Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

Jos huvittaa, voisit vertailla sun ja mun lähes saman vauhtisia kierroksia. Siinä nähtäis varmaan, että mä olen tottunut omaan kiloseeni, ja sinä ajelet kusiaisen tyylillä enemmän.
Onhan sulla muutama ratapäivä jo bimmerillä tuossa alla, mutta mä veikkaan lähteväni mutkista reilusti kovempaa ulos, kun taas sinä tulet niihin kovempaa. Racekronon mukaan meillä oli yllättävän identtiset mutkanopeudet. Vertailu siinä mun tämän kesän dataan, joka poikkeaa tuosta viime kesän 1,25.2 kieroksesta, koska tänä kesänä kovempi rengas, ja tarkemmin on pitänyt ajaa linjat ja avaukset.

app

Lainaus käyttäjältä: paaton - 27.08.13 - klo:12:53
On kyllä valtava tuo ajolinjasta johtuva ero. Voiko tuo pitää paikkansa?

Viitsisitkö verrata sun ja mun linjojen pituuden eron? Mä yritän ajella wehnän linjoilla, joten kiinnostais tietää miten se käytännössä toteutui.

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 27.08.13 - klo:12:53
On kyllä valtava tuo ajolinjasta johtuva ero. Voiko tuo pitää paikkansa?
Ei se tietty mene ihan 1:1, koska jos se kuljettu ylimääränen matka on nopeilla osuuksilla, niin silloin aika on pienempi. Jos taas hitailla osuuksilla niin aika on isompi. Vedenjakajana se kierroksen keskinopeus.

Mut mä sain pikkuseparilla tiputettua aikaa pari sekunttia pelkästään sillä ett rupesin vetää ajolinjan ihan sisäkanttareen reunaan. Eli parhaimmillaan polvipala menee nurtsin päältä. Aikasemmin ajoin silleen ett polvipalasta on viel reilu marginaali sisäkanttareeseen.

Ja ny ku opettelee bimmerillä ajamaan nii on "pakko" pitää marginaalia sössimisten varalta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 27.08.13 - klo:12:57
Jos huvittaa, voisit vertailla sun ja mun lähes saman vauhtisia kierroksia. Siinä nähtäis varmaan, että mä olen tottunut omaan kiloseeni, ja sinä ajelet kusiaisen tyylillä enemmän.
Onhan sulla muutama ratapäivä jo bimmerillä tuossa alla, mutta mä veikkaan lähteväni mutkista reilusti kovempaa ulos, kun taas sinä tulet niihin kovempaa. Racekronon mukaan meillä oli yllättävän identtiset mutkanopeudet. Vertailu siinä mun tämän kesän dataan, joka poikkeaa tuosta viime kesän 1,25.2 kieroksesta, koska tänä kesänä kovempi rengas, ja tarkemmin on pitänyt ajaa linjat ja avaukset.

Ainakin viime kesänä sä jarrutit kuin hampaaton mummo rollaattorilla, mutta avauksissa lähti kuin hauki rannasta. Hauella vaan perä eli vähemmin kuin sulla. Eli veikkaan sun analyysin osuvan aika oikeeseen. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 27.08.13 - klo:13:00
Lainaus käyttäjältä: paaton - 27.08.13 - klo:12:53
On kyllä valtava tuo ajolinjasta johtuva ero. Voiko tuo pitää paikkansa?

Viitsisitkö verrata sun ja mun linjojen pituuden eron? Mä yritän ajella wehnän linjoilla, joten kiinnostais tietää miten se käytännössä toteutui.

Sun linja 40m pidempi ku wehnän.
Bonuksena kaasu ja nopeus app v w.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

27.08.13 - klo:13:43 #185 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:13:48 käyttäjältä paaton
Mutta se linjan lyhentäminen ei onnistukkaan tuosta vaan. En usko kaiken eron tulevan pelkästään tarkemmasta radan käyttämisestä.

Voi vähän murmelan kaarrenopeudet laskea, jos alat ajamaan terävemmillä linjoilla. Eli ei tosiaan mene 1:1 tuo matka kierrosaikaan.

Ja veikkaan tuon avauksissa näkyvän eron johtuvan just tuosta wehnän lyhemmästä linjasta. Mopo on pystymmässä ja kaasua voi avata reilummin

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 27.08.13 - klo:13:43
Mutta se linjan lyhentäminen ei onnistukkaan tuosta vaan. En usko kaiken eron tulevan pelkästään tarkemmasta radan käyttämisestä.

Voi vähän murmelan kaarrenopeudet laskea, jos alat ajamaan terävemmillä linjoilla. Eli ei tosiaan mene 1:1 tuo matka kierrosaikaan.

Ja veikkaan tuon avauksissa näkyvän eron johtuvan just tuosta wehnän lyhemmästä linjasta. Mopo on pystymmässä ja kaasua voi avata reilummin
Kyllä se linjan lyhentäminen onnistuu tuosta vaan jos keskittyy ajamaan aivan sisäkanttareen vierestä.
Toki kaikki ero ei tule siitä.

Ei tarvitse muuttaa kaarrenopeuksia koska linja ei sinänsä muutu vaan linjan paikka radalla.

Veikkaat väärin. Mulla on on mopo avauksissa pääosin pystymmässä, mut ku ei osaa avata.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.08.13 - klo:13:10
Lainaus käyttäjältä: app - 27.08.13 - klo:12:57
Jos huvittaa, voisit vertailla sun ja mun lähes saman vauhtisia kierroksia. Siinä nähtäis varmaan, että mä olen tottunut omaan kiloseeni, ja sinä ajelet kusiaisen tyylillä enemmän.
Onhan sulla muutama ratapäivä jo bimmerillä tuossa alla, mutta mä veikkaan lähteväni mutkista reilusti kovempaa ulos, kun taas sinä tulet niihin kovempaa. Racekronon mukaan meillä oli yllättävän identtiset mutkanopeudet. Vertailu siinä mun tämän kesän dataan, joka poikkeaa tuosta viime kesän 1,25.2 kieroksesta, koska tänä kesänä kovempi rengas, ja tarkemmin on pitänyt ajaa linjat ja avaukset.

Ainakin viime kesänä sä jarrutit kuin hampaaton mummo rollaattorilla, mutta avauksissa lähti kuin hauki rannasta. Hauella vaan perä eli vähemmin kuin sulla. Eli veikkaan sun analyysin osuvan aika oikeeseen. :D

Totta. Tosin kerran kun tulit heittämällä ohi Palmasin jarrussa, siinä kohtaa ajelin  jotain 1.30 vauhtia, ja tais olla eka kierros. Mutta parannettavaa mulla jarruissa ehdottomasti eniten. Ja tietty kaikessa muussaakin.

Hyvä toi murmelan vertailudata (vauhti); mulla jarruille aina aikasemmin, ja koko ajan jää, no tietysti jää  :D, mutta toisinaan kun mulla osuu, lähtee mutkasta tasan yhtä kovaa. Yhdessä kohtaa mulla jopa parempi kiihtyvyys, mutta siinäkin takana epäonnistunut linja varmasti, ja pääsin aikasemmin avaamaan.

Toi kaasukäppyrä mulla kertoo just se, missä kohtaa on syytäkin treenata keskitetysti nyt. Sehän on ihan hirvee, vaikka tulos kohtuullinen kiihtyvyyden suhteen.

Kello mukaan ens kesänä mopoon. Nyt on käytettävä puutteiden treenaamiseen nämä muutamat ratapäivät mihin pääsee.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:13:58
Lainaus käyttäjältä: paaton - 27.08.13 - klo:13:43
Mutta se linjan lyhentäminen ei onnistukkaan tuosta vaan. En usko kaiken eron tulevan pelkästään tarkemmasta radan käyttämisestä.

Voi vähän murmelan kaarrenopeudet laskea, jos alat ajamaan terävemmillä linjoilla. Eli ei tosiaan mene 1:1 tuo matka kierrosaikaan.

Ja veikkaan tuon avauksissa näkyvän eron johtuvan just tuosta wehnän lyhemmästä linjasta. Mopo on pystymmässä ja kaasua voi avata reilummin
Kyllä se linjan lyhentäminen onnistuu tuosta vaan jos keskittyy ajamaan aivan sisäkanttareen vierestä.
Toki kaikki ero ei tule siitä.

Ei tarvitse muuttaa kaarrenopeuksia koska linja ei sinänsä muutu vaan linjan paikka radalla.

Veikkaat väärin. Mulla on on mopo avauksissa pääosin pystymmässä, mut ku ei osaa avata.

Mä taas LUULEN nostavani mopon sua nopeemmin pystyyn palmasissa ja kahvilanmutkassa. 4-mutkassakin tänä kesänä säännöllisesti 198-199 palmasiin mennessä. Eikös se ollut niin, että mulla 50-100 km/ h pääsuoralla 0.6 s nopeemmin kun sulla?

paaton

Eli linjoissa ei ole eroa? Joku 10m ero tulee varmasti helposti pelkästään palmasin ulostulossa. Kiertämällä ulkokanttariin matka jatkuu ja avaus myöhästyy.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 27.08.13 - klo:14:02
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:13:58
Lainaus käyttäjältä: paaton - 27.08.13 - klo:13:43
Mutta se linjan lyhentäminen ei onnistukkaan tuosta vaan. En usko kaiken eron tulevan pelkästään tarkemmasta radan käyttämisestä.

Voi vähän murmelan kaarrenopeudet laskea, jos alat ajamaan terävemmillä linjoilla. Eli ei tosiaan mene 1:1 tuo matka kierrosaikaan.

Ja veikkaan tuon avauksissa näkyvän eron johtuvan just tuosta wehnän lyhemmästä linjasta. Mopo on pystymmässä ja kaasua voi avata reilummin
Kyllä se linjan lyhentäminen onnistuu tuosta vaan jos keskittyy ajamaan aivan sisäkanttareen vierestä.
Toki kaikki ero ei tule siitä.

Ei tarvitse muuttaa kaarrenopeuksia koska linja ei sinänsä muutu vaan linjan paikka radalla.

Veikkaat väärin. Mulla on on mopo avauksissa pääosin pystymmässä, mut ku ei osaa avata.

Mä taas LUULEN nostavani mopon sua nopeemmin pystyyn palmasissa ja kahvilanmutkassa. 4-mutkassakin tänä kesänä säännöllisesti 198-199 palmasiin mennessä. Eikös se ollut niin, että mulla 50-100 km/ h pääsuoralla 0.6 s nopeemmin kun sulla?

Toi 0.6s oli mittavirhe. Sori. Täs bemun loggerin analyysisoftassa, tai käyttäjässä, on se huono puoli ett tää ei oikein osaa synkata kahta eripituista kierrosta keskenään. Tai ehkä siin on joku logiikka millä se menee, emt. Mut pikkuhiljaa opin hallitseen tän epälogiikan.

Mutta joo, palmasin käppyröistä näkee että menet ko mutkaan huomattavasti pystymmässä ja poistut pystymmässä.
Mä meen huomattavasti pyöreemmällä jarrulla ja pääsen avaa huomattavasti aikasemmin, ja myös seuraava jarru myöhäsemmässä, joten välillä palmasin jarrumerkki - vasurin jarrumerkki voitan 0.272 sekunttia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:13:58
Lainaus käyttäjältä: paaton - 27.08.13 - klo:13:43
Mutta se linjan lyhentäminen ei onnistukkaan tuosta vaan. En usko kaiken eron tulevan pelkästään tarkemmasta radan käyttämisestä.

Voi vähän murmelan kaarrenopeudet laskea, jos alat ajamaan terävemmillä linjoilla. Eli ei tosiaan mene 1:1 tuo matka kierrosaikaan.

Ja veikkaan tuon avauksissa näkyvän eron johtuvan just tuosta wehnän lyhemmästä linjasta. Mopo on pystymmässä ja kaasua voi avata reilummin
Kyllä se linjan lyhentäminen onnistuu tuosta vaan jos keskittyy ajamaan aivan sisäkanttareen vierestä.
Toki kaikki ero ei tule siitä.

Ei tarvitse muuttaa kaarrenopeuksia koska linja ei sinänsä muutu vaan linjan paikka radalla.

Veikkaat väärin. Mulla on on mopo avauksissa pääosin pystymmässä, mut ku ei osaa avata.

Ja tulipa sellainenkin mieleen että jos esim vauhtivasurissa siirtää vain apeksilinjaa metrillä, niin se hieman lyhentää ajolinjaa, mutta myös kasvattaa kaartosädettä, joten nopeutta voi hieman nostaa.

Jolloin kerrannaisena voi jarruttaa myöhemmin ja seuraava suoranopeus kasvaa.

Eli ajolinjamuutoksesta saatava etu voinee olla yhteensä jopa huomattavasti suurempi kuin tuo matka vs keskinopeudesta laskettu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Mjurmis lukee kyllä kadehtittavasti tuota dataa. bowdown_1

Mulle Reisdakki, joka sylkee suoraan tekstimuodossa palautteen ulos, v***u-sanoilla höystettynä, luonnollisesti.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.08.13 - klo:13:10
Ainakin viime kesänä sä jarrutit kuin hampaaton mummo rollaattorilla, mutta avauksissa lähti kuin hauki rannasta. Hauella vaan perä eli vähemmin kuin sulla. Eli veikkaan sun analyysin osuvan aika oikeeseen. :D

Tästähän se Pennakin mainitsi viime kesänä.
App:n takana ajaessa tuli kuulemma jarruissa konttiin, mut avauksissa Sami sai pienen sydänkohtauksen, joka kerta. :D

app

27.08.13 - klo:14:53 #194 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:14:57 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:14:25
Mutta joo, palmasin käppyröistä näkee että menet ko mutkaan huomattavasti pystymmässä ja poistut pystymmässä.
Mä meen huomattavasti pyöreemmällä jarrulla ja pääsen avaa huomattavasti aikasemmin, ja myös seuraava jarru myöhäsemmässä, joten välillä palmasin jarrumerkki - vasurin jarrumerkki voitan 0.272 sekunttia.

Katos nyt, niin se ero tulee mutkaan mennessä, ja mun avaus paljon tehokkaampi. Sä ajelet kusiaisen linjalla, ja mä tapan vauhdin sisäkanttarin vierestä sisään mennessä. Se on tietoinen valinta, vaikka jarrussa onkin petrattavaa pirusti.
Katso erikseen se avaus kohti vauhtivasuria. olenko oikeassa?

Powered by EzPortal