Ratahistoriaa

Aloittaja jarska, 30.01.12 - klo:15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 9 Vieraat katselee tätä aihetta.

TommoKe

Taikka laitat mieleisiä ja "tuiki tarpeellisiä" osia kiinni nykyiseen ja annat mennä vaan. Hiukan kaatumatappia ja lohkon suojaa ihan aluks. Kolme kesää syöttäny kilvellisellä bemmillä ite jo myös rataa. Renkaisiin kun panostaa kunnolla, niin mielenrauha parempi.
Kilpipeli kun menee nutulleen, niin vakuutuksista saa ehkä jotain. Kilvettömästä kustannat kaiken ite. Yksi ajatusmalli tämäkin harrastamiseen.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:13:26
Tässä onkin sitten mietittävää..

Jokaisella ratailua aloittelevalla on ollut täysin samat mietteet.
Tervetuloa "kerhoon".  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.08.13 - klo:13:55
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:13:26
Tässä onkin sitten mietittävää..

Jokaisella ratailua aloittelevalla on ollut täysin samat mietteet.
Tervetuloa "kerhoon".  :)

kiitos,kiitos :)

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 06.08.13 - klo:13:54
Taikka laitat mieleisiä ja "tuiki tarpeellisiä" osia kiinni nykyiseen ja annat mennä vaan. Hiukan kaatumatappia ja lohkon suojaa ihan aluks. Kolme kesää syöttäny kilvellisellä bemmillä ite jo myös rataa. Renkaisiin kun panostaa kunnolla, niin mielenrauha parempi.
Kilpipeli kun menee nutulleen, niin vakuutuksista saa ehkä jotain. Kilvettömästä kustannat kaiken ite. Yksi ajatusmalli tämäkin harrastamiseen.

Tässä juuri laskeskelin, että ennen kuin teen mitään isompia siirtoja eteenpäin niin hankin nykyiseen kaikki tarvittavat kilkeet suojaksi. Renkaat hommasin ekan ratapäivän jälkeen (supercorsa sp:t, kun ilman lämppäreitä vielä ajelen) samoin kuin kaatumatatit. Seuraavaksi ajattelin tilailla GB racingin tai r&g:n poskisuojat. Mitäs muita suojauksen kannalta tärkeitä tulisi hankkia?

T1mppa

06.08.13 - klo:14:59 #109 Viimeisin muokkaus: 06.08.13 - klo:15:08 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:14:02
Mitäs muita suojauksen kannalta tärkeitä tulisi hankkia?

Kiinteät jalkatapit (eli ei taivu sisäänpäin). Jos kaatuu, niin jalkatappi toimii kaatumatattina ja pyörä liukuu sen varassa.

Itselläni on etu- ja taka-akselin läpi menevät tatit. Ne toimii joissain tilanteissa liukupaloina.

E: Tämmöiset:
http://www.satoracing.com/axleslider_bmws1000rr.htm

Kannattaa hommata PayPal-tili ja tarkistella Ebayn tarjontaa ja hintoja! peukku_1

E2: Yleensä kaatuminen johtuu ajovirheestä, hyvin harvoin radasta tai teknisestä viasta. Kunhan on ajatus mukana tekemisessä ja pieni tieto miten siellä pitää mennä, niin uskon että pysyt pystyssä vaikka kuinka kovaa pyörälläsi menet. Teknisistä asioista tulee mieleen rengaspaineet. Ne kannattaa pitää kunnossa.

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.08.13 - klo:14:59
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:14:02
Mitäs muita suojauksen kannalta tärkeitä tulisi hankkia?

Kiinteät jalkatapit (eli ei taivu sisäänpäin). Jos kaatuu, niin jalkatappi toimii kaatumatattina ja pyörä liukuu sen varassa.

Itselläni on etu- ja taka-akselin läpi menevät tatit. Ne toimii joissain tilanteissa liukupaloina.

E: Tämmöiset:
http://www.satoracing.com/axleslider_bmws1000rr.htm

Kannattaa hommata PayPal-tili ja tarkistella Ebayn tarjontaa ja hintoja! peukku_1

Okei, tilasin juuri äsken jo nämä:

http://www.rg-racing.com/browseBike/BMW/S1000_RR/2012/KEC0024BK.aspx

ja nämä molemmille puolille (tiedä kuinka tärkeät nyt edes on):

http://www.rg-racing.com/browseBike/BMW/S1000_RR/2012/FI0041BK.aspx

ja jotain muuta tilpehööriä. Ilmeisesti seuraavana täytyy hankkia nuo kiinteät jalkatapit ja sitten etu ja taka akselisuojat. Onko suosituksia mitkä jalkatapit olisivat hyvät hinta-laatusuhteeltaan?

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.08.13 - klo:14:59


E2: Yleensä kaatuminen johtuu ajovirheestä, hyvin harvoin radasta tai teknisestä viasta. Kunhan on ajatus mukana tekemisessä ja pieni tieto miten siellä pitää mennä, niin uskon että pysyt pystyssä vaikka kuinka kovaa pyörälläsi menet. Teknisistä asioista tulee mieleen rengaspaineet. Ne kannattaa pitää kunnossa.

Juurikin näin! Rengaspaineista olen kerennyt jo hakea tietoa internetin syövereistä, joten ne varmasti radalla edes sinnepäin ;)

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:15:12

ja nämä molemmille puolille (tiedä kuinka tärkeät nyt edes on):

http://www.rg-racing.com/browseBike/BMW/S1000_RR/2012/FI0041BK.aspx

http://www.rg-racing.com/browseBike/BMW/S1000_RR/2013/CP0307.aspx
Nämä suojaa paremmin. Nämä on ns "kaatumatatit/kaatumatapit", joista ihmiset puhuu. Kannattaa hieman selvittää mitä muut S1000RR kuskit on asennelleet.

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.08.13 - klo:15:43
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 06.08.13 - klo:15:12

ja nämä molemmille puolille (tiedä kuinka tärkeät nyt edes on):

http://www.rg-racing.com/browseBike/BMW/S1000_RR/2012/FI0041BK.aspx

http://www.rg-racing.com/browseBike/BMW/S1000_RR/2013/CP0307.aspx
Nämä suojaa paremmin. Nämä on ns "kaatumatatit/kaatumatapit", joista ihmiset puhuu. Kannattaa hieman selvittää mitä muut S1000RR kuskit on asennelleet.

Olen jo aiemmin hankkinut kaatumatatit (puig pro -malliset). Punnitsin itse juurikin silloin puig pro:n ja r&g:n aerojen välillä, mutta tietämättömästä syystä tilasin puigit :)

jarska


jiknnn

mjoo, heitetäänpä tänne vähän omaa mopohistoriaa, kun sattuneista syistä säätelin tommosen plokin :
http://thenomadictour.blogspot.fi/

ratahommat  alkoi  joskus 80-luvun puolella. Siitä lähtien semmoista 5-6 kertaa kesässä yleensä Kemorassa. Pari kertaa Jurvassa ja kerta Motoparkissa.
Ulkomailla on Pau Arnos , joka on mun makuun melko unelmarata. Korkeuseroja on sopivasti painetta keventäen ja lisäten. Pari kertaa Kamelilla tuota kiertäen.
http://www.youtube.com/watch?v=sehMtBkTTRM
Ringiä on takana  2.5 tai 3.5 kierrosta, en muista oliko yksi kerta vaan puolikas vai oliko se puolitoista. Kerta FZR1000 -88 ja pari kiekkaa Kamelilla keinuen.
Monacon F1 rata ilman kasinon mutkaa normi liikenteessä. Ensin en huomannut koko Monacoa vaan päästelin siitä ohi, vaikka melko keskeltä menin :)

Enivei lajina RR on yksi muiden joukossa, sitä on vähän hakalampi harrastaa kuin enska/krossihommia, joihin ratoja löytyy lähempää ja kaikinpuolin halvempaahan noita on harrastaa.

Kisoja oon käyny kattomassa SB:tä A1-ring ja Assen. A1-ringillä oli muistaakseni vain kerran juuri kun se rata oli uusi. Assenisssa näin eka kerran Supermotoja ja suu jäi auki kun Chambon tuli lämppärikierrokselta paalupaikalle heilutelle jarrulla takanakkia sivullta toiselle semistoppiella ja kun se tuli ruutuun niin veti vielä donitsin ennenkuin asettui odottamaan valoja. Tais olla heti seuraavana kesänä omassa CR250:ssa slickit alla...
Muutaman kerran Bol d'Or 24h endurance. Oli pari kertaa Toulonin lähellä Castellet radalla, joka on ihan pelipaikoilla. Sitten se siirtyi Magny Coursiin, jossa porukkaa kyllä piisaa, muttei ole ympäristöltään ihan samaa tasoa kuin Castellet. Porukkaa mahtaa olla kisan aikana 100 000 luokkaa ja joskus aidan päältä kattelin kun prätkät ajo kilpaa toisella puolella ja toisella puolella Motorhead veti settiä. Se on elämää se. Noissa kisoissa aika kuluu vaan ihan porukan toihuja seuratessa.50€ lipulla to-su camping radalla, ei paha, mutta jos su-aamuna meinaa käydä täräyttään pashat aamulla niin vaatii vähän asennetta.
Montee Impossible mäkikisoja Pyreneillä pari kertaa ja St' Wendelissä Supermoto MM, missä Hermunen esiintyi eka kertaa sarjassa -10, nythän siitä tuli mestari.


Kondismiehet

Morjens,

Kondismiehet-kerho Tampereen seudulta esittäytyy. Tuumailin laittaa muutaman sanan juuri saitille rekisteröityneen porukan nimissä. Kondismiehet on alkujaan kuuden kaveruksen perustama ratamopoilusta innostunut joukkio. Toiminta nykyisellä mallilla alkoi 2008 paikkeilla. Tätä nykyä aktiivijäseniä on kahdeksan ja satunnaisia suhaajia useampia. Ratailua harrastamme pilke silmäkulmassa omaksi iloksi ja kenties samalla oppii joitain taitoja myös siviiliajopuolelle. Omia ratavuoroja on ollut jokusia ja lisäksi olemme aktiivisesti osallistuneet muiden järjestämille ratapäiville.
Lisäksi osana toimintaa on eri kokoonpanoilla tehtävät kisamatkat, niin koti- kuin ulkomaillekin. Viimeisin reissu suuntautui syyskuussa Hockenheimiin IDM osakilpailua katsomaan.
Ikähaitari on reilusta parikymppisestä 60 rajapyykkiä kolkuttelevaan joten perspektiiviä löytyy. Samoin mp-harrastuksen pituuksissa on haarukkaa. Kalustona on sekä ratapyöriä sekä kilpipelejä. Talvikausi kuluu, niinkuin varmaan teistä monella muullakin, mopoja rassaten ja ensi kesän tapahtumia suunnitellen.

Tässä vähän infoa meidän porukasta. Lisää voi käydä luuppaamassa kondismiehet.fi sivuilta

Terveisin
Asko

jarska

Tähän väliin on minun taas hyvä märistä, jotta raapustakaa muutkin uudet ja vähemmän uudet ratailijat ittestänne pari riviä, on nii kiva lukkee.

exhaust

09.12.13 - klo:22:34 #118 Viimeisin muokkaus: 09.12.13 - klo:23:00 käyttäjältä exhaust
Etteks te tiedä kuka mä oon  :P

Olen stalkannut tätä foorumia jo jonkun aikaa ja ajatellut, ettei tänne mitään uskalla kirjoittaa kun näyttää olevan vain nopeita kuskeja. Mutta tätä historiaketjua kun luki, niin uskomatonta mutta totta, on näistäkin kavereista jotkut joskus hitaassa ryhmässä pyörineet. Käsittämätöntä!

Omaa ratahistoriaa ei vielä ole paljon ehtinyt kertyä. Tämän vuoden toukokuussa ensikosketus Alastarolla .Orgin ajotaito II:ssa. Sitten olikin juuri sopivan mittainen tauko, että ehti kaikki koulutukset unohtaa ja kesäkuun lopussa Ahvenistolle, kuitenkin luullensa olleen jo täysin oppinut kun kerran on oikein koulutuksessa oltu ja Twist of The Wrist kahteen kertaan katsottu. Kuin ihmeen kaupalla selvisin sieltä törmäämättä mihinkään, mutta kuitenkin sen verran kaiteita viistellen tuli ajettua, että kädet täristen sieltä puolen päivän jälkeen lähdin kotia kohti ajelemaan. Adrenaliinia oli vielä illalla veressä sen verran, että kaikesta huolimatta laitoin videot jakoon ja sitten alkoikin tulla Orgin  foorumilla rakentavaa palautetta ajolinjoista. Ja oli syytäkin.

Tuumaustauon paikka. Heittääkö ratahanskat naulaan vai alkaa tosissaan ottamaan selvää, että mikä tämä homma oikein on?

Heinäkuu oli kesälomaa ja kävin kolme kertaa Ahvenistolla ajelemassa. Itse asiassa neljä kertaa mutta, sillä yhdellä kerralla olivat päättäneet niittää ruohikon radalle, niin ei sitten kovin montaa kierrosta tullut kierrettyä. Semmoista rauhallista vauhtia (2:00 - 1:50) ajelin ja keskityin ajolinjoihin. Foorumilla saatu rakentava palaute oli todellakin rakentavaa ja avasi silmät oman ajamisen suhteen mikä oli täysin pihalla ensimmäisten yritysten jälkeen.

Tuli myös ajatus vaihtaa pyörää. Varmaan sillä GSR:lläkin hyvä kuski olisi turvallisesti kovaa ajanut, mutta alkoi tuntua siltä, että ei se helpoin väline ole opetella radalla kovaa ajamista. Vähän niin kuin, että opettelis golfin peluuta jääkiekkomailalla. No saattoi olla enimmäkseen psykologinenkin efekti, mutta kyllä esim. siinä Ahveniston tornin mutkassa on jotain röykkyjä jotka ravisti GSR:ää ihan pirusti, mutta tällä 2013 ZX-6R:llä niitä ei edes huomaa. Ihan pikkiriikksen alustan toiminnassa eroa luulisin.

Loppujen lopuksi tuli kesän aikana yhteensä 180 ratakierrosta Ahvenistolla ja Alastarolla ajettua. Ahvenistolla paras aika oli 1.41 ja Alastarolla 1:42. Ahveniston optimien optimi, eli eri seteistä yhdistetty parhaat sektoriajat oli 1.37, Alastarolla 1:41. (Heijastuukohan tässä nyt se Ahveniston monipuolisuus/vaikeus).

Ensi kesänä jatkan varmaankin näiden lähiratojen tahkoamista (Ahvenisto ja Alastaro), koska ei ole kuljetuskalustoa/aikaa/inspiraatiota lähteä kauemmas. Ajoharjoitteluun nekin varmaan käyvät ihan hyvin. Sitten joskus jos oppii ajamaan, niin voi ehkä kauemmaskin vaihtelun vuoksi lähteä. Hitaasti kiiruhtaen tässä mennään ja ajamisesta nauttien, mitään kiirettä ei ole kovempaa ajaa.

Ideoita ajamisen parantamiseen on reilusti, joten innolla ensi kesää odottelen. Oikeastaan jännityksellä odotan sitä milloin tulee se ratapäivä kun kierrosaika ei enää paranekaan.

Älkääkä missään vaiheessa (kaukaisessa tulevaisuudessa joka ei edes häämötä) yrittäkö houkutella mua niihin jokamiesluokan touhuihin, saakeli!  hihi1

edit: Niin ja olen 41 v, perheeseen kuuluu vaimo, kolme lasta ja hamsteri.

jarska

Lainaus käyttäjältä: exhaust - 09.12.13 - klo:22:34
Hitaasti kiiruhtaen tässä mennään ja ajamisesta nauttien, mitään kiirettä ei ole kovempaa ajaa.

Tämä on yksi ehdottomasti parhaimpia ja yleisimpiä valheita, joita tässä lajissa vähän jokainen yrittää itselleen tyrkyttää, minäkin.
Kohta huomaat sen olevan täyttä tuubaa, sillä kaikki tuunaus, koulutus, ratapäivien lisääntyminen, kuljetuskaluston hommaaminen, yms. tähtää vain yhteen asiaan, nopeutta pitää saada lisää ja pian! :D

Powered by EzPortal