Välitykset eri radoilla

Aloittaja slowrider, 10.08.12 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.02.14 - klo:17:44
Minähän en mitään mistään tiedä ja polkypyöräilijätkin menevät ohitseni, mutta että 14 hampainen eturatas meinaa kyllä aikamoista tikkaamista vasemmalle jalalle :o
Sitähän se kusiaisella ajaminen on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.02.14 - klo:17:44
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.14 - klo:10:26
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.02.14 - klo:08:55
Välityksiä 2008 malliseen KIT -roippeilla kasattuun Yamahan R6R:ään ja renkaina Pirellin uusimmat (180/60 takafillarilla);

Alastaro = 14 - 49/50
Motopark = 16 - 45/46
Kemora = 14/15 - 48

Jurvan uutta rataa en ole tuolla pyörällä ajanut, mutta vanhalla meni samat välitykset kuin Kemoralla.

Itse käyttänyt excelissä toteutettua välityslaskuria sekä erilaisia nopeuden mittaajia huippunopeuden rekisteröintiin. Yksi oli alussa Sigman 800:nen fillarin mittari, joka pystyi mittaamaan 300 km/h maksimeja, eli reserviä riitti. Nykyisin sitten tuo RaceChrono.
Mulla on jotain kautta tullu tällänen tieto -06 R6R:ään.

Alastaro  14-48     (kokonaisvälitys kutosella 8.174)
Botnia    14-47     (kokonaisvälitys kutosella 8.004)
Kemora    14/15-48  (kokonaisvälitys kutosella 8.174/7.470)
Motopark: 16-46     (kokonaisvälitys kutosella 6.854)

Minähän en mitään mistään tiedä ja polkypyöräilijätkin menevät ohitseni, mutta että 14 hampainen eturatas meinaa kyllä aikamoista tikkaamista vasemmalle jalalle :o Itse tuumailin että esim alastaroon omalla ruutosella ois paras 16/47.
Noilla väleillä oli joku ajellu 1:22 alkusen, että kyllä niilläkin kovaa pääsee.Toki pidempi völitysvoi sopia toisenlaiselle ajotyylille paremmin
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Janza

Itellä sama enkka 15/47 ja 14/48. 23.6. Ei se tikkaamista muuta. Vaihteet vain. Molemmissa etunsa.

tamik87

Palaan tähän että noilla välityksillä minäkin ajelen. Muistin eturattaan väärin. Mun exceliä pitää vähän viilata kun se suosittelee melki vakiovälityksiä alastarolle (16/47) ei taida ihan potku riittää..

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

tamik87

Tuli syksyllä laitetua yammuun vahingossa vakio 525 ketju. En viitsi repiä sitä enää irti joten hommaan siihen sopivat välitykset. Onko vinkkiä mistä EU:n sisällä olisi hyvä valikoima? Noita 525 rattaita ei ole yhtä hyvin tarjolla kuin 520.

jarska

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 10.03.14 - klo:22:31
Tuli syksyllä laitetua yammuun vahingossa vakio 525 ketju. En viitsi repiä sitä enää irti joten hommaan siihen sopivat välitykset. Onko vinkkiä mistä EU:n sisällä olisi hyvä valikoima? Noita 525 rattaita ei ole yhtä hyvin tarjolla kuin 520.

Täältä tilasin kullitettuja 525 rattaita.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 10.03.14 - klo:22:31
Onko vinkkiä mistä EU:n sisällä olisi hyvä valikoima?
Tuolla ehkä, varsinkin jos osaat etsiä oikeilla koodeilla. Ts kato esim Renthalin sivuilta mikä niiden koodi on ja sillä sit etit tuolta:
http://www.bandcexpress.co.uk/
Jarrut paskana, paha hidastaa.

visu

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 10.03.14 - klo:22:31
Tuli syksyllä laitetua yammuun vahingossa vakio 525 ketju. En viitsi repiä sitä enää irti joten hommaan siihen sopivat välitykset. Onko vinkkiä mistä EU:n sisällä olisi hyvä valikoima? Noita 525 rattaita ei ole yhtä hyvin tarjolla kuin 520.

