Kuitukatteiden maalautus

Aloittaja Hookala, 17.02.12 - klo:12:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 08.10.13 - klo:16:53
Kyllä minunki mielestä ratapyörän tulee olla siisti, lähes näyttelykelpoinen. ;)
Toki olen oppinut sietään pienet naarmut, mut kyllä mä edelleen vahaan ja puunaan pyörää, vaikka onkii maalaamattomat(eikä niin fiinit) katteet paikoillaan.
Saas nähdä kun saan joskus nuot pyhäset ja maalatut, en uskalla ottaa tallista ulos. :D

Mulla sama ongelma näiden uusien kanssa. ne fiksataan nyt, eikä enää radalle laiteta. Maalaamattomat on jo hankittu, ja niihin vaan sutasemalla väri.
Ei, en aio jatkaa kaatuilua. Olen ajotavaltani, ja muutenkin, seesteisen asiallisen ajotavan omaava kuljettaja. Tyypillinen beeämweemies.

Ihan vaan varmuuden vuoksi pelkistetymmät katteet harjoitteluun.

marko_

Löysin paikan mihin pääsen maalaamaan katteet  :P

SMR

Kuitukatteissa ei ole mitään pohjamaalia, vaan pinnassa on gelcoat. Käytännössä toi on sävyettyä hartsia, joskin paremmin hiottavissa.

Kuitukatteeseen ei erillistä primeria(tartuntamaalia) tarvitse. Katteissa yleensä kuitenkin sen verta pintavirheitä sekä pinholeja, jolloin katteet vaativat hiomavärin.
Pelkkä karhennus/pintamaali ei peitä pohjavirheitä.

Vinkkinä että noita kuitukatteita ei kauheesti kannata uunitella, tuppaa menemään kieroksi. Huonolaatuisissa kuitukatteissa yleensä ilmaa lasikuidun ja gelcoatin välissä. Kuumetessaan ilma laajenee ja nätissä maalipinnassa on kuplia.

Automaalarina olen ollut viitisen vuotta, joten jonkinsortin kokemuspohja löytyy.

Mikäli nitrous sen sun honda on Camel:in värityksellä, niin taitaa olla mun käsialaa.
Sladissa sisään - Paareilla ulos

Nitrous

08.10.13 - klo:19:31 #33 Viimeisin muokkaus: 08.10.13 - klo:19:35 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: SMR - 08.10.13 - klo:19:11
Kuitukatteissa ei ole mitään pohjamaalia, vaan pinnassa on gelcoat. Käytännössä toi on sävyettyä hartsia, joskin paremmin hiottavissa.

Kuitukatteeseen ei erillistä primeria(tartuntamaalia) tarvitse. Katteissa yleensä kuitenkin sen verta pintavirheitä sekä pinholeja, jolloin katteet vaativat hiomavärin.
Pelkkä karhennus/pintamaali ei peitä pohjavirheitä.

Vinkkinä että noita kuitukatteita ei kauheesti kannata uunitella, tuppaa menemään kieroksi. Huonolaatuisissa kuitukatteissa yleensä ilmaa lasikuidun ja gelcoatin välissä. Kuumetessaan ilma laajenee ja nätissä maalipinnassa on kuplia.

Automaalarina olen ollut viitisen vuotta, joten jonkinsortin kokemuspohja löytyy.

Mikäli nitrous sen sun honda on Camel:in värityksellä, niin taitaa olla mun käsialaa.

Joo, kyllähän se Kamelin värinen oli. Tai siis on niiltä osin, mistä en maalin liukuominaisuuksia testannu (hyvin liukuu, mutta värisävy kärsii jonkin verran). Sen verran kuitenkin fighteröin etukatetta, että en taida näistä parsia mitään myyntiä varten vaan heitän päälle mopon mukana tulleet ehjät katteet. Ne tosin on maalia vaille, joten jotain tarttis keksiä. Ruiskulla yks-väriseksi ja tarraa pintaan vois olla toimiva. Tai sitten jos vetäs katteet kalvolla maalin sijasta.

Edit. Nyt pitäs allekirjotuksesta klikkaamalla päästä kattomaan kuinka toi mun "kolmen sekunnin" modaus toimi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: app - 08.10.13 - klo:18:25
Olen ajotavaltani, ja muutenkin, seesteisen asiallisen ajotavan omaava kuljettaja. Tyypillinen beeämweemies.

ja tämäkin meni ihan purematta läpi. Jopas te nyt olette vaisuja. Talvi painaa päälle, ei voi mtn  :o

jarska

Kattokaapas vaikka esimerkkinä Wehnän pyörää.
Joka kisan jälkeen puretaan pultti/mutteri/rauta/kumikasaksi, kiillotetaan ja lyödään kasaan.
Ja sen kyllä huomaa, on komee!

