Välitykset eri radoilla

Aloittaja slowrider, 10.08.12 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fasu

Lainaus käyttäjältä: poutis - 13.04.13 - klo:15:13
Se ketjujen pidennys auttaa myös siihen keulimiseen peukku_1
Eturattaan pienennys hampaalla jatkaa ketjua ja vastaa takana noin kahta hammasta plussaa.Huipuista se on poissa jos rajoitin toimii,muuten ei.
Tuolla köyhän trimmauksella ei kyllä keuliminen vähene kun vääntöä tulee alempaa,mutta akseliväli pitenee ja rauhoittaa pyörää.
Vaan tarkoitushan oli saada gummi mahtumaan paikalleen ja hampiratas on halvempi kuin ketju.
VV

Raaseri

http://www.gearingcommander.com/

Hyvä työkalu välläreiden ja ketjun, akselivälin jne pohtimiseen. Jos meinaa keulia liikaa, ekana kannattaa tsekata ajoasentoa ja kaasunkäyttöä, sitten alustaa. Akseliväli tietty vähän vaikuttaa, mutta jos liika keuliminen on ongelma, vika ei oo liiassa tehossa. Vai ootteko nähneet että MotoGPt ja WSBt keulisi liikaa?

MarkoL

Joo, motogp/wsb:n pyörä ja tavis kampe onkin ihan samanlaisilla älyillä rakennettu.
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 16.04.13 - klo:07:46
Joo, motogp/wsb:n pyörä ja tavis kampe onkin ihan samanlaisilla älyillä rakennettu.

Jos uusissa on liikaa troniikkaa niin katsele noita muutaman vuoden vanhoja kisoja. Ei ne niissäkään juurikaan keuli. Viimeiset rajummat keulapomput taitaa olla tuolta 500cc 2-tahteista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 15.04.13 - klo:22:29
http://www.gearingcommander.com/

Hyvä työkalu välläreiden ja ketjun, akselivälin jne pohtimiseen. Jos meinaa keulia liikaa, ekana kannattaa tsekata ajoasentoa ja kaasunkäyttöä, sitten alustaa. Akseliväli tietty vähän vaikuttaa, mutta jos liika keuliminen on ongelma, vika ei oo liiassa tehossa. Vai ootteko nähneet että MotoGPt ja WSBt keulisi liikaa?

Itse tuli viime kesänä huomattua, että jos avaa mutkasta liian myöhään, pyrkii mopo kiipimään pystyyn. Alkukaudesta ongelma oli etenki Alastarossa Las Palmasin ja kahvilanmutkan avauksissa. Kahvilanmutkan keulimisen rupesin saamaan kuriin vasta loppukaudesta kun alkoi uskomaan, että kaasulle pitää mennä riittävänä ajoissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

En tiedä miten nykyään on, mutta 2006 kone antoi täydet tehot 35 astetta loivemmissa kallistuksissa. Pääpointti on kuitenkin että jos tavan ratakampe keulii liikaa sitä ajetaan väärin ja sen takapää toimii huonosti.

app

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 16.04.13 - klo:07:58
En tiedä miten nykyään on, mutta 2006 kone antoi täydet tehot 35 astetta loivemmissa kallistuksissa. Pääpointti on kuitenkin että jos tavan ratakampe keulii liikaa sitä ajetaan väärin ja sen takapää toimii huonosti.

BMW:n luistonesto poistuu 35 astetta loivemmissa kulmissa nykyään myös. Sademoodilla 25. Keuliminen on siis omalla vastuulla täysin.
Itsellä keuli Palmasista viime kesänä lähtiessä aika helpon tuntuisesti, ja pompotti perää oudosti myös avauksen alussa, mutta siihen auttoi takaiskarin paluuvaimennuksen löysääminen. "Pakkasi" iskarin alas mutkista lähtiessä, ja perä jäi alas. Vaimennus oli huomattavan kireällä, kun asiaa tunteva henkilö varikolla kokeili sitä.
Keulimiseen auttoi myös asennon pitäminen riittävän alhaalla koko avauksen ajan.

Mikko K.

Toi gearing commander on ihan hyvä kapistus välitysten laskemiseen. Pari huomiota sen käyttöön liittyen: Kierroslukua ei kannata katsell ihan välttämättä suoraan kiekkamittarin punarajasta, vaan miettiä oikeasti järkevä vaihtokohta toteutuneen perusteella. Itsellä tämä oli jotain 11300-11500rpm. Löytyi aika helposti, kun katseli gps-datasta vaihtojen todellisia nopeuksia ja vastaavasti testasi mitä tuo milläkin vaihteella oikeasti kulkee.
Toinen on tuo renkaan koko siellä laskurissa. Ainakin dunlopille tuo anto laskennallisella koolla jotain ihan muuta vierintähalkaisijaksi kun se todella on, joten mittanauha käteen ja pii kertoimeksi, niin menee oikein. Pirelli oli vähän sinne päin, mutta sekin heitti sen 10mm halkaisijalla ton laskurin mukaan.
Välit suzukin alkuperäseen verrattuna edessä -2 ja takana +1. Vaihtojen määrä lisääntyy esim. Kemoran kierroksella kerran ylös ja kerran alas, mutta koko kierrosrekisterin pitäisi olla paremmin käytettävissä.

T1mppa

K3 kikserissä on vakiona edessä 17 ja takana 42.
Minulla oli eteen 14 ja taakse 44. Laitoin ne kiinni, mutta yläpuolinen ketjulinja ei ollut enää suora. Jouduin ostamaan 15-piikkisen eteen. Nyt ketjulinjasta tuli suora.

Katsotaan, mitä välitykset sanoo ajamisessa, mutta ajatuksena on ostaa isompi takaratas, jotta saan eteen tuon 14-piikkisen.

Onko muilla ollut tämmöisiä ongelmia? Vai onko tämä ainoastaan minun pyörässä?

Kuvan esimerkistä näkee hyvin, kuinka ketjulinja tippuu radikaalisti hieman ennen eturatasta. Se, että yläosan ketjulinja ei ole suora, vaikuttaa melkoisen moneen paikkaan...

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 16.04.13 - klo:14:06
K3 kikserissä on vakiona edessä 17 ja takana 42.
Minulla oli eteen 14 ja taakse 44. Laitoin ne kiinni, mutta yläpuolinen ketjulinja ei ollut enää suora. Jouduin ostamaan 15-piikkisen eteen. Nyt ketjulinjasta tuli suora.

Katsotaan, mitä välitykset sanoo ajamisessa, mutta ajatuksena on ostaa isompi takaratas, jotta saan eteen tuon 14-piikkisen.

Onko muilla ollut tämmöisiä ongelmia? Vai onko tämä ainoastaan minun pyörässä?

Kuvan esimerkistä näkee hyvin, kuinka ketjulinja tippuu radikaalisti hieman ennen eturatasta. Se, että yläosan ketjulinja ei ole suora, vaikuttaa melkoisen moneen paikkaan...

Kuin noin lyhyitä välityksiä suunnittelet? Itsellä oli gixxereissä välityksinä 15-44 ja 15-45. Alkuun oli vieläkin pidemmät, mutta noilla väleillä omat ennätykseni silloin ajelin.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 16.04.13 - klo:15:00
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 16.04.13 - klo:14:06
K3 kikserissä on vakiona edessä 17 ja takana 42.
Minulla oli eteen 14 ja taakse 44. Laitoin ne kiinni, mutta yläpuolinen ketjulinja ei ollut enää suora. Jouduin ostamaan 15-piikkisen eteen. Nyt ketjulinjasta tuli suora.

Katsotaan, mitä välitykset sanoo ajamisessa, mutta ajatuksena on ostaa isompi takaratas, jotta saan eteen tuon 14-piikkisen.

Onko muilla ollut tämmöisiä ongelmia? Vai onko tämä ainoastaan minun pyörässä?

Kuvan esimerkistä näkee hyvin, kuinka ketjulinja tippuu radikaalisti hieman ennen eturatasta. Se, että yläosan ketjulinja ei ole suora, vaikuttaa melkoisen moneen paikkaan...

Kuin noin lyhyitä välityksiä suunnittelet? Itsellä oli gixxereissä välityksinä 15-44 ja 15-45. Alkuun oli vieläkin pidemmät, mutta noilla väleillä omat ennätykseni silloin ajelin.

Suunnitelmat ovat vain suunnitelmia. Pitää ensin hieman ajella ja tunnustella. Hyvä tietää, että sinulla on ollut tuollaiset välitykset. Jos on hyvä, niin turha sitä lähteä muuttamaan.


rranta

Mulla on K7 tonnisessa edessä 15 tai 16 riippuen radasta ja takana 44.

app

Vuorelan kanssa samoilla linjoilla. Vieläkin löysempi riittää pitkälle. Laitanpa tähän vielä Wehnän kommentin asiasta; "huomattavasti suurempi virhe on laittaa liian tiheä välitys, kun harva".
Itsellä mulla 1 piikki edestä pois, ja sillä menään vielä pitkään. Näissä kilosissa riittää voimaa alhaalta avauksissa näilläkin, eikä Buimurin ja Gixerin tehoissa meidän käyttämillä kierrosaueilla ole oleellista eroa. Piikkitehoa hyödynnetään muutama sekunti / kierros.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: app - 16.04.13 - klo:15:51
Vuorelan kanssa samoilla linjoilla. Vieläkin löysempi riittää pitkälle. Laitanpa tähän vielä Wehnän kommentin asiasta; "huomattavasti suurempi virhe on laittaa liian tiheä välitys, kun harva".
Itsellä mulla 1 piikki edestä pois, ja sillä menään vielä pitkään. Näissä kilosissa riittää voimaa alhaalta avauksissa näilläkin, eikä Buimurin ja Gixerin tehoissa meidän käyttämillä kierrosaueilla ole oleellista eroa. Piikkitehoa hyödynnetään muutama sekunti / kierros.

Varmasti totuuden sanoja, en epäile hetkeäkään. Itsellä oli viime kesänä tuo -1 edessä ja suoraan silläkin liikutaan ihan hyvää kyytiä. Välityksien hakemisessa mulla on ollu näkökohtaan katsoa koko ratakierrosta ja sitä, millä kierrosalueella haluan pyörää viedä ja mihin vaihdot osuu. Hitaista mutkista lähtiessä on mukava, että kierrokset on valmiiksi mieluummin siellä 6000-7000rpm alueella kuin 5000-6000 haarukassa. Tuossa pyörässä kun ajonhallinta hoituu vielä puupersetuntumalta, niin jokainen helpotus sen viemiseen on tervetullut.

Bobo

Lainaus käyttäjältä: app - 16.04.13 - klo:15:51
Vuorelan kanssa samoilla linjoilla. Vieläkin löysempi riittää pitkälle. Laitanpa tähän vielä Wehnän kommentin asiasta; "huomattavasti suurempi virhe on laittaa liian tiheä välitys, kun harva".
Itsellä mulla 1 piikki edestä pois, ja sillä menään vielä pitkään. Näissä kilosissa riittää voimaa alhaalta avauksissa näilläkin, eikä Buimurin ja Gixerin tehoissa meidän käyttämillä kierrosaueilla ole oleellista eroa. Piikkitehoa hyödynnetään muutama sekunti / kierros.

Wehnä suositteli kurssilla bemariin - 1 eteen ja - 1 taaksekin eli vielä tuotakin hieman harvempaa välitystä. Liian tiheä ei siis liene hyvä, ainakaan ammattimiehen mielestä. Itse ajattelin mennä vakioväleillä vielä tän kauden  :)
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Powered by EzPortal