Jos kiinnostaa niin olen tilaamassa tämän viikon lopussa / ensi viikon alussa Renthalilta tavaraa. Yammuun on saatavana 525 ketjulle takarattaita 43-47

T: Motoville

tamik87

Lainaus käyttäjältä: visu - 11.03.14 - klo:17:51
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 10.03.14 - klo:22:31
Tuli syksyllä laitetua yammuun vahingossa vakio 525 ketju. En viitsi repiä sitä enää irti joten hommaan siihen sopivat välitykset. Onko vinkkiä mistä EU:n sisällä olisi hyvä valikoima? Noita 525 rattaita ei ole yhtä hyvin tarjolla kuin 520.

Jos kiinnostaa niin olen tilaamassa tämän viikon lopussa / ensi viikon alussa Renthalilta tavaraa. Yammuun on saatavana 525 ketjulle takarattaita 43-47

T: Motoville

Olisi kiinnostanut mutta tilasin jo tarpeeni tuolta briteistä :/ kiitos kuitenkin.





Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.14 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: Mikko_U - 19.02.14 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.14 - klo:14:04Mopona -08 CBR600RR, jos on mopokohtaisia vinkkejä heittää.

Samankaltaisella tötteröllä olen päästellyt Motoparkissa 15-41 välityksillä. Itselleni tuo tuntuu olevan toimivin.
Alastarossa viime kesänä oli välityksenä 15-45.
Kemorassa olen näköjään käyttänyt välitystä 15-42.

Motoparkin kierroslukua ja vaihteita viime kesältä; ->  

Voi piru, että tota askia saa veivata edes takas kun vertaa tonnariin. :D Mut kiitos näistä, aika hyvin tais mun arvaukset olla tontilla. Motoparkkiin ehkä pitää kokeilla tota karvan pidempää välitystä ton sun käyttämän lisäksi ainakin jos saa bussipysäkin sujumaan. Sullakin taitaa naputtaa rajottimelle hetken siinä oikeessa ennen kuin pyörä nousee pystyyn. Paljonko Honda ehtii sulla laulaa tonne suoran päähän? Tonnarilla sain siinä 255-260 muistaakseni, mutta kusiaisen kanssa tosta varmaan saa tiputtaa 20-30km/h pois?

Päivitellään tilannetta nyt kun on jotain kokemusta tuosta moposta.
Alastaro: 14-42 (Liian pitkä, missään ei ole vaihde sopiva, 14-45 varmaan seuraavan kerran kokeiluun.)
Botnia: 15-43 (Hyvä välitys sekä pitkälle että lyhyelle radalle.) Rengas 190/55 tai 180/55
Kemora: 15-43 (Muuten hyvä, mutta Kahvilasta lähdössä vähän kyykkää, seuraavan kerran 15-44 kokeiluun) Rengas 190/55
Motopark: 16-43 (Toimiva välitys 180/55 renkaalla, 190/60 renkaalla varmaan 15-41 tai 15-42 olis toimiva)

Ja takasuoralle tuo jakso kirnuta parhaillaan 236km/h. Ehkä ensi kerralla kokeilen piikkiä pienemmällä takarattaalla jos sillä sais vielä karvan huippuja lisää. Nyt onnistuneella kierroksella kierrokset oli kutosella 14500 tuonne takasuoran päähän. Ja tuon kierrosluvun yli tuo ei halua enää kiertää tossa nopeudessa.

