Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa

Kun mittaatte rengaspaineita kuumasta renkaasta, älkää polttako kämmenselkää jarrulevyyn mittausta tehdessänne. Käyttäkää ropaushanskoja.
Mukavat vesikellot nappasin muutama vuosi sitten  innocent_1

jarska

Lainaus käyttäjältä: rranta - 19.03.12 - klo:13:59
Jarska kävitkö lukemassa tuota testiä ja ko testin kakkos osaa? Sen aiemmin jo joku linkittikin tänne. Sieltä löytyy paineita ja niiden muutoksien vaikutuksia niin tuntumaan kuin muuhunki. Sikäli jos Ameriikan kumit on sammaa tavaraa ku euroopan versiot. Nuo paineethan on Psi:tä eli pounds per square inc. Muunnetaan bar iksi
1 psi on 6,89476 kPa eli 0,0689476 bar

ja linkki siihen testin ykkösosaan

http://feelthetrack.com/?page_id=133

saa kai tuosta ainaki osviittaa. Tuo Dave Moss on tarkka poika asioissa joten noihin voi luottaa enemmän ku nettikirijotuksiin tai testeihin yleensä.

Kiitos, kyllä mä tuota jo luinkin, mut en huomannut/huomioinut paineita siellä. :-[

Sitä kun tällanen maalaispoika lukis mieluiten jostain suomenkielisestä maahantuojan prosyyristä suosituspaineita, ettei tule paineita. :D

rranta

Niin kyllähän se selevä Suomen kieli ois mukavampi ku tuo Lontoo vaan oli minusta niin hyvät testikertomukset että ajattelin niistä muistuttaa jos siis se Lontoo taipuu. Noissa oli mainittu mm. ilmanlämpö ja sitä en tiiä miten maahantuojat iliman lämpötilaa tai asvaltin lämpötilaa suosituspaineeseen suhteuttaa. Sillähän on vissiin jonku verran merkitystä kuitenki. Ainaki täällä härmäläsä ku lämmöt voi olla alle 10 tai yli 30... Jokatappauksesa laitahan sitten kokemuksia tuosta R10stä ku pääset sillä tosissaa asvalttia hiomaan.

rranta

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 19.03.12 - klo:14:11
Kun mittaatte rengaspaineita kuumasta renkaasta, älkää polttako kämmenselkää jarrulevyyn mittausta tehdessänne. Käyttäkää ropaushanskoja.
Mukavat vesikellot nappasin muutama vuosi sitten  innocent_1

tuota oon yrittäny kiertää kulumaventtiileillä. Tosin tahtoo sitä aina joskus käsiään polttaa ku on niin touhussaan ja käjet tärisee. Lisäksi hommasin digitaalisen painemittarin jossa on vähän 'vartta'.

jarska

Lainaus käyttäjältä: rranta - 19.03.12 - klo:14:35
... Jokatappauksesa laitahan sitten kokemuksia tuosta R10stä ku pääset sillä tosissaa asvalttia hiomaan.

Taatusti tulee kommenttia. peukku_1

Vuorela

Löytyykö joltain kokemusta sekä Dunlopin että Pirellin renkaista tältä kaudelta? Miten nuo eroavat toisistaan ajossa? Kiinnostuksen kohteena siis Pirellin 200 leveät supercorsa/superbike ja Dunlopin kisarenkaat.

Entäs uusi Michelin power cup suhteessa noihin kahteen muuhun?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 16.07.12 - klo:10:19
Löytyykö joltain kokemusta sekä Dunlopin että Pirellin renkaista tältä kaudelta? Miten nuo eroavat toisistaan ajossa? Kiinnostuksen kohteena siis Pirellin 200 leveät supercorsa/superbike ja Dunlopin kisarenkaat.

Entäs uusi Michelin power cup suhteessa noihin kahteen muuhun?