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 08.10.13 - klo:22:01
Kattokaapas vaikka esimerkkinä Wehnän pyörää.
Joka kisan jälkeen puretaan pultti/mutteri/rauta/kumikasaksi, kiillotetaan ja lyödään kasaan.
Ja sen kyllä huomaa, on komee!

Mut Wehnällä onkin niitä sponsseja, ei ne pysy tyytyväisenä jos ei kiillota. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

MikkoS

Toiset tykkää (tai sietää) röjösiä vehkeitä ja ajelee niillä ihan iloisesti oltiin sitten radalla tai muualla. Ei oikeen vaan minulle satu se tyyli. Ylenpalttiset hinkuttelut eriskeen, mutta siistiä pitää olla.

Oman katesarjan ja muutaman varakatteen maalaus jäi maksamaan 150e. Näistä oli maaleja 100e.
Ammattimaalarilla autotallihommina. En tiedä oliko naamalla vaikutusta hintaa nostavassa vai laskevassa mielessä.

Yhtä väriä per osa, eli ei mitään teippauksia maalausvaiheessa. Tällä säästi jotain.
Värinä perus akryylivärit, ei tarvi lakata ja saatavilla olevat värivalikoimat vissiin vähän suppeammat. Hinta halvempi.
Ihan tuurilla sattui vielä punainen väri natsaamaan tosi hyvin orkkisvärissä olevan lokarin kanssa.
"Punanen ja valkonen" (ärkutosen kuuluu olla) oli tilaus =)

Katteissa oli entisen omistajan jäljiltä automaalaamon maalipinta, jossa aika hitokseen korjattavaa (kuitupaikkaa ja pakkelia). Pohjat hinkkasin itse, loppufiilikseksi jäi se että ihan sama kuinka hyvin ne luulee hoitaneensa, niin sanomista tulee maalarilta joka tapauksessa. Loputtoman hiomisen ja karhennuksen jälkeen ennen pintaväriä pantiin vielä hiomapohjaväri.

Lopputulokseen olen enemmän kun tyytyväinen. Eihän noissa mitään lasimaista kiiltoa ole vrt lakattu pinta, mutta ihan hyvältä näyttää. Tumpulointi pohjatöissä tosin näkyy, muutamat pakkelipaikat erottuvat jos alkaa valoa vasten peilamaan ja jokunen huokonenkin sinne jäi, mutta ei nyt tässä tapauksessa ole häirinnyt tasan yhtään. Yleisilme kuitenkin kovin siisti.

Yhden varakatteen maalailin itse huvikseen 2k spraylla. Ihan ookoota jälkeä sai silläkin aikaiseksi, mutta onhan se ihan eri maata kun ammattilaisen ruiskuttama. Tässä tapauksessa olis itse turaamisen kustannuksetkin liki samat kun kunnolla maalautettamalla...

Tuolta voi kattella lopputulosta, on tosin ollut ennenkin täällä näytillä.
http://www.imageshack.com/i/2oeh2yj

Tankin suojakoppa on vielä työn alla, saumat pitäis hioa tasaseksi ja karhennella maalausvalmiiksi. Edellisistä maalauksista jäi vielä maaleja yli, joten taas pitäis päästä aika kohtuuhintaan. En tosin ole osannut päättää oisko se punainen vai valkoinen?

jarska

Kyllä on komea Yammu, tykkään!

Ittelle tulee sitä uuden ZZR 1400:n helmiäisvihreetä(lime), mustaa ja valkoista.
Kaikki tietty kiiltävää ja lakka pintaan.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.10.13 - klo:22:07
Lainaus käyttäjältä: jarska - 08.10.13 - klo:22:01
Kattokaapas vaikka esimerkkinä Wehnän pyörää.
Joka kisan jälkeen puretaan pultti/mutteri/rauta/kumikasaksi, kiillotetaan ja lyödään kasaan.
Ja sen kyllä huomaa, on komee!

Mut Wehnällä onkin niitä sponsseja, ei ne pysy tyytyväisenä jos ei kiillota. :D

Sponsseja varten minäkin maalautan ja pidän siistinä...ei sitä koskaan tiedä kuka koputtaa olkapäähän.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.10.13 - klo:19:31
Lainaus käyttäjältä: SMR - 08.10.13 - klo:19:11
Kuitukatteissa ei ole mitään pohjamaalia, vaan pinnassa on gelcoat. Käytännössä toi on sävyettyä hartsia, joskin paremmin hiottavissa.

Kuitukatteeseen ei erillistä primeria(tartuntamaalia) tarvitse. Katteissa yleensä kuitenkin sen verta pintavirheitä sekä pinholeja, jolloin katteet vaativat hiomavärin.
Pelkkä karhennus/pintamaali ei peitä pohjavirheitä.

Vinkkinä että noita kuitukatteita ei kauheesti kannata uunitella, tuppaa menemään kieroksi. Huonolaatuisissa kuitukatteissa yleensä ilmaa lasikuidun ja gelcoatin välissä. Kuumetessaan ilma laajenee ja nätissä maalipinnassa on kuplia.

Automaalarina olen ollut viitisen vuotta, joten jonkinsortin kokemuspohja löytyy.

Mikäli nitrous sen sun honda on Camel:in värityksellä, niin taitaa olla mun käsialaa.

Joo, kyllähän se Kamelin värinen oli. Tai siis on niiltä osin, mistä en maalin liukuominaisuuksia testannu (hyvin liukuu, mutta värisävy kärsii jonkin verran). Sen verran kuitenkin fighteröin etukatetta, että en taida näistä parsia mitään myyntiä varten vaan heitän päälle mopon mukana tulleet ehjät katteet. Ne tosin on maalia vaille, joten jotain tarttis keksiä. Ruiskulla yks-väriseksi ja tarraa pintaan vois olla toimiva. Tai sitten jos vetäs katteet kalvolla maalin sijasta.

Edit. Nyt pitäs allekirjotuksesta klikkaamalla päästä kattomaan kuinka toi mun "kolmen sekunnin" modaus toimi.

Onkohan tää sattumoisin se kameli?

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.10.13 - klo:22:37
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.10.13 - klo:19:31
Lainaus käyttäjältä: SMR - 08.10.13 - klo:19:11
Kuitukatteissa ei ole mitään pohjamaalia, vaan pinnassa on gelcoat. Käytännössä toi on sävyettyä hartsia, joskin paremmin hiottavissa.

Kuitukatteeseen ei erillistä primeria(tartuntamaalia) tarvitse. Katteissa yleensä kuitenkin sen verta pintavirheitä sekä pinholeja, jolloin katteet vaativat hiomavärin.
Pelkkä karhennus/pintamaali ei peitä pohjavirheitä.

Vinkkinä että noita kuitukatteita ei kauheesti kannata uunitella, tuppaa menemään kieroksi. Huonolaatuisissa kuitukatteissa yleensä ilmaa lasikuidun ja gelcoatin välissä. Kuumetessaan ilma laajenee ja nätissä maalipinnassa on kuplia.

Automaalarina olen ollut viitisen vuotta, joten jonkinsortin kokemuspohja löytyy.

Mikäli nitrous sen sun honda on Camel:in värityksellä, niin taitaa olla mun käsialaa.

Joo, kyllähän se Kamelin värinen oli. Tai siis on niiltä osin, mistä en maalin liukuominaisuuksia testannu (hyvin liukuu, mutta värisävy kärsii jonkin verran). Sen verran kuitenkin fighteröin etukatetta, että en taida näistä parsia mitään myyntiä varten vaan heitän päälle mopon mukana tulleet ehjät katteet. Ne tosin on maalia vaille, joten jotain tarttis keksiä. Ruiskulla yks-väriseksi ja tarraa pintaan vois olla toimiva. Tai sitten jos vetäs katteet kalvolla maalin sijasta.

Edit. Nyt pitäs allekirjotuksesta klikkaamalla päästä kattomaan kuinka toi mun "kolmen sekunnin" modaus toimi.

Onkohan tää sattumoisin se kameli?

Hyvin suurella todennäköisyydellä sama laite.

Edit. On se. Tai sit joku muukin käyttää kuusiokantasia pultteja jalkatappien kiinnitykseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.10.13 - klo:22:07
Lainaus käyttäjältä: jarska - 08.10.13 - klo:22:01
Kattokaapas vaikka esimerkkinä Wehnän pyörää.
Joka kisan jälkeen puretaan pultti/mutteri/rauta/kumikasaksi, kiillotetaan ja lyödään kasaan.
Ja sen kyllä huomaa, on komee!

Mut Wehnällä onkin niitä sponsseja, ei ne pysy tyytyväisenä jos ei kiillota. :D

Joskus vaan tuntuu sille, että Wehnän mutterin hinkkaaminen menee jopa neuroottisuuden puolelle ;) Eikä miestä turhaan haukuta "milli-villeksi", kun kaikki on just niin vimosen päälle.

Tähän loppuun sopisi Wehnän minullekin mainitsema kommentti; "Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä." ;)
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

M1uQ

Itse maalautan katteet liikkeessä. Toki asia voisi olla toisin jossen kaveria tuntisi, ei oo hirveen kallista lystiä. Slowrider sanoi asian mun mielestä hyvin; miks pyörän pitää näyttää teinin räpeltämältä jos se on teknisesti hyvä?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


app

Mun mopon maalaa myös tuttu kaveri. Kova graffititausta, ja tekee niitä edelleen. Maalaa uskomattoman nopeesti kuvat ym. kynäruiskulla katteisiin. Aika kuluu hällä enemmän vehkeiden putsauikseen ja muihin oheistoimintoihin.
Tekee käytännössä mitä tahansa on mahdollista.

Powered by EzPortal