Ratahistoriaa

Aloittaja jarska, 30.01.12 - klo:15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hurja

Tää on kai vähän historia yleensä ottaen topic niin tarinoidaan kans jotain.

Kevareita oli ja meni(huonosti ne kaikki toimi niin enemmän ruuvattiin ku ajettiin respekt_1). A-kortin saatua tuli hankittua 535 virago...nami peli reps_1

Sittemmin virago vaihtui sportsteriin ja tuli SOTR päivillä kätyä parikertaa. Sportsteria tuli "vähän" viritettyä niin alkoi ajo-ominaisuudet loppua ja vähän teki mieli kallistaakkin, mutta hommahan levähti käsiin ja projekti venähti melkoisesti. Sen kanssa ollaan nyt tässä tilanteessa. Saa nyt nähdä eksyykö tuolla oikeasti radalle, mutta ainakin kylille on kiva mennä lähtöjä ottelemaan, kun pienen koeajon perusteella keula on kevyt kuin mikä hesse_yahoo

No HD projektin aikana tuli ostettua ajeluhimojen vallassa ensin yzf 750r, mutta vanhahan tuollainen on ja ostin sitten vähän pidempi aikaisen pelin viime kesänä. Ylivuotisen K8 600:n gixxun ja sillä tuli pari kolme ratapäivää ajeltua viime kesänä. Tälle kesää taitaa olla viisi ratapäivää...tai ratakertaa :'( Kerran on Kemoralla ollu racechrono päällä, mutta siitä ei paljon jälkipolville ole kerrottavaa...tämän vuoden vimpalla ratakerralla tuli jotain vähän hoksattua tuon ajamisen suhteen ja sain polven maahan :-X Siinäpä nuo saavutukset tuon ratailun suhteen taitaa sitten olla  :P Ens vuodeksi haaveiltu sitä kausikorttia joten ehkäpä sitten ensi kesänä enempi airrev_1

Motocrossia on ajeltu viimeisenä kolmena talvena vaihtelevasti, mutta kesällä ei sitten ennen tätä kesää(ja nyt sitten vielä useaan otteeseen). Kesällä ajo alkaa pikkuhiljaa maistua edes jollain lailla, mutta kuntoilu mielessähän tätä tehdään, eikä huono mieli ole sieltäkään lähtiessä koskaan ollut peukku_1

Heeppa

12.10.12 - klo:19:26 #91 Viimeisin muokkaus: 16.10.12 - klo:22:50 käyttäjältä Heeppa
Taitaa olla se esittäytyminen itselläkin olla ajankohtainen, pitkään sitä venytin.  ???
Eli, nyt 49v ja pyörä historia alkaa joskus -76 yhden kesän mopolla. Sen jälkeen ei mitään kiinnostusta, kunnes (v.2008) yks yövuoro, eräs työkaveri sai houkuteltua kattelee netistä pyöriä -> 600CBR  alkuun, kun en vielä tienny, onko tämä minun juttu. No, tollanen tuli ostettua ja ajelin sen 1000km ja vaihtoon, liian pieni mulle. Isompaa kehiin-> 750GXF  jopa olikin menoa, tolla meni maankuntakierroksia poikineen, jos sille päälle sattui :)
No tolla  suskalla erehdyin kerran menemään .ORG päiville, ja kyl oli erinomaista palvelua ajelun suhteen :) Ittekseen ajelin sit .ORG  päivillä hitaassa, ja välillä muillakin yksittäisillä.
Vuonna 2011 on kehittyny kalustoston suhteen (919CBR) verrattuna aikaiseen.
Tolla suskalla tuli noi kaarrenopeudet hiottua ihan huippuun, (ainakin omasta mielestä :) ) ja niitä mä tolla hondalla haen. :)
Eli Alastaron enkat 1.40
Botniaring 1:28
Kemora 1.33



jarska

Heiiij, meitä ratakummajaisia on täällä jo yli 400.
Olispa kiva lukea päivityksiä myös tähän topiikkin näin orastavan kevään kynnyksellä.


brand x

Rata-ukko Uudestakaupungista ilmoittautuu, kylläkin elämän ensimmäinen puolisko on vietetty Porissa..
N. 20v. on moottoripyöräily kokemusta kertynyt, lajeina ollut: katumopoilu, motocross, drag-racing ja road-racing. Kaikkissa lajeissa myös kilpailtu, RR:ssä viimeksi 2002 kaudella muutamia B-600 luokan kisoja.

