Dataa ja opastusta

Aloittaja Reisca, 19.08.13 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:13:23
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:13:06
Opastettuja 1:30-3:00 haarukassa on tähän mennessä pitkälti toistasataa jos ei enemmänkin. Näistä arviolta 80-90% tuota 2 min luokkaa ajavista ajoivat paremmin ilman jarruja. Tosin tuossakin pitää huomata se, että jarrujen pois jättämisellä saatiin aikaa miettiä muita ajamisen perusjuttuja, jotka vaativat enemmän korjausta.

Onks sulla tarjolla paketti joka toimii vain pakettina ja edellyttää jarrutonta ajoa?

Riippuu koulutuksesta voidaanko puhua paketista. Jos kurssia on markkinoitu, niin, että siellä käydää läpi ajamisen osa-alueet 1-5, voitaneen puhua paketista. Paketin läpikäyminen ei toisaalta taas tarkoita henkilökohtaisella tasolla sitä, että kaikki kurssilaiset pakotettaisiin tekemään asiat samalla tavalla vaan jokaisen kohdalla katsotaan ajamista kokonaisuutena ja etsitään sieltä ne kehityskohteet. Jonkun osa-alueen harjoittelu vaatii jarrutonta ajoa ja toisen taas ei. Ylipäänsä jarruttoman ajon tarkoituksena on opettaa sovittamaan mutkavauhti seuraavaan mutkaan sopivaksi (=riittävän kovaksi). Toisilla tuo onnistuu myös jarrujen kanssa, toisilla taas ei.

Jos taas mainoksena on: "Tule paikalle korjaamaan ajamisesi ongelmia", ei "paketti" ainakaan kovin tarkasti voi olla ennalta suunniteltu vaan silloin mennään kurssilaisten omien mielihalujen/tarpeiden/ongelmien mukaan.

Yleensä itse ajamisen ongelmien löytämistä haastavampaa on päästä perille millä tavalla ihminen oppii uudet asiat parhaiten. Parhaillaan kurssilla on 5 kaveria, joilla jokaisella on täysin oma tyylinsä oppia asioita. Jos kouluttaja ei osaa mukautua oppilaan oppimistapaan, menee kurssista suuri osa harakoille vaikka ajamisen ongelmat olisikin tiedossa.

Toisaalta kaiken radalla oppimisen kyllä voi laittaa yhteen "pakettiin", koska eri osa-alueita on rajallinen määrä. Kussakin koulutustapahtumassa tuosta "paketista" vain sitten poimitaan ne tarpeelliset asiat sen mukaan mikä on kurssin kohderyhmä jne.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

Lainaus käyttäjältä: JMH - 20.08.13 - klo:13:51
Lainaus käyttäjältä: JMH - 20.08.13 - klo:12:30
                          Jukka   JMH   Erotus km/h

1.                        95        98        +3
2.                         67       64         -3
3.                        63        56         -7
4.(nopea oikea)  124      119      -5
5.(las palmas)     43        45        +2
6.(nopea vasen) 122       118      -4
7.(lemminkäinen) 57        56       -1
8                          66        66       0
9.                          66        69      +3
10.(kahvila)          41        39       -2

Bongasin tämän. Verrokkikierros itseltäni 1.37.0. Pakko olla moposta kiinni tää homma  :D airrev_1

Racechrono asetukset. Kiihtyvyysrajat 0.2 G. Hi/Lo speed threshold 1 m/s.

Sori muuten, en saanut Alastaroon 11 mutkaa millään.

Liitteenä vielä data.

Niin joo, lisätään tuohon vielä suora"nopeude", niin ei jää epäselväksi, missä tulee turpiin. Enimmäkseen jarruissa ja avauksissa, ja silloin tällöin niiden väliltäkin.

Pääsuora 179
1-2 väli 118
2-3 väli 103
3-nopee oikee 154
nopee oikee - Palmas 169
Palmas - nopee vasen 152
nopee vasen - Lemminkäinen 166
Lemminkäinen - 8 113
8 - 9 117
9 - Kahvila 77

Harvemmin tää homma on mutkanopeuksista kiinni. Itseasiassa ei kannatakaan ajaa mutkaa niin nopeata kuin ikinä pystyy. Jos mutkan ajaa ylikovaa niin vietät "sekuntitolkulla" aikaa kyljelläsi etkä voi avata tarpeeksi aikaisin. Oikeat ajolinjat myöskin helpottavat kummasti mahd. aikaista alotusta. Esim alastarossa las palmasin ja kahvilan mutkan ajolinjat ovat hyvin kriittisiä kierrosajan kannalta.

Cat

20.08.13 - klo:15:24 #32 Viimeisin muokkaus: 20.08.13 - klo:17:50 käyttäjältä Cat
Reiscalle:

Ja siellä varikolla kannattaa aina pitää suodatin päällä. Aloittelijan korviin kuulostaa 1.25 aika todella kovalta, ja miettii, että jumalauta toi kaveri tietää kaikesta kaiken. Fakta nyt vaan on se, että silläkin ne ajolinjat on paikka paikoin kuraa ja ajoasento perseellään.

Varikolla on aina kaikenmoista tietäjää, ne tietää kaikesta kaiken. Alustasta, sadekelin ajosta, miten kannattaa reenata jne..

Eli vaikka joku ajaa 1.25 niin ei kannata ajatella, että hänen tyyli on se ainoa oikea.

Esim. Itse ajan kemoralla 4s Kallioo ja Patrosta (SSA kisa vs Mun kerhokisan aika) hitaammin vakiopyörällä joka ei ole huonosti, mutta pyrin olemaan neuvomatta ketään varikolla. Syy? Koska en mäkään tiedä niitä oikeita ajolinjoja, mulla on suurinpiirtein oikeat, mutta ei ne täydelliset ole. Harmi kun olen köyhä, niin ei ole varaa kameraan, josta näkisi omaa ajoa. Kuvista näkee, että vaikka kierrosaika on kova, niin mun ajoasento on vieläkin kaukana täydellisestä.

Tarkoitus ei ole pantata tietoa, vaan pyrin olemaan sanomatta, jos en tiedä tarkasti oikeaa linjaa. Oman näkemyksen voin antaa, mutta hyvin todennäköistä, että Kalliolla olisi paikka paikoin eri näkemys.

Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat tyrmäsi tämän tavan säätää alustaa, jonka olin kuullut varikolta.

Tietysti on myös niitä, jotka oikeasti tietää asioista, vaikkei itse ajakkaan välttämättä edes kisaa.

Eli se suodatin päälle. Yritä poimia ne oikeat tiedot eri henkilöiltä. Siinä haastetta  :)

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Reiscalle:

Ja siellä varikolla kannattaa aina pitää suodatin päällä. Aloittelijan korviin kuulostaa 1.25 aika todella kovalta, ja miettii, että jumalauta toi kaveri tietää kaikesta kaiken. Fakta nyt vaan on se, että silläkin ne ajolinjat on paikka paikoin kuraa ja ajoasento perseellään.

Varikolla on aina kaikenmoista tietäjää, ne tietää kaikesta kaiken. Alustasta, sadekelin ajosta, miten kannattaa reenata jne..

Eli vaikka joku ajaa 1.25 niin ei kannata ajatella, että hänen tyyli on se ainoa oikea.

Esim. Itse ajan kemoralla 4s Kallioo ja Patrosta (SSA kisa vs Mun kerhokisan aika) hitaammin vakiopyörällä joka ei ole huonosti, mutta pyrin olemaan neuvomatta ketään varikolla. Syy? Koska en mäkään tiedä niitä oikeita ajolinjoja, mulla on suurinpiirtein oikeat, mutta ei ne täydelliset ole. Harmi kun olen köyhä, niin ei ole varaa kameraan, josta näkisi omaa ajoa. Kuvista näkee, että vaikka kierrosaika on kova, niin mun ajoasento on vieläkin kaukana täydellisestä.

Tarkoitus ei ole pantata tietoa, vaan pyrin olemaan sanomatta, jos en tiedä tarkasti oikeaa linjaa. Oman näkemyksen voin antaa, mutta hyvin todennäköistä, että Kalliolla olisi paikka paikoin eri näkemys.

Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat oli eri mieltä ko. asiasta.

Tietysti on myös niitä, jotka oikeasti tietää asioista, vaikkei itse ajakkaan välttämättä edes kisaa.

Eli se suodatin päälle. Yritä poimia ne oikeat tiedot eri henkilöiltä. Siinä haastetta  :)

Tuon 1.25 ajaa Alastaroon tosiaan ilman tietoa linjoista tai muutenkaan koko radasta. Siinä vaiheessa, kun ennätys alkaa olemaan siellä +2-3sek vastaavan pyörän luokasta, niin ne on pakko olla aika lailla kohdillaan. Oikeaa linjaa pääsee toki hitaamminkin. Pelkkä kierrosaika ei kerro vielä koko totuutta esim. radan kikkapaikkojen tuntemuksesta, ellei se ole oikeasti kova. Peruskäsittelyn pitää toki olla jo hanskassa.

Reippaasti hitaampaan vauhtiin saa parannuksia vielä ns. yleisneuvoilla aikaiseksi... Kovempaan kyytiin sitten kovemmat lääkkeet. Vinkkejä ja neuvoja on tullu tosiaan seuraamala sieltä täältä... Pienten perusjuttujen vakoilu on hyvä tapa edetä. Esim. tuohon yläpuolelle kirjoitellut kawasaki kuski meni kemoralla karusellissa karkuun niin että ajosaappaat vaan lepatti... Tarpeeksi monta kertaa perässä ja ei mene enää, muuta kuin vasta kahvilan mutkassa.

Cat

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.08.13 - klo:15:47
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Reiscalle:

Ja siellä varikolla kannattaa aina pitää suodatin päällä. Aloittelijan korviin kuulostaa 1.25 aika todella kovalta, ja miettii, että jumalauta toi kaveri tietää kaikesta kaiken. Fakta nyt vaan on se, että silläkin ne ajolinjat on paikka paikoin kuraa ja ajoasento perseellään.

Varikolla on aina kaikenmoista tietäjää, ne tietää kaikesta kaiken. Alustasta, sadekelin ajosta, miten kannattaa reenata jne..

Eli vaikka joku ajaa 1.25 niin ei kannata ajatella, että hänen tyyli on se ainoa oikea.

Esim. Itse ajan kemoralla 4s Kallioo ja Patrosta (SSA kisa vs Mun kerhokisan aika) hitaammin vakiopyörällä joka ei ole huonosti, mutta pyrin olemaan neuvomatta ketään varikolla. Syy? Koska en mäkään tiedä niitä oikeita ajolinjoja, mulla on suurinpiirtein oikeat, mutta ei ne täydelliset ole. Harmi kun olen köyhä, niin ei ole varaa kameraan, josta näkisi omaa ajoa. Kuvista näkee, että vaikka kierrosaika on kova, niin mun ajoasento on vieläkin kaukana täydellisestä.

Tarkoitus ei ole pantata tietoa, vaan pyrin olemaan sanomatta, jos en tiedä tarkasti oikeaa linjaa. Oman näkemyksen voin antaa, mutta hyvin todennäköistä, että Kalliolla olisi paikka paikoin eri näkemys.

Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat oli eri mieltä ko. asiasta.

Tietysti on myös niitä, jotka oikeasti tietää asioista, vaikkei itse ajakkaan välttämättä edes kisaa.

Eli se suodatin päälle. Yritä poimia ne oikeat tiedot eri henkilöiltä. Siinä haastetta  :)

Tuon 1.25 ajaa Alastaroon tosiaan ilman tietoa linjoista tai muutenkaan koko radasta. Siinä vaiheessa, kun ennätys alkaa olemaan siellä +2-3sek vastaavan pyörän luokasta, niin ne on pakko olla aika lailla kohdillaan. Oikeaa linjaa pääsee toki hitaamminkin. Pelkkä kierrosaika ei kerro vielä koko totuutta esim. radan kikkapaikkojen tuntemuksesta, ellei se ole oikeasti kova. Peruskäsittelyn pitää toki olla jo hanskassa.

Reippaasti hitaampaan vauhtiin saa parannuksia vielä ns. yleisneuvoilla aikaiseksi... Kovempaan kyytiin sitten kovemmat lääkkeet. Vinkkejä ja neuvoja on tullu tosiaan seuraamala sieltä täältä... Pienten perusjuttujen vakoilu on hyvä tapa edetä. Esim. tuohon yläpuolelle kirjoitellut kawasaki kuski meni kemoralla karusellissa karkuun niin että ajosaappaat vaan lepatti... Tarpeeksi monta kertaa perässä ja ei mene enää, muuta kuin vasta kahvilan mutkassa.

Tuo on kyllä totta. Aloitettelijan on tärkeintä ajaa paljon, eikä miettiä tismalleen oikeaa ajolinjaa. Kuitenkin joku tietty ajatus on hyvä olla mukana.

Mun neuvo reiscalle on sama minkä nitrous kirjotti: Ei kaasua ennen apeksia. Se oli asia, jonka itse oivallettuani aloin tiputtamaan kierrosaikoja melkosta kyytiä.

Tuon kun sain takaraivooni taottua, niin ajo alkoi kulkemaan.

Mutta se oli vaan mun mielipide.

Reisca

Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:16:09
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.08.13 - klo:15:47
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Reiscalle:

Ja siellä varikolla kannattaa aina pitää suodatin päällä. Aloittelijan korviin kuulostaa 1.25 aika todella kovalta, ja miettii, että jumalauta toi kaveri tietää kaikesta kaiken. Fakta nyt vaan on se, että silläkin ne ajolinjat on paikka paikoin kuraa ja ajoasento perseellään.

Varikolla on aina kaikenmoista tietäjää, ne tietää kaikesta kaiken. Alustasta, sadekelin ajosta, miten kannattaa reenata jne..

Eli vaikka joku ajaa 1.25 niin ei kannata ajatella, että hänen tyyli on se ainoa oikea.

Esim. Itse ajan kemoralla 4s Kallioo ja Patrosta (SSA kisa vs Mun kerhokisan aika) hitaammin vakiopyörällä joka ei ole huonosti, mutta pyrin olemaan neuvomatta ketään varikolla. Syy? Koska en mäkään tiedä niitä oikeita ajolinjoja, mulla on suurinpiirtein oikeat, mutta ei ne täydelliset ole. Harmi kun olen köyhä, niin ei ole varaa kameraan, josta näkisi omaa ajoa. Kuvista näkee, että vaikka kierrosaika on kova, niin mun ajoasento on vieläkin kaukana täydellisestä.

Tarkoitus ei ole pantata tietoa, vaan pyrin olemaan sanomatta, jos en tiedä tarkasti oikeaa linjaa. Oman näkemyksen voin antaa, mutta hyvin todennäköistä, että Kalliolla olisi paikka paikoin eri näkemys.

Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat oli eri mieltä ko. asiasta.

Tietysti on myös niitä, jotka oikeasti tietää asioista, vaikkei itse ajakkaan välttämättä edes kisaa.

Eli se suodatin päälle. Yritä poimia ne oikeat tiedot eri henkilöiltä. Siinä haastetta  :)

Tuon 1.25 ajaa Alastaroon tosiaan ilman tietoa linjoista tai muutenkaan koko radasta. Siinä vaiheessa, kun ennätys alkaa olemaan siellä +2-3sek vastaavan pyörän luokasta, niin ne on pakko olla aika lailla kohdillaan. Oikeaa linjaa pääsee toki hitaamminkin. Pelkkä kierrosaika ei kerro vielä koko totuutta esim. radan kikkapaikkojen tuntemuksesta, ellei se ole oikeasti kova. Peruskäsittelyn pitää toki olla jo hanskassa.

Reippaasti hitaampaan vauhtiin saa parannuksia vielä ns. yleisneuvoilla aikaiseksi... Kovempaan kyytiin sitten kovemmat lääkkeet. Vinkkejä ja neuvoja on tullu tosiaan seuraamala sieltä täältä... Pienten perusjuttujen vakoilu on hyvä tapa edetä. Esim. tuohon yläpuolelle kirjoitellut kawasaki kuski meni kemoralla karusellissa karkuun niin että ajosaappaat vaan lepatti... Tarpeeksi monta kertaa perässä ja ei mene enää, muuta kuin vasta kahvilan mutkassa.

Tuo on kyllä totta. Aloitettelijan on tärkeintä ajaa paljon, eikä miettiä tismalleen oikeaa ajolinjaa. Kuitenkin joku tietty ajatus on hyvä olla mukana.

Mun neuvo reiscalle on sama minkä nitrous kirjotti: Ei kaasua ennen apeksia. Se oli asia, jonka itse oivallettuani aloin tiputtamaan kierrosaikoja melkosta kyytiä.

Tuon kun sain takaraivooni taottua, niin ajo alkoi kulkemaan.

Mutta se oli vaan mun mielipide.

Onkos siitä mitään yleispätevää sääntöä, että mennäänkö sinne apeksiin pelkällä  moottorijarrulla ja/tai  etujarrulla,
Esim. hitaassa-/nopeassa mutkassa?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:16:09
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.08.13 - klo:15:47
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Reiscalle:

Ja siellä varikolla kannattaa aina pitää suodatin päällä. Aloittelijan korviin kuulostaa 1.25 aika todella kovalta, ja miettii, että jumalauta toi kaveri tietää kaikesta kaiken. Fakta nyt vaan on se, että silläkin ne ajolinjat on paikka paikoin kuraa ja ajoasento perseellään.

Varikolla on aina kaikenmoista tietäjää, ne tietää kaikesta kaiken. Alustasta, sadekelin ajosta, miten kannattaa reenata jne..

Eli vaikka joku ajaa 1.25 niin ei kannata ajatella, että hänen tyyli on se ainoa oikea.

Esim. Itse ajan kemoralla 4s Kallioo ja Patrosta (SSA kisa vs Mun kerhokisan aika) hitaammin vakiopyörällä joka ei ole huonosti, mutta pyrin olemaan neuvomatta ketään varikolla. Syy? Koska en mäkään tiedä niitä oikeita ajolinjoja, mulla on suurinpiirtein oikeat, mutta ei ne täydelliset ole. Harmi kun olen köyhä, niin ei ole varaa kameraan, josta näkisi omaa ajoa. Kuvista näkee, että vaikka kierrosaika on kova, niin mun ajoasento on vieläkin kaukana täydellisestä.

Tarkoitus ei ole pantata tietoa, vaan pyrin olemaan sanomatta, jos en tiedä tarkasti oikeaa linjaa. Oman näkemyksen voin antaa, mutta hyvin todennäköistä, että Kalliolla olisi paikka paikoin eri näkemys.

Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat oli eri mieltä ko. asiasta.

Tietysti on myös niitä, jotka oikeasti tietää asioista, vaikkei itse ajakkaan välttämättä edes kisaa.

Eli se suodatin päälle. Yritä poimia ne oikeat tiedot eri henkilöiltä. Siinä haastetta  :)

Tuon 1.25 ajaa Alastaroon tosiaan ilman tietoa linjoista tai muutenkaan koko radasta. Siinä vaiheessa, kun ennätys alkaa olemaan siellä +2-3sek vastaavan pyörän luokasta, niin ne on pakko olla aika lailla kohdillaan. Oikeaa linjaa pääsee toki hitaamminkin. Pelkkä kierrosaika ei kerro vielä koko totuutta esim. radan kikkapaikkojen tuntemuksesta, ellei se ole oikeasti kova. Peruskäsittelyn pitää toki olla jo hanskassa.

Reippaasti hitaampaan vauhtiin saa parannuksia vielä ns. yleisneuvoilla aikaiseksi... Kovempaan kyytiin sitten kovemmat lääkkeet. Vinkkejä ja neuvoja on tullu tosiaan seuraamala sieltä täältä... Pienten perusjuttujen vakoilu on hyvä tapa edetä. Esim. tuohon yläpuolelle kirjoitellut kawasaki kuski meni kemoralla karusellissa karkuun niin että ajosaappaat vaan lepatti... Tarpeeksi monta kertaa perässä ja ei mene enää, muuta kuin vasta kahvilan mutkassa.

Tuo on kyllä totta. Aloitettelijan on tärkeintä ajaa paljon, eikä miettiä tismalleen oikeaa ajolinjaa. Kuitenkin joku tietty ajatus on hyvä olla mukana.

Mun neuvo reiscalle on sama minkä nitrous kirjotti: Ei kaasua ennen apeksia. Se oli asia, jonka itse oivallettuani aloin tiputtamaan kierrosaikoja melkosta kyytiä.

Tuon kun sain takaraivooni taottua, niin ajo alkoi kulkemaan.

Mutta se oli vaan mun mielipide.

Onkos siitä mitään yleispätevää sääntöä, että mennäänkö sinne apeksiin pelkällä  moottorijarrulla ja/tai  etujarrulla,
Esim. hitaassa-/nopeassa mutkassa?

Toiset ajaa kaikki mutkat jarrulla apexiin ja toiset ajaa nopeet läpi kaasulla. Molempia tyylejä löytyy a-kuskeistakin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat tyrmäsi tämän tavan säätää alustaa, jonka olin kuullut varikolta.

Mimmonen toi tapa oli?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

1.25 vauhdissa Alastarossa ei kyllä enää mennä ihan millä linjoilla tahansa, vaan pikemminkin tässä on juuri se vauhti, jossa ne alkaa olla jo lähelle totuutta, mutta variaatioita löytyy monessa mutkassa, varsinkin neulansilmissä.

Tässä kohtaa ollaan yleensä vauhdissa, jossa pitää alkaa keskittymään enemmän avauksiin ja jarruihin. Minulle nimenomaan luokkavoittoja ottanut kaveri antoi neuvoa, että "ensin ne linjat kohdilleen, niin että alkaa osumaan noin puolen metrin sisään, siis toistoja, ja sitten aletaan siirtämään niitä jarrunpeikkoja asteittain eteen päin".

+ 2-3 s. luokan ennätykseen on jo hel***in kovaa kyytiä siellä, ja tuossa kohtaa on jo tahkottu niin kauan, että on variaatioitakin opittu radasta, ainakin teoriassa. Kilosella ken laittaa kellon aikaan 1.20, ei tänne kirjoittele, että menee millä linjoilla tahansa tuota 1.25 vauhtiakaan, veikkaan, vaan en tiedä  :)

Cat

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:18:22
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat tyrmäsi tämän tavan säätää alustaa, jonka olin kuullut varikolta.

Mimmonen toi tapa oli?

Älä huoli, en tarkoittanut sinua. Palautin ne lämppärit muutes, jos ei emäntäs muistanut mainita. Kiitos lainasta, omista oli johto poikki niinkuin arvelitkin.



murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:18:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:18:22
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat tyrmäsi tämän tavan säätää alustaa, jonka olin kuullut varikolta.

Mimmonen toi tapa oli?

Älä huoli, en tarkoittanut sinua. Palautin ne lämppärit muutes, jos ei emäntäs muistanut mainita. Kiitos lainasta, omista oli johto poikki niinkuin arvelitkin.

Juu juu, mut siis sen takii kysyin ku kiinnostais tietää millasia juttuja kuulit?
Oisit sä voinu pitää ne kauden loppuun. Mulla kun ei ole tarvetta. :D
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Reisca

Yhteenvetona tuohon hitaan/keskiryhmän rajapintaan.

Nopeutta lisää, onko kaasu varmasti kokonaan auki?
Jarrutukset mahd. myöhäiseksi ja lineaarisesti vähennetään apeksia kohti.
Ajolinjat teräväksi ja mennään läheltä sisäkanttaria.

Siinä on kotitehtävät, kuulostaa "paperilla" aika helpolta, mahtaakohan olla tosielämässä?  :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:16:29
Onkos siitä mitään yleispätevää sääntöä, että mennäänkö sinne apeksiin pelkällä  moottorijarrulla ja/tai  etujarrulla,
Esim. hitaassa-/nopeassa mutkassa?
Mitä tehokkaampi pyörä niin sitä nopeampiin mutkiin mennään jarrulla apeksiin. Tehottomammalla pyörällä taasen nopeissa mutkissa nopeampi tapa on hieman enemmän pyrkiä maksimoimaan mutkavauhtia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:18:41
Jarrutukset mahd. myöhäiseksi ja lineaarisesti vähennetään apeksia kohti.
Ajolinjat teräväksi ja mennään läheltä sisäkanttaria.

Jarrulla apeksiin tulo on lähempänä pyöreää kuin terävää.
Avaus sitten taasen on suoraviivaisempi.

Jos jarrua haluaa siirtää myöhempään, niin ihan ensin kannattaa treenata kovempaa ja nopeampaa jarrun aloitusta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:18:38
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:18:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:18:22
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat tyrmäsi tämän tavan säätää alustaa, jonka olin kuullut varikolta.

Mimmonen toi tapa oli?

Älä huoli, en tarkoittanut sinua. Palautin ne lämppärit muutes, jos ei emäntäs muistanut mainita. Kiitos lainasta, omista oli johto poikki niinkuin arvelitkin.

Juu juu, mut siis sen takii kysyin ku kiinnostais tietää millasia juttuja kuulit?
Oisit sä voinu pitää ne kauden loppuun. Mulla kun ei ole tarvetta. :D

Itsellä kiinnostus lajia kohtaan hiipunut sen verran pahasti, etten tiedä onko itselläkään enää tarvetta lämppäreille.

Olis toi enduro vaan niin paljon halvempi + radat on tässä lähellä..

Powered by EzPortal