Kusiainen vai tonnari

Aloittaja Tango, 24.09.13 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tango

Olen nyt kaksi kesää ajanut rekisterissä olevalla katupyörällä R1-07, johon olen tehnyt vain vähän rahaa vaativia muutoksia (etujouset, katteet, shifteri). Tarkoituksella olen nuukaillut, koska mielessä on ollut oikean ratapyörän hankinta ja se voisi nyt olla ajankohtainen. Tällä hetkellä harkitsen esim. pyörää R6R, koska Yamaha on jo tuttu ja musiikkimiehenä mielelläni ajan ääniraudalla. Haluaisin nyt kuulla kokemuksia sellaisilta, jotka ovat erilaisilla pyörillä ajaneet ja niitä huoltaneet.

Onko kusiainen helpompi ajaa?

Hajoavatko kusiaiset helpommin? Tämä on tullut mieleen, koska ratapyöräksi rakennettaessa niiden koneita viritellään (äärimmilleen) ja myös myynti-ilmoituksissa usein ilmoitetaan, miten paljon on koneen tai vaihteiston osia vaihdettu.

Kuluvatko renkaat vähemmän?

Mitä pitäisi huomioida ostaessa?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Tango - 24.09.13 - klo:20:39
Olen nyt kaksi kesää ajanut rekisterissä olevalla katupyörällä R1-07, johon olen tehnyt vain vähän rahaa vaativia muutoksia (etujouset, katteet, shifteri). Tarkoituksella olen nuukaillut, koska mielessä on ollut oikean ratapyörän hankinta ja se voisi nyt olla ajankohtainen. Tällä hetkellä harkitsen esim. pyörää R6R, koska Yamaha on jo tuttu ja musiikkimiehenä mielelläni ajan ääniraudalla. Haluaisin nyt kuulla kokemuksia sellaisilta, jotka ovat erilaisilla pyörillä ajaneet ja niitä huoltaneet.

Onko kusiainen helpompi ajaa?

Hajoavatko kusiaiset helpommin? Tämä on tullut mieleen, koska ratapyöräksi rakennettaessa niiden koneita viritellään (äärimmilleen) ja myös myynti-ilmoituksissa usein ilmoitetaan, miten paljon on koneen tai vaihteiston osia vaihdettu.

Kuluvatko renkaat vähemmän?

Mitä pitäisi huomioida ostaessa?

Tonnisia omistaneena ja kusiaisia vain kokeilleena jotain kommenttia.

Kusiainen on helpompi ajaa ja sillä on helpompi opetella ajamaan. Aikaa ja keskittymistä voi käyttää oikeasti oleellisiin asioihin ajamisen perusteissa kun vastaavasti tonnisen kanssa joutuu painimaan enemmän pyörän kanssa(esim. keuliminen, kaasukontrolli ja kovempi nopeus jarrupaikoissa). Aloittelija toki saa tonnisella todennäköisesti parempia kierrosaikoja ainakin aluksi koska teholla voi paikata omaa osaamattomuttaan.

Tällä hetkellä seuraava moponi olisi R6R, jos olisin pyörää vaihtamassa. Ja jos olisin nykyisillä tiedoilla harrastusta aloittamassa ostaisin kusiaisen (tai 250cc 4t ninjan) tonnisen sijasta.

Koneen kesto ja huollon tarve riippuu viritysasteesta. Kilpureita rakennetaan monenlaisella viritysmäärällä, joten ei kai sitä ole pakko ostaa ihan viimeisten hevosten perässä rakennettua moottoria? Ei niitä kaikkia ole kuitenkaan äärimmilleen rakennettu. Lähempänä vakiokonetta olevat varmaan kestää paremmin niin tonnisissa kuin kusiaisissakin. Lisäksi sitten eri malleissa on omat ongelmakohtansa mistä omistajat varmaan osaavat jakaa paremmin tietoa.

Renkaat taitaa kulua pyörästä riippumatta jos vauhti on yhtä kovaa. Kaipa se tonninen kuitenkin enemmän sitä rengasta avauksissa syö. Ainakin itselle on jäänyt tämmöinen käsitys.

slowrider

Komppaan Vuorelaa tässä. Lisäksi plussana kusiaiselle se että renkaat kyllä kuluu vähemmän. Miinuksena taas joutuu vähän jo välitysten kanssa alkaa pelaamaan ja kone on kovemmassa rääkissä, eli huollontarve lisääntyy. Joku viisaampi voi sitten laskea kumpi on halvempi milläkin aikavälillä/ajomäärällä :)

murmela

Eipä tommosta vakiokuntosta, hajutonta ja mautonta japsikusiaiskonetta ajamalla taho rikki saada. Vaihteisto ennemin kuluu "rikki" ku sitä joutuu ropeltaa enemmän ku tonnarissa. Ja japsitonnareissakin on enemmän vaihteisto ku koneongelmia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Pari kautta on tullut tonnarilla riehuttua. Onhan se tietysti kivaa kun pystyy kaasulla paikkaamaan, mutta ei sillä kyllä ajamaan opi. Tämä kesä jäi ajojen puolesta välistä, mutta ensi kesälle tulee kusiainen alle. Jos huono tuuri käy niin vielä täysin vakio sellainen, mutta joka tapauksessa tarkoitus on opetella ajamaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

25.09.13 - klo:09:52 #5 Viimeisin muokkaus: 25.09.13 - klo:10:00 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.13 - klo:07:44
Pari kautta on tullut tonnarilla riehuttua. Onhan se tietysti kivaa kun pystyy kaasulla paikkaamaan, mutta ei sillä kyllä ajamaan opi. Tämä kesä jäi ajojen puolesta välistä, mutta ensi kesälle tulee kusiainen alle. Jos huono tuuri käy niin vielä täysin vakio sellainen, mutta joka tapauksessa tarkoitus on opetella ajamaan.

Kuten olen kertonut, aloitin moottoripyörällä rata-ajon täysin nollilta v. 2010 50-vuotiaana. On hyvin mielenkiintoista lukea nyt tässä, etten ole lainkaan opinut ajamaan, vaan paikannut vaan teholla koko ajan. Kikserin ostin marraskuussa 2009, ja sillä ensimmäiset 6 ratapäivää 2010 kesällä. Loput siis tällä nykyisellä

2012 ajoin noin 50-60 täyttä ratapäivää harjoitelleena Alastarossa ajan 1.25.19, mikä on 0.4 s sinun omaa parastasi heikompi. Muilla radoilla olen sinua enemmän jäljessä Nitrous, kun en vaan tällä iän hidastamalla keskushermostollani, ja vähäisten kierrosten kyseisillä radoilla takia, ole oppinut paremmin. Ja kun tämä ajaminen on siis ollut näemmä pelkkää teholla paikkaamista, enkä todellisuudessa ole lainkaan ole opinut ajamaan, toistan.

Minä kerron nyt tässä, että oli erittäin vaikeaa alussa tottua tähän pyörän massaan, yhdistettynä suureen konevoimaan. Siihen kului ensimäinen kesä 2010 käytännössä kokonaan.

Kuussatasten ja kilosten rataennätykset Suomen radoilla näyttävät olevan aika tasan 1 s kilosten eduksi. Tältä pohjalta tarkaseltuna, minä päätön, kädetön, ja muutenkin mitään mistään tietämätön (siis vain teholla paikkaava) pystyn ajamaan Alastarossa tällä kilosella 1.19 aikoja, ja vasta sitten alkaa ajamaan opettelu, koska vasta silloin tulee itse ajotaito tarpeelliseksi.

Tuo yllä oleva oli leikkimielistä pohdintaa, enkä tuota vittuillakseni kirjoitanut, vaan toin hiukan toisenlaistakin näkökulmaa keskusteluun.

