäivä männä kesältä. Tulevana olisi sitten tarkoitus päästä lajiin jotenkin sisään. (Toivottavasti). En siis vielä voi sanoa tulenko "hurahtaneeksi" lajiin. Ymmärrän varsin hyvin Taffua, eipä minullakaan tule noita rengaslämppäreitä ensitöikseni ostettua. Käsittääkseni niitä ei kuitenkaan pelkällä kumarruksella saa. Ehkä vuoden päästä tilanne voi olla toinen jos kipinä roihahtaa...

p.s Racetekit on tilattu. :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: hupeli - 11.04.13 - klo:17:29
Tere!
Alkuun todettakoon että arvostan kokeneiden ratailijoiden neuvoja paljon. Oma kiinnostukseni ratailua kohtaan on varsin tuore: takana yksi ratapäivä männä kesältä. Tulevana olisi sitten tarkoitus päästä lajiin jotenkin sisään. (Toivottavasti). En siis vielä voi sanoa tulenko "hurahtaneeksi" lajiin. Ymmärrän varsin hyvin Taffua, eipä minullakaan tule noita rengaslämppäreitä ensitöikseni ostettua. Käsittääkseni niitä ei kuitenkaan pelkällä kumarruksella saa. Ehkä vuoden päästä tilanne voi olla toinen jos kipinä roihahtaa...

p.s Racetekit on tilattu. :)

Ihan ratailun alkutaipaleella ei lämppäreille ole tarvetta ja katurenkaat ovat täysin riittävät, mutta kun harkitaan nopeaan ryhmään siirtymistä ja mahdollisimman rataisten renkaiden ajamalla lämmittämistä, aletaan olemaan jonkin verran vaarallisilla vesillä. En sano, ettei ajamalla saisi renkaita lämmittää, mutta kannattaa tiedostaa siihen liittyvät kompastuskivet.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Tuli vielä tällänen näistä renkaista mieleen: Tähän mennessä oon ajellu talven seisoneilla katukumeilla ja ennen ekaa ratakeikkaa niitä on ehditty avata joitain tuhansia kilometrejä. Nyt kun tuuppaan alle käytetyt, vuoden seisseet renkaat ja lämmitän ne, niin huomaako noissa mitään isoa eroa vai löytyykö pitoa jo ekasta kierroksesta kohtalaisesti? Ainakin pitkään seisoneilla karting renkailla tuoreisiin verrattuna tuntuma on alkuun kuin jäällä ajais, tosin niitä ei lämmitetä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 11.04.13 - klo:18:28
Tuli vielä tällänen näistä renkaista mieleen: Tähän mennessä oon ajellu talven seisoneilla katukumeilla ja ennen ekaa ratakeikkaa niitä on ehditty avata joitain tuhansia kilometrejä. Nyt kun tuuppaan alle käytetyt, vuoden seisseet renkaat ja lämmitän ne, niin huomaako noissa mitään isoa eroa vai löytyykö pitoa jo ekasta kierroksesta kohtalaisesti? Ainakin pitkään seisoneilla karting renkailla tuoreisiin verrattuna tuntuma on alkuun kuin jäällä ajais, tosin niitä ei lämmitetä.
Kevään ekat ratakierrokset on muutenkin niin ruosteisia, että alla vois olla vaikka kymmenen vuotta vanhat macadamit. :D Siis näin ainakin meikäläisellä. Siinähän se sitten ekalla setillä kumikin "aukee" kun kuskilta varisee ruosteet. Ite oon ajanu 1-6 vuotta vanhoilla käytetyillä slikseillä ja aina nuo on lämppäreillä paahtamisen jälkeen pitäneet ihan hyvin. Vanhimmilla tosin maltoin pari mutkaa tunnustella, mutta kyllä niissäkin oli pitoa. Nyrkkisääntönä tietysti, että jos yhtään epäilyttää, ottaa alussa vähän varovammin ja tunnustelee, mutta muistaa sitten kans kiristää vauhtia jos rengas tuntuu hyvältä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Taffu

11.04.13 - klo:20:14 #44 Viimeisin muokkaus: 11.04.13 - klo:20:37 käyttäjältä Taffu
Lainaus käyttäjältä: hupeli - 11.04.13 - klo:17:29
Tere!
Alkuun todettakoon että arvostan kokeneiden ratailijoiden neuvoja paljon. Oma kiinnostukseni ratailua kohtaan on varsin tuore: takana yksi ratapäivä männä kesältä. Tulevana olisi sitten tarkoitus päästä lajiin jotenkin sisään. (Toivottavasti). En siis vielä voi sanoa tulenko "hurahtaneeksi" lajiin. Ymmärrän varsin hyvin Taffua, eipä minullakaan tule noita rengaslämppäreitä ensitöikseni ostettua. Käsittääkseni niitä ei kuitenkaan pelkällä kumarruksella saa. Ehkä vuoden päästä tilanne voi olla toinen jos kipinä roihahtaa...

p.s Racetekit on tilattu. :)

Hyvä hupeli!

Mutta joo, pidetään mielellään tää ketju lämppäri-, ja etenkin slicksivapaana. Sitten noita hankitaan, kun tarve tulee :) Jos nyt aivan aloittelijatkin tätä lukevat, niin saattavat vielä ajatella, ettei radalle ollenkaan uskalla ilman pro-kalustoa..

Sitten kun nopean ryhmän vauhteja mennään, niin jo varmaan ihan paikallaan nuo lämppärit yms, mutta sitä odotellessa   ;D

Edit - Lisätään vielä, että hyvä että jaksatte silti neuvoa :)

Powered by EzPortal