Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Ja sitä todellista ajolinjaa voi tarkkailla vaikkapa tuosta:

CBR250R
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:16:21
Se miksi luulet mopon massakeskipisteen olevan mopon yläpuolella, johtuu siitä että sä et vieläkään tajua mistä on kyse.


mä tosiaan tajuan mistä on kyse. Sä et.

Toi renkaan profiilin aiheuttama poikkeama multa unohtui. OHO! Mutta mutta, mitäs me näistä, vääntäminenhän nyt pääasia, kun ei ajamaan pystytä, eikö vaan! OK:  Sä väitit tehollisen olleen itselläs 50 astetta, ja mopon rungon tuon 60-61. Nyt mä haluun tähän selvennystä. Kuskin roikkuminen kaventaa tuota renkaan profiilin aiheuttamaa mopon kulman lisäystä, ja tuo sun esittämä lukemapari ei edelleenkään uppoo, mä kun en usko, että rengas vääntää noin paljoa mopoa killimpään, ja ettei kuskin roikkuminen kompensoisi sitä joko kokonaan, tai osittain.

Nyt päästä pikkasen painetta venttiilistä, ja samalla vääntömomenttia, kun kerran huomattiin, että asamasta asiasta oltiin samaa mieltä, eli massakeskipiste on jossain...

wehna

Pikaisesti lukaisin ketjun ja milenkiintoinen vääntö teillä.

Totta on että joissakin paikoissa ajolinjan haku on tosi tarkkaa hommaa ja toisinaan taas metrinkään heitto ei paljoa vaikuta, ehkä muutaman kymmenyksen.

Ulostulossa linjan valinta on tarkkaa hommaa ja siinäkin paikka josta lähdet kiihdytystä tekemään sisäkanttarin vierestä. Samoin paikka, johon tähdätään radan ulkoreunassa, on oltava tarkka. Noissa ei tarvitse paljoakaan ryssiä, niin ei pysty kiihdyttämään kunnolla tai homma muuttuu vaaralliseksi.

Sisääntulossa voi hieman joustaa enemmän linjojen kanssa. Tarkoitus on vaan saada pyörä oikeaan paikkaan ja oikeaan suuntaan siihen paikkaan josta kiihdytys aloitetaan. Eri kuskeilla on hieman eri tapoja/ linjoja ja jo eri vaihde aiheuttaa eroa linjaan.

Tujottakaa kaasukäyrää, se kertoo tosi paljon miten ajo on hallinnassa. Niin ja kello ei kerro juuri mitään, tai no voihan sen perusteella laittaa kuskit jonoon. Opettele tuntemaan mitä jalkojen välissä tapahtuu ja siitä kaikki alkaa pikkuhiljaa aukeamaan. Tavoitteena on saada molemmat renkaat luistoon joka mutkassa (älä huoli. En minäkään siihen vielä pysty, mutta nyt motoparkissa oli jo erittäin lähellä)

Itse ajoin aikanaan paljon reeniä saderenkailla puolikuivalla. Linjaan on pakko saada pientä pyöreyttä ettei vauhti kuole, pyörää täytyy pitää pystyssä ettei lähde renkaat alta. No tietysti kallistaakin pitää että saa mopon jotenkin kääntymään. Ihan samoja juttuja kuin slickseilläkin mutta vauhtia on vaan sata vähemmän joka paikassa. Kuulostaa hankalalta ja sitä se onkin alkuun. Toi oli mun tapa opetella miten pyörä käyttäytyy luistossa.



Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:16:29
Ja sitä todellista ajolinjaa voi tarkkailla vaikkapa tuosta:

CBR250R

Ei jumankauta murmela. Sä työnnät nyt tähän 250 cc Ceparin (14 hp) linjaa. Tota voi tahkota tosi kovaakin kilosella, mutta nyt tuli ihan väärä video tähän kohtaan. Doupingiks vois jo tuota esimerkkinä nimitellä, mutta en nimittele.

Pliis, ei enempää yksittäisiä esimerkkejä. Mikään ei ole niin helppoa, jopa naivia, kun kaivaa tarkoitukseen sopiva yksittäinen vertailupari, ja tukea sillä omaa pattipäistä väittämää.

Mä hävisin sulle yhdellä yksittäisellä kierroksella 0.27 (mitä lie), yhdellä sektorilla, jonka sinä itse olet kaivanut omista arkistoistasi, ja sinä väität, että toi on dokumentti siitä että sun linja on parempi tuossa. Häpeisit. Mä en ole väittänt missään kohtaa, että on vaan 1 oikea linja. Jarrussa mulla voi tulla turpaan tossakin 0.5s.

Sähän olet suorastaan säälittävä todistelujes kanssa. Sä olet täysin kykenemätön tarkastelemaan  omia väittämiäs kriittisesti. Jankutat ja jankutat edelleen. Mä totean että Palmasin voi ajaa todella kovaa useammalla eri linjalla, ja näin tehdäänkin.

Me ollaan hitaita, ei meidän linjat.

Tää loppu tähän. Äsken poljin 21.1 km/20.15 km/h aver. 117/70%max. Nyt salille vatsaa, selkää ja jalkoja pumppaamaan.

Nitrous

Kaivakko murmela sen mun 1:24 alkusen kierroksen vielä tuohon samaan läjään sun ja app:n kanssa. Eihän siitä muuta nää kuin kierroksen pituuden ja nopeuden, mutta onpahan vertailtavaa kolmella lähes yhtä nopealla kierroksella.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Do dii murmela. RReeniä vaan molemmille, kyl se siitä. Tulihan se sieltä wehnänkin kommentti, kun muutama vuorokausi jaksettiin wääntää.

Toos! :)

paaton

Noita linjoja olisi mielenkiintoista verrata. Vaikkapa tuosta kikka mutkasta, jossa murmela lippasi. Nitroushan taisi sanoa ajavansa siinäkin kohtaa aivan ulkokanttariin kiinni. Käykö murmela ulkokantissa, vai ajatko samana tapaan kuin itsekkin kuussatasella? Itse en käy laidassa asti ja siksi varmaaan osun aina tuohon saumaan ja joudun avaamaan liian kallellaan.

Minulla nuo alastaron linjat on ihan hukassa, en ole ikinä osannut siellä ajaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 27.08.13 - klo:18:20
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:16:29
Ja sitä todellista ajolinjaa voi tarkkailla vaikkapa tuosta:

CBR250R

Ei jumankauta murmela. Sä työnnät nyt tähän 250 cc Ceparin (14 hp) linjaa. Tota voi tahkota tosi kovaakin kilosella, mutta nyt tuli ihan väärä video tähän kohtaan. Doupingiks vois jo tuota esimerkkinä nimitellä, mutta en nimittele.

Voit myös katsoa tuota videota sillä silmällä että ko ajolinja on noin 1:1 mitä ko kuski ajelee bemarilla.

Toki ymmärrän jos haluat vain jatkaa vouhkaamista, ja ns mikään ei mene jakeluun.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: paaton - 27.08.13 - klo:18:30
Nitroushan taisi sanoa ajavansa siinäkin kohtaa aivan ulkokanttariin kiinni.

Minulla nuo alastaron linjat on ihan hukassa, en ole ikinä osannut siellä ajaa.

Enkä käy kun siellä on se röykky, ja ajan muutenkin sen tuplaoikeen ihan päin persettä. Häviän Lemminkäisen ulostulosta kahvilanmutkan jarruun yli sekunnin oman tasoiselleni kuskille.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 27.08.13 - klo:18:09
mä tosiaan tajuan mistä on kyse. Sä et.

Toi renkaan profiilin aiheuttama poikkeama multa unohtui. OHO! Mutta mutta, mitäs me näistä, vääntäminenhän nyt pääasia, kun ei ajamaan pystytä, eikö vaan! OK:  Sä väitit tehollisen olleen itselläs 50 astetta, ja mopon rungon tuon 60-61. Nyt mä haluun tähän selvennystä. Kuskin roikkuminen kaventaa tuota renkaan profiilin aiheuttamaa mopon kulman lisäystä, ja tuo sun esittämä lukemapari ei edelleenkään uppoo, mä kun en usko, että rengas vääntää noin paljoa mopoa killimpään, ja ettei kuskin roikkuminen kompensoisi sitä joko kokonaan, tai osittain.

Ny ku sun pääskin on alkanu kiertää kehää, niin tossa kopypastevastaus:

Nii siis luistokontrollin näkemä kallistuskulma oli 60-61 astetta, ja loggerin gepsidatasta laskema kulma 51-53 astetta, just ennen lippaa.
Johtunee siitä että dtc mittannee puhdasta mopon rungon kallistuskulmaa suhteessa vertikaalitasoon, kun taasen tuo gepsidatan kulma on enemmänkin ns tehollinen kallistuskulma, eli mopon ja kuskin painopisteiden yhteenlaskettu massakeskipiste versus kallellaan olevan mopon renkaiden reunojen antama tukilinja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

sloun

27.08.13 - klo:19:32 #220 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:19:34 käyttäjältä sloun
pistetään vertailua tosta viimeisestä sektorista. tossa omalta nopeimmalta racechronosta napattu aika 29.84 viimeisessä vasurissa nopeus 91-92.

app

27.08.13 - klo:21:06 #221 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:21:11 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:19:20
Lainaus käyttäjältä: app - 27.08.13 - klo:18:09
mä tosiaan tajuan mistä on kyse. Sä et.

Toi renkaan profiilin aiheuttama poikkeama multa unohtui. OHO! Mutta mutta, mitäs me näistä, vääntäminenhän nyt pääasia, kun ei ajamaan pystytä, eikö vaan! OK:  Sä väitit tehollisen olleen itselläs 50 astetta, ja mopon rungon tuon 60-61. Nyt mä haluun tähän selvennystä. Kuskin roikkuminen kaventaa tuota renkaan profiilin aiheuttamaa mopon kulman lisäystä, ja tuo sun esittämä lukemapari ei edelleenkään uppoo, mä kun en usko, että rengas vääntää noin paljoa mopoa killimpään, ja ettei kuskin roikkuminen kompensoisi sitä joko kokonaan, tai osittain.

Ny ku sun pääskin on alkanu kiertää kehää, niin tossa kopypastevastaus:

Nii siis luistokontrollin näkemä kallistuskulma oli 60-61 astetta, ja loggerin gepsidatasta laskema kulma 51-53 astetta, just ennen lippaa.
Johtunee siitä että dtc mittannee puhdasta mopon rungon kallistuskulmaa suhteessa vertikaalitasoon, kun taasen tuo gepsidatan kulma on enemmänkin ns tehollinen kallistuskulma, eli mopon ja kuskin painopisteiden yhteenlaskettu massakeskipiste versus kallellaan olevan mopon renkaiden reunojen antama tukilinja.

Kyllä. Mä vaan ihmettelen edelleen miten se ero on noin suuri. Ja tuo rungon kallistuskulma; Oletko Tarkistanut, ettei ole tullut termien kohdalla tulkintavirhettä? En epäile, mutta jotenkin tuo kallistuskulmien ero tuntuu liian isolta.
Gps-laskenan tarkkuus tässä mietityttää, kun mennään kaarevalla pinnallakin, eli notkosta lähdetään nousemaan ylämäkeen, joka aiheuttaa doseerauksen jo sellaisenaan, ja saa g-voimaa syntymään lisää.

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.08.13 - klo:19:11


Enkä käy kun siellä on se röykky, ja ajan muutenkin sen tuplaoikeen ihan päin persettä. Häviän Lemminkäisen ulostulosta kahvilanmutkan jarruun yli sekunnin oman tasoiselleni kuskille.

Mulla ihan sama laulu. Vuorela karkas lemminkäisen jälkeisen oikean jälkeen hurjaa vauhtia aina kehokisassa, kun peräkkäin mentiin.
Pysyn myös kaukana siitä ulkokanttarista.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 27.08.13 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:19:20
Lainaus käyttäjältä: app - 27.08.13 - klo:18:09
mä tosiaan tajuan mistä on kyse. Sä et.

Toi renkaan profiilin aiheuttama poikkeama multa unohtui. OHO! Mutta mutta, mitäs me näistä, vääntäminenhän nyt pääasia, kun ei ajamaan pystytä, eikö vaan! OK:  Sä väitit tehollisen olleen itselläs 50 astetta, ja mopon rungon tuon 60-61. Nyt mä haluun tähän selvennystä. Kuskin roikkuminen kaventaa tuota renkaan profiilin aiheuttamaa mopon kulman lisäystä, ja tuo sun esittämä lukemapari ei edelleenkään uppoo, mä kun en usko, että rengas vääntää noin paljoa mopoa killimpään, ja ettei kuskin roikkuminen kompensoisi sitä joko kokonaan, tai osittain.

Ny ku sun pääskin on alkanu kiertää kehää, niin tossa kopypastevastaus:

Nii siis luistokontrollin näkemä kallistuskulma oli 60-61 astetta, ja loggerin gepsidatasta laskema kulma 51-53 astetta, just ennen lippaa.
Johtunee siitä että dtc mittannee puhdasta mopon rungon kallistuskulmaa suhteessa vertikaalitasoon, kun taasen tuo gepsidatan kulma on enemmänkin ns tehollinen kallistuskulma, eli mopon ja kuskin painopisteiden yhteenlaskettu massakeskipiste versus kallellaan olevan mopon renkaiden reunojen antama tukilinja.

Kyllä. Mä vaan ihmettelen edelleen miten se ero on noin suuri. Ja tuo rungon kallistuskulma; Oletko Tarkistanut, ettei ole tullut termien kohdalla tulkintavirhettä? En epäile, mutta jotenkin tuo kallistuskulmien ero tuntuu liian isolta.
Gps-laskenan tarkkuus tässä mietityttää, kun mennään kaarevalla pinnallakin, eli notkosta lähdetään nousemaan ylämäkeen, joka aiheuttaa doseerauksen jo sellaisenaan, ja saa g-voimaa syntymään lisää.
Mopo 200 kg, kuski 100 kg, siirtää kroppaa 15 cm, yhteinen painopiste siirtyy vain 5 cm.
Etunakki 120 takanakki 190, tukilinja keskikohdalla joku 70-80 millii sivussa.
Mutkassa jousitus painuu, renkaat joustaa, kallistuksessa renkaan kehä pienenee; kaikki madaltaa painopisteen sijaintia eli suurentaa tarvittavan kulman eroa.
Se 8-9 astetta on pieni ero.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.13 - klo:22:28
Mopo 200 kg, kuski 100 kg, siirtää kroppaa 15 cm, yhteinen painopiste siirtyy vain 5 cm.
Etunakki 120 takanakki 190, tukilinja keskikohdalla joku 70-80 millii sivussa.
Mutkassa jousitus painuu, renkaat joustaa, kallistuksessa renkaan kehä pienenee; kaikki madaltaa painopisteen sijaintia eli suurentaa tarvittavan kulman eroa.
Se 8-9 astetta on pieni ero.

Päässäni piirsin vinokulmion, ja mietin koko roskan painopisteen sijaintia mopo pystyssä. Ehkä satulan korkeudella, kun kuski on aika rähmällään...80 cm... joka tangentti...marguez-tyyli.. joo-o, passaa viis astetta.. Sitten heitetään kolmio myös toiselle puolelle, niin tulee balanssi,...

Joo.. Mikset heti sanonu, että renkaat unohtu!!! Enhän mä yhtäkkiä voi tollasta muistaa! prkl! Koiratkin pitää ruokkia ajallaan.

Noh, saatinhan hyvä vääntö ;D

Sairaslomasta kulu kivasti pari päivää. Niin, ja kuule! Ihan just oli Iltalehdessä, kun rakentavat Espanjassa pilvenpiirtäjää, 44 kerrosta, ja nyt huomasivat että hissi unohtu. Arkkitehdit ottaneet lopputilin, kertoivat. Mitäs me yhdestä kaksatasesta Pirellistä, ja satakakskymppisestä..
'
'Ok, mä tarjoon sulle kakkukahvit.  Tässä kakkua birthday_1.Kahvia voit keittää ite.


Powered by EzPortal