Sinuna Tango miettisin veteraanina, itsekin kun olen, toistakin näkökulmaa; Kun olet kerran jo oppinut rata-ajon perusteet, ja päässyt hyvään vauhtiinkin kilosella, niin miksi sotkisit pakkaa luonteeltaan hiukan toisenlaisella mopolla? Eihän näissä huikeaa eroa ole, mutta on kuitenkin.
En kuitenkaan missään tapauksessa Huom! pidä huonona ratkaisuna kuussataseen siirtymistä, päin vastoin, se voisi olla ihan mielenkiintoinenkin juttu, ja antaa uutta ilmettä touhuun. Itse kuitenkin lähden siitä, että en muuta välineessä enää koskaan mitään, vaan keskityn tulevana kesänä taas siihen, mihin jäin 12.6. tänä kesänä, eli oman ajotaidon petraamiseen. Juuri ja juuri olen oppinut kohtuulisesti liikkumaan nyt pyörän päällä, ja availemaan myös kohtuullisesti sieltä apeksista eteen päin.

Itse ajamista en siis ole oppinut vielä lainkaan, joten nyt keskitytään jarruihin, linjoihin ja kaikkeen muuhun. Sulkeudun suosionne nuoret ja nopeat valaisevista kommenteistanne  :D

En itse mielelläni lähde arvostelemaan toisten tapaa harrastaa, ja erilaisia valintoja, ja en todellakaan ole mikään 1000 cc friikki. Tahdon vaan kertoa, että ihan yhtä vaikeeta tämä touhu on meille kaikille, ja pidän melkoisena liiotteluna tämän 600 vs 1000 cc vertailun kärjistämistä näihin mittoihin. Kilosella oppii ajamaan, jos on oppiakseen, kuin myös kuussatasella, ja monella muulla erilaisella pyörällä.

Eikä kaikille ole edes niin tärkeää olla aina nopeampi, viisaampi, tietävämpi, lahakkaampi, tai muuten parempi kuin muut. Itse viihdyn tässäkin lajissa hauskojen ihmisten seurassa. Kireä otsanahka ei ole ihan joka paikassa välttämätön. Tosin toisissa paikoissa on myös, eli arvostusta tunnen myös vastuunkantajia kohtaan tässä lajissa. Viittaan lähinnä järjestetypuolella toimivien panokseen.

Ihan vaan isoihin pyöriin alussa hairahtuneiden puolesta. AAMEN lohduttaa Karjalohjan Jeesus tässä viestissä kohtalotovereitaan.

Niin, ja tämähän oli jälleen absoluuttinen totuus, sekä kaikkivaltiaan, että belsebuubin totuus, aina ja iankaikkiseti (kilonen on paras).





Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: app - 25.09.13 - klo:09:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.13 - klo:07:44
Pari kautta on tullut tonnarilla riehuttua. Onhan se tietysti kivaa kun pystyy kaasulla paikkaamaan, mutta ei sillä kyllä ajamaan opi. Tämä kesä jäi ajojen puolesta välistä, mutta ensi kesälle tulee kusiainen alle. Jos huono tuuri käy niin vielä täysin vakio sellainen, mutta joka tapauksessa tarkoitus on opetella ajamaan.

Kuten olen kertonut, aloitin moottoripyörällä rata-ajon täysin nollilta v. 2010 50-vuotiaana. On hyvin mielenkiintoista lukea nyt tässä, etten ole lainkaan opinut ajamaan, vaan paikannut vaan teholla koko ajan. Kikserin ostin marraskuussa 2009, ja sillä ensimmäiset 6 ratapäivää 2010 kesällä. Loput siis tällä nykyisellä

2012 ajoin noin 50-60 täyttä ratapäivää harjoitelleena Alastarossa ajan 1.25.19, mikä on 0.4 s sinun omaa parastasi heikompi. Muilla radoilla olen sinua enemmän jäljessä Nitrous, kun en vaan tällä iän hidastamalla keskushermostollani, ja vähäisten kierrosten kyseisillä radoilla takia, ole oppinut paremmin. Ja kun tämä ajaminen on siis ollut näemmä pelkkää teholla paikkaamista, enkä todellisuudessa ole lainkaan ole opinut ajamaan, toistan.

Minä kerron nyt tässä, että oli erittäin vaikeaa alussa tottua tähän pyörän massaan, yhdistettynä suureen konevoimaan. Siihen kului ensimäinen kesä 2010 käytännössä kokonaan.

