Oikeat renkaat suhteessa vauhtiin

Aloittaja Sippe, 14.09.13 - klo:17:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Janza - 25.02.14 - klo:19:55
Tää on nyt vain mun mieleipide renkaista, mut ite oon aina ajatellu asian niinpäin, että hyvä rengas antaa virheitä enempi anteeks ku huono. Toki esim. hitaassa ryhmässä ei ehkä seosrengas ole paras vaihtoehto, mutta siinä kohtaa kun sitä todella alkaa kuormittamaan, kannattaa jo lämppäreitä käyttää. Uskoisin, että ns. huonompi kuski kuormittaa hetkittäin rengasta jopa enemmän kuin ns. hyvä kuski. (Ajovirheet).

Ei renkaissa kannata säästää ja Parjanin kanssa samoilla linjoilla lämppäreistä. Kertahankintana tuntuu kalliilta, mutta pitkässä juoksussa säästää, eikä mee puol settiä hukkaan renkaita lämmitellessä.

Toi lämpösykliasia mua askarruttaa niiltä osin, että normaalina ajopäivänä mulla on lämppärit koko päivän kiinni, joten 1pvä olis yks lämpösykli? 3-5 päivässä ainakin mun renkaat menettää ominaisuutensa kulumalla. Eli onko se 1 lämpösykli mun tapauksessa 1pvä? Ja voiko siitäkin olla haittaa, että niitä renkaita paistaa koko päivän?

Näin minäkin olen tuon lämpösyksin ymmärtänyt. Eiköhän niissä tuo ongelma tule lähinnä katuajossa (lämpösykli/reissu) tai sitten hitaammassa vauhdissa etusten kanssa. Niillä kun voi joku ajaa kesän ja sitten myydä käytettynä eteenpäin ja pintaa vieläkin hyvin...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.02.14 - klo:20:11
Lainaus käyttäjältä: Janza - 25.02.14 - klo:19:55
Tää on nyt vain mun mieleipide renkaista, mut ite oon aina ajatellu asian niinpäin, että hyvä rengas antaa virheitä enempi anteeks ku huono. Toki esim. hitaassa ryhmässä ei ehkä seosrengas ole paras vaihtoehto, mutta siinä kohtaa kun sitä todella alkaa kuormittamaan, kannattaa jo lämppäreitä käyttää. Uskoisin, että ns. huonompi kuski kuormittaa hetkittäin rengasta jopa enemmän kuin ns. hyvä kuski. (Ajovirheet).

Ei renkaissa kannata säästää ja Parjanin kanssa samoilla linjoilla lämppäreistä. Kertahankintana tuntuu kalliilta, mutta pitkässä juoksussa säästää, eikä mee puol settiä hukkaan renkaita lämmitellessä.

Toi lämpösykliasia mua askarruttaa niiltä osin, että normaalina ajopäivänä mulla on lämppärit koko päivän kiinni, joten 1pvä olis yks lämpösykli? 3-5 päivässä ainakin mun renkaat menettää ominaisuutensa kulumalla. Eli onko se 1 lämpösykli mun tapauksessa 1pvä? Ja voiko siitäkin olla haittaa, että niitä renkaita paistaa koko päivän?

Näin minäkin olen tuon lämpösyksin ymmärtänyt. Eiköhän niissä tuo ongelma tule lähinnä katuajossa (lämpösykli/reissu) tai sitten hitaammassa vauhdissa etusten kanssa. Niillä kun voi joku ajaa kesän ja sitten myydä käytettynä eteenpäin ja pintaa vieläkin hyvin...
Heti alkuun pikku disclaimeri, että älkää vetäkö hernettä nokkaan heti vaan sulatelkaa tätä tekstiä hetki:

Kuten topicin otsikkokin kuuluu, pitää miettiä, että mikä on hyvä rengas mihinkin vauhtiin, ei sitä mikä on hyvä rengas itselle. (Tämä on se mihin nämä keskustelut yleensä johtavat, koska kaikki kirjoittavat omasta kokemuksestaan.)

Tuo mitä janza sanoi hyvistä renkaista pitää kyllä paikkaansa tietyllä varauksella. Hyvä rengas antaa virheitä enemmän anteeksi kuin huono rengas. Kysymys kuuluukin, että mikä on hyvä rengas kenellekin. Omien havaintojen perusteella aika moni keskiryhmän kuski ajaa vauhtiinsa nähden "liian hyvällä" renkaalla, koska isot pojat ja mainossetä on sanonu, että tää on paras. Liian hyvällä renkaalla tarkoitan tässä rengasta, jonka toimintalämpö ja siten paineet eivät pysy lähelläkään sillä tasolla missä pitäisi kun ajetaan keskiryhmän vauhteja.

Ajatelkaa asiaa tältä kannalta: Miten valita rengas keskiryhmään? Hipohipo-sliksi lämppäristä kyllä paikkaa 95% kuskin tekemistä virheistä ekan kierroksen tai parin aikana, mutta mitä tapahtuu kun renkaan lämpö tippuu? Olisiko parempi opetella ajamista renkaalla, jonka ominaisuudet ovat vauhtia vastaavat, joiden ominaisuudet (=lämpötila) pysyvät stabiilimpina ja joka ei opeta kuskia ajamaan väärin? Olen muutaman (kuviollisen)sliksin ostanut keskiryhmän kuskeilta lähes ilmaiseksi, koska ne kuulema lipsuivat. Samalla kumilla pystyi ajamaan 10-20 sekuntia kovempaa ilman mitään lipsumista.

Käytännössä ennen nopeaa ryhmää ei pitäisi olla mitään tarvetta ajaa oikealla seosrenkaalla vaan se on lähinnä rahojen tuhlausta. SP/K3-kumien kanssa lämppärien käyttö auttaa lähinnä luottamaan renkaaseen ekojen kierrosten aikana ja vähentää renkaan kulutusta.Toki suosittelen noiden kanssa lämppäreitä, mutta ilmankin pärjää. Esimerkkinä liian hyvästä renkaasta Dunlopin KR-sliksi pysyy noin puoli kierrosta lämmöissä keskiryhmän vauhdissa, jonka jälkeen pito alkaa katoamaan. Käytännössä keskiryhmään (ja nopean hitaimpiin) riittää vauhdin puolesta ihan perus sporttinen katukumi. Ne tosin ylikuumenevat reippaamassa menossa, joten kannattaa vauhdin kasvaessa päivittää rengasta oman kehityksen mukaan noihin seosrenkaiden katuversioihin.

Tästä päästään sitten seuraavaan asiaan, joka on renkaan ikä ja nuo lämpösyklit. Uudessa renkaassa lämpösyklien pitoa huonontavalla vaikutuksella taitaa olla merkitystä suurinpiirtein siinä vaiheessa kun vauhdit on A-kuskien tasoa. Käytetyt kumit sitten on omalla tavallaan jokainen yksilöitä, mutta tähän mennessä jokainen alle 5 vuotta vanha kumi on ollut riittävän pitävä, että on voinut syöttää ekasta mutkasta alkaen täysillä. 7 vuotta vanhat käytetyt piti ajaa vähän varovammin pinnasta rikki ennen kuin pitoa oli 1:25 vauhteihin Alastarossa.

Josta päästään sitten uusi vs. käytetty kumi vääntöön. Uuden kumin etu on toki se, että pitoa on huimasti ja kuski voi tehdä pyörän päällä paljon virheitä ilman, että pito katoaa. (Sillä oletuksella, että vauhti riittää ylläpitämään renkaan lämmön.) Uuden kumin miinuksena on tietenkin hinta ja se, että kumin ajaminen luistoon vaatii pirusti vauhtia ja päättäväisyyttä.
Käytetyllä renkaalla ajaessa miinuksena on lyhyempi käyttöikä ja koskaan ei tiedä 100% varmasti miten kumi käyttäytyy kun paahtaa ekaan mutkaan. Plussapuolena kumin saa ajettua luistolle helpommin ja näin oppii renkaan käytöksestä paljon enemmän. Lisäksi nuo on aika halpoja. Väittäisin näin lonkalta, että käytetyillä sekalaisilla kumeilla voisi Suomessa ajaa B:n kärjen sijoituksista.

Yleisohjeena voisin sanoa jotain tälläistä: Jos et ole varma sopivasta renkaasta, ota pykälän parempi kuin vauhdin puolesta tarvitset. Ei kaksi tai kolme pykälää, vaan sen yhden pykälän verran. Tällöin saat lisää turvamarginaalia ilman, että renkaan lämpötila tippuisi ajossa.

Hitaaseen ryhmään: Mikä tahansa musta ja pyöreä, jossa on pintaa.
Keskiryhmään: Musta ja pyöreä->sporttinen katurengas->seosrenkaan katuversio omasta vauhdista riippuen
Nopeaan ryhmään: seosrenkaan katuversio->seosrengas vauhdista riippuen.
Kisakuskit B: Musta ja pyöreä seosrengas, joka on paistettu tällä vuosikymmenellä->uusi sliksi
Kisakuskit A: Taitavat osata valita renkaat ihan itse. :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

GuessWho

mä päätin vetää herneen nokkaan  confused_thinking

rranta

Viitaten tuohon Nitrouksen aikasempaan kirijotukseen mun historiikki meni renkaitten ja Kemoran osalta suhteessa vauhtiin jotteensakki näin Pirelli Diablo Rosso Corsa 1.20 asti. Pirelli Supercorsa SP V2 1.15 asti. Siitä alle mentiin sitte slickseillä tai siis Metzelerin slickseillä joilla ei tee vieläkään mittään ku ovat niin halavatki ja seoksiakaan oikein oo montaa mistä valita  hihi1

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 26.02.14 - klo:14:44
mä päätin vetää herneen nokkaan  confused_thinking
Sit mä jätän sun gixerin jarrut ilmaamatta...  :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Minäki voisin oikeestaan vetää herneen nenuun...nyt mulla on torni neljä pykälää liian hyviä ja kalliita renkaita.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 26.02.14 - klo:15:32
Minäki voisin oikeestaan vetää herneen nenuun...nyt mulla on torni neljä pykälää liian hyviä ja kalliita renkaita.
Älä huoli, mä voin ostaa ne halvalla pois. :D Mulla ei oo vielä tähän mennessä ollutkaan alla liian hyvää rengasta kuin ehkä kerran.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Mulla historia meni näin. Ekassa mopossa oli alla sc2 pirellit ja ajelin niillä eka ilman lämppäreitä. Sitten vaihdoin kilvettömään ja sekalaisilla seoskumeilla sen kanssa. Alkuun ilman lämppäreitä ja myöhemmin niiden kanssa... Eikä ne seosrenkaat minusta yhtään liukkaat ollu aluksi ilman lämppäreitä :) Liukkauden kanssa tullu ongelmaa vasta noilla seoskumi+lämppäriyhdistelmillä viime kauden loppupuolella :D

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 26.02.14 - klo:18:14
Mulla historia meni näin. Ekassa mopossa oli alla sc2 pirellit ja ajelin niillä eka ilman lämppäreitä. Sitten vaihdoin kilvettömään ja sekalaisilla seoskumeilla sen kanssa. Alkuun ilman lämppäreitä ja myöhemmin niiden kanssa... Eikä ne seosrenkaat minusta yhtään liukkaat ollu aluksi ilman lämppäreitä :) Liukkauden kanssa tullu ongelmaa vasta noilla seoskumi+lämppäriyhdistelmillä viime kauden loppupuolella :D
Laitetaan myös oma historia tähän perään:

Sporttisilla katurenkailla (Misukan PP2 ja Diablon Rosso) hidasta ja keskiryhmää johonkin 1:38 kieppeille asti Alastarossa Super Dukella.

Pirellin Corsa III etusella ja Pirellin Diablo 190/50 takasella Gixerillä ~1:35 vauhtia Alastarossa. Takanen ylikuumeni kahdessa kierroksessa, eli touring-renkaan rajat tuli vastaan.

Sitten eka käytetty seosrengas eteen (Pirellin Supercorsa SC2) ja taakse Dunlopin GP Racer S (Huom uutena ostettu). Näillä mentiin sitten lähelle 1:30 kyytiä.
Takanen oli liian hyvä ja repesi pahasti jo parilla ekalla setillä. Olisi vaatinut lämppärit.

Seuraavana kesänä alla sekalaisia sliksejä kuviolla ja ilman ja lämppärit käytössä. Yhteisenä nimittäjän noilla se, että nuo olivat käytännössä ilmaisia. Joku vääräleuka käytti noista nimitystä roskisrenkaat. Parhaillaan 1:28 Alastarossa.

Pyörän vaihto ja rengaspolitiikan pieni justeeraus. Välillä oli jopa ihan ok kuntosia kumeja alla ja mopona Yamahan R1. Tosin suurin osa renkaista oli Euroopan avaruusjärjestön hyväksymiä ja paistoleimat 3-7 vuotta vanhoja. Yleensä joka kerta väärä seos keliin ja rataan nähden alla. Näillä mentiin sitten 1:25 alle Alastaroon. Kaikilla radoilla ajoin muuten parhaan ajan tuolla pyörällä silloin kun alla oli käytännössä täysin loppuunajettu takanen.

Ensi kesänä pyrin ostamaan karvan tuoreempia kumeja (varsinkin etusia), takasia ei tartte kuin kaks kun kusiainen ei syö rengasta..eihän.? :D Tavotteena, että pääsis aina ajamaan täyden päivän vaihtamatta välillä renkaita ja jonkun uudenkin setin vois kerrankin hankkia. Tosin se alle vasta kun talven ruosteet on karisteltu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

exhaust

26.02.14 - klo:21:14 #39 Viimeisin muokkaus: 28.02.14 - klo:22:32 käyttäjältä exhaust
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.02.14 - klo:21:50
Omien havaintojen perusteella aika moni keskiryhmän kuski ajaa vauhtiinsa nähden "liian hyvällä" renkaalla, koska isot pojat ja mainossetä on sanonu, että tää on paras. Liian hyvällä renkaalla tarkoitan tässä rengasta, jonka toimintalämpö ja siten paineet eivät pysy lähelläkään sillä tasolla missä pitäisi kun ajetaan keskiryhmän vauhteja.

Erittäin järkevän kuuloista juttua ja tämä on askarruttanut pientä kulkijaa myös täällä ja olen ihmetellyt vaikkapa noita pyörätestejä.

Täällä testikuskit ajaa 1:53 Chuckawalla Racewayllla (4.3 kilometriä pitkä rata) meikäläisen vakiopyörällä (Bridgestone S20):
http://www.motorcycle-usa.com/156/17827/Motorcycle-Article/2014-Kawasaki-Ninja-ZX-6R-Comparison.aspx

Itse asiassa se toinen kuski veti 1:50.

Ja sitten täällä kerrotaan uudesta tuoreesta 600cc rataennätyksestä 1:46 kisakuskilla Dunlopeilla:
http://www.roadracingworld.com/news/prince-sets-new-class-lap-records-at-chuckwalla-valley-raceway/

Eli kyllä näillä sporttikumeilla ilmeisesti ihan kohtuullisen kovaa pääsee ja tää viesti vahvisti sitä käsitystä, että niillä kannattaa mennä "niin pitkälle kuin mahdollista". Oletan, että kun taidot kehittyy niin sitä renkaan käytöstäkin oppii vähitellen paremmin huomamaan ja tulkitsemaan?

Mulla ei tosiaan lämppäreitä tarvitse miettiä kun ihan ajamalla olen ensi kesän keskiryhmän ratapäivien siirtymät vielä ajatellut hoitaa.

MUOKS: Jaha, unohdetaas koko juttu, nehän olikin pistäneet tuossa vertailutestissä Diablo Supercorsa race versiot alle niihin kaikkiin  hesse_fool

Sippe

26.02.14 - klo:23:27 #40 Viimeisin muokkaus: 26.02.14 - klo:23:29 käyttäjältä Sippe
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.02.14 - klo:21:50
Hitaaseen ryhmään: Mikä tahansa musta ja pyöreä, jossa on pintaa.
Keskiryhmään: Musta ja pyöreä->sporttinen katurengas->seosrenkaan katuversio omasta vauhdista riippuen
Nopeaan ryhmään: seosrenkaan katuversio->seosrengas vauhdista riippuen.
Kisakuskit B: Musta ja pyöreä seosrengas, joka on paistettu tällä vuosikymmenellä->uusi sliksi
Kisakuskit A: Taitavat osata valita renkaat ihan itse. :P


Tätä suunnilleen kysymykselläni hain. Pitkällisen arpomisen jälkeen renkaat kuitenkin hankittu Dunlop Sportmax Sportsmart II. Valmistajan sivuston mukaan 50/50 katu/rata käyttöön. Testeissä kehuttiin märkäpitoa ja myös kulutuskestävyys pitäsi olla ok. Olisihan noita ollut mistä valita, huonommilakin varmasti pärjäisi.

En äkkiseltään enää valmistajan sivuilta rengasta löytänyt, ainakaan täysin samalla mallimerkinnällä. Varmaan uudempien mallien tieltä poistettu. Renkaat ostin rengas-onlinestä  tulivat viikossa ja kelitkin olivat lauhat kun jossakin pakkasen sanottiin aiheuttavan rikkoja renkaisiin mikäli niitä kylmässä kolhitaan.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Sippe - 26.02.14 - klo:23:27
Pitkällisen arpomisen jälkeen renkaat kuitenkin hankittu Dunlop Sportmax Sportsmart II.

Samoilla renkailla ajoin minäkin kun ekaa kertaa nopeeseen ryhmään menin.
Loistogummit, paikalle tulin myös ajamalla, pitoa riittää aika pitkälle ja kulutuskestävyys hyvä.

GuessWho

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.02.14 - klo:15:23
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 26.02.14 - klo:14:44
mä päätin vetää herneen nokkaan  confused_thinking
Sit mä jätän sun gixerin jarrut ilmaamatta...  :P

Täähän voi olla toisaalta loistava tapa lisätä mutkanopeuksia  airrev_1

Rum

Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 27.02.14 - klo:08:21
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.02.14 - klo:15:23
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 26.02.14 - klo:14:44
mä päätin vetää herneen nokkaan  confused_thinking
Sit mä jätän sun gixerin jarrut ilmaamatta...  :P

Täähän voi olla toisaalta loistava tapa lisätä mutkanopeuksia  airrev_1

Kunhan se herne ei mee sinne gixerin jarruletkuun.

Jaria

Tässä kun huikeesti kippasin ton ratapyörän heti ekalla kierroksella, niin kaipailisin vinkkejä rengastukseen sunnuntaiksi...


Case: Pyöränä minulle uusi kilvetön Aprilia RSV1000R Factory rakennettuna ratakäyttöön. Öhlinssiä edessä ja takana, pikakaasua ja muuta himmeliä. Ajettu pyörällä 3/4 kierros Alastarolla. Ratataustaa minulla on muutaman ratapäivän verran ja Alastaron ajat kilvellisellä Rykkösellä noin 1:35-1:40


Rengastusvaihtoehdot/kombinaatiot sunnuntaiksi:


Takasia seuraavasti:
Dunlop D212GP Pro 8827 (paisto 0212)
Pirelli Diablo Superbike SC1 (paisto 1313)
Metzeler slicksi K2 (paisto 1408)
Continental SportAttack2 katurengas


Etuset:
Pirelli Diablo Superbike SC1 (paisto 2909)
Dunlop D211 FGP 6813 (paisto 3211)
Continental SportAttack2


Eli pyörä on tuntematon, jousitus hakusessa ja ajat tota 1:35-1:40 luokkaa. Mikä rengaskombinaatio alun opetteluun ensi sunnuntaina Alastarolla?

Powered by EzPortal