Clipareiden / otteen leventäminen

Aloittaja GuessWho, 09.12.13 - klo:10:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.12.13 - klo:21:58
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.12.13 - klo:21:50
Aika hyvän perusasennon clipareille saa haettua tallissa ihan pelkästään ranteen kulmaa kyynervarteen nähden tuijottelemalla. Eli kliparit löysälle niin, että liikkuvat nihkeästi putkien ympärillä ja niitä sitten pikkuhiljaa työntää auki päin niin kauan, että ranteen kulma kääntyy katupyörämäisestä ulospäin osoittavasta sisäänpäin osoittavaksi. Tuosta sitten sen verran takaisinpäin, että ranne on suorassa linjassa kyynervarren kanssa.

Jos on edelleen ahdasta, pitää kuskia siirtään penkillä taakse ja ehkä ylöspäin tai miettiä jonkin näköistä offset-palikkaa, jolla kliparit saa kauemmas keulaputkista.

Kokeilin tälleen, mut mulle ei oikeen auennut eräs juttu.
Nimittäin kun ajoasentoo muuttaa, kuten radalla ajaessa tapahtuu, muuttuu myös luonnollisesti ranteen kulma.
Eli en oikeen osannu mallata itteeni sellaseen asentoon, mistä lähtee työntämään clipareita auki, ns. default asento?
Ite oon mallaillu tuon ihan vaan pyörän päällä "jarrutusasennossa". Tosin erona jarruun, että pitää istua keskellä pyörää, että tulee symmetrisesti. Hienosäätö sitten fiiliksen mukaan suuntaan tai toiseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

GuessWho

Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...

wbaum

Mulla ainakin on ~15mm lätkät liimattu vain pyörän runkoon, mihin putket sitten kolahtaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Orggispulteilla tekemällä hajoaa vaan alakolmio helposti, joten jotain muuta kannattaa rakentaa. Tuo wbaumin tapa on parempi.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Ootahan kun mulla nää työkiireet helpottaa niin rakennellaan ne stopparit samalla kertaa kun laittaa ne jarrut siihen mopoon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

GuessWho

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.13 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Ootahan kun mulla nää työkiireet helpottaa niin rakennellaan ne stopparit samalla kertaa kun laittaa ne jarrut siihen mopoon.
OU JEE ! Stopparia ylös ja stopparia alas... liikkuuko se sen jäljiltä enää eteenpäin hihi1

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.13 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Ootahan kun mulla nää työkiireet helpottaa niin rakennellaan ne stopparit samalla kertaa kun laittaa ne jarrut siihen mopoon.
OU JEE ! Stopparia ylös ja stopparia alas... liikkuuko se sen jäljiltä enää eteenpäin hihi1
Tyrkätään stoppari myös mopon takapuolelle niin jää sulla enempi aikaa siihen aalloilla killumiseen ens kesänä. :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

En lähtis hakemaan tilaa pelkästään klipareita säätämällä. Ajoasento kokonaisuutena vaikuttaa tuohon mahtumiseen kuitenkin aika paljon. Esim. tuon Yamahan kanssa kävi niin, että vaikka olen hitusen Nitrousta kookkaampi, meni mulla cliparit kunnon mällin jälkeen jopa vähän kapeammalle ja perstuen heivasin mäkeen. Makuasia sano koira kun Suzukilla ajeli, vai miten se meni.
Cliparikulma on silloin hyvä (ainakin täällä), kun kädet  on luonnollisessa asennossa.

GuessWho

10.12.13 - klo:14:15 #23 Viimeisin muokkaus: 10.12.13 - klo:14:25 käyttäjältä GuessWho
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.13 - klo:13:52
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.13 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Ootahan kun mulla nää työkiireet helpottaa niin rakennellaan ne stopparit samalla kertaa kun laittaa ne jarrut siihen mopoon.
OU JEE ! Stopparia ylös ja stopparia alas... liikkuuko se sen jäljiltä enää eteenpäin hihi1
Tyrkätään stoppari myös mopon takapuolelle niin jää sulla enempi aikaa siihen aalloilla killumiseen ens kesänä. :P
mä oon vähän arka tolle aiheelle että mun kohdalla tyrkättäisiin takapuolelle yhtikäs mitään. Mut pitäähän sen olla silti hyvä vaikka seisoiski tallissa ajamattomana koko suven. Vituttaapahan ainakin niitä joilla ei omaa ole ja jotka ajaisivat hulluna koko kesän.

Rum

Tyhmä kysymys melkein aiheeseen liittyen: Miksi tuota ohjausta rajoitetaan? Ettei tanko lyö tankkia rikki kaadossa vai..?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Rum - 10.12.13 - klo:22:45
Tyhmä kysymys melkein aiheeseen liittyen: Miksi tuota ohjausta rajoitetaan? Ettei tanko lyö tankkia rikki kaadossa vai..?

Kun ohjaus kunnolla ravistelee on pikkusen ikävää, jos esim. jarrukahva ottaa etukatteeseen tai käsi jää tangon ja tankin väliin.

Rum

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.12.13 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: Rum - 10.12.13 - klo:22:45
Tyhmä kysymys melkein aiheeseen liittyen: Miksi tuota ohjausta rajoitetaan? Ettei tanko lyö tankkia rikki kaadossa vai..?

Kun ohjaus kunnolla ravistelee on pikkusen ikävää, jos esim. jarrukahva ottaa etukatteeseen tai käsi jää tangon ja tankin väliin.
Jaa joo no varmasti. Kiitos.

jarska

10.12.13 - klo:23:27 #27 Viimeisin muokkaus: 10.12.13 - klo:23:30 käyttäjältä jarska
Ja eikös se tangon rajoittaminen myös saa aikaan sen, että cliparien päät toimittaa paremmin kaatumatappien virkaa kun mopo lähtee liukumaan.

tamik87

Ehottomasti! Toimivat hyvin siinä

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.12.13 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: Rum - 10.12.13 - klo:22:45
Tyhmä kysymys melkein aiheeseen liittyen: Miksi tuota ohjausta rajoitetaan? Ettei tanko lyö tankkia rikki kaadossa vai..?

Kun ohjaus kunnolla ravistelee on pikkusen ikävää, jos esim. jarrukahva ottaa etukatteeseen tai käsi jää tangon ja tankin väliin.
Lisäksi ravistelun amplitudi jää rajoitetulla ohjauksella pienemmäksi. Sitä en tiedä onko tuolla mitään käytännön merkitystä, mutta mutulla ajateltuna pienempi liike = ei ravista kuskia niin helposti kyydistä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal