Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cat

Tämä onkin kawasaki, eikä mikään perus kusiainen  bike_leaning

Tuun tänä iltana kemoralle, pohditaan siellä sitten onkelmii

murmela

En tiedä kuika paljon vastaava runko/takahaarukka/linkkugeometria 05-06 ZX-6R vs RR ssä on, kun aletaan hifisteleen. Koska ainakin linkku ja takaiskari on aavistuksen eri.

Mut enihau. Mulla oli/on R:ssä taka-akseli ~20 mm normia taaempana, jäykempi takajousi, ja haarukan kulma huomattavasti suurempi (+5mm prikka), ja linkkukin vaihdettu RR:ää vastaavaan.
Ja nyt perä niiaa vain aavistuksen kun avaa.
Viime vuonna mulla oli viel 5N jäykempi takajousi, muutoin sama geometria, ja silloin perä ei niiannut ollenkaan avauksessa, vaan käyttäytyi täysin neutraalisti. Eli perä alkoi aukeamaan käytännössä heti kun koski kaasuun.

En tarkoituksella ole tuota käytöstä hakenut, vaan se tuli lähinnä kääntyvyyden parantamisen sivutuotteena vahingossa. Alusta potikat kiinnitettyäni huomasin tuon käytöksen datasta. Siihen asti perstuntuma oli vain sanonut että perä toimii avauksissa kumman rauhallisesti ja johdonmukaisesti. Ainakin verrattuna siihen mitä se oli orginaaligeometrialla/linkulla/jousella, jolla mopon sai keulimaan todella helposti.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.07.13 - klo:15:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.07.13 - klo:12:25
Lainaus käyttäjältä: Cat - 24.07.13 - klo:06:29
Ja uskallan väittää, että seuraavalla kerralla on paremmin. Tämä oli nyt ensimmäinen kerta kun ajoin alastarossa "lujaa" vrt. edelliseen. Eli kerralla meni 1.33,3 --> 1.27,4 (optimi 1.25,6) niin jarrumerkit vaihteli koko ajan.

Ens kerralla oon vähän jo paremmin hajuilla jarruista, ja teen muutoksia pyörän kulkuasentoon.

Ja avauksiin liittyen, niiin mulla oli keulimisongelmia aika paljon, mutta sain ne kuriin siirtämällä painoa etee kiihdytyksissä. Kakkosmutkan, kolmosmutkan, palmasista kiihdytys niin keula repi ilmaan. Ei revi enää.

Palmasissa ja Kahvilassa tuppaa keulimaan jos avaus ei ala kun mopo on kunnolla kallellaan.

Tai sit se on seurausta just siitä. Avaa aikasin, liikaa, leveeks, tasakaasu, kääntö, mopo pystyyn, ruoska, keulii.
Tarkennus: Noissa paikoissa keulii jos avaa kuten scuuba esitti, eli ei malta odottaa, että mopo kääntyy vaan avataan mopo riittävän kallellaan liian aikaisin. Jos taas malttaa odottaa, että mopo kääntyy, mutta ei uskalla avata romut tontissa, on seurauksena taas keulimista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Ja tuolta näytti meikäläisen tämän päivän ajaminen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

sloun

tossa on mun alastaron 1.26.12

murmela

Ja tänään, tais siis eilen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Perusteet on paljon tärkeämpää kuin ajolinjat ja käppyrät, jos kyseessä on hitaanryhmän kuski.

Mene orgin ratapäiville ja sinne kurssille. Niin itse tekisin heti jos saisin palata ajassa taaksepäin.

Jos et ole siellä jo käynyt?

Reisca

Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:02:50
Perusteet on paljon tärkeämpää kuin ajolinjat ja käppyrät, jos kyseessä on hitaanryhmän kuski.

Mene orgin ratapäiville ja sinne kurssille. Niin itse tekisin heti jos saisin palata ajassa taaksepäin.

Jos et ole siellä jo käynyt?

Org:n ajotaito 2. on käytynä keväällä, on hyvä kurssi ja sysää kyllä kuskia oikealle uralle ennen kuin lähdetään radalle pyörimään.

Mikko K.

20.08.13 - klo:09:57 #143 Viimeisin muokkaus: 20.08.13 - klo:09:59 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:09:39
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:07:54
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 19.08.13 - klo:21:39
Tässä omaa dataa hitaastaryhmästä.
Mihin teidän mielestä kannattaa keskittyä ennen keskiryhmään siirtymistä?
Mopo naku 600cc 100hv ja alla tourinkikumit.


Ajoa on verrattu Jukan dataan.
Itse huomasin ainakin ajolinjoista: yleisesti pitäisi ajaa lähempänä sisäkanttaria kaikki mutkat.
2. ja 3. mutkan välissä ohitustilanne.
Radan loppuosalla ennen kahvilanmutkaa, köröttelen loppuradan ja odottelen vaikeaa viimeistä mutkaa.

Jätä alkuun kokonaan jarrujen käyttö pois ja kierrä rataa mielellään vain yhdellä vaihteella. Tämän tavoitteena on se, että sulla jää enemmän aikaa keskittyä ajoasentoon, mutka-ajoon ja ajolinjaan. Alkuun jos on jarrut mukana, tulee jarrutettua liikaa vauhtia pois mutkaan mennessä, eikä pyörää saa koskaan riittävän kallelleen. Siinä vaiheessa kun alkaa polvi tapailemaan säännöllisesti maata, kannattaa ottaa jarrut ajamiseen mukaan. Ratailua aloittaessa on tärkeä opetella perusasiat kuntoon ennen kuin lähtee hakemaan sitä kierrosaikaa. Näistä perusasioista voisi sanoa, että tärkeimpiä on ajoasento, mutka-ajo ja ajolinja. Ja noistakin ajolinja muuttuu koko ajan sitä mukaa kun vauhti lisääntyy.

Terveisin:
MotOrg Ry:n kouluttaja.

Tämä hitaanryhmän ongelma tuntuu olevan vähän se että, ajotaito2:n jälkeen  kuskit kehittelevät omia rata-ajoon soveltuvia ajoasentoja, kun rata-ajoon tähtäävää kurssitusta ei  ole oikeen hitaaseenryhmään saatavilla, ja täten opitaan juuri ne väärät tavat heti alkuun joista on sitten vaikea päästä eroon myöhemmin.

Resurssipula. Ajoasentoon saa kyllä vinkkejä kun käy nykäisemässä kouluttajaa hihasta varikolla.

Kuuntelin sivukorvalla viime kesänä (oisko ollu ajotaito 1 tai 2) perusjutut ja sen jälkeen tietoa on tullu haalittua ympäri nettiä, youtubesta on katseltu monet videot ja tietenkin omaa ajamista on kehitetty tärkeimmällä tavalla, eli ajamalla.
On ihan totta, että tonne nopeammalle puolelle tähtääville ei ole kovin paljoa enää ns. ilmaista oppia tarjolla.... maksulliset on sitten tässäkin tapauksessa joka €uron arvoisia. En ole vielä itse käyttännyt, mutta aihetta varmaan olisi. Nopeamman porukan kouluttaminen maksaa kuitenkin jonkin verran jo ihan renkaina ja bensana ja ajaakin pitäisi osata ennen sitä.

Ajoasennosta ja polven laahaamisesta mulla pistää väkisin etenkin tuolta rataenkka +15-25 sek tahtia ajavilta silmään, että sitä polvea koitetaan tunkea sinne maahan puoliväkisin ja sitten kun sen sinne saa, niin kaikki on olevinaan kunnossa. Tässä vaiheessa hukataan yleensä tuntuma mopoon väkisin roikkumalla siten, että kuskilla ei ole enää persuus rennosti penkissä.

Youtubea ja nettiä parempi tapa on koittaa roikkua nopeampien perässä ja mennä rohkeasti sinne seuraavaan nopeampaan porukkaan, kun ohitettavaa alkaa olemaan liikaa. Turha kurvailu pois ja joka kierros ajatuksen kanssa täysiä... Haasteet ei lopu ihan heti kesken.. itsehän pääsen jo sekunnin sisään nopeista piikkikuskeista :D


Ja pysytääs aiheessa sen verran, että jos vertaa tohon Jukan dataan, niin ei sun tarvii kun ajaa joka kohdassa vaan kovempaa ja tiukkoihin mutkiin terävämpi linja. Tulee sitten aikanaan automaattisesti, kun saat lisää kierroksia alle.



Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:09:43
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:13
Tämä  on yksi ongelma, toiset neuvoo reenaamaan jarrutusta ja toiset nimenomaan kieltää jarrun käytön hitaassaryhmässä.  :)

Monella neuvojalla ja kouluttajalla voi olla vähän sitä ongelmaa että niillä on vain valmis paketti mitä tarjota.

Tuo on kyllä totta, valitettavan harva kouluttaja osaa taipua omasta kaavastaan ulos. Toki massoille suunnatuilla kursseilla on pieni pakko kirjoittaa ohjelma, joka toimii suurimmalle osalle kuskeja. Oppilaskohtainen soveltaminen jää sitten kouluttajan ammattitaidon ja resurssien riittävyyden varaan. Sama koskee netissä annettuja neuvoja. Jos kysymys on yleisluontoinen, muotoilen myös vastauksen sen mukaan, että se toimisi mahdollisimman monelle.

Henkilökohtaisemmilla kursseilla (ajotaitoklinikka, Ajotaito III & IV) sitten mennäänkin tietyllä perusrungolla, joka elää täysin oppilaiden tarpeiden, osaamisen ja virheiden mukaan, jolloin palaute ja neuvot ovat jokaiselle täysin henkilökohtaisia.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:09:43
Mun miälest alottelijan tulisi treenata kaikkia osa-alueita heti tasapainoisesti jotta koko paketti kehittyisi tasaisesti.
Kun mä olen jotain neuvonut/ opastanut/ ajanut edellä/ perässä, niin olen aina ensin kartoittanut ko kuskin sen hetkisen tason ja miettinyt mitkä on pahimmat virheet mitä se tekee eri osa-alueilla. Ja kun ne pahimmat on poistettu, niin sitten miettinyt miten saan sen ko kuskin eri osa-alueet samalle tasolle.

Tää asia me taidetaan sanoa eri tavalla, mutta tarkoittaa täysin samaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

qazwsx

Tuossa oman parhaimman kierrosaikani dataa Alastarolta
Hi/Lo 1:28,89
212,99,127,69,114,64,176,121,188,46,182,119,185,62,130,65,122,(69),(84),38

Tuossa listassa suluissa graafista poimitut mutka ja avaus ennen viimeistä mutkaa

Liitteenä tuo sama kierros 15 ja edeltävä 14 jossa aika melkein sama 1:28,90 Pääsuoran vauhti alhainen johtuen vaihdemissistä.

Tuosta olis kiva saada jotain analyysia jos joku jaksaa tuota kommentoida.

JMH

Lainaus käyttäjältä: JMH - 20.08.13 - klo:12:30
                          Jukka   JMH   Erotus km/h

1.                        95        98        +3
2.                         67       64         -3
3.                        63        56         -7
4.(nopea oikea)  124      119      -5
5.(las palmas)     43        45        +2
6.(nopea vasen) 122       118      -4
7.(lemminkäinen) 57        56       -1
8                          66        66       0
9.                          66        69      +3
10.(kahvila)          41        39       -2

Bongasin tämän. Verrokkikierros itseltäni 1.37.0. Pakko olla moposta kiinni tää homma  :D airrev_1

Racechrono asetukset. Kiihtyvyysrajat 0.2 G. Hi/Lo speed threshold 1 m/s.

Sori muuten, en saanut Alastaroon 11 mutkaa millään.

Liitteenä vielä data.

Niin joo, lisätään tuohon vielä suora"nopeude", niin ei jää epäselväksi, missä tulee turpiin. Enimmäkseen jarruissa ja avauksissa, ja silloin tällöin niiden väliltäkin.

Pääsuora 179
1-2 väli 118
2-3 väli 103
3-nopee oikee 154
nopee oikee - Palmas 169
Palmas - nopee vasen 152
nopee vasen - Lemminkäinen 166
Lemminkäinen - 8 113
8 - 9 117
9 - Kahvila 77
Mauno ärrällä, eli Rauno.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.08.13 - klo:14:34
Lainaus käyttäjältä: JMH - 20.08.13 - klo:13:51
Lainaus käyttäjältä: JMH - 20.08.13 - klo:12:30
                          Jukka   JMH   Erotus km/h

1.                        95        98        +3
2.                         67       64         -3
3.                        63        56         -7
4.(nopea oikea)  124      119      -5
5.(las palmas)     43        45        +2
6.(nopea vasen) 122       118      -4
7.(lemminkäinen) 57        56       -1
8                          66        66       0
9.                          66        69      +3
10.(kahvila)          41        39       -2

Bongasin tämän. Verrokkikierros itseltäni 1.37.0. Pakko olla moposta kiinni tää homma  :D airrev_1

Racechrono asetukset. Kiihtyvyysrajat 0.2 G. Hi/Lo speed threshold 1 m/s.

Sori muuten, en saanut Alastaroon 11 mutkaa millään.

Liitteenä vielä data.

Niin joo, lisätään tuohon vielä suora"nopeude", niin ei jää epäselväksi, missä tulee turpiin. Enimmäkseen jarruissa ja avauksissa, ja silloin tällöin niiden väliltäkin.

Pääsuora 179
1-2 väli 118
2-3 väli 103
3-nopee oikee 154
nopee oikee - Palmas 169
Palmas - nopee vasen 152
nopee vasen - Lemminkäinen 166
Lemminkäinen - 8 113
8 - 9 117
9 - Kahvila 77

Harvemmin tää homma on mutkanopeuksista kiinni. Itseasiassa ei kannatakaan ajaa mutkaa niin nopeata kuin ikinä pystyy. Jos mutkan ajaa ylikovaa niin vietät "sekuntitolkulla" aikaa kyljelläsi etkä voi avata tarpeeksi aikaisin. Oikeat ajolinjat myöskin helpottavat kummasti mahd. aikaista alotusta. Esim alastarossa las palmasin ja kahvilan mutkan ajolinjat ovat hyvin kriittisiä kierrosajan kannalta.

Samoin kuin noiden kahden kyseisen mutkan avaukset :o viimereissulla 10.08. yritin tuolla oikein keskittyä noihin avauksiin, koska siinä tuntui olevan parannettaaa.

Loppupäätelmä että niissä on edelleen paljon parannettavaa, kaasun kyllä sain jo auki kunnolla mutta tuossa lineaarisuudessa tai jossain sen tapaisessa on vielä hiukan hiomista.
Eihän se riitä että tullaan ja lähdetään mutkista lujaa ja agressiivisesti, sieltä pitää vielä päästä poiskin. (Kummeleita mukaillen) :)

murmela

Meikäläisen mutka ja suoranopeudet.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

En tiä prkl. kyllä täs pää alkaa pehmeen. Rahat on aivan finiitto, jumalauta kun välityksiä ei ollut varaa kemoraan ostaa. Nää vakiot ei oikeen toimi siä ku pitää ykköstä käyttää, ja sit ku pääsee avaan ni heti saa polkee kakkosta.

Ehkä tuo enduro olis jonkinsortin laastari, muttä ei näillä tuloilla tätä paskalajia pysty harrastaan. Kun tahtois pyörän missä olis alusta laitettu, niin sinne ne talven säästötkin sit menis. Rengaskulutkin kasvanut "ihan kivasti"


*hakkaa päätä seinään samalla itkien ja nauraen*

Powered by EzPortal