Kuussatasten ja kilosten rataennätykset Suomen radoilla näyttävät olevan aika tasan 1 s kilosten eduksi. Tältä pohjalta tarkaseltuna, minä päätön, kädetön, ja muutenkin mitään mistään tietämätön (siis vain teholla paikkaava) pystyn ajamaan Alastarossa tällä kilosella 1.19 aikoja, ja vasta sitten alkaa ajamaan opettelu, koska vasta silloin tulee itse ajotaito tarpeelliseksi.

Tuo yllä oleva oli leikkimielistä pohdintaa, enkä tuota vittuillakseni kirjoitanut, vaan toin hiukan toisenlaistakin näkökulmaa keskusteluun.

Sinuna Tango miettisin veteraanina, itsekin kun olen, toistakin näkökulmaa; Kun olet kerran jo oppinut rata-ajon perusteet, ja päässyt hyvään vauhtiinkin kilosella, niin miksi sotkisit pakkaa luonteeltaan hiukan toisenlaisella mopolla? Eihän näissä huikeaa eroa ole, mutta on kuitenkin.
En kuitenkaan missään tapauksessa Huom! pidä huonona ratkaisuna kuussataseen siirtymistä, päin vastoin, se voisi olla ihan mielenkiintoinenkin juttu, ja antaa uutta ilmettä touhuun. Itse kuitenkin lähden siitä, että en muuta välineessä enää koskaan mitään, vaan keskityn tulevana kesänä taas siihen, mihin jäin 12.6. tänä kesänä, eli oman ajotaidon petraamiseen. Juuri ja juuri olen oppinut kohtuulisesti liikkumaan nyt pyörän päällä, ja availemaan myös kohtuullisesti sieltä apeksista eteen päin.

Itse ajamista en siis ole oppinut vielä lainkaan, joten nyt keskitytään jarruihin, linjoihin ja kaikkeen muuhun. Sulkeudun suosionne nuoret ja nopeat valaisevista kommenteistanne  :D

En itse mielelläni lähde arvostelemaan toisten tapaa harrastaa, ja erilaisia valintoja, ja en todellakaan ole mikään 1000 cc friikki. Tahdon vaan kertoa, että ihan yhtä vaikeeta tämä touhu on meille kaikille, ja pidän melkoisena liiotteluna tämän 600 vs 1000 cc vertailun kärjistämistä näihin mittoihin. Kilosella oppii ajamaan, jos on oppiakseen, kuin myös kuussatasella, ja monella muulla erilaisella pyörällä.

Eikä kaikille ole edes niin tärkeää olla aina nopeampi, viisaampi, tietävämpi, lahakkaampi, tai muuten parempi kuin muut. Itse viihdyn tässäkin lajissa hauskojen ihmisten seurassa. Kireä otsanahka ei ole ihan joka paikassa välttämätön. Tosin toisissa paikoissa on myös, eli arvostusta tunnen myös vastuunkantajia kohtaan tässä lajissa. Viittaan lähinnä järjestetypuolella toimivien panokseen.

Ihan vaan isoihin pyöriin alussa hairahtuneiden puolesta. AAMEN lohduttaa Karjalohjan Jeesus tässä viestissä kohtalotovereitaan.

Niin, ja tämähän oli jälleen absoluuttinen totuus, sekä kaikkivaltiaan, että belsebuubin totuus, aina ja iankaikkiseti (kilonen on paras).

Aisaa!

Kyllä sillä isolla mopolla oppii, kun keskittyy samalla lailla analyyttisesti oikeisiin parannuskohteisiin. Jos haluaa itseään ruoskia, niin lisää jokaiseen ennätykseen sä 1-2s radasta riippuen, niin pääsee vertaamaan 600 kuskeihin omaa ajoaan.
Ja vaikea ymmärtää mitä esim. minä paikkaan kaasulla? Jään wehnästä kemoralla jotain 5s luokkaa vaikka kuinka koitan paikkailla... Siinä on paikkaus mennyt pahasti vituiksi, joten tonnarilla ei paikata kaasulla :)

parjan_fin

Ääni 600:lle.

Kuten app:kiin tuossa jo sanoi, niin ensimmäinen kausi meni massojen yms. opettelemiseen. 600:lla pääsee nopeammin opettelemaan itse ajamista, linjoja, jarruttamista sekä kaasuttamista.

Itse aloittelin omat kisailut Ducati SS Cup:n laitteella ja se kun ei kiihdy, pysähdy, eikä käänny, niin sillä oikeasti joutui opettelemaan ajamista itsessään, ajo-asentoa, roikkumista sekä ajolinjoja. Itse en vieläkään osaa ulosmitata 600:sen potentiaalia, lähellekään, mutta on sillä vaan hemmetin hienoa ajaa.

Olen ajellut myös tonnareilla, mutta vasta sen jälkeen kun on ollut useampi vuosi 600:lla takana. Eikä se siirtyminen tonnarin päälle siinä kohtaa ole oikeasti ongelma, koska perusasiat olet jo kuitenkin sillä 600:lla opetellut.

Toki, tonnarillakin pääsee jyvälle noista perusasioista, ihan varmasti. Itse kuitenkin sitä mieltä, että kun ei ole sitä "ylimääräistä" tehoa liikaa, niin on enemmän aikaa sekä kapasiteettia opetella itse ajamista, ajo-asentoa, avaamista sekä jarruttamista.

Noiden takia itse suosin 600:sta ja endurossakin ajan 125:lla.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:38Ja vaikea ymmärtää mitä esim. minä paikkaan kaasulla? Jään wehnästä kemoralla jotain 5s luokkaa vaikka kuinka koitan paikkailla... Siinä on paikkaus mennyt pahasti vituiksi, joten tonnarilla ei paikata kaasulla :)

Esim. meikäläiseen verrattuna paikkaat huonoa avausta mutkasta kaasulla heti kun vaan saat pyörää pystympään. Jos 600:lla pääsee avauksessa jo tonnarin rinnalle ja jarruissa taas uudelleen konttiin niin, että joutuu 600:lla ottamaan tiukemman jarrun ettei pasahda tonnarin persuksiin, niin jotain tehdään tonnarin puikoissa väärin.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:38
Lainaus käyttäjältä: app - 25.09.13 - klo:09:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.13 - klo:07:44
Pari kautta on tullut tonnarilla riehuttua. Onhan se tietysti kivaa kun pystyy kaasulla paikkaamaan, mutta ei sillä kyllä ajamaan opi. Tämä kesä jäi ajojen puolesta välistä, mutta ensi kesälle tulee kusiainen alle. Jos huono tuuri käy niin vielä täysin vakio sellainen, mutta joka tapauksessa tarkoitus on opetella ajamaan.

Kuten olen kertonut, aloitin moottoripyörällä rata-ajon täysin nollilta v. 2010 50-vuotiaana. On hyvin mielenkiintoista lukea nyt tässä, etten ole lainkaan opinut ajamaan, vaan paikannut vaan teholla koko ajan. Kikserin ostin marraskuussa 2009, ja sillä ensimmäiset 6 ratapäivää 2010 kesällä. Loput siis tällä nykyisellä

2012 ajoin noin 50-60 täyttä ratapäivää harjoitelleena Alastarossa ajan 1.25.19, mikä on 0.4 s sinun omaa parastasi heikompi. Muilla radoilla olen sinua enemmän jäljessä Nitrous, kun en vaan tällä iän hidastamalla keskushermostollani, ja vähäisten kierrosten kyseisillä radoilla takia, ole oppinut paremmin. Ja kun tämä ajaminen on siis ollut näemmä pelkkää teholla paikkaamista, enkä todellisuudessa ole lainkaan ole opinut ajamaan, toistan.

Minä kerron nyt tässä, että oli erittäin vaikeaa alussa tottua tähän pyörän massaan, yhdistettynä suureen konevoimaan. Siihen kului ensimäinen kesä 2010 käytännössä kokonaan.

Kuussatasten ja kilosten rataennätykset Suomen radoilla näyttävät olevan aika tasan 1 s kilosten eduksi. Tältä pohjalta tarkaseltuna, minä päätön, kädetön, ja muutenkin mitään mistään tietämätön (siis vain teholla paikkaava) pystyn ajamaan Alastarossa tällä kilosella 1.19 aikoja, ja vasta sitten alkaa ajamaan opettelu, koska vasta silloin tulee itse ajotaito tarpeelliseksi.

Tuo yllä oleva oli leikkimielistä pohdintaa, enkä tuota vittuillakseni kirjoitanut, vaan toin hiukan toisenlaistakin näkökulmaa keskusteluun.

Sinuna Tango miettisin veteraanina, itsekin kun olen, toistakin näkökulmaa; Kun olet kerran jo oppinut rata-ajon perusteet, ja päässyt hyvään vauhtiinkin kilosella, niin miksi sotkisit pakkaa luonteeltaan hiukan toisenlaisella mopolla? Eihän näissä huikeaa eroa ole, mutta on kuitenkin.
En kuitenkaan missään tapauksessa Huom! pidä huonona ratkaisuna kuussataseen siirtymistä, päin vastoin, se voisi olla ihan mielenkiintoinenkin juttu, ja antaa uutta ilmettä touhuun. Itse kuitenkin lähden siitä, että en muuta välineessä enää koskaan mitään, vaan keskityn tulevana kesänä taas siihen, mihin jäin 12.6. tänä kesänä, eli oman ajotaidon petraamiseen. Juuri ja juuri olen oppinut kohtuulisesti liikkumaan nyt pyörän päällä, ja availemaan myös kohtuullisesti sieltä apeksista eteen päin.

Itse ajamista en siis ole oppinut vielä lainkaan, joten nyt keskitytään jarruihin, linjoihin ja kaikkeen muuhun. Sulkeudun suosionne nuoret ja nopeat valaisevista kommenteistanne  :D

En itse mielelläni lähde arvostelemaan toisten tapaa harrastaa, ja erilaisia valintoja, ja en todellakaan ole mikään 1000 cc friikki. Tahdon vaan kertoa, että ihan yhtä vaikeeta tämä touhu on meille kaikille, ja pidän melkoisena liiotteluna tämän 600 vs 1000 cc vertailun kärjistämistä näihin mittoihin. Kilosella oppii ajamaan, jos on oppiakseen, kuin myös kuussatasella, ja monella muulla erilaisella pyörällä.

Eikä kaikille ole edes niin tärkeää olla aina nopeampi, viisaampi, tietävämpi, lahakkaampi, tai muuten parempi kuin muut. Itse viihdyn tässäkin lajissa hauskojen ihmisten seurassa. Kireä otsanahka ei ole ihan joka paikassa välttämätön. Tosin toisissa paikoissa on myös, eli arvostusta tunnen myös vastuunkantajia kohtaan tässä lajissa. Viittaan lähinnä järjestetypuolella toimivien panokseen.

Ihan vaan isoihin pyöriin alussa hairahtuneiden puolesta. AAMEN lohduttaa Karjalohjan Jeesus tässä viestissä kohtalotovereitaan.

Niin, ja tämähän oli jälleen absoluuttinen totuus, sekä kaikkivaltiaan, että belsebuubin totuus, aina ja iankaikkiseti (kilonen on paras).

Aisaa!

Kyllä sillä isolla mopolla oppii, kun keskittyy samalla lailla analyyttisesti oikeisiin parannuskohteisiin. Jos haluaa itseään ruoskia, niin lisää jokaiseen ennätykseen sä 1-2s radasta riippuen, niin pääsee vertaamaan 600 kuskeihin omaa ajoaan.
Ja vaikea ymmärtää mitä esim. minä paikkaan kaasulla? Jään wehnästä kemoralla jotain 5s luokkaa vaikka kuinka koitan paikkailla... Siinä on paikkaus mennyt pahasti vituiksi, joten tonnarilla ei paikata kaasulla :)

Vilkaskaa toi mun allekirjoitus vaikka nyt noin alkuun.

Tuo mitä kirjoitin on vain se miten itse koen asian. En siis omasta mielestäni oppinut kunnollista ajotekniikka tonnarilla, koska tehoa oli käytössä liikaa. Siihen miten te koette tonnarilla ajamisen, en ottanut mitään kantaa, mutta teille tonnarin teho ei selkeästi aiheuta yhtä suuria ongelmia kuin minulle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.09.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:38Ja vaikea ymmärtää mitä esim. minä paikkaan kaasulla? Jään wehnästä kemoralla jotain 5s luokkaa vaikka kuinka koitan paikkailla... Siinä on paikkaus mennyt pahasti vituiksi, joten tonnarilla ei paikata kaasulla :)

Esim. meikäläiseen verrattuna paikkaat huonoa avausta mutkasta kaasulla heti kun vaan saat pyörää pystympään. Jos 600:lla pääsee avauksessa jo tonnarin rinnalle ja jarruissa taas uudelleen konttiin niin, että joutuu 600:lla ottamaan tiukemman jarrun ettei pasahda tonnarin persuksiin, niin jotain tehdään tonnarin puikoissa väärin.

Jep... tässä se tulee, mutta ei mikää helppo paikattava. Kehitystä tässä tapahtuu kuitenkin koko ajan myös tehokkaalla laitteella. Ja mitä tuolla on dataa esim. Alastarosta yhden kierroksen ajalta, niin sun analyysi on siltä osin virheellinen, että et tule jarrussa konttiin kiinni, vaan menet vieläpä ohi monessa paikkaa. Vauhtiero ei loppujen lopuksi lyhkäsillä suorilla kovin suuri ole, joten vaikea käsittää, miksi ei myös tonnarilla oppisi jarruttamaan ja ajamaan....
Hiljaa hyvää tulee... tuo ongelma on mulla tiedossa ja työstän sitä joka treenillä, tosin oppiminen aikuis iässä tapahtuu vaan hitaasti ja hirvittävän toistomäärän kautta. Kuutioilla en usko olevan juurikaan vaikutusta oppimiseen.
Avauksissa mennään aika pitkälti rinnakkain sinne 120 km/h asti, jolloin voima alkaa helpottaa hommaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.09.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:38Ja vaikea ymmärtää mitä esim. minä paikkaan kaasulla? Jään wehnästä kemoralla jotain 5s luokkaa vaikka kuinka koitan paikkailla... Siinä on paikkaus mennyt pahasti vituiksi, joten tonnarilla ei paikata kaasulla :)

Esim. meikäläiseen verrattuna paikkaat huonoa avausta mutkasta kaasulla heti kun vaan saat pyörää pystympään. Jos 600:lla pääsee avauksessa jo tonnarin rinnalle ja jarruissa taas uudelleen konttiin niin, että joutuu 600:lla ottamaan tiukemman jarrun ettei pasahda tonnarin persuksiin, niin jotain tehdään tonnarin puikoissa väärin.

Jep... tässä se tulee, mutta ei mikää helppo paikattava. Kehitystä tässä tapahtuu kuitenkin koko ajan myös tehokkaalla laitteella. Ja mitä tuolla on dataa esim. Alastarosta yhden kierroksen ajalta, niin sun analyysi on siltä osin virheellinen, että et tule jarrussa konttiin kiinni, vaan menet vieläpä ohi monessa paikkaa. Vauhtiero ei loppujen lopuksi lyhkäsillä suorilla kovin suuri ole, joten vaikea käsittää, miksi ei myös tonnarilla oppisi jarruttamaan ja ajamaan....
Hiljaa hyvää tulee... tuo ongelma on mulla tiedossa ja työstän sitä joka treenillä, tosin oppiminen aikuis iässä tapahtuu vaan hitaasti ja hirvittävän toistomäärän kautta. Kuutioilla en usko olevan juurikaan vaikutusta oppimiseen.
Avauksissa mennään aika pitkälti rinnakkain sinne 120 km/h asti, jolloin voima alkaa helpottaa hommaa.

Juu, kuten tuolla aikaisemminkin sanoin, niin tonnarillakin oppii ajamaan, ihan varmasti.

Omien kokemuksien perusteella uskaltaisin vaan sanoa, että pienemmän massan sekä tehon takia esim. tuo jarruttaminen on siksi helpompaa, kun suoranopeus ei ole niin kova kuin tonnarilla = on inan enemmän aikaa keskittyä siihen jarruun, eikä tarvitse ottaa sitä niin rajusti kuin tonnarilla, sekä avauksissa pienemmällä teholla voi oikeasti keskittyä siihen avaamiseen, eikä tarvitse pelätä, että milloin pyörä viskaa niskastaan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:52
Hiljaa hyvää tulee... tuo ongelma on mulla tiedossa ja työstän sitä joka treenillä, tosin oppiminen aikuis iässä tapahtuu vaan hitaasti ja hirvittävän toistomäärän kautta. Kuutioilla en usko olevan juurikaan vaikutusta oppimiseen.

Usko on oppimisen pahin este.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.09.13 - klo:10:56Omien kokemuksien perusteella uskaltaisin vaan sanoa, että pienemmän massan sekä tehon takia esim. tuo jarruttaminen on siksi helpompaa, kun suoranopeus ei ole niin kova kuin tonnarilla = on inan enemmän aikaa keskittyä siihen jarruun, eikä tarvitse ottaa sitä niin rajusti kuin tonnarilla, sekä avauksissa pienemmällä teholla voi oikeasti keskittyä siihen avaamiseen, eikä tarvitse pelätä, että milloin pyörä viskaa niskastaan.

Ja jarruun tuloa helpottaa erityisesti se ett kusiaisella voi vetää varsinkin pitemmillä suorilla kaasu pohjassa ilman että pyörä elää yhtään. Jolloin voi ihan rauhassa odotella, huilata ja keskittyy koko suoran ajan siihen jarrumerkkiin ja jarruun.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.09.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 25.09.13 - klo:10:38Ja vaikea ymmärtää mitä esim. minä paikkaan kaasulla? Jään wehnästä kemoralla jotain 5s luokkaa vaikka kuinka koitan paikkailla... Siinä on paikkaus mennyt pahasti vituiksi, joten tonnarilla ei paikata kaasulla :)

Esim. meikäläiseen verrattuna paikkaat huonoa avausta mutkasta kaasulla heti kun vaan saat pyörää pystympään. Jos 600:lla pääsee avauksessa jo tonnarin rinnalle ja jarruissa taas uudelleen konttiin niin, että joutuu 600:lla ottamaan tiukemman jarrun ettei pasahda tonnarin persuksiin, niin jotain tehdään tonnarin puikoissa väärin.

Jep... tässä se tulee, mutta ei mikää helppo paikattava. Kehitystä tässä tapahtuu kuitenkin koko ajan myös tehokkaalla laitteella. Ja mitä tuolla on dataa esim. Alastarosta yhden kierroksen ajalta, niin sun analyysi on siltä osin virheellinen, että et tule jarrussa konttiin kiinni, vaan menet vieläpä ohi monessa paikkaa. Vauhtiero ei loppujen lopuksi lyhkäsillä suorilla kovin suuri ole, joten vaikea käsittää, miksi ei myös tonnarilla oppisi jarruttamaan ja ajamaan....
Hiljaa hyvää tulee... tuo ongelma on mulla tiedossa ja työstän sitä joka treenillä, tosin oppiminen aikuis iässä tapahtuu vaan hitaasti ja hirvittävän toistomäärän kautta. Kuutioilla en usko olevan juurikaan vaikutusta oppimiseen.
Avauksissa mennään aika pitkälti rinnakkain sinne 120 km/h asti, jolloin voima alkaa helpottaa hommaa.

Olisin vielä pari vuotta sitten varmaan kirjoittanut vastaavaa tekstiä. Nyt ajatukset tuli jo tuossa aiemmin esiin. Kyllähän kaikilla mopoilla oppii ajamaan, eri asia sitten kuinka jyrkkä se oppimiskäytä on. Häiriötekijöitä poistamalla voi helpommin keskittyä olennaiseen.

Eikös se K4 gixxeri vastaa tehoiltaa nykypäivän kuussatasta? On vaan muilta ominaisuuksiltaa paljon huonompi ajaa, joten pakkohan semmosella on oppia ajamaan jos aikoo nykyaikaisten laitteiden perässä pysyä  :D

Powered by EzPortal