10R Alustan säädöistä?

Aloittaja Goofy S, 03.12.13 - klo:21:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Goofy S

Kertokaapa viisaammat miten 07-mallin kympin alusta pitäisi säätää painumien suhteen.
Motoville on uskoaksemme "rakentanut infran" kuntoon (jouset + iskarien sisäkalut), nyt pitäisi aloittaa viimeistely.
Eli millaisia painumia mielestänne pitäisi tavoitella, mopo ilmassa + mopo omalla painollaan + kuski satulassa?

jarska

Täällä ainakin onpi aika paljon asiaa alustoista.

murmela

03.12.13 - klo:23:22 #2 Viimeisin muokkaus: 04.12.13 - klo:22:54 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 03.12.13 - klo:21:58
Kertokaapa viisaammat miten 07-mallin kympin alusta pitäisi säätää painumien suhteen.
Motoville on uskoaksemme "rakentanut infran" kuntoon (jouset + iskarien sisäkalut), nyt pitäisi aloittaa viimeistely.
Eli millaisia painumia mielestänne pitäisi tavoitella, mopo ilmassa + mopo omalla painollaan + kuski satulassa?

Riippuupi siitä onko lähtökohtainen oletus se että (kilpa)kuski osaa käyttää painoaan, jolloin painaumat voi säätää pelkästään käyttämällä kuskitonta painaumaa. Silloin pitää myöskin osata ottaa huomioon top-out jousien vaikutus varsinkin keulaa säätäessä.

Jos taasen kyseessä on tavis tumppu harrastaja niin suositelisin säätämään kuskillisen painauman kohdillieen, ei niinkään sitä kuskitonta painaumaa.
Keulaan 40 mm ja perään 30 mm.

Tärkeetä on se että mittaa vapaan pituuden oikein. Kuskilla on kaikki ajokamat päällä. Ottaa huomioon että tukipiste on joko renkaan normaali tai akseli, ei siis tue esim ohjausakselista tai takahaarukan lankarullista koska silloin painaumat on virheelliset koska tukipisteet ovat väärät.

Painaumat kannattaa myöskin hinkata millilleen kohdilleen, jolloin jos kesällä tulee tarvetta muuttaa niitä, niin se on helppoa ilman mittaamista. Koska etupampun esijännitys muuttaa painaumaa millin per mutterin kierros ja takapampun esijännitys muuttaa painaumaa kolme milliä per mutterin kierros.

Myöskin se onko tankki ihan tyhjä vai täynä; vaikuttaa noin max 3 mm painaumiin.

Huoltomanuska sanois ett -07 10R:ssä vakiona etujättö 102 mm, keulakulma 24.5, etunakki 120/70, takanakki 190/55. Jos takanakiksi tuuppaa 200/55:en niin laskennallisesti se nostaa perää 5.5 milliä, lyhentäen etujätön 100.5 milliin. Eli ei se paljoa muutu, mutta vähän.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

visu

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 03.12.13 - klo:21:58Eli millaisia painumia mielestänne pitäisi tavoitella, mopo ilmassa + mopo omalla painollaan + kuski satulassa?
Pelkästä pyörän painosta edessä 25-30mm, takana 10-15mm
Kuskin kanssa edessä 38-42 takana 28-33

Takapäässä voi käyttää pienempääkin painumaa, kuskin kanssa esim. 25mm, mikäli ei mene sillä jarruissa levottomaksi.

Säädin irto-iskareista esijännitykset aikoinaan niin että painumien ei pitäisi olla ainakaan ihan metsässä.
Keulassa siellä on todellista esijännitystä minun jäljiltä 6mm ja takana 9,5mm
Esijännitykset laitoin lähelle minimiä = painumat melko lähelle maksimia jotta ulosjoustoa on varmasti tarpeeksi jottei tarjoa perää sivulle jarruissa tai ravista keulaa avauksissa niin herkästi.
Esijännitystä voi keulaan lisätä max. 4 kierrosta jolloin sitä on 10mm ja taakse max. 2 kierrosta jolloin sitä on 12,5mm. Poispäin ei oikein voi eikä pitäisi tarvita ottaa kummassakaan päässä.
Keulassa jousen pituudesta johtuen on nyt niin että täysin auki asennosta 4 kierrosta kiinnipäin esijännitys on 0mm ja siitä eteenpäin 1mm/kierros.
Taksiskarissa kierteen nousu on 1,5mm / kierros.
Ja jos en väärin muista niin taisin myös antaa mukaan muutaman vaihtoehtoisen prikan iskarin yläkiinnitykseen
joilla iskarin pituuden/kulkuasennon saa sitten ajotuntuman perusteella säädettyä mieleisekseen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: visu - 04.12.13 - klo:19:46Keulassa jousen pituudesta johtuen on nyt niin että täysin auki asennosta 4 kierrosta kiinnipäin esijännitys on 0mm
Mitäs toi oikein tarkottaa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Jousi on vähitäänkin  progresiivinen ja se osuus on ko tapauksessa tuon mittainen ennen mitattavaa suuretta???
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

visu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.12.13 - klo:23:02
Lainaus käyttäjältä: visu - 04.12.13 - klo:19:46Keulassa jousen pituudesta johtuen on nyt niin että täysin auki asennosta 4 kierrosta kiinnipäin esijännitys on 0mm
Mitäs toi oikein tarkottaa?
Sitä että tämän kyseisen pyöräyksilön keulassa tällä hetkellä olevat jouset ovat 4 mm lyhyemmät (230 mm vs. 234 mm) kuin jouselle cartridgen yläpään ja esijännitysholkin väliin jäävä tila silloin kun esijännityssäädin on täysin auki ja keula on ns. täydessä mitassaan eli top-out jousi kasassa.

Useimmiten vakiojouset on mitoitettu nykysporteissa niin että asennettu esijännitys on 0 mm kun säädin on täysin auki mutta koska tuosta mitoituksesta on poikkeuksia eivätkä tarvikejousetkaan käytännössä ikinä ole millilleen saman pituiset kuin vakiot niin osat kannattaa aina mitata kun ovat pöydällä levällään jotta tietää montako kierrosta sitä säädintä suunnilleen voi ja pitää mihinkin suuntaan kierrellä niin että ollaan vielä toimivalla alueella.

murmela

05.12.13 - klo:10:56 #7 Viimeisin muokkaus: 05.12.13 - klo:11:03 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: visu - 05.12.13 - klo:10:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.12.13 - klo:23:02
Lainaus käyttäjältä: visu - 04.12.13 - klo:19:46Keulassa jousen pituudesta johtuen on nyt niin että täysin auki asennosta 4 kierrosta kiinnipäin esijännitys on 0mm
Mitäs toi oikein tarkottaa?
Sitä että tämän kyseisen pyöräyksilön keulassa tällä hetkellä olevat jouset ovat 4 mm lyhyemmät (230 mm vs. 234 mm) kuin jouselle cartridgen yläpään ja esijännitysholkin väliin jäävä tila silloin kun esijännityssäädin on täysin auki ja keula on ns. täydessä mitassaan eli top-out jousi kasassa.

Useimmiten vakiojouset on mitoitettu nykysporteissa niin että asennettu esijännitys on 0 mm kun säädin on täysin auki mutta koska tuosta mitoituksesta on poikkeuksia eivätkä tarvikejousetkaan käytännössä ikinä ole millilleen saman pituiset kuin vakiot niin osat kannattaa aina mitata kun ovat pöydällä levällään jotta tietää montako kierrosta sitä säädintä suunnilleen voi ja pitää mihinkin suuntaan kierrellä niin että ollaan vielä toimivalla alueella.
Minkä jäykkyset jouset tossa keulassa nyt on?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

visu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.12.13 - klo:10:56
Lainaus käyttäjältä: visu - 05.12.13 - klo:10:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.12.13 - klo:23:02
Lainaus käyttäjältä: visu - 04.12.13 - klo:19:46Keulassa jousen pituudesta johtuen on nyt niin että täysin auki asennosta 4 kierrosta kiinnipäin esijännitys on 0mm
Mitäs toi oikein tarkottaa?
Sitä että tämän kyseisen pyöräyksilön keulassa tällä hetkellä olevat jouset ovat 4 mm lyhyemmät (230 mm vs. 234 mm) kuin jouselle cartridgen yläpään ja esijännitysholkin väliin jäävä tila silloin kun esijännityssäädin on täysin auki ja keula on ns. täydessä mitassaan eli top-out jousi kasassa.

Useimmiten vakiojouset on mitoitettu nykysporteissa niin että asennettu esijännitys on 0 mm kun säädin on täysin auki mutta koska tuosta mitoituksesta on poikkeuksia eivätkä tarvikejousetkaan käytännössä ikinä ole millilleen saman pituiset kuin vakiot niin osat kannattaa aina mitata kun ovat pöydällä levällään jotta tietää montako kierrosta sitä säädintä suunnilleen voi ja pitää mihinkin suuntaan kierrellä niin että ollaan vielä toimivalla alueella.
Minkä jäykkyset jouset tossa keulassa nyt on?
10N/mm

Goofy S

06.12.13 - klo:00:04 #9 Viimeisin muokkaus: 06.12.13 - klo:00:07 käyttäjältä Goofy S
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.12.13 - klo:23:22
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 03.12.13 - klo:21:58
Kertokaapa viisaammat miten 07-mallin kympin alusta pitäisi säätää painumien suhteen.
Motoville on uskoaksemme "rakentanut infran" kuntoon (jouset + iskarien sisäkalut), nyt pitäisi aloittaa viimeistely.
Eli millaisia painumia mielestänne pitäisi tavoitella, mopo ilmassa + mopo omalla painollaan + kuski satulassa?

Riippuupi siitä onko lähtökohtainen oletus se että (kilpa)kuski osaa käyttää painoaan, jolloin painaumat voi säätää pelkästään käyttämällä kuskitonta painaumaa. Silloin pitää myöskin osata ottaa huomioon top-out jousien vaikutus varsinkin keulaa säätäessä.

Jos taasen kyseessä on tavis tumppu harrastaja niin suositelisin säätämään kuskillisen painauman kohdillieen, ei niinkään sitä kuskitonta painaumaa.
Keulaan 40 mm ja perään 30 mm.

No Sä tiedät Villen ja Villen nopeuden.
Mistä kohdin mittaatte painauman?
Keulasta kolmion keskipisteestä? Esim stongan päästä?
Perästä taka-akselin kohdalta?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 06.12.13 - klo:00:04
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.12.13 - klo:23:22
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 03.12.13 - klo:21:58
Kertokaapa viisaammat miten 07-mallin kympin alusta pitäisi säätää painumien suhteen.
Motoville on uskoaksemme "rakentanut infran" kuntoon (jouset + iskarien sisäkalut), nyt pitäisi aloittaa viimeistely.
Eli millaisia painumia mielestänne pitäisi tavoitella, mopo ilmassa + mopo omalla painollaan + kuski satulassa?

Riippuupi siitä onko lähtökohtainen oletus se että (kilpa)kuski osaa käyttää painoaan, jolloin painaumat voi säätää pelkästään käyttämällä kuskitonta painaumaa. Silloin pitää myöskin osata ottaa huomioon top-out jousien vaikutus varsinkin keulaa säätäessä.

Jos taasen kyseessä on tavis tumppu harrastaja niin suositelisin säätämään kuskillisen painauman kohdillieen, ei niinkään sitä kuskitonta painaumaa.
Keulaan 40 mm ja perään 30 mm.

No Sä tiedät Villen ja Villen nopeuden.
Mistä kohdin mittaatte painauman?
Keulasta kolmion keskipisteestä? Esim stongan päästä?
Perästä taka-akselin kohdalta?

No ei se nopeus ole suoraan verrannollinen painon/kropan käyttämiseen.

Keulasta siit liukuputkesta esim mauserilla. Voit pistää esim nipparin pölysuojaa vasten putkeen mittauksen ajaksi ihan vaan sen takia että saa mauserille helpommin kiinteen mittauspisteen. Kun keula on ilmassa, niin paina eturengasta alaspäin/ huomaat että se keula joustaa muutaman millin lisää ulos. Ja pidä se siinä ja sit vasta mittaat vapaan pituuden.

Keulan painauman mittaat siten ett kun mopo on pyörillään maassa, kuski on kamoineen mopon satulassa muna-asennossa, niin
ensin nostat keulaa hieman, päästät sen pehmeesti alas, mittaat,
painat keulaa alas, ja päästät sen pehmeesti ylös, ja mittaat.
Ja sit lasket noista kahdesta keskiarvon, niin saat mittaustuloksen.
Tuo mittaustapa sen takia että keula pysähtyy kitkan takia ennen kuin se saavuttaa sen painauman.

Perästä joo taka-akselin kohdalta. Siin voi pistää esim teipin katteeseen ja siihen viivan nii on helpompi mittailla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

Moro taas!
Tarkkojen ;) mittausten ja tutkimusten jälkeen totesimme Ville S:n kanssa että:
- Keulan painaumat mahtuvat edellä saneltuihin rajoihin (25 ja 38 mm).
- Perän painaumat ovat 18 ja 31mm, eli ei ihan ihannearvot?

Perä siis painuisi mopon omalla painolla hieman liikaa, toisaalta kun lisätään kuskin paino niin paunauma jää ohjearvoihin.
Mitä mieltä olette, arvon alustagurut?
Mitä pitäisi säätää? Vai meneekö turhaksi hifistelyksi?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 06.01.14 - klo:18:22
Moro taas!
Tarkkojen ;) mittausten ja tutkimusten jälkeen totesimme Ville S:n kanssa että:
- Keulan painaumat mahtuvat edellä saneltuihin rajoihin (25 ja 38 mm).
- Perän painaumat ovat 18 ja 31mm, eli ei ihan ihannearvot?

Perä siis painuisi mopon omalla painolla hieman liikaa, toisaalta kun lisätään kuskin paino niin paunauma jää ohjearvoihin.
Mitä mieltä olette, arvon alustagurut?
Mitä pitäisi säätää? Vai meneekö turhaksi hifistelyksi?
Toki täytyy säätää. Keulasta tasan kaks kierrosta, eli kaks milliä, esijännitystä pois, ja taakse tasan 1/3-kierros, eli yks milli, esijännitystä lisää. Nii päästään tontille. Tai sit vaan istuskelette tallilla ja lipittelette kaljaa ja ootatte kevättä ja koeajoa.
Kumpikin tapa toimii.

Paljoko tankissa oli bensaa?
Oliko kuskilla täydet ajokamat päällä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

06.01.14 - klo:21:29 #13 Viimeisin muokkaus: 06.01.14 - klo:21:51 käyttäjältä Goofy S
Nyt annoit liikaa vaihtoehtoja, pitää istua ja miettiä... :)

Tankki melkein täysi, lisäsimme millin painaumaan ikäänkuin ajokamojen virtualisoimiseksi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 06.01.14 - klo:21:29
Nyt annoit liikaa vaihtoehtoja, pitää istua ja miettiä... :)

Tankki melkein täysi, lisäsimme millin painaumaan ikäänkuin ajokamojen virtualisoimiseksi.
No kyl mä sit pistäisin keulaan sen kaks milliä lisää painaumaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal