Ohjausiskareista...

Aloittaja timppa, 20.02.12 - klo:01:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa

Kuinkas tiukalla pidätte ohjausiskaria?
Tosi jäykkä - jäykkä - medium - kevyt

Vielä jos uskaltaa kommentoida, miksi on kyseinen asetus päällä?
Voi myös paljastaa, miten se olisi hyvä säätää.

slowrider

Pauttiarallaa alueen puoliväliin pistin aluksi. vähän ravisti ja kirin muutaman kliksun ja sit unohtanu koko kapineen :)

Vuorela

5-6 naksua täysin auki asennosta eli menee tuonne kevyt osioon. Ei jäykistä ohjausta ja hoitaa kaikki ravistukset pois. Ei ravista vaikka eturengas tulee vinossa takas rataan. Iskarina viime kesänä huollettu öhlins.

rranta

WPn säädettävä tekele. On löysemmän puolella ja joskus vähän ravistelee. Oon pitäny löysempänän ettei alustan mahollisia ongelmia peitä "väärällä" iskarilla.

TommoKe

Mielestäni ohjausiskaria pidetään niin löysällä kuin mahdollista. Sillain että isoimmat ravistukset jää pois, eikä iskarin olemassaoloa huomaa tankoa käännellessä.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

jarska

Aika keveellä on, silleen että tuntee mut ei vastusta juurikaan.

T1mppa

Kiitos vastauksista. Täytyy hieman miettiä omia säätöjä. Josko sitä vaikka hieman testailisi.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 03.08.13 - klo:21:56
Kuinkas tiukalla pidätte ohjausiskaria?
Tosi jäykkä - jäykkä - medium - kevyt

Vielä jos uskaltaa kommentoida, miksi on kyseinen asetus päällä?
Voi myös paljastaa, miten se olisi hyvä säätää.

Aiemmin pidin mahdollisimman löysällä. Eli siten, että ravisteli karvan, mutta kuoli parilla liikkeellä.
Nykyisin pidän niin tiukalla kuin mahdollista. Eli siinä rajalla, ettei haittaa ajoa ja kaikki ravistukset kuolee ekaan liikkeeseen. Varikolla kyllä vähän raskas käännellä, mutta eipä tuo iso haitta ole. Nykyiseen asetukseen siirryin, koska Kallion Mika sitä suositteli viime kesänä. En lähtenyt enempää kyseenalaistamaan MM-tason neuvoja vaan kiltisti ruuvasin iskaria tiukemmalle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

05.08.13 - klo:15:22 #23 Viimeisin muokkaus: 05.08.13 - klo:15:25 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.08.13 - klo:14:41
Aiemmin pidin mahdollisimman löysällä. Eli siten, että ravisteli karvan, mutta kuoli parilla liikkeellä.
Nykyisin pidän niin tiukalla kuin mahdollista. Eli siinä rajalla, ettei haittaa ajoa ja kaikki ravistukset kuolee ekaan liikkeeseen. Varikolla kyllä vähän raskas käännellä, mutta eipä tuo iso haitta ole. Nykyiseen asetukseen siirryin, koska Kallion Mika sitä suositteli viime kesänä. En lähtenyt enempää kyseenalaistamaan MM-tason neuvoja vaan kiltisti ruuvasin iskaria tiukemmalle.

Itse kuullut samaa tarinaa henkilöstä. Ilmeisesti maininnut myös että "hitsaisin sen ohjauksen kiinni, mutta varikolta pitää päästä radalle".

Itselläni on ollut kaksi naksua auki kiinni asennosta. Raskas kuin mikä, mutta ei se ole ajoa haitannut.

Laitan silti testaukseen hieman kevyemmän iskariasetuksen.

E: Toiset isot kuskit sanoo, että pitäisi olla mahdollisimman löysä. Että vaimentaa tarvittavat iskut, mutta ei muuten haittaa ajoa. Tästä aiheesta ei olla paljoa keskusteltu minun tietolähteissäni. Täytyy ajan kanssa etsiä vastauksia ja teoriaa.

app

Niin kireällä kun kärsii pitää. Viime kesänä laitettiin siihen kun vikuroi parissa paikkaa avauksissa. Vikurointi poistui sittemmin muista syistä, mutta olen tottunut jo tuohon, ja hyvä on. Ei ravistele missään olosuhteessa ainakaan.
Mulla myös säädön takana asiat tunteva tekijä, enkä itse säätöjä tee.

Tango

Olen kireän kannalla. Moottoripyörää ohjataan kallistamalla ja sen puolesta etupyörän ei tarvitse kääntyä lainkaan. Tosin, kun halutaan nopeasti kallistaa, se käy parhaiten ohjaamalla etupyörä pois alta; tätä kutsutaan vastaohjaukseksi. Siis: ohjaus saa olla vaikka kuinka jäykkä, kunhan etupyörää jaksaa hieman kääntää.

Itselläni on Yamaha R1-07 vakioiskari, mutta öljynä Kendallin paksu vaihteistoöljy SAE 80W-140. Tässä vakioiskarissa on kylläkin sisäänrakennettuna kuulasysteemi, joka sallii ihan pienen liikkeen ilman vastustavaa voimaa.

marko_

05.08.13 - klo:22:33 #26 Viimeisin muokkaus: 05.08.13 - klo:22:38 käyttäjältä marko_
Mä pidän nii löysällä kun vaan voi.
Vatkaukset sen on tarkoitus poistaa eikä kangistaa pyörän ohjausta.
Minusta pyörän "ketteryys" kärsii jos iskari liian kireellä.

Edit
Viime talvena huollettua ohlinssiä oon pitäny joko 6 tai 7 napsua auki.
Iskari tuli huollosta, nii se oli silloin laitettu 7 napsua auki ja huoltajan mukaan se oli sillai hyvällä perussäädöllä.

timppa

Lainaus käyttäjältä: Tango - 05.08.13 - klo:21:41
Olen kireän kannalla. Moottoripyörää ohjataan kallistamalla ja sen puolesta etupyörän ei tarvitse kääntyä lainkaan. Tosin, kun halutaan nopeasti kallistaa, se käy parhaiten ohjaamalla etupyörä pois alta; tätä kutsutaan vastaohjaukseksi. Siis: ohjaus saa olla vaikka kuinka jäykkä, kunhan etupyörää jaksaa hieman kääntää.

Itselläni on Yamaha R1-07 vakioiskari, mutta öljynä Kendallin paksu vaihteistoöljy SAE 80W-140. Tässä vakioiskarissa on kylläkin sisäänrakennettuna kuulasysteemi, joka sallii ihan pienen liikkeen ilman vastustavaa voimaa.

En halua saivarrella, mutta moottoripyörää ei ohjata kallistamalla. Ohjaaminen saa sen kallistumaan. Monella on käsitys, että työntöohjaus/ vastaohjaus on aina nopea tönäisy tankoon, mutta itseasiassa sitä käytetään ihan perus kaarteessakin. Useimmiten tiedostamatta.

http://www.youtube.com/watch?v=8_5Z3jyO2pA

slowrider

06.08.13 - klo:01:06 #28 Viimeisin muokkaus: 06.08.13 - klo:01:13 käyttäjältä slowrider
kummemmin asiasta tietämättä kannattaa varauksella suhtautua noihin coden juttuihin ainakin ratailun suhteen. moni asia on siitä muuttunut

timppa

Varmaan on moni asia muuttunut, mutta fysiikan lait tuskin!   confused_thinking
Toi on vanha video ja vaan yksi demo asiasta. Toi on ihan helppo koittaa itekin pyörän päällä ollessa.

Powered by EzPortal