Ja mopohan oli siis CBR600RR -08.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

12.03.15 - klo:19:03 #100 Viimeisin muokkaus: 12.03.15 - klo:19:05 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 17.04.13 - klo:14:04
Lainaus käyttäjältä: app - 17.04.13 - klo:12:41
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 16.04.13 - klo:21:59
Lainaus käyttäjältä: app - 16.04.13 - klo:15:51
Vuorelan kanssa samoilla linjoilla. Vieläkin löysempi riittää pitkälle. Laitanpa tähän vielä Wehnän kommentin asiasta; "huomattavasti suurempi virhe on laittaa liian tiheä välitys, kun harva".
Itsellä mulla 1 piikki edestä pois, ja sillä menään vielä pitkään. Näissä kilosissa riittää voimaa alhaalta avauksissa näilläkin, eikä Buimurin ja Gixerin tehoissa meidän käyttämillä kierrosaueilla ole oleellista eroa. Piikkitehoa hyödynnetään muutama sekunti / kierros.

Wehnä suositteli kurssilla bemariin - 1 eteen ja - 1 taaksekin eli vielä tuotakin hieman harvempaa välitystä. Liian tiheä ei siis liene hyvä, ainakaan ammattimiehen mielestä. Itse ajattelin mennä vakioväleillä vielä tän kauden  :)

Tarkalleen ottaen mulla on 43 takana (vakio 44), eli justiinsa Wehnän suosittelema. En usko koskaan vaihtavani välitystä, vaan pidän mopon mahdollisimman samanlaisena, ja keskityn sen opettelemiseen.
Mitä tulee kierrosalueeseen, millä menen, Dataloggerin mukaan Alastaron neulansilmissä nopeus on hitaimmillaan aika tasan 50 km/h. Kun kakkosella huiput on ~180, kierrosluku on mutkasta lähtiessä n. 3800 (14000 max). Tällöin kaasun käytössä on enemmän pelivaraa suurissa kallistuskulmissa, kuin että kone huutaisi tuossa kohtaa 5000-6000 rpm.

Alustan säätöruuveistakin periaatteessa näpit irti, kun nyt on saatu se hyväksi. Koko ajan jos vähäisellä kokemuksella säätelee ajettavuuteen vaikuttavia tekijöitä, eihän siitä tule kun katteenpalasia. stoppie_gif

Lisää triviaa. Yammussa myös Wehnä välit, mikäli nyt oikein muistan, 16-46. Tuossa neulansilmässä aloin viime kesänä käyttämään ykköstä. Hitain nopeus itsellä jossain 40km/h tienoilla ja kierrokset noin 4600. Vastaavasti palmasissa ajan kakkosella, nopeus 50km/h ja kierrokset noin 4000. Neulansilmässä aloin käyttämään ykköstä keulimista hillitäkseni. Toimi ihan ok omalla kohdallani. Palmasista ei ihan niin isoa ongelmaa tuon keulimisen kanssa ole ollut, kai sieltä pääsee järkevämmällä kaasunkäytöllä ulos. Siis keuliihan pyörä palmasista ulos tullessa myös ekaan vaihtoon asti, muttei samaan tapaan häiritsevästi kuin kahvilan mutkasta lähdettäessä.

Tässä välityksiä mietin ens kesään ja päädyin kokeilemaan seuraavia:

Kemora 16-47


  • Varikkosuoralla ei ihan ehdi rajoittajaan, eikä ole tarvetta
  • Katsomosuoralle vitosta lopussa... Todennäköisesti vaihto neloselle... 15-46 väleillä en vaihtanut alas
  • Kolmosmutkaan kolmonen
  • Nelosen ja vitosen välissä nelonen... tällä mennään koko paluusuora. 15-46 tässä piti vaihtaa vitoselle
  • Karuselli kakkosvaihteella
  • Ennen kahvilanmutkaa puolen vaihdon kohdalla kolmoselle hyvissä ajoin, mutkaan taas kakkonen jarrun lopussa
Motopark 15-46 / tai jopa 47