Viimekesänä iski taas innostus kun kävin matka Ducatilla Alastarolla ja Botniaringillä verestämässä muistoja.
"Joululahjaksi" tuli hommattua matkapyörän kaveriksi Ducati 749 jolla sitten ensi kesänä kurvaillaan suomen radoilla, ja  jos vanhat merkit paikkansa pitää niin eiköhän jossain vaiheessa numeroitakin teippailla pyörän kylkeen.. Varsinkin jonkinnäköinen Endurance kiinnostais.

Että tämmöstä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.02.12 - klo:10:58
2-pyöräisiä on ollut n. 10 vuotiaasta saakka ja jonkin sortin katumopo 16-vuotiaasta alkaen. Radalle eksyin ekaa kertaa  2008 loppukesästä orgin koulutusryhmään. 2009 tuli kierrettyä muutama päivä lisää ja 2010 huomasin härvääväni radalla melkeinpä enemmän EAK-kouluttajana kuin ajamassa omaa ajoa. 2008-2010 alkukesä tuli pörrättyä Super Dukella, mutta lyhyt kokeilu räärää mopolla aiheutti mopokuumeen ja k7 gixerin hankkimisen. 2011 oli ensimmäinen kesä kun pääsi keskittymään ratailuun tosissaan, mikä näkyikin vauhdissa ihan kivasti. Ensi kesänä olisi tarkoitus jatkaa tuolla lähes vakiolla tonnisella k7:lla ja tiputtaa kierrosennätykset lähelle jokkiksen kärkipään vauhteja. Jos budjetti antaa periksi, pitäisi myös kisaneitsyys käydä menettämässä.

Näin ne hommat vuodessa muuttuu. Kuten moni varmaan on huomannutkin, vaihtui tuo k7 sitten pianon valmistajan Superbike kilpuriin ja sillä tuli tahkottua kai vajaa parikymmentä päivää viime kesänä. Tavoitteista taisi jäädä saavuttamatta 0,5-1s per rata ja kisaneitsyys on vieläkin menettämättä. Iloisena yllätyksenä tuli käytyä myös ekaa kertaa ulkomailla ajamassa kun eksyin neljäksi päiväksi Gotlandringille. Lisäksi tuli vedettyä ekaa kertaa myös rata-ajoon painottuvia kursseja perus EAK-kouluttelun lisäksi. Ensi kesänä olisi tarkoitus ajaa sen mitä lompakko järkevästi antaa myöten ja parantaa tai ainakin säilyttää nykyinen taso. Siinä ohessa sitten voisi ehkä vetää muutaman ratakurssin jos intoa ja aikaa riittää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

PP007

No mulla ensimmäinen ratapäivä 2008 Ahvenistolla vanhalla ysi-ärrällä, siitä se sitten lähti. Oli varttimailia jne. kalusto on vaihtunut kymmeniä kertoja, ja suomen radoista vaan em. ja Alastaro tuttuja (toistaiseksi). Nyt suvena olis tarkoitus korjata tilanne.
Oppiiko vanha koiruus uusia temppuja, ikää tulee 45, plääh...?

Kolmone

Kirjoitetaanpa ensimmäinen viesti melkein vuosi rekisteröitymisen jälkeen....

Kuskina on varhaiskeski-ikäinen ukkeli. Rataneitsyys meni Banditilla jo vuonna 2005, mutta harjoittelu (jos sitä voi siksi sanoa) on ollut lähinnä rauhallista köröttelyä hitaassa ryhmässä.  Vuonna 2011 ostin k2:n kilogixxerin ja viime kesänä k6:n, jonka myötä rata-ajo on alkanut saada uusia ulottuvuuksia ja vauhti noussut keskiryhmän puolelle.

Tähtäin on lähinnä rento ajoharjoittelu ilman minkäänlaisia kilpailuuntähtääviä ajatuksia. Siinäkin on riittävästi opittavaa. Tänä kesänä rata-ajo voi jäädä hieman vähemmälle, mutta tavoitteena on saada omaan ajoon rentoutta, tasaisuutta, parempaa kehonhallintaa ja sitä kautta joitakin sekunteja lisää vauhtia.
Suzuki PV

NPN

Kaveri sai houkuteltua ostamaan vanhan rykkösen joka oli avk.lta ostettu. Sillä tuli aloiteltua ratailua 2006 ja yhden jokkiksen kävin sillä ajamassa 2007. Samana viikonloppuna pääsin kunnon rataohjuksen puikkoihin. Kemoran enduranceen osallistuttiin -04 Zx10r.llä jolla ajettiin siihen aikaan Superbike B.ssä.Pari vuotta tuli taas taukoa ajohommista kunnes 2010 talliin ilmestyi Lauslehdon vanha 04-05 CBR600RR. Sillä on rataa tullut kierrettyä 3-4 kertaa kesässä.  Toivottavasti tänä kesänä sais vähän enemmän ratapäiviä alle.

PP007

Lainaus käyttäjältä: PP007 - 19.05.13 - klo:23:18
No mulla ensimmäinen ratapäivä 2008 Ahvenistolla vanhalla ysi-ärrällä, siitä se sitten lähti. Oli varttimailia jne. kalusto on vaihtunut kymmeniä kertoja, ja suomen radoista vaan em. ja Alastaro tuttuja (toistaiseksi). Nyt suvena olis tarkoitus korjata tilanne.
Oppiiko vanha koiruus uusia temppuja, ikää tulee 45, plääh...?
No nyt on uusi Botnia testattu, samoin Motoparkissa 2 päivää.
Ja mopona taas tuttu gixxeri, rytöläjä on jo uusissa käsissä.

TuplaRR

Kai se on tänne jotain rustattava :) Eli ikää on 32v ja kakspyörä harrastuksen aloitin 10vuotiaana mopolla ja siitä sitten motocross pyöriin joita tuli ajettua enemmän tai vähemmän vuoteen 2009 asti jolloin myin pyörän loukkaantumisen jäljiltä pois.

Katupyöriin kiinnostus heräsi jo aikaisemmin ja ajatus hankkimisesta muhi mielessä tasan niin kauan kunnes lompakko antoi periksi v. 2008. Tuolloin hankin Kawan z750:sen ja sen jälkeen pyörä onkin vaihtunut tasaiseen tahtiin etsiessä sitä "oikeaa" ;) (sd 990 -08, r1 -09, speedy 1050 -12) ja tällä hetkellä alla on s1000rr -13 "se oikea".

ja asiaan..

Ratailun suhteen olen erittäin tuore tapaus eli alkukesästä eka ratapäivä tuli käytyä ja sanomattakin selvää, että paluuta vanhaan ei enään ole. Katukilometrit ovat jääneet nimellisiksi ja sen sijaan kaikki radalla tapahtuva/liittyvä kiinnostaa ihan helvetisti. Valitettavasti puutteellisen ajan vuoksi ratapäivät ovat olleet vähäisiä tänä kesänä, mutta panokset laitan ensikaudelle jotta ratapäiviä saisi mukavasti alle. Tässä olen jo miettiny, että joutuukohan sitä jossain vaiheessa vaihtaa pyörän hieman halvempaan ratapyörään kun ei lompakko/pää kestä mahdollisia kippailuja nykyisellä eikä tarvitsisi turhaan jännittää pyörän puolesta.  :o

Parasta tässä harrastuksessa on jatkuva uuden oppiminen ja loputon kehityskaari. Ja tietenkin muut ratasepot. Ja mprata.fi sivusto. Ja vielä haluaisin kiittää edesmennyttä kissaani ja..ja...


jarska

Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:10:35
Tässä olen jo miettiny, että joutuukohan sitä jossain vaiheessa vaihtaa pyörän hieman halvempaan ratapyörään kun ei lompakko/pää kestä mahdollisia kippailuja nykyisellä eikä tarvitsisi turhaan jännittää pyörän puolesta.  :o

Älä suotta mene hyvää pyörää vaihtamaan mihkään ruoskaan.
Puet sille kuitukatteet, kaatumatatteja ympäriinsä, runkosuojat, ratakaadon kattava vakuutus  ja mahdolliset tuuningit päälle niin soon siinä.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: jarska - 06.08.13 - klo:10:43
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:10:35
Tässä olen jo miettiny, että joutuukohan sitä jossain vaiheessa vaihtaa pyörän hieman halvempaan ratapyörään kun ei lompakko/pää kestä mahdollisia kippailuja nykyisellä eikä tarvitsisi turhaan jännittää pyörän puolesta.  :o

Älä suotta mene hyvää pyörää vaihtamaan mihkään ruoskaan.
Puet sille kuitukatteet, kaatumatatteja ympäriinsä, runkosuojat, ratakaadon kattava vakuutus  ja mahdolliset tuuningit päälle niin soon siinä.

Voi kyllä olla hankala löytää tuota parempaa ratapyörää. JOS kuitenkin budjetti on jossain määrin mielessä, niin näppärä vaihtoehto on ostaa käytetty, valmiiksi rakennettu kilvetön ratapyörä. Yleensä mukaan tulee sellainen määrä vara- ja lippaosia, että kaadot saa korjattua tallista löytyvillä osilla. Toisin sanoen, ei tarvitse kuin liikennevakuutuksen, joka korvaa henkilövahingot ja mahdolliset kaverille ja hänen pyörälleen sattuneet vahingot. Liikennevakuutuksen kilvettömälle saa noin 350-450 EUR / vuosi.

Mutta mieti nyt ihan rauhassa :) Edullisemman pyörän kun ostaa, niin ajaminen saattaa muuttua rennommaksi ja vauhti nousta, jonka seurauksena pitää ruveta ostamaan kaiken maailman oheistarviketta. Edullista tästä harrastuksesta ei saa millään. Pääasia on, että kuskia hymyilyttää!

murmela

Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:10:35
tällä hetkellä alla on s1000rr -13 "se oikea".
joutuukohan sitä jossain vaiheessa vaihtaa pyörän hieman halvempaan ratapyörään kun ei lompakko/pää kestä mahdollisia kippailuja nykyisellä eikä tarvitsisi turhaan jännittää pyörän puolesta.  :o
Myy toi kilpipeli pois niin kauan ku se on priimakunnossa.
Ja osta valmiiksi radalle rakennettu kilvetön bimmeri tilalle.
Varsinkin nyt syksyllä on tarjontaa ja ostajan markkinat.
Sit jos kippaat mopos, tai venytät miettimistä keväälle, nii on myöhästä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.08.13 - klo:11:23
Lainaus käyttäjältä: jarska - 06.08.13 - klo:10:43
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:10:35

Tässä olen jo miettiny, että joutuukohan sitä jossain vaiheessa vaihtaa pyörän hieman halvempaan ratapyörään kun ei lompakko/pää kestä mahdollisia kippailuja nykyisellä eikä tarvitsisi turhaan jännittää pyörän puolesta.  :o

Älä suotta mene hyvää pyörää vaihtamaan mihkään ruoskaan.
Puet sille kuitukatteet, kaatumatatteja ympäriinsä, runkosuojat, ratakaadon kattava vakuutus  ja mahdolliset tuuningit päälle niin soon siinä.


Voi kyllä olla hankala löytää tuota parempaa ratapyörää. JOS kuitenkin budjetti on jossain määrin mielessä, niin näppärä vaihtoehto on ostaa käytetty, valmiiksi rakennettu kilvetön ratapyörä. Yleensä mukaan tulee sellainen määrä vara- ja lippaosia, että kaadot saa korjattua tallista löytyvillä osilla. Toisin sanoen, ei tarvitse kuin liikennevakuutuksen, joka korvaa henkilövahingot ja mahdolliset kaverille ja hänen pyörälleen sattuneet vahingot. Liikennevakuutuksen kilvettömälle saa noin 350-450 EUR / vuosi.

Mutta mieti nyt ihan rauhassa :) Edullisemman pyörän kun ostaa, niin ajaminen saattaa muuttua rennommaksi ja vauhti nousta, jonka seurauksena pitää ruveta ostamaan kaiken maailman oheistarviketta. Edullista tästä harrastuksesta ei saa millään. Pääasia on, että kuskia hymyilyttää!

Nykyisen pyörän modaus oli ykkösvaihtoehtoni, mutta aloin epäillä että pääsenköhän kohtuullisin kustannuksin tilanteeseen missä ei tarvitsisi miettiä kaatumista ja seurauksia sekä olisi mahdollisuus tarvittaessa myydä pyörä eteenpäin "ei ratapelinä"?  confused_thinking

Budjetti on juurikin suurin tekijä miksi mietin valmiin ratapyörän hankkimista tilpehööreineen. Tällöin säästöä tulisi vakuutuksista + pakollisista tilpehööreistä ja voisi löytyä ajoon juuri tuota sinun mainitsemaa rentoutta. Toki tässä tapauksessa tarvitsee kuljetuskaluston jne. joten kalliiksi harrastus tulee varmasti jokatapauksessa. :)

Tässä onkin sitten mietittävää..

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.08.13 - klo:12:25
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:10:35
tällä hetkellä alla on s1000rr -13 "se oikea".
joutuukohan sitä jossain vaiheessa vaihtaa pyörän hieman halvempaan ratapyörään kun ei lompakko/pää kestä mahdollisia kippailuja nykyisellä eikä tarvitsisi turhaan jännittää pyörän puolesta.  :o
Myy toi kilpipeli pois niin kauan ku se on priimakunnossa.
Ja osta valmiiksi radalle rakennettu kilvetön bimmeri tilalle.
Varsinkin nyt syksyllä on tarjontaa ja ostajan markkinat.
Sit jos kippaat mopos, tai venytät miettimistä keväälle, nii on myöhästä.

Täyttä asiaa tämäkin.

Powered by EzPortal