Dataa ja opastusta

Aloittaja Reisca, 19.08.13 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

paaton

Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:19:08
[

Itsellä kiinnostus lajia kohtaan hiipunut sen verran pahasti, etten tiedä onko itselläkään enää tarvetta lämppäreille.

Olis toi enduro vaan niin paljon halvempi + radat on tässä lähellä..

Tuo on ihan normaali ilmiö syksyllä :)

JPB

Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:19:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:18:38
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:18:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:18:22
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat tyrmäsi tämän tavan säätää alustaa, jonka olin kuullut varikolta.

Mimmonen toi tapa oli?

Älä huoli, en tarkoittanut sinua. Palautin ne lämppärit muutes, jos ei emäntäs muistanut mainita. Kiitos lainasta, omista oli johto poikki niinkuin arvelitkin.

Juu juu, mut siis sen takii kysyin ku kiinnostais tietää millasia juttuja kuulit?
Oisit sä voinu pitää ne kauden loppuun. Mulla kun ei ole tarvetta. :D

Itsellä kiinnostus lajia kohtaan hiipunut sen verran pahasti, etten tiedä onko itselläkään enää tarvetta lämppäreille.

Olis toi enduro vaan niin paljon halvempi + radat on tässä lähellä..

Mitä hommaa toi enduro oikein oikein on?
Ja mitäs puhetta toi nyt on, ei ainakaan sulla kulkupuolessa mitään ongelmaa.



tamik87

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:18:41
Yhteenvetona tuohon hitaan/keskiryhmän rajapintaan.

Nopeutta lisää, onko kaasu varmasti kokonaan auki?
Jarrutukset mahd. myöhäiseksi ja lineaarisesti vähennetään apeksia kohti.
Ajolinjat teräväksi ja mennään läheltä sisäkanttaria.

Siinä on kotitehtävät, kuulostaa "paperilla" aika helpolta, mahtaakohan olla tosielämässä?  :D

Aika hyvin vedetty yhteen... MUTTA renkaiden pitää olla asianmukaiset jotta pystyt ajamaan noin. Sairaalareissu odottaa jos lähdet tuota toteuttamaan jollain pilot roadeilla. Myöskin avauksissa pitäisi muistaa "työntää" pyörää aktiivisesti pystyyn samalla kun avaa kaasun. Eikä sillain että lähtee vetämään ruoskakaasua (tai muuten vaan rivakkaa avausta) kurvista romut tontissa. Silleenkin pääsee sairaalaan.

oukkis

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:18:41
Yhteenvetona tuohon hitaan/keskiryhmän rajapintaan.

Nopeutta lisää, onko kaasu varmasti kokonaan auki?
Jarrutukset mahd. myöhäiseksi ja lineaarisesti vähennetään apeksia kohti.
Ajolinjat teräväksi ja mennään läheltä sisäkanttaria.

Siinä on kotitehtävät, kuulostaa "paperilla" aika helpolta, mahtaakohan olla tosielämässä?  :D

Asiastahan en juuri mitään tiedä, mutta nuo neuvot kuulostavat omaan korvaan aika hurjilta kun kontekstina on hidas->keskiryhmä. Vai jäikö taas sarkasmi-tagit lukematta?  :o

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 20.08.13 - klo:18:41
Yhteenvetona tuohon hitaan/keskiryhmän rajapintaan.

Nopeutta lisää, onko kaasu varmasti kokonaan auki?
Jarrutukset mahd. myöhäiseksi ja lineaarisesti vähennetään apeksia kohti.
Ajolinjat teräväksi ja mennään läheltä sisäkanttaria.

Siinä on kotitehtävät, kuulostaa "paperilla" aika helpolta, mahtaakohan olla tosielämässä?  :D

Näkemättä sun ajoa voisin veikata, että olet tuolla tyylillä naamallaan kahden ratapäivän sisään. Toivottavasti olen väärässä vaikka viime aikoina nämä veikkaukset on osunu aika hyvin kohdalleen. Esim. Murmelasta veikkasin viime viikolla, että kaatuu app:n bemarin kahden ratapäivän sisään. Olin optimistinen kun ei tarvinnut kuin puoli päivää.

Se mitä sun kannattaa todennäköisesti on seuraavaa:
1) Minimoi tekeminen pyörän päällä. Eli ajoasennon muutokset vain suorilla ja kaikki turha liikkuminen pois
2) Rentoudu. Aja niin rennosti, että voisit ajaa samaa vauhtia koko päivän. Vauhti ei kasva ilman toistoja. Repimällä ei jaksa ajaa ja toistoja ei tule. Lisäksi rentous tuo mukanaan automaattisesti nopeutta.
3) Vaihda pitävät renkaat alle.
4) Ajolinja. Opettele ajolinja ja radan käyttö kanttarista kanttariin.
5) Opettele jarruttamaan pehmeästi sinne apeksiin asti ennen kuin rupeat repimään kammojarrua suoran päässä. Kun tiedät kuinka pitkälle jarru tulisi viedä, voit ruveta kiristämään jarru aloitusta. Kova jarrun aloitus kyllä vie sekunteja kellosta, mutta tuo ei todellakaan ole se ensimmäinen kehityskohde sinun tasoisellesi.
6) Jarrujen opettelua varten suoria ei tarvitse ajaa täysillä. Pieni tinkiminen huippunopeudesta helpottaa huomattavasti jarrupaikan hahmottamista ja antaa aikaa valmistautua seuraavaan mutkaan.
7) Älä revi avauksissa. Opettele avaamaan kaasu pehmeästi kiristyen apeksista alkaen. Malta odottaa, että pyörä kääntyy ennen kuin menet kaasulle.

Keskimäärin paras tapa keskiryhmän kuskille päätyä naamalleen on ruveta avaamaan ja jarruttamaan kovempaa ennen kuin perusajaminen on riittävällä tasolla. Paras tapa pysyä pystyssä on ajaa pehmeän rennosti ilman yrittämistä. Jälkimmäinen tapa on myös paras tapa kasvattaa vauhtia. Olen itse ajanut Alastarossa reilusti alle 1:35 ilman jarruja ja kahdella vaihteella, joten 1:45 ja yli kierrosajoissa ei todellakaan vielä ensisijainen kehityskohde ole jarrujen kovuus ja suoranopeudet.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:18:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.13 - klo:18:22
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:15:24
Kerran mulle yks selitti alustasta, että tee näin ja näin ja kerto hienosti miten se alusta toimii. Olin ihan ulapalla, en ymmärtänyt puoliakaan. Nytkun on päässyt juttelemaan asioista tietävien kanssa (wehnä, motoville) niin molemmat tyrmäsi tämän tavan säätää alustaa, jonka olin kuullut varikolta.

Mimmonen toi tapa oli?

Älä huoli, en tarkoittanut sinua.

Sen täytyi olla minä. reps_1 ::)

Reisca

Tuo minun kotitehtävälista oli vähän kieliposkessa kirjoitettu, eikä sitä kannata soveltaa sellaisenaan kenenkään.

Ketjun otsikko on Alastaro-dataa, ja data jonka laitoin esille on kyllä hitaassa ajettu, mutta ajallesti osunut täpärästi keskiryhmän puolelle.

Datasta raati havaitsi mm. seuraavaa:
Mutkanopeudet eivät välttämättä ole se heikoin lenkki, jonka kasvattaminen on kaiketi "yleisohjeena" hitaaseen.
Jarruissa paljon sekunteja saatavissa, tämä taas on haasteellista, mutta joskus sitäkin on aloitettava treenaamaan.
Ajolinjoja pitää siirtää mutkissa lähemmäksi sisäkanttareita.

Käppyröistä ei taida näkyä: ajoasento, katseenkäyttö, rentous, renkaat, yleinen häröily mopon päällä yms. asiat, jotka esim. Nitrous toi taas esille.
Nämä jälkimmäisen asiat taitavat olla niitä tärkeimpiä asioita tasoiselleni kuskille.

jarska

21.08.13 - klo:13:22 #52 Viimeisin muokkaus: 21.08.13 - klo:13:25 käyttäjältä jarska
Okei, toivottavasti et Reisca pahastu vaikka heitin sun kyssärit ja vastaukset tänne uudelle alueelle...esimerkiksi, vaikket nyt ihan aloittelija olekkaan.

parjan_fin

Se mitä Cat tuolla kirjoitti tuosta suodattimesta on varsin oikein. Kaikki neuvot, etenkään netissä saadut, eivät välttämättä sovellu juuri sinulle tai sinun pyörälle tahi renkaille ja niiden ominaisuuksille. Kannattaa siis olla skeptinen sekä yrittää suhteuttaa neuvojan neuvot hänen osaamistasoonsa myös.

Itse joskus hakenut vauhtia omaan ajoon jarruttomalla ajolla, mutta siinä pitää olla varovainen. Jarrun tarkoitus on kuitenkin painaa keula kasaan, sitä kautta kääntää pyörää nenälleen ja tehdä siitä helpommin mutkaan taipuvan sekä siellä linjaa pitävän kapistuksen. Nyt kun jarrua ei käytetä, niin keulan pito on ohkaisempi sekä sitä painonsiirtoa pitää jumpata sitten vaikkapa kropalla. Etuna tuossa itselle oli se, että opin hahmottamaan paremmin millä nopeudella sinne mutkaan vielä pystyy sukeltamaan. Motoparkissa tätä tuli harrastettua ja siellä käytin 600:lla vaihteita 2 --> 6 ja ratakierros meni ilman jarruja 1:37 alkuisiin aikoihin 2007 kaudella. Sen jälkeen en muistini mukaan ole tuota enään kokeillut, enkä käyttänyt.

Ehkäpä tärkein neuvoni olisi aloittelijalle, että mitä tahansa tekeekin, niin tekee sen rauhassa ja välttää äkkinäisiä liikkeitä. Jos tulee valittua väärä vaihde mutkaan, niin ajaa sen mutkan väärällä vaihteella, eikä ala väkisin kesken mutkan sitä vaihtamaan oikeaksi. Ajolinjojen opiskelu, eli ajetaan siellä oikealla "kolmanneksella", eikä sitä keskimmäistä valtaväylää, eli opetellaan käyttämään rataa hyödykseen. Myös malttia mutkaan sisääntaitossa, liian aikaisin sisään mutkaan ja vastapuolen kanttari hyppää silmille, eikä kaasulle pääse nätisti rullaamalla, vaan linjaa joutuu loppumutkasta tiukentamaan.

Jarruttaminen sekä kaasuttaminen pitäisi pystyä tekemään rauhallisesti aloittaen sekä jarruttaminen myös lopettaman rauhallisesti, eikä vaan räpsäyttämällä jarrukahvaa auki. Rauhallisilla liikkeillä ja toimilla myös pyörä käyttäytyy rauhallisesti. Väkisin pakottamalla käy kylmät ja asfaltti kutsuu takapuolta hyvin herkästi.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Reisca

No niin, pari päivää pidempää  Botniaa takana.

Lauantaina ajat 2.22 -> 2.11
Treenasin sitä että ei kaasua ennenkuin apexi on ohitettu, tuntuu että mopo kääntyy paremmin, ei onnistu kuin ehkä 30% tarkkuudella.
Iltapäivällä polvi maahan ekaa kertaa.

Sunnuntaina  2.11 -> 2.06
Jätin 2-vaihteen käyttämättä, vähemmän ohjelmaa jarruissa ja kiihdytyksissä, polvi maahan molemmin puolin useasti kierroksella.

Meitä oli kolme kaveria joiden nopeus oli aika lähellä toisiamme,  oli helppo sitten ajella toistemme perässä ja pitää palaveri settien jälkeen, missä esim. ajolinjat eroavat ja mikä voisi olla "oikea" linja.

Pitkä nopea vasuri on kyllä se missä jään jälkeen monelle, ei riitä rohkeus ajaa sitä, annoin suosiolla tasoitusta siellä.
Nopeutta hitaimmassa kohdassa ko. mutkaa näkyy olevan 146km/h.

Pääsuoran jarrussa etupää täristää, etupumput menee mun kalustolla täysin pohjaan ainakin siinä kohtaa rataa.

exhaust

11.05.14 - klo:11:58 #55 Viimeisin muokkaus: 11.05.14 - klo:17:56 käyttäjältä exhaust
Oliskohan OK jatkaa tähän ketjuun kun on samanlaista juttua..

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.05.14 - klo:08:17
Lainaus käyttäjältä: exhaust - 06.05.14 - klo:20:24
Tahmeeta se tuntuu olevan kaikissa ryhmissä. Syyskuun Alastaron päivällä aika parani kerralla sekuntikaupalla ja RaceChrono pysähtyi näyttämään 1:42. Talvella ajattelin, et heittämällä menee ens kerralla alle 1:40.

No ei mennnyt. Paronin Poikien päivillä keekoilin ryhmän mukana 1:44. Nyt sunnuntaina satuin Alastarolle sellaiseen aikaan, että pääsin ajamaan yhden setin sadepilvien lomassa. Ajoin sitten niin saakelin kovaa et sais nyt ainakin jotain parannusta... aika 1:45.

No ei se kumminkaan ihan hukkaan mennyt. Harjoittelin laspalmasiin tiukempaa ajolinjaa ja Circuit Tools näyttää, että siinä kohti sainkin vähän kiinni.  

Tällaista täältä takariveistä  brembo-love

Uskon muistavani sun ratahistorian kun kirjottelit siitä viime kesänä tuonne orgin puolelle (ellen sotke nickejä), joten uskalla kommentoida, koska et vetäse herneitä nenään. Pari juttua, joihin kannattaa kiinnittää huomioita.

1) Sun ajat on vielä sitä tasoa, ettei aikaa kannata yrittää tehdä ns. täysillä ajamalla. Silloin nostat vain turhaan riskikerrointa ja ajaminen menee turhan jäykäksi.
2) Ajolinja on hyvä pitää mukana ajatuksissa alusta asti, mutta sinuna keskittyisin alkuun hakemaan vaikka karvan pyöreämmän linjan avulla keskimutkan vauhtia kohdilleen. Mun mielestä nimittäin kaiken muun reenaaminen on pirun hankalaa jos mutkanopeus ei ole vielä kunnossa.

Jos sulla oli kamera tälläkin kertaa mukana niin laita ihmeessä videota niin saat taas parempia vinkkejä ajoon.

Varsinaisesti kovaa ajamisen yrittämisen sijaan sen tuntu taisi tulla tällä kertaa enimmäkseen siitä, että kokeilin käyttää vaihteita eri paikoissa. Syksyllä käytin vaihteita kyllä vaihtelevasti, mutta vähän. Paronin Poikien päivillä ajelin kolmosella koko ajan (1:44).

Nyt vaihdoin mm. kakkoselta kolmoselle ennen noita nopeita mutkia laspalmasin molemmin puolin. Se sählääminen ei ainakaan helpottanut mutkanopeuden asettamista. Oli se kuitenkin jotenkin yllätys setin jälkeen, että kierrosaika ei parantunut kun oli tuntunut, että oli kovinkin tehnyt töitä.

Toinen idea oli tosiaan kolmosmutkassa, laspalmasissa ja kahvilanmutkassa kokeilla ajaa tiukemmalla linjalla ulos mutkasta, pyörää nopeammin pystyyn, jne. Mutkavauhti näyttää tulleen hitaammaksi kun vertaa tuohon viime syksyn pyöreämpään linjaan. Tiukemmasta linjasta olis varmaan kokonaisuutena enemmän hyötyä jos uskaltais avata kans nopeammin. Nyt se meni aika +/- 0 enimmäkseen kun tarkemmin dataa katselee.

Ajolinjavertailua ja liitteenä on dataa:
https://www.youtube.com/watch?v=d55pC5gRFrE

Tulipahan ainakin kokeiltua jotain ja kokemusta kerrytettyä.

Yläkroppaa olen yrittänyt saada enemmän alas ja sivulle ja luulen, että ajoasento ei ole vauhtia rajoittava tekijä tällä hetkellä. Ei ole kunnollista tuoretta videota sen käytöstä tosin.

Pyörähän on täysin vakio kusiainen steroideilla, cheater bike. Rengas Bridgestone S20 ensiasennusrinkulat vielä hetken aikaa.

Seuraavaksi varmaan minimimoin taas vaihteiden roplaamisen ja keskityn ainakin noiden nopeiden mutkien vauhdin lisäämiseen. Ja kommentista vaarin ottaen sitä pyöreämpää linjaa tosiaan vois kokeilla palauttaa hitaisiin mutkiin kun ei tuosta tiukemmastakaan tällä hetkellä etua ollut.

Kuulostaako järkevältä?

Harjoitukset jatkuu ainakin sunnuntaina 25.5. Alastarossa (lippu on jo) ja myös 24.5. jos saan ostettua lipun jostain.

Kallio Racing koulutuspäivään 18.6. mennessä olis kiva saada aika alle 1:40 kun tuli sinne keskiryhmään ilmoittauduttua ja tuo oli viitteellinen raja. Kun nyt pääsis edes yhden päivän kunnolla treenaan järkevissä olosuhteissa (ei näpit jäässä, pelkoa lumirakeista radalla, tai 50 pyörää siellä samaan aikaan täysin eri vauhteja) niin eiköhän se siitä.

Powered by EzPortal