  • Varikkosuora 4., sillä myös se eka oikea.
  • Seuraavaan vasuriin 3.
  • Tornin mutkaan 3.
  • Ennen bussipysäkkiä 6. Tässä voi kierrokset ulvoa liian korkealla 47:lla
  • Nopea vasen 4.
  • Seuraava vase 3. ja siitä samalla hevosenkenkään
  • Alamäkeen 3.
  • Oikeaan 3.
  • ennen shikaania nelonen.. jos osuu rajoittajalle, niin se on 46 välitys
Alastaro 16-47 (tässä ei tarvita nelosta kuin pääsuoralla) tai 15-47 (nelonen rajoittajaan pääsuoralla)

Botnia    15-46

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.06.14 - klo:08:21
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.14 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: Mikko_U - 19.02.14 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.14 - klo:14:04Mopona -08 CBR600RR, jos on mopokohtaisia vinkkejä heittää.

Samankaltaisella tötteröllä olen päästellyt Motoparkissa 15-41 välityksillä. Itselleni tuo tuntuu olevan toimivin.
Alastarossa viime kesänä oli välityksenä 15-45.
Kemorassa olen näköjään käyttänyt välitystä 15-42.

Motoparkin kierroslukua ja vaihteita viime kesältä; ->  

Voi piru, että tota askia saa veivata edes takas kun vertaa tonnariin. :D Mut kiitos näistä, aika hyvin tais mun arvaukset olla tontilla. Motoparkkiin ehkä pitää kokeilla tota karvan pidempää välitystä ton sun käyttämän lisäksi ainakin jos saa bussipysäkin sujumaan. Sullakin taitaa naputtaa rajottimelle hetken siinä oikeessa ennen kuin pyörä nousee pystyyn. Paljonko Honda ehtii sulla laulaa tonne suoran päähän? Tonnarilla sain siinä 255-260 muistaakseni, mutta kusiaisen kanssa tosta varmaan saa tiputtaa 20-30km/h pois?

Päivitellään tilannetta nyt kun on jotain kokemusta tuosta moposta.
Alastaro: 14-42 (Liian pitkä, missään ei ole vaihde sopiva, 14-45 varmaan seuraavan kerran kokeiluun.)
Botnia: 15-43 (Hyvä välitys sekä pitkälle että lyhyelle radalle.) Rengas 190/55 tai 180/55
Kemora: 15-43 (Muuten hyvä, mutta Kahvilasta lähdössä vähän kyykkää, seuraavan kerran 15-44 kokeiluun) Rengas 190/55
Motopark: 16-43 (Toimiva välitys 180/55 renkaalla, 190/60 renkaalla varmaan 15-41 tai 15-42 olis toimiva)

Ja takasuoralle tuo jakso kirnuta parhaillaan 236km/h. Ehkä ensi kerralla kokeilen piikkiä pienemmällä takarattaalla jos sillä sais vielä karvan huippuja lisää. Nyt onnistuneella kierroksella kierrokset oli kutosella 14500 tuonne takasuoran päähän. Ja tuon kierrosluvun yli tuo ei halua enää kiertää tossa nopeudessa.

Ja mopohan oli siis CBR600RR -08.
Laitellaanpa ulkomuistista viime kesän välityksiä:
Alastaro 14-45, vieläkin liian pitkä. 14-47 tai jopa -48 kokeiluun ens kesälle.
Botnia 15-45 tai 14-42 tai 16-48, 2-6 vaihteet käytössä, osuu vaihdot paremmin. Haittapuolena joutuu kelaamaan kikkamutkassa kutoselta kakkoselle. Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja ens kesänä niin saa ehkä hajua akselivälin vaikutuksesta.
Kemora 15-43. Kun ajaa kahvilan riittävän lujaa, ei kyykkää avauksessa.
Motopark 16-43, pitää kokeilla piikkiä pienempää taakse jos saa bussipysäkin joskus osumaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

ville45

Mitkä välitykset sitä laittais motoparkkiin ja r6nen siis kyseessä?  Kaikki vaikuttaa tietysti kaikkeen, mutta jos pääsis suurin piirtein tontille...16/47 paljon pielessä?

sipi

Ite laitoin r6:een 16/46. Pitäs kuulemma olla passeli.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.03.15 - klo:20:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.06.14 - klo:08:21
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.14 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: Mikko_U - 19.02.14 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.14 - klo:14:04Mopona -08 CBR600RR, jos on mopokohtaisia vinkkejä heittää.

Samankaltaisella tötteröllä olen päästellyt Motoparkissa 15-41 välityksillä. Itselleni tuo tuntuu olevan toimivin.
Alastarossa viime kesänä oli välityksenä 15-45.
Kemorassa olen näköjään käyttänyt välitystä 15-42.

Motoparkin kierroslukua ja vaihteita viime kesältä; -> 

Voi piru, että tota askia saa veivata edes takas kun vertaa tonnariin. :D Mut kiitos näistä, aika hyvin tais mun arvaukset olla tontilla. Motoparkkiin ehkä pitää kokeilla tota karvan pidempää välitystä ton sun käyttämän lisäksi ainakin jos saa bussipysäkin sujumaan. Sullakin taitaa naputtaa rajottimelle hetken siinä oikeessa ennen kuin pyörä nousee pystyyn. Paljonko Honda ehtii sulla laulaa tonne suoran päähän? Tonnarilla sain siinä 255-260 muistaakseni, mutta kusiaisen kanssa tosta varmaan saa tiputtaa 20-30km/h pois?

Päivitellään tilannetta nyt kun on jotain kokemusta tuosta moposta.
Alastaro: 14-42 (Liian pitkä, missään ei ole vaihde sopiva, 14-45 varmaan seuraavan kerran kokeiluun.)
Botnia: 15-43 (Hyvä välitys sekä pitkälle että lyhyelle radalle.) Rengas 190/55 tai 180/55
Kemora: 15-43 (Muuten hyvä, mutta Kahvilasta lähdössä vähän kyykkää, seuraavan kerran 15-44 kokeiluun) Rengas 190/55
Motopark: 16-43 (Toimiva välitys 180/55 renkaalla, 190/60 renkaalla varmaan 15-41 tai 15-42 olis toimiva)

Ja takasuoralle tuo jakso kirnuta parhaillaan 236km/h. Ehkä ensi kerralla kokeilen piikkiä pienemmällä takarattaalla jos sillä sais vielä karvan huippuja lisää. Nyt onnistuneella kierroksella kierrokset oli kutosella 14500 tuonne takasuoran päähän. Ja tuon kierrosluvun yli tuo ei halua enää kiertää tossa nopeudessa.

Ja mopohan oli siis CBR600RR -08.
Laitellaanpa ulkomuistista viime kesän välityksiä:
Alastaro 14-45, vieläkin liian pitkä. 14-47 tai jopa -48 kokeiluun ens kesälle.
Botnia 15-45 tai 14-42 tai 16-48, 2-6 vaihteet käytössä, osuu vaihdot paremmin. Haittapuolena joutuu kelaamaan kikkamutkassa kutoselta kakkoselle. Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja ens kesänä niin saa ehkä hajua akselivälin vaikutuksesta.
Kemora 15-43. Kun ajaa kahvilan riittävän lujaa, ei kyykkää avauksessa.
Motopark 16-43, pitää kokeilla piikkiä pienempää taakse jos saa bussipysäkin joskus osumaan.
Ilmeisesti moottoriin tehdyt pikku päivitykset ja vaihto 180/60-renkaisiin oli ihan onnistuneita valintoja. Tänä vuonna olen ajanut tämmöisillä:
Alastaro 14-45. Jaksaa lähtee kivasti kahvilastakin, mutta kun nopeisiin saa vähän vauhtia lisää pitää miettiä pidentääkö vai lyhentääkö välitystä karvan verran.
Botnia 15-45 Ei mitään huonoa sanottavaa tästä.
Motopark 16-45 menee kokeiluun huomenna. Jos on liian lyhyt niin piikki pois takaa.

Helpot välitykset muistaa ja ