Dataa ja opastusta

Aloittaja Reisca, 19.08.13 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Jospa vastaan vaikka tuon kautta niin ero tulee esille.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:09:37
Meikäläisen perustelu jarruitta ajolle on tämä:

Ihmisellä on vain tietty määrä aivokapasiteettia uuden opetteluun. Tästä syystä ihminen oppii helpommin yhden kuin monta asiaa kerrallaan. Rata-ajossa tämän voisi jakaa vaikka tälläiseen polkuun:

1) Ajoasento
2) Ajolinja
3) Pyörän kallistaminen
4) Kaasun ja jarrun sulava käyttö
5) Avaaminen
6) Jarruttaminen

Monesti ihmisen on helpompi opetella asiat yksi kerrallaan ja keskittyä uuden asian opetteluun kun edellinen alkaa jo onnistua. Toisille tämä tarkoittaa yhtä-kahta settiä, toisille koko kesää per asia. Esim. jarruttamisen opettelu ja jarrumerkin siirtäminen on ihan yhtä tyhjän kanssa jos pyörää ei saa keskimutkassa kallelleen vaan mutka talutetaan edelleen pystyssä. Lisäksi liian kovaa ajaminen vie pirusti aivokapasiteettia, jolloin uuden oppiminen on lähes mahdotonta. Liian kovaa ajaminen ilmenee esim. suorien repimisellä ja kammojarruilla, jota seuraa mutkan taluttaminen. Tietenkin yllä esitetyt asiat limittyvät toisiinsa ja käytännössä samaan aikaan on pakko opetella useampaa kuin yhtä asiaa, mutta pääpaino opettelussa tulisi olla aina siinä ongelmakohdassa, joka on itselle se isoin kompastuskivi sillä hetkellä. Aloittelijalle jarruttaminen ei muodosta kompastuskiveä vielä pitkään aikaan.

Mun mielestä alottelijan tulis heti aluksi käyttää kaasua, jarrua ja kahta vaihdetta. Sillon sen ajamisen rytmittäminen on paljon helpompaa.
Koska jos ajaa jarrutonta ajoa niin sitten oppii ajamaan jarrutonta ajoa ja koko paketti hajoaa siinä vaiheessa kun jarrun lisääminen rikkoo ajon rytmin. Ja joutuu opettelemaan taas uudestaan koko ajamisen.
Kaksi vaihdetta sen takia että kaasuvaste/ kiihtyvyys/ moottorijarru pysyisi kaikissa mutkissa ja suorilla edes hieman samalla alueella.

Yhdellä vaihteella jarruitta ajeleminen hidastaa kuskin kehitystä myös sen takia että kuskilla ei ole muuta työkalua jarruttaa kuin moottori, ja sen yhden vaihteen takia moottorijarru on joka mutkaan aivan erilainen.
Eli aivan suotta vaikeutetaan alottelijan ajamista sillä että neuvotaan ajamaan yhdellä vaihteella ilman jarruja.

Toki aina löytyy poikkeuksia, mutta niiden takia ei kannattaisi samaa sääntöä sitten soveltaa massaan.
Ja kyllä, jarruitta yhel vaiheel ajoa voi käyttää yhtenä treeninä, mutta sen ei pitäisi olla pääasiallinen treeni.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:11:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:10:50
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:10:29
                          Jukka   Reisca   Erotus km/h

1.                        95        85        -10
2.                         67       59         -8
3.                        63        59         -4
4.(nopea oikea)  124      108      -16
5.(las palmas)     43        51        +8
6.(nopea vasen) 122       99       -23
7.(lemminkäinen) 57        61       +4
8 ja 9.                  66        57       -9
10.                       78        62      -16
11.(kahvila)          41        37       -4

Tuossa on karkeasti mutkanopeuksia tuosta aiemmasta datasta, voiko noista kommentoida mitään, onko tämä sitä taluttamista?
Voiko tourinki-kumeilla pitää samaa mutkanopeutta kuin ratarenkailla?
Kerrotko vielä kierrosajan mitä noilla nopeuksilla tällä hetkellä menet niin arvaillaan, jos murmelalta ei tule ennen sitä kaiken kattavaa data-analyysiä. Mutta ei tuo enää ihan taluttamiselta vaikuta. Tourinkikumeilla voi ajaa mutkassa yhtä kovaa kuin ratarenkailla, mutta ei samaa linjaa. Tuo näkyy hyvin etenkin Las Palmasin nopeudessa. Ajat sen tourinkikumeilla pyöreästi kun Jukka taas ajaa sen ratarenkailla terävästi ja tästä syystä ratakumeilla hitain nopeus on jopa pienempi kuin sinun ajossasi.

Parhaat kierrosajat liikkuu valillä 1.45->1.41 , yleisesti noin 1.47.

Kyllähän toi alkaa olla jo keskiryhmän vauhtia, joten osa noista mun aiemmista neuvoista ei ehkä sulle enää päde.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:11:10
Jospa vastaan vaikka tuon kautta niin ero tulee esille.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:09:37
Meikäläisen perustelu jarruitta ajolle on tämä:

Ihmisellä on vain tietty määrä aivokapasiteettia uuden opetteluun. Tästä syystä ihminen oppii helpommin yhden kuin monta asiaa kerrallaan. Rata-ajossa tämän voisi jakaa vaikka tälläiseen polkuun:

1) Ajoasento
2) Ajolinja
3) Pyörän kallistaminen
4) Kaasun ja jarrun sulava käyttö
5) Avaaminen
6) Jarruttaminen

Monesti ihmisen on helpompi opetella asiat yksi kerrallaan ja keskittyä uuden asian opetteluun kun edellinen alkaa jo onnistua. Toisille tämä tarkoittaa yhtä-kahta settiä, toisille koko kesää per asia. Esim. jarruttamisen opettelu ja jarrumerkin siirtäminen on ihan yhtä tyhjän kanssa jos pyörää ei saa keskimutkassa kallelleen vaan mutka talutetaan edelleen pystyssä. Lisäksi liian kovaa ajaminen vie pirusti aivokapasiteettia, jolloin uuden oppiminen on lähes mahdotonta. Liian kovaa ajaminen ilmenee esim. suorien repimisellä ja kammojarruilla, jota seuraa mutkan taluttaminen. Tietenkin yllä esitetyt asiat limittyvät toisiinsa ja käytännössä samaan aikaan on pakko opetella useampaa kuin yhtä asiaa, mutta pääpaino opettelussa tulisi olla aina siinä ongelmakohdassa, joka on itselle se isoin kompastuskivi sillä hetkellä. Aloittelijalle jarruttaminen ei muodosta kompastuskiveä vielä pitkään aikaan.

Toki aina löytyy poikkeuksia, mutta niiden takia ei kannattaisi samaa sääntöä sitten soveltaa massaan.
Ja kyllä, jarruitta yhel vaiheel ajoa voi käyttää yhtenä treeninä, mutta sen ei pitäisi olla pääasiallinen treeni.

Jarruitta ajo helpottaa aloittelijaa (=ensikertalaista) sovittamaan nopeuden mutkaan sopivaksi. Jos jarrut on heti alussa mukana, jarrutetaan yleensä vauhtia liikaa pois. Se on sitten hyvin henkilökohtainen juttu, että missä vaiheessa jarrut tulisi ottaa mukaan. Tästä syystä sanon netissä mieluummin, että ajakaa ilman jarruja kuin suosittelen ottamaan jarrut mukaan. Kun kuskin näkee radalla, ovat antamani ohjeet sitten sen kuskin tarpeiden ja osaamisen mukaisia. Lisäksi tuo yhdellä tai kahdella vaihteella ajaminen riippuu pirun paljon pyörästä ja siitä vauhdista mitä kuski kiertää rataa. Jollain piikkisellä on pakko sotkea vaihteita, tonnarilla on ihan sama onko siellä kolmonen vai nelonen silmässä, joten turha sitä on sohlata edestakaisin ennen kuin ajaminen on sillä tasolla, että siitä on jotain hyötyä.

Musta tuntuu, että meille aloittelija -termi tarkoittaa eri asiaa: Minä näen aloittelijan hitaan ryhmän hitaamman puoliskon kuskina ja sinä ilmeisesti taas lähempänä keskiryhmän tasoa olevana, joten ohjeetkin ovat hyvin erilaisia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:11:18
Musta tuntuu, että meille aloittelija -termi tarkoittaa eri asiaa: Minä näen aloittelijan hitaan ryhmän hitaamman puoliskon kuskina ja sinä ilmeisesti taas lähempänä keskiryhmän tasoa olevana, joten ohjeetkin ovat hyvin erilaisia.

Mihin sulla kuuluu alastaro ~2:00?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:11:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:11:18
Musta tuntuu, että meille aloittelija -termi tarkoittaa eri asiaa: Minä näen aloittelijan hitaan ryhmän hitaamman puoliskon kuskina ja sinä ilmeisesti taas lähempänä keskiryhmän tasoa olevana, joten ohjeetkin ovat hyvin erilaisia.

Mihin sulla kuuluu alastaro ~2:00?

Kyllä se sinne aloittelijarintamalle menee. Rivien välistä olen lukevinani, että tuo edellä tekemäni oletus oli väärä. Mutta Alastaro ~2:00 kierrosaikaa ajavalle en ottaisi vielä jarruja mukaan (tämä siis näkemättä kuskin ajoa).
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:11:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:11:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:11:18
Musta tuntuu, että meille aloittelija -termi tarkoittaa eri asiaa: Minä näen aloittelijan hitaan ryhmän hitaamman puoliskon kuskina ja sinä ilmeisesti taas lähempänä keskiryhmän tasoa olevana, joten ohjeetkin ovat hyvin erilaisia.

Mihin sulla kuuluu alastaro ~2:00?

Kyllä se sinne aloittelijarintamalle menee. Rivien välistä olen lukevinani, että tuo edellä tekemäni oletus oli väärä. Mutta Alastaro ~2:00 kierrosaikaa ajavalle en ottaisi vielä jarruja mukaan (tämä siis näkemättä kuskin ajoa).

Ne ko vauhtiset kuskit joita mä oon opastanu; kaikki paitsi yks sai ajamisen helpommaks jarrun kans. Sil yhel oli homma muutenki nii kateis ett se oli ihan oma lukunsa. Mutta sillekkin löyty päivän mittaan toimivat lääkkeet.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

JMH

                          Jukka   JMH   Erotus km/h

1.                        95        98        +3
2.                         67       64         -3
3.                        63        56         -7
4.(nopea oikea)  124      119      -5
5.(las palmas)     43        45        +2
6.(nopea vasen) 122       118      -4
7.(lemminkäinen) 57        56       -1
8                          66        66       0
9.                          66        69      +3
10.(kahvila)          41        39       -2

Bongasin tämän. Verrokkikierros itseltäni 1.37.0. Pakko olla moposta kiinni tää homma  :D airrev_1

Racechrono asetukset. Kiihtyvyysrajat 0.2 G. Hi/Lo speed threshold 1 m/s.

Sori muuten, en saanut Alastaroon 11 mutkaa millään.

Liitteenä vielä data.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Reisca

Lainaus käyttäjältä: JMH - 20.08.13 - klo:12:30

Sori muuten, en saanut Alastaroon 11 mutkaa millään.


Radan kylttien mukaa siellä on 12 mutkaa.(3. ja nopeen oikean välissä on joku oikoreitti oikealle).

Lemminkäisen jälkeiset mutkat 8. ja 9. ajetaan yhtenä mutkana.


Tango

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:13
Tämä  on yksi ongelma, toiset neuvoo reenaamaan jarrutusta ja toiset nimenomaan kieltää jarrun käytön hitaassaryhmässä.  :)
Näinhän se aina on. Kyllä niistä erilaisista vastauksista löytyy paljon hyvääkin. Minä perustin vastaukseni antamaasi dataan, joka näyttää ihan hyvältä ajolinjojen ja kaarrenopeuksien puolesta, mutta ongelmana on liian aikainen jarru.

Kokeile ensi kerralla kumpi sopii sinulle paremmin: Tarkat jarrumerkit vai jarrutta ajaminen.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Tango - 20.08.13 - klo:12:57
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:13
Tämä  on yksi ongelma, toiset neuvoo reenaamaan jarrutusta ja toiset nimenomaan kieltää jarrun käytön hitaassaryhmässä.  :)
Näinhän se aina on. Kyllä niistä erilaisista vastauksista löytyy paljon hyvääkin. Minä perustin vastaukseni antamaasi dataan, joka näyttää ihan hyvältä ajolinjojen ja kaarrenopeuksien puolesta, mutta ongelmana on liian aikainen jarru.

Kokeile ensi kerralla kumpi sopii sinulle paremmin: Tarkat jarrumerkit vai jarrutta ajaminen.

Ja jos sen jarrun kanssa ajaa niin tärkein asia ei alkuun ole se, että jarruttaa täysillä vaan se, että se jarru (ainakin moottorijarru) riittää sinne apeksiin asti. Parin kierroksen jälkeen alkaa vituttamaan kun loppuu vauhti kesken, jolloin jarrumerkkikin siirtyy itsestään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:12:21
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:11:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:11:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:11:18
Musta tuntuu, että meille aloittelija -termi tarkoittaa eri asiaa: Minä näen aloittelijan hitaan ryhmän hitaamman puoliskon kuskina ja sinä ilmeisesti taas lähempänä keskiryhmän tasoa olevana, joten ohjeetkin ovat hyvin erilaisia.

Mihin sulla kuuluu alastaro ~2:00?

Kyllä se sinne aloittelijarintamalle menee. Rivien välistä olen lukevinani, että tuo edellä tekemäni oletus oli väärä. Mutta Alastaro ~2:00 kierrosaikaa ajavalle en ottaisi vielä jarruja mukaan (tämä siis näkemättä kuskin ajoa).

Ne ko vauhtiset kuskit joita mä oon opastanu; kaikki paitsi yks sai ajamisen helpommaks jarrun kans. Sil yhel oli homma muutenki nii kateis ett se oli ihan oma lukunsa. Mutta sillekkin löyty päivän mittaan toimivat lääkkeet.

Opastettuja 1:30-3:00 haarukassa on tähän mennessä pitkälti toistasataa jos ei enemmänkin. Näistä arviolta 80-90% tuota 2 min luokkaa ajavista ajoivat paremmin ilman jarruja. Tosin tuossakin pitää huomata se, että jarrujen pois jättämisellä saatiin aikaa miettiä muita ajamisen perusjuttuja, jotka vaativat enemmän korjausta. Alle 1:45 ajaville onkin sitten lääkkeet huomattavasti moninaisemmat, mutta yleisin vika on reuhkaaminen pyörän päällä ja liian kova jarrutus suoralla. Alle 1:35 ajavista sitten löytyykin pirun sekalainen porukka, ja korjausohjeet aika henkilökohtaisia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

poutis

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:13:02
Lainaus käyttäjältä: Tango - 20.08.13 - klo:12:57
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:13
Tämä  on yksi ongelma, toiset neuvoo reenaamaan jarrutusta ja toiset nimenomaan kieltää jarrun käytön hitaassaryhmässä.  :)
Näinhän se aina on. Kyllä niistä erilaisista vastauksista löytyy paljon hyvääkin. Minä perustin vastaukseni antamaasi dataan, joka näyttää ihan hyvältä ajolinjojen ja kaarrenopeuksien puolesta, mutta ongelmana on liian aikainen jarru.

Kokeile ensi kerralla kumpi sopii sinulle paremmin: Tarkat jarrumerkit vai jarrutta ajaminen.

Ja jos sen jarrun kanssa ajaa niin tärkein asia ei alkuun ole se, että jarruttaa täysillä vaan se, että se jarru (ainakin moottorijarru) riittää sinne apeksiin asti. Parin kierroksen jälkeen alkaa vituttamaan kun loppuu vauhti kesken, jolloin jarrumerkkikin siirtyy itsestään.
kunnes otetaan pari napsua takaisin ja jatketaan airrev_1
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:13:06
Opastettuja 1:30-3:00 haarukassa on tähän mennessä pitkälti toistasataa jos ei enemmänkin. Näistä arviolta 80-90% tuota 2 min luokkaa ajavista ajoivat paremmin ilman jarruja. Tosin tuossakin pitää huomata se, että jarrujen pois jättämisellä saatiin aikaa miettiä muita ajamisen perusjuttuja, jotka vaativat enemmän korjausta.

Onks sulla tarjolla paketti joka toimii vain pakettina ja edellyttää jarrutonta ajoa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Reisca

Lainaus käyttäjältä: Tango - 20.08.13 - klo:12:57
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:09:13
Tämä  on yksi ongelma, toiset neuvoo reenaamaan jarrutusta ja toiset nimenomaan kieltää jarrun käytön hitaassaryhmässä.  :)
Näinhän se aina on. Kyllä niistä erilaisista vastauksista löytyy paljon hyvääkin. Minä perustin vastaukseni antamaasi dataan, joka näyttää ihan hyvältä ajolinjojen ja kaarrenopeuksien puolesta, mutta ongelmana on liian aikainen jarru.

Kokeile ensi kerralla kumpi sopii sinulle paremmin: Tarkat jarrumerkit vai jarrutta ajaminen.

Paljoa myöhemmäksi en kyllä uskalla esim. palmasin jarrua jättää, viimeksi meni jo etunen lukkoon.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:13:02
Ja jos sen jarrun kanssa ajaa niin tärkein asia ei alkuun ole se, että jarruttaa täysillä...

"Jarru ei ole pysähtymistä varten vaan vauhdin sovittamiseksi mutkaan"
- Joku A luokan kouluttaja joskus.

Powered by EzPortal