Isoimmat erot mitä itse noista olen huomannut:

1) Pirelli ei repeä läheskään niin helposti kuin Dunlop vaikka paine olisi vähän pielessä.
2) Dunlopin voi ajaa ihan kaljuksi, Pirelli muuttuu liukkaaksi kun merkkiä on n.1mm jäljellä. Tosin kyllä sillä sittenkin vielä ajaa kun ottaa vaan avaukset rauhassa.
3) Pirelli luistaa "pehmeämmin" kuin Dunlop. Pirelli ikäänkuin liukuu tasaisemmin, kun taas Dunlop "jauhaa".
4) Pirellin etunen on jostain syystä kovemman tuntuinen ajossa kuin Dunlop. Radan pinta tuntuu käsiin selvemmin, kuin Dunlopilla. Tätä on aika vaikea selittää, mutta tollanen fiilis itselle jäi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:11:21
4) Pirellin etunen on jostain syystä kovemman tuntuinen ajossa kuin Dunlop. Radan pinta tuntuu käsiin selvemmin, kuin Dunlopilla. Tätä on aika vaikea selittää, mutta tollanen fiilis itselle jäi.
Toi voi hyvinkin johtua sun keulan resonanssitaajuudesta noilla eri renkailla. Se rengaskinhan on vaan jousi+vaimennin mopon etupamppujen mielestä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:11:21
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 16.07.12 - klo:10:19
Löytyykö joltain kokemusta sekä Dunlopin että Pirellin renkaista tältä kaudelta? Miten nuo eroavat toisistaan ajossa? Kiinnostuksen kohteena siis Pirellin 200 leveät supercorsa/superbike ja Dunlopin kisarenkaat.

Entäs uusi Michelin power cup suhteessa noihin kahteen muuhun?

Isoimmat erot mitä itse noista olen huomannut:

1) Pirelli ei repeä läheskään niin helposti kuin Dunlop vaikka paine olisi vähän pielessä.
2) Dunlopin voi ajaa ihan kaljuksi, Pirelli muuttuu liukkaaksi kun merkkiä on n.1mm jäljellä. Tosin kyllä sillä sittenkin vielä ajaa kun ottaa vaan avaukset rauhassa.
3) Pirelli luistaa "pehmeämmin" kuin Dunlop. Pirelli ikäänkuin liukuu tasaisemmin, kun taas Dunlop "jauhaa".
4) Pirellin etunen on jostain syystä kovemman tuntuinen ajossa kuin Dunlop. Radan pinta tuntuu käsiin selvemmin, kuin Dunlopilla. Tätä on aika vaikea selittää, mutta tollanen fiilis itselle jäi.

Kiitoksia kommenteista. Mites Pirellin kestävyys? Tietty riippuu seoksesta, mutta paljonko kierroksia kestää esim. SC2 takanen sun ajossa? Entäs eturengas?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 16.07.12 - klo:11:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:11:21
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 16.07.12 - klo:10:19
Löytyykö joltain kokemusta sekä Dunlopin että Pirellin renkaista tältä kaudelta? Miten nuo eroavat toisistaan ajossa? Kiinnostuksen kohteena siis Pirellin 200 leveät supercorsa/superbike ja Dunlopin kisarenkaat.

Entäs uusi Michelin power cup suhteessa noihin kahteen muuhun?

Isoimmat erot mitä itse noista olen huomannut:

1) Pirelli ei repeä läheskään niin helposti kuin Dunlop vaikka paine olisi vähän pielessä.
2) Dunlopin voi ajaa ihan kaljuksi, Pirelli muuttuu liukkaaksi kun merkkiä on n.1mm jäljellä. Tosin kyllä sillä sittenkin vielä ajaa kun ottaa vaan avaukset rauhassa.
3) Pirelli luistaa "pehmeämmin" kuin Dunlop. Pirelli ikäänkuin liukuu tasaisemmin, kun taas Dunlop "jauhaa".
4) Pirellin etunen on jostain syystä kovemman tuntuinen ajossa kuin Dunlop. Radan pinta tuntuu käsiin selvemmin, kuin Dunlopilla. Tätä on aika vaikea selittää, mutta tollanen fiilis itselle jäi.

Kiitoksia kommenteista. Mites Pirellin kestävyys? Tietty riippuu seoksesta, mutta paljonko kierroksia kestää esim. SC2 takanen sun ajossa? Entäs eturengas?

SC2 etunen tuntu kuluvan vähemmän kuin 6704(?) tuolla Gotlannissa. Kotimaassahan nyt ajelee samalla etusella melkein koko kesän. Luulisin, että SC2 ja 6680 on aika lähelle samoissa keston suhteen sillon kun Dunloppi ei repeydy. Sit kun Dunlop repeilee niin Pirellin kesto on ihan omaa luokkaansa. Puolkuntonen SC1 takanen kesti Gotlannissa ekan päivän vauhteja muistaakseni ~45 kierrosta, eli renkaan kokonaisikä yhdellä käännöllä jossain 100kierroksen paremmalla puolella. Noista muuten kannattaa huomata, että tälle vuodelle on ilmeisesti noi seokset uusiutunu, joten vanha ja uus SC1 ei oikein oo vertailukelposia. Noi millä ite ajelin oli 10 tai 11 paistoo.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

16.07.12 - klo:17:46 #25 Viimeisin muokkaus: 16.07.12 - klo:18:17 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:14:40
SC2 etunen tuntu kuluvan vähemmän kuin 6704(?) tuolla Gotlannissa. Kotimaassahan nyt ajelee samalla etusella melkein koko kesän. Luulisin, että SC2 ja 6680 on aika lähelle samoissa keston suhteen sillon kun Dunloppi ei repeydy. Sit kun Dunlop repeilee niin Pirellin kesto on ihan omaa luokkaansa. Puolkuntonen SC1 takanen kesti Gotlannissa ekan päivän vauhteja muistaakseni ~45 kierrosta, eli renkaan kokonaisikä yhdellä käännöllä jossain 100kierroksen paremmalla puolella. Noista muuten kannattaa huomata, että tälle vuodelle on ilmeisesti noi seokset uusiutunu, joten vanha ja uus SC1 ei oikein oo vertailukelposia. Noi millä ite ajelin oli 10 tai 11 paistoo.

Aika samat huomiot.
Takaset SC 2 ja 6680/7854/8854 (sama rengas eri vuosina) Kestävät suunilleen saman verran. Ajoin viime vuonna SC2:lla 180 kierrosta Alastarossa ja Ahvenistolla, ja vaihtaessa olis ollut hoikan jäljellä kuviossa, mutta meko loppu. Seuraavana laitoin alle 7854:n, joka tuntumaltaan luotettavampi, ja ajoin sillä sekunnin verran kovempaa heti alussa. Dunlop ei lähde luistoon yhtä äkäisesti, mutta kelit ym vaikuttaa varmasti myös.
Etuseksi en laittaisi Pirelliä, koska Dunlopin 6813 (soft), jolla ajavat Aassakin kisaa, kestää pirun kauan. Varmuuden vuoksi tulee vaihdettua uuteen ennen aikojaan, sanoi (en muista kuka) meitä huomattavasti kovempaa ajava. Joka tapuksessa itse ajelin koko loppukesän tällä, ehkä 400 kierrosta, ja on tuolla kellarissa edelleen hyväkuntoisena. Pitää kuin tauti, ei mitään ongelmaa. Pirellin SC1 taas alkukesästä viime vuonna alkoi repeämään jo kahden SC2:n jälkeen (~350 kierrosta), joten yllättävän heikko, mutta kokemus vaan tästä yhdestä. vauhdit niitä mun 1.28 pintaan Alastarossa.

7854:lla takasella ajoin Ahvenistolla kääntämättä n. 140 kierroksen jälkeen enkkani 1.32.75, joka melko hyvä, kun ottaa huomioon, että oli kuviollinen kusiaisen rengas. 7813:lla seuraavalla kertaa tosin pääsin 1.30.35, mutta oli uusi.

Kääntäminen pehmeämmillä seoksilla (7712) ei ole antanut paljonkaan lisäkierroksia, mutta parista vaan kokemus.

app

16.07.12 - klo:18:26 #26 Viimeisin muokkaus: 16.07.12 - klo:18:28 käyttäjältä app
Uutta tietoa tämän vuoden Dunlopeista Kupariselta: Kun renkaan seosnumero alkaa numerolla 4, esim 4886, toimii kylmällä asfaltilla +28 asti. Kun ensimmäinen numero on 8, esim toimii yli 30 asteisella asfaltilla. Näihin voi luoottaa, koska ovat mulla tässä paperilla, jonka Esko kirjoitti.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 16.07.12 - klo:17:46
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:14:40
SC2 etunen tuntu kuluvan vähemmän kuin 6704(?) tuolla Gotlannissa. Kotimaassahan nyt ajelee samalla etusella melkein koko kesän. Luulisin, että SC2 ja 6680 on aika lähelle samoissa keston suhteen sillon kun Dunloppi ei repeydy. Sit kun Dunlop repeilee niin Pirellin kesto on ihan omaa luokkaansa. Puolkuntonen SC1 takanen kesti Gotlannissa ekan päivän vauhteja muistaakseni ~45 kierrosta, eli renkaan kokonaisikä yhdellä käännöllä jossain 100kierroksen paremmalla puolella. Noista muuten kannattaa huomata, että tälle vuodelle on ilmeisesti noi seokset uusiutunu, joten vanha ja uus SC1 ei oikein oo vertailukelposia. Noi millä ite ajelin oli 10 tai 11 paistoo.

6680/7854/8854 (sama rengas eri vuosina) Kestävät suunilleen saman verran.

Sen verran noillakin on eroo, että 80 repes ihan hetkessä Gotlannissa, mutta 54 kulu nätisti. Eli on niissä eroo ainakin tietyissä tilanteissa. Toi 54 tais olla ainut Dunlop, joka tuolla kulu nätisti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:21:51


Sen verran noillakin on eroo, että 80 repes ihan hetkessä Gotlannissa, mutta 54 kulu nätisti. Eli on niissä eroo ainakin tietyissä tilanteissa. Toi 54 tais olla ainut Dunlop, joka tuolla kulu nätisti.

6680 pitäis olla 2010 malli. 7854 oli 2011, ja 8854 tämän vuotinen. Kuitenkin nämä ovat toistensa seuraajia, ja muutoksia tulee, mitä tulee vuosittain. Ja tuo 2010 oli jo 2 v vanha, eikä säilytyksestäkään ensimmäisen vuoden suhteen tietoa.
Ei ole helppoa edes noilla vuosikymmeiä kisanneilla näiden Dunlopien kanssa. Siitä olen nähnyt ja kuullut jo tälläkin kokemuksella aika monta esimerkkiä. Ainoa asia, minkä voi sanoa varmaksi, on se että med/softista pehmeämpään repeää ainkin lopussa varmasti. 7854:ää olen ajanut kolme loppuun, eikä mitään repeämistä. Voipi olla että tuo 6680 oli huonosti säilytetty.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 16.07.12 - klo:22:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:21:51


Sen verran noillakin on eroo, että 80 repes ihan hetkessä Gotlannissa, mutta 54 kulu nätisti. Eli on niissä eroo ainakin tietyissä tilanteissa. Toi 54 tais olla ainut Dunlop, joka tuolla kulu nätisti.

Voipi olla että tuo 6680 oli huonosti säilytetty.

Kaikilla oli sama ongelma, eli ei voi laittaa säilytyksen piikkiin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal