Mistä foamia tankkiin ?

Aloittaja pr7, 10.06.13 - klo:14:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

late

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.02.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 14.02.14 - klo:23:01
Minulla ainakin oli alkanut irtoamaan silppua noista foameista. Tältä näytti suodatin. Tuolla näkyy selvästi tuota mustaa silppua:


Ei vielä pahassa kunnossa. Pari noita putsannut missä ei näkynyt kuin mustaa höttöä. Ei tosin vielä suzuki siinä vaiheessa pätkinyt. Sittemmin tullut putsattua talvisin.

Suzuki voi reagoida tuohon tukkoisuuteen salakavalasti. Tehot vain hiipuu pikkuhiljaa ja oireet on epämääräiset. Itse ihmettelin aikoinaan Alastarolla kun ei millään ajo kulkenut ja kellokin näytti vain 24-alkuisia vaikka miten yritti riuhtoa tai ajaa rennosti. Sitten aloin todella ihmettelemään kun ei meinannut Penna Sr:n Ducatin perässä pääsuoralla pysyä. Sr oli kylläkin sitä mieltä, että Ducati on vaan liian pirteä Suzukille. Kierroksia ei jaksanut nostaa kymppitonnin jälkeen kuin tod hitaasti. Racechronon mukaankin huiput hädin tuskin 200:n yli. Kummallista oli myös se, että kierroksen pari tuntui jonkin verran pirteämmältä mutta sitten hyytyi hiljalleen. Neuvoja tuli oikealta ja vasemmalta ja sähkövikaa epäiltiin, mutta mikään ei auttanut. Siinä vaiheessa kun pe-iltayöstä ei homma ollut selvinnyt ja aamulla olisi aika-ajot olleet edessä alkoi tuntumaan, että pyyhe kehään. Aamulla ajajakokouksessa sain sitten Suhosen Miitriltä vinkin, että kokeile suodatinta - sekin oli tsekattu/putsattu ja silminnähden kunnossa mutta kuulemma ulkonäkö voi pettää. Ystävälliset norjalaiset myivät uuden suodattimen (alihintaan vielä kävi ilmi jälkikäteen) ja se vaihdettuna pyörä kasassa 5 min ennen aika-ajon alkua, jäi red bullit juomatta. Jo ekalla kierroksella ero oli selvä, olin jo unohtanut että tonnisen pitääkin pyrkiä pystyyn ja ravistaa avauksissa. Sitä ei ollut parina edellisenä päivänä tapahtunut. Kellokin tykkäsi kun perjantain parhaasta lähti yli kaksi sekuntia pois. Sitä ei haitannut edes irti lentelevät paneelit, jotka kiiressä olivat jääneet kunnolla kiinnittämättä. Onneksi ei tullut isompia vahinkoja...

Hämäävä oli se, että pyörä kävi tasaisesti, ei nykinyt yms. Tehot vain hiljalleen hiipuivat parin päivän aikana ja luulin, ettei ajo vaan kulje...

Tarinan opetus lienee se, että tietyt kulutusosat kannattaa vaihtaa säännöllisesti, mieluusti ennen kisaviikonloppua. Pyörä oli K7 1000.

slowrider

15.02.14 - klo:20:52 #16 Viimeisin muokkaus: 15.02.14 - klo:21:29 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: late - 15.02.14 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.02.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 14.02.14 - klo:23:01
Minulla ainakin oli alkanut irtoamaan silppua noista foameista. Tältä näytti suodatin. Tuolla näkyy selvästi tuota mustaa silppua:


Ei vielä pahassa kunnossa. Pari noita putsannut missä ei näkynyt kuin mustaa höttöä. Ei tosin vielä suzuki siinä vaiheessa pätkinyt. Sittemmin tullut putsattua talvisin.

Suzuki voi reagoida tuohon tukkoisuuteen salakavalasti. Tehot vain hiipuu pikkuhiljaa ja oireet on epämääräiset. Itse ihmettelin aikoinaan Alastarolla kun ei millään ajo kulkenut ja kellokin näytti vain 24-alkuisia vaikka miten yritti riuhtoa tai ajaa rennosti. Sitten aloin todella ihmettelemään kun ei meinannut Penna Sr:n Ducatin perässä pääsuoralla pysyä. Sr oli kylläkin sitä mieltä, että Ducati on vaan liian pirteä Suzukille. Kierroksia ei jaksanut nostaa kymppitonnin jälkeen kuin tod hitaasti. Racechronon mukaankin huiput hädin tuskin 200:n yli. Kummallista oli myös se, että kierroksen pari tuntui jonkin verran pirteämmältä mutta sitten hyytyi hiljalleen. Neuvoja tuli oikealta ja vasemmalta ja sähkövikaa epäiltiin, mutta mikään ei auttanut. Siinä vaiheessa kun pe-iltayöstä ei homma ollut selvinnyt ja aamulla olisi aika-ajot olleet edessä alkoi tuntumaan, että pyyhe kehään. Aamulla ajajakokouksessa sain sitten Suhosen Miitriltä vinkin, että kokeile suodatinta - sekin oli tsekattu/putsattu ja silminnähden kunnossa mutta kuulemma ulkonäkö voi pettää. Ystävälliset norjalaiset myivät uuden suodattimen (alihintaan vielä kävi ilmi jälkikäteen) ja se vaihdettuna pyörä kasassa 5 min ennen aika-ajon alkua, jäi red bullit juomatta. Jo ekalla kierroksella ero oli selvä, olin jo unohtanut että tonnisen pitääkin pyrkiä pystyyn ja ravistaa avauksissa. Sitä ei ollut parina edellisenä päivänä tapahtunut. Kellokin tykkäsi kun perjantain parhaasta lähti yli kaksi sekuntia pois. Sitä ei haitannut edes irti lentelevät paneelit, jotka kiiressä olivat jääneet kunnolla kiinnittämättä. Onneksi ei tullut isompia vahinkoja...

Hämäävä oli se, että pyörä kävi tasaisesti, ei nykinyt yms. Tehot vain hiljalleen hiipuivat parin päivän aikana ja luulin, ettei ajo vaan kulje...

Tarinan opetus lienee se, että tietyt kulutusosat kannattaa vaihtaa säännöllisesti, mieluusti ennen kisaviikonloppua. Pyörä oli K7 1000.


Tämä pitää paikkansa. Siis itse aloin koko suodatinta miettimään loppukesällä botnialla. Siellä kun tarvi ajaa kaasu auki todella pitkään. Siellä kun pitkälle suoralle tulin kolmosella niin siinä suoralla ehti jo asioita pohtia. Vitosella jos ajoi rajoittajaan niin alkoi noin 15t kohdalla rötäämään. kotoselle jos tiputti 14 kohdalla niin ei nykinyt... Siitä idean putsailuun sain. Kemoraan putsasin suodattimen ja vaihdoin tulpat. Perstuntumalla jo tuntui että mopo oli paljon tehokkaampi. pari sekkaa ennätys parani. Sen jälkeen sit olikin alastaro jossa taas sama pari sekkaa. Huiput nousi kummassakin tasaisesti. En usko että tuossa vaiheessa kesää olisin enää mitään suurta ajoon keksinyt, eli veikkaan että soppa vaan ollut vähissä

T1mppa

Mikäli ymmärsin oikein, niin saan pari sekuntia kierrosajasta pois, kun putsaan/vaihdan suodattimen. JES!  hesse_ok  (huumoria).
Mikäli muistin viimeksi ottaa bensapumpun mukaan tallilta, niin tänäänhän on hyvä päivä käydä katsomassa mitä suodatin sanoo. Koitan nappaa pari valokuvaa.
Oli hyvä, kun mainitsitte että sinne tankin uumeniin saattaa foamimuruja ym. jäädä. Osaampa kiinnittää huomiota sen putsaukseen. Tankki on ollut muutaman viikon tyhjänä, korkit irti, joten paineilmaa se saa ekana ja sitten katsotaan lampun kanssa tuliko riittävän puhdasta.

late

Jos putsaat, lähtee vain sec, vaihdolla yli kaksi  peukku_1

Vakavana sanoisin, että putsaus voi onnistua tai sitten ei. Itsellä ei. Tuo foamimuru on pirullista, mutta siltä ei voine välttyä. Tuolloin tuli juteltua, että kerran kaudessa moni vaihtoi suodattimen ja niin tekisin nyt viisaampana itsekin, jos enää kilpuri alla olisi...taisin siitä 20-kymppiä silloin norskeille maksaa...

Slowriderin kommentiin sen verran, että noin se meni itselläkin kun muistelee, aivan rekisterin yläpäässä hyytyi ensialkuun...

slowrider

Minulla tosiaan oli tuon shifterin kanssa pätkimisongelmaa ja pistin aluksi sen piikkiin. Mutta selkeästi nousi suoranopeudet putsauksen jälkeen. En oikein jaksa uskoa että tulpat vaikutti niin paljoa. Itse päättelin, että sitä soppaa vaan tuli sillon vähemmän ja kulku oli huonompaa yläkierroksilla silloinkin kun ei pätkinyt. Tiedä sitten...

Alastarossa esim.en huomannut tuota nykimistä, mutta botnialla tosiaan oli niin pitkiä aikoja kaasu täysin auki, että alkoi tasaisesti samassa paikassa pätkimään.

T1mppa

17.02.14 - klo:21:45 #20 Viimeisin muokkaus: 18.02.14 - klo:09:41 käyttäjältä T1mppa
Silmät kun laittaa kiinni, niin oikein näkee kun sekunnit tippuu kierrosennätyksistä! :-X
Ehkä oli ihan aiheellista vilkaista, miltä se bensasuodatin näyttää.

Bensapumppu sijaitsee tankin alaosassa. Ilmeisesti tankkiin oli päässyt vettä ja se oli vajonnut pohjalle ja ruostuttanut bensapumpun pohjassa olevan kupin oikein kunnolla. Kaikkea kivaa löytyi suodattimesta sekä kupista. Parikymmentä minuuttia huuhtelin bensapumpussa olevaa säiliötä, kun se oli täynnä ruosteista bensaa. Ei niin millään meinannut putsaantua, eli ruostetta oli siellä ihan tosissaan. Lamppuöljyä sisään, ravistusta ja pieni odottelu ja paineilmalla puhdistus. Säiliö on umpinainen, vain pienet meno- ja poistoreijät.

Melko hyvin sain putsattua suodattimen, joka oli sisältäkin täynnä moskaa. Sormilla kun paineli, niin suodatin ei panunut ollenkan. Bensapumpun kupin hioin hiomapaperilla.

Tuolla putsatulla mennään sen aikaa, kun jostain löydän kohtuuhintaisen uuden suodattimen. Jotenkin ei raaski maksaa 55€ tuommoisesta pikku suodattimesta.
Menee myös vanhat foamit roskikseen. Noita muruja näyttää olevan suodattimessa.

Toivottavasti bensasuodattimen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan!

edit. ostin uuden suodattimen.

Mikko K.

Tän takia varmaan moni osaa viedä tonnaria kuin lapasta loppukesästä kun takarenkaalta on se 85 hevoista tarjolla :=) Omaan tilaan näillä spekseillä suodattimen ennen kuin jaksan edes tarkistaa sitä, vaikka se ihan kohtalaisesti liikkuu.

slowrider

17.02.14 - klo:22:42 #22 Viimeisin muokkaus: 17.02.14 - klo:22:45 käyttäjältä slowrider
Juu siinä on hyvä hifistellä commanderilla yms boxeilla viimisiä hevosia kun pumppu näyttää tuolta  :D Kyllä se vaan tuo perushuolto on tärkeää.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 17.02.14 - klo:22:42
Juu siinä on hyvä hifistellä commanderilla yms boxeilla viimisiä hevosia kun pumppu näyttää tuolta  :D Kyllä se vaan tuo perushuolto on tärkeää.
Vähän sama juttu suuttimien kanssa. Kuinka moni on käyttänyt omansa huollossa. Käytin just hiljattain k7 ruiskun suuttimet huollossa ja neljä oli död alkuun. Pesun jälkeen kyllä pelasivat moitteetta. En tiedä kuinka pitkään olivat olleet varastossa pölyttymässä.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 17.02.14 - klo:23:13
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 17.02.14 - klo:22:42
Juu siinä on hyvä hifistellä commanderilla yms boxeilla viimisiä hevosia kun pumppu näyttää tuolta  :D Kyllä se vaan tuo perushuolto on tärkeää.
Vähän sama juttu suuttimien kanssa. Kuinka moni on käyttänyt omansa huollossa. Käytin just hiljattain k7 ruiskun suuttimet huollossa ja neljä oli död alkuun. Pesun jälkeen kyllä pelasivat moitteetta. En tiedä kuinka pitkään olivat olleet varastossa pölyttymässä.
Lisäksi suutinhuollosta saa kaikille suuttimille tarkat virtauslukemat, jolloin suuttimien tuoton eron pystyy kompensoimaan penkissä, mikäli softassa vain on sylinterikohtainen säätö.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

18.02.14 - klo:09:38 #25 Viimeisin muokkaus: 18.02.14 - klo:10:06 käyttäjältä T1mppa
Tuon ruosteisen bensan kun sain bensapumpusta ulos, niin ei ollut yhtään epäröintiä vienkö suuttimet putsattavaksi/huoltoon.
Koitin hieman googlettaa jotain paikkaa, joka näitä tekisi, mutta tuloksetta.

Olisiko kokemuksia tai apuja antaa? Ilmeisesti suuttimien huollosta tulee joku raportti. Mihinkäs siinä pitää kiinnittää huomiota? Ottaako ne kantaa sumun muotoon?

edit. orimattilanautohuolto.fi
Rimpautin myyjälle. Kylläpä oli asiantuntevan oloinen. Kyseli heti pari asiallista kysymystä ja kertoi koko prosessin. Tuo 30€/kpl sisältää uuden suodattimen ja kaikki tiivisteet ja työt. Jospa ne sinne joku päivä saan raahattua.

jarska

Voi hyvänen aika, kaikkea moskaa te tankkiinne työnnätte, t. kisaneitsyt.
BTW, onko foami ainutta sallittua vai kenties jotain vähemmän roskaavaa voi käyttää?

late

En tiedä onko foameissa eroja mutta se voi ainakin auttaa, jos asettelee ne silleen fiksusti. Tarkoittaa sitä, että lappoputken saa sisään survomatta foamien läpi joka kerta kun optimoi menoveden määrää. Murua irtoaa varmaan muutenkin, mutta tuo putken rassailu edesauttaa murustelua kummasti...

UD-79

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 17.02.14 - klo:21:45
Silmät kun laittaa kiinni, niin oikein näkee kun sekunnit tippuu kierrosennätyksistä! :-X
Ehkä oli ihan aiheellista vilkaista, miltä se bensasuodatin näyttää.

Bensapumppu sijaitsee tankin alaosassa. Ilmeisesti tankkiin oli päässyt vettä ja se oli vajonnut pohjalle ja ruostuttanut bensapumpun pohjassa olevan kupin oikein kunnolla. Kaikkea kivaa löytyi suodattimesta sekä kupista. Parikymmentä minuuttia huuhtelin bensapumpussa olevaa säiliötä, kun se oli täynnä ruosteista bensaa. Ei niin millään meinannut putsaantua, eli ruostetta oli siellä ihan tosissaan. Lamppuöljyä sisään, ravistusta ja pieni odottelu ja paineilmalla puhdistus. Säiliö on umpinainen, vain pienet meno- ja poistoreijät.

Melko hyvin sain putsattua suodattimen, joka oli sisältäkin täynnä moskaa. Sormilla kun paineli, niin suodatin ei panunut ollenkan. Bensapumpun kupin hioin hiomapaperilla.

Tuolla putsatulla mennään sen aikaa, kun jostain löydän kohtuuhintaisen uuden suodattimen. Jotenkin ei raaski maksaa 55€ tuommoisesta pikku suodattimesta.
Menee myös vanhat foamit roskikseen. Noita muruja näyttää olevan suodattimessa.

Toivottavasti bensasuodattimen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan!

edit. ostin uuden suodattimen.

Noita kuvia katsellessa ajattelin et ei kai oma ole tuossa kunnossa ja päätin ottaa pumpun käteen ja tarkistaa. Noh kuvat puhukoon karua kieltään.

Nitrous

Taitaa olla keväällä koko joukka aika paljon kiukkusemmin kulkevia mopoja varikolla kun kuvia kattelee. Taidanpi itekin vilkasta Hondan tankkiin, että mitä sieltä löytyy. Suosittelen muuten tuollaisen kunnolla tukkeutuneen suodattimen vaihdon jälkeen viemään mopon penkkiin, että saa myös seokset kohdalleen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal