Alastaron ajolinjat

Aloittaja slowrider, 25.08.12 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

15.07.13 - klo:22:52 #45 Viimeisin muokkaus: 15.07.13 - klo:23:09 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.07.13 - klo:16:26
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 15.07.13 - klo:09:05
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Jos sulla löytyy 10hz racechrono-dataa, niin exporttaa best lap .vbo-muodossa ja pistä yksärillä mulle, niin voin kattoo missä tupeksit eniten. Tai jos sulla on android-puhelin niin exporttaa nmea-muodossa jne.

Tänks, mun känny ei oikein ime tota 10 hz dataa niin pidän sitä 5 hz taajuudella. Kallion Vesan opastuksessa ajelin ihan kylmiltäni 1:29 aikoja ja nyt kun kuukausi on kulunut edellisestä ratapäivästä niin olin kyllä aivan kuutamolla ja ei millään mennyt alle 1:29. Katselin circuit toolsilla ajoa ja vertasin vehniäisen dataan niin ei ajolinjoissa / avauksissa / jarrupaikoissa ihmeellisiä eroja ollut... vauhtia vaan pitäis olla suorilla 20-30 kmh enemmän :D ois kivaa saada jonkun kusiaisen dataa, että miten mennään alemmilla suoravauhdeilla sekuntti pari sbk rataenkasta.

Ok, eli sulla on varmaankin ne ihan perus ongelmat mitä kaikilla muillakin.
Eli kaasulta jarrulle liian hitaasti, pitkien suorien jälkeen jarrun alotusmaksimi joku 70-80% siitä mitä se voisi olla, lyhyiden suorien jälkeen 50-60%, alotuksen jälkeen arpovaa puristelua. Ja jokaisen mutkan jarru vaihtelee, eli siis jarrurutiinia ei käytännössä ole.
Ja siitä syystä jarrumerkki on aina ihan liian aikaisessa.

Tossa graafisena vuosikertauusintana:
http://www.mprata.fi/radalla/3/jarrutuksesta/72/msg9340#msg9340
Vuodet vierii mut ongelmat pysyy samana...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Grandi67

Alastarolle alittamaan kolmeekymppiä. Jos se tänään menis sit airrev_1

kp

Itse löydän "röykkyjä" palmasin mutkan keskeltä, toki voi olla kädettömän kuskin ajovirheestä johtuviakin, sillä samanlaisia löytyy myös kahvilan mutkasta. aei aina mut välillä, harvoin osun samaan ajolinjaan.

Nitrous

16.07.13 - klo:23:27 #48 Viimeisin muokkaus: 16.07.13 - klo:23:34 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: kp - 16.07.13 - klo:22:29
Itse löydän "röykkyjä" palmasin mutkan keskeltä, toki voi olla kädettömän kuskin ajovirheestä johtuviakin, sillä samanlaisia löytyy myös kahvilan mutkasta. aei aina mut välillä, harvoin osun samaan ajolinjaan.

Palmasissa on röykky keskimutkassa jos on karvaakaan irti kanttarista. Kahvilanmutkan avauksessa jos osuu röykkyihin, tietää, että on liian aikasin liian ulkona. Oikee linja kulkee niitten röykkyjen sisäpuolelta.

Edit. Uutuutena Alastaron radalla on tälle vuodelle lanseerattu muuttuvat mutkat. Nyt päivän ajeluiden jälkeen täytyy kiittää ratayhtiöitä panostamisesta kun joka kierroksella jokainen mutka on hivenen eri paikassa. Antaa ihan uutta haastetta ja mielenkiintoa ajamiseen kun yrittää löytää oikean ajolinjan joka mutkaan.:D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.13 - klo:23:27


Edit. Uutuutena Alastaron radalla on tälle vuodelle lanseerattu muuttuvat mutkat. Nyt päivän ajeluiden jälkeen täytyy kiittää ratayhtiöitä panostamisesta kun joka kierroksella jokainen mutka on hivenen eri paikassa. Antaa ihan uutta haastetta ja mielenkiintoa ajamiseen kun yrittää löytää oikean ajolinjan joka mutkaan.:D

Ne uudet betonipaikat oli alussa kivoja. Kierärtää, ei kiertää, kiertää...  :)

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.12 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.08.12 - klo:14:33
Kuvissa olevilla ajolinjoilla on kuitenkin ss-cup luokassa tehty rataennätys, joten eivät ne ainakaan huonoja ole.
Noilla ajolinjoilla ei todennäkösesti kukaan ole koskaan todellisuudessa ajanu. Tai jos on, niin syön hatullisen karhunvattuja jos on edes alle 1:40 päässy noilla linjoilla.

No eiku karhunvattuja popsimaan.

1:29 alkuisen ajan ajoin noilla linjoilla ja Ducatin SS900:lla.

Sitten se pikku muistutus / "disclaimer":

Noissa jutuissa, mitkä kirjoitettu 2003/2004, kannattaa muistaa että ne on jo oikeasti vanhoja juttuja, sekä tehty ihan eri mopolle kuin 600:lle tai tonnarille. Tuollainen SS900:nen on painava, se ei oikein kiihdy, käänny, eikä pysähdy. Siksi myös kaipaa erilaisia linjoja paikoin, jotta sillä voi vauhtia pitää yllä.

Eli muistakaa tuo, kun noita ajolinjoja omaan nykytonnarillanne ajamiin linjoihin vertailette.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 08.08.13 - klo:10:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.12 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.08.12 - klo:14:33
Kuvissa olevilla ajolinjoilla on kuitenkin ss-cup luokassa tehty rataennätys, joten eivät ne ainakaan huonoja ole.
Noilla ajolinjoilla ei todennäkösesti kukaan ole koskaan todellisuudessa ajanu. Tai jos on, niin syön hatullisen karhunvattuja jos on edes alle 1:40 päässy noilla linjoilla.

No eiku karhunvattuja popsimaan.

1:29 alkuisen ajan ajoin noilla linjoilla ja Ducatin SS900:lla.

Sitten se pikku muistutus / "disclaimer":

Noissa jutuissa, mitkä kirjoitettu 2003/2004, kannattaa muistaa että ne on jo oikeasti vanhoja juttuja, sekä tehty ihan eri mopolle kuin 600:lle tai tonnarille. Tuollainen SS900:nen on painava, se ei oikein kiihdy, käänny, eikä pysähdy. Siksi myös kaipaa erilaisia linjoja paikoin, jotta sillä voi vauhtia pitää yllä.

Eli muistakaa tuo, kun noita ajolinjoja omaan nykytonnarillanne ajamiin linjoihin vertailette.

No niin no, sen ko piirroksen radan mittasuhteet oli aivan poskellaan, samoin kuin ajolinja oli todella karrikoitu. Ts mitään tekmistä sillä ei ollut todellisen ajolinjan kanssa, vaan siitä kannattaa lähinnä vain katsoa ne ideat eri mutkiin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.08.13 - klo:15:31
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 08.08.13 - klo:10:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.12 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.08.12 - klo:14:33
Kuvissa olevilla ajolinjoilla on kuitenkin ss-cup luokassa tehty rataennätys, joten eivät ne ainakaan huonoja ole.
Noilla ajolinjoilla ei todennäkösesti kukaan ole koskaan todellisuudessa ajanu. Tai jos on, niin syön hatullisen karhunvattuja jos on edes alle 1:40 päässy noilla linjoilla.

No eiku karhunvattuja popsimaan.

1:29 alkuisen ajan ajoin noilla linjoilla ja Ducatin SS900:lla.

Sitten se pikku muistutus / "disclaimer":

Noissa jutuissa, mitkä kirjoitettu 2003/2004, kannattaa muistaa että ne on jo oikeasti vanhoja juttuja, sekä tehty ihan eri mopolle kuin 600:lle tai tonnarille. Tuollainen SS900:nen on painava, se ei oikein kiihdy, käänny, eikä pysähdy. Siksi myös kaipaa erilaisia linjoja paikoin, jotta sillä voi vauhtia pitää yllä.

Eli muistakaa tuo, kun noita ajolinjoja omaan nykytonnarillanne ajamiin linjoihin vertailette.

No niin no, sen ko piirroksen radan mittasuhteet oli aivan poskellaan, samoin kuin ajolinja oli todella karrikoitu. Ts mitään tekmistä sillä ei ollut todellisen ajolinjan kanssa, vaan siitä kannattaa lähinnä vain katsoa ne ideat eri mutkiin.

Noniinno.

Silloin kun nuo on piirretty, ei ollut yleisessä käytössä mitään GPS vekottimia, millä tarkan linjan olisi saanut kartaan vedettyä, eli ne on piirrettyjä linjoja.

Pitää siis muistaa mistä, miten ja mille nuo on piirretty, ennen kuin alkaa ihan kauheasti mitään jankkaamaan.

Nykyisin tuollaisen todellisen ajolinjan kun piirtää kuka tahansa RaceChronon kautta ja se on ajettu linja. 10 vuotta sitten se oli haavetta ja piti käyttää painttia ja mielikuvia, karrikoidusti.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.08.13 - klo:08:05
Noniinno.

Silloin kun nuo on piirretty, ei ollut yleisessä käytössä mitään GPS vekottimia, millä tarkan linjan olisi saanut kartaan vedettyä, eli ne on piirrettyjä linjoja.

Pitää siis muistaa mistä, miten ja mille nuo on piirretty, ennen kuin alkaa ihan kauheasti mitään jankkaamaan.

Nykyisin tuollaisen todellisen ajolinjan kun piirtää kuka tahansa RaceChronon kautta ja se on ajettu linja. 10 vuotta sitten se oli haavetta ja piti käyttää painttia ja mielikuvia, karrikoidusti.

Pääset vähemmällä kun vaan myönnät olevasi väärässä, aina ja iankaiken. Nyt täälä on kuule eri tietäjät jotka tietää mikrometrin tarkkuudella ja sadastuhannesosasekunnin tarkkuudella kaiken. KAIKEN paremmin. Meidän on paree olla hiljaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 09.08.13 - klo:08:52
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.08.13 - klo:08:05
Noniinno.

Silloin kun nuo on piirretty, ei ollut yleisessä käytössä mitään GPS vekottimia, millä tarkan linjan olisi saanut kartaan vedettyä, eli ne on piirrettyjä linjoja.

Pitää siis muistaa mistä, miten ja mille nuo on piirretty, ennen kuin alkaa ihan kauheasti mitään jankkaamaan.

Nykyisin tuollaisen todellisen ajolinjan kun piirtää kuka tahansa RaceChronon kautta ja se on ajettu linja. 10 vuotta sitten se oli haavetta ja piti käyttää painttia ja mielikuvia, karrikoidusti.

Pääset vähemmällä kun vaan myönnät olevasi väärässä, aina ja iankaiken. Nyt täälä on kuule eri tietäjät jotka tietää mikrometrin tarkkuudella ja sadastuhannesosasekunnin tarkkuudella kaiken. KAIKEN paremmin. Meidän on paree olla hiljaa.

Tiedät kuinka helppoa mun on myöntää jotain.... vaimolle myönnytyksiä tulee annettua ja mielestäni aina väärin perustein, mutta isona miehenä niin teen perhesovun säilyttämiseksi :)

Nyt vain odotan, että murmela popsii karhunvattuja hatullisen, sillä alle hänen mainitseman ajan olen noilla "opeilla" ajanut, siten myös olen oikeassa :p
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

mattipoeka

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 09.09.13 - klo:01:05
No niin. Viimein kotona klo 00.30. Tuomisena ei tällä kertaa ollu sampanjaa ja kukkia vaan sen tilalla pussillinen nöyryyttä ja mahtava kokemus.

Eka kertaa muualla kuin Kemorassa. Lauantaille ostin ratapäivälipunkin ja kävin ajaan yhen setin ennen aika-ajoa. Innoissani unohdin laittaa korvatulpat ja vauhti tuntuikin ainakin kaksi kertaa kovemmalta. Aika jotain 1.30.5 ja hirvee järkytys. Murmelan aikaan kuus sekunttia!

Aika-ajossa en löytänyt jänistä. Kerran kävin jopa varikolla odottelemassa mutta jänis olikin hitaampi kuin minä. Aika 1:28.500. Vielä neljä sekunttia liian hidas!

Eka kisa: Hyvä startti. Täähän tulee menemään hyvin. Parin kierroksen jälkeen totuus kuitenkin selvisi. Kaverit näytti miten moottoripyörällä ajetaan ja karkas näkymättömiin. Yksin sitten ajelin ja paras aika 1:27.352. Vielä kolme sekunttia!

Illan mietin miten seuraavana päivänä ajaisin. Murmelan vinkistä kävin ajojen jälkeen ulkoiluttamassa koiran radalla rullaluistellen. Päätin joka mutkassa taittaa myöhemmin ja ajaa nopeet mutkat ennen ja jälkeen Palmasia jarruttamatta. Palmasin ja vika mutkan päätin ajaa pyöreemmin jotta nopeutta jäis avaukseen ja ne sujuis kätevämmin. Kikkamutkasysteemin ajolinjaa päätin laajentaa.

Toka kisa: perskule, ne päättikin laittaa lähdön aika-ajojen mukaan. Odotin jotta mentäis eka kisan maalintulojärjestyksessä. Ei se mitään - reilumpi näin vaikka paikkani muuttui 7->10. Nyt en päästä kavereita karkuun ja jos ne pääsee, niin ne väsyy pitkällä matkalla ja saan ne kiinni. Ei onnistunu tämäkään suunnitelma, karkuun ne meni. Eikä illalla suunniteltu ajelustrategiakaan pitänyt. Joka mutkan jälkeen jäi aivan liikaa marginaalia. Palmasi rupes jo vituttaan. Miksi se pitää ajaa joka kierroksella - kädet väsyy. Välillä voitais mennä sitä oikoreittiä. Kunto riitti tourinkiajelulla mainiosti. Ruutulippu tuli yllätyksenä. Aika 1:26.978. Vielä kaks sekunttia!

Mukava viikonloppu. Harmi, että kaverit meni vähän väliä nutulleen, mutta onneksi isommilta haavereilta vältyttiin. Slowriderin nätti mopo ei oo enää nätti, mutta oon satavarma sen olevan ens kesänä vielä nätimpi.

Teemulle onnittelut ! Jukalle iso peukku kovasta ajasta. Kiitokset järjestelijöille ja säiden säätäjälle !
Ens kesänä koko YCC.

Ainiin. loppuun vielä kevennys: Ilmeisesti kova henkinen stressi aiheutti aivosolujen kuolemia ja yritin kotiinlähtiessä työntää mopon kärryyn kiinnittämättä kärryä autoon. Siitä tuli niinku hiirenvällä. Ukko jäi kärryn ja kuomun väliin. Vähän nolotti, mutta kiitos ku aukasitte vällän.

Itse kun juuri hakemassa jyrkempiä linjoja Palmasiin ja Lemminkäiseen (2 apexia) enkä siis ainakaan loivempia linjoja. Kahvilanmutkaan tulen jo nyt sisäkanttariin jarrussa :)

-Matti
Semmosta.

pienisopoapina

Siirsin tuon Matin kommentin ajolinjasta tähän ketjuun.

Päätin pyöristellä linjaa kun mulla on hieman vaikeuksia saada pehmeitä lähtöjä pikkuvaihteilla. Kuutioin jotta yritän pitää mutkan ulostulonopeuden korkeammalla ja saada pehmeemmän lähdön. Ja mä tykkään pyöreydestä.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: mattipoeka - 09.09.13 - klo:07:43
Itse kun juuri hakemassa jyrkempiä linjoja Palmasiin ja Lemminkäiseen (2 apexia) enkä siis ainakaan loivempia linjoja. Kahvilanmutkaan tulen jo nyt sisäkanttariin jarrussa :)
Miksi haet jyrkempiä linjoja palmasiin ja lemminkäiseen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Heino

Lainaus käyttäjältä: mattipoeka - 09.09.13 - klo:07:43
Itse kun juuri hakemassa jyrkempiä linjoja Palmasiin ja Lemminkäiseen (2 apexia) enkä siis ainakaan loivempia linjoja. Kahvilanmutkaan tulen jo nyt sisäkanttariin jarrussa :)

Ai niinkö se pitäis? Käännän maksimit jo siinä ennen kanttaria, niin ei voi jarrua pitää kiinni enää ollenkaan. Kanttarin suuntaan mäkin meen, aika paljon enemmän kuin monet muut joiden perässä oon ajanut.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Heino - 09.09.13 - klo:17:42
Lainaus käyttäjältä: mattipoeka - 09.09.13 - klo:07:43
Itse kun juuri hakemassa jyrkempiä linjoja Palmasiin ja Lemminkäiseen (2 apexia) enkä siis ainakaan loivempia linjoja. Kahvilanmutkaan tulen jo nyt sisäkanttariin jarrussa :)

Ai niinkö se pitäis? Käännän maksimit jo siinä ennen kanttaria, niin ei voi jarrua pitää kiinni enää ollenkaan. Kanttarin suuntaan mäkin meen, aika paljon enemmän kuin monet muut joiden perässä oon ajanut.

Eiköhän näistä löydy se keskitie missä jarrutetaan pitkälle mutkaan sisään, mutta ei silti tartte tehdä liian nopeita suunnanmuutoksia. Sen apeksin ei välttämättä tartte olla kanttarissa kiinni. Maksimikallistuksessa ei näissä vauhdeissa vielä pitäs kauaa viihtyä.

Powered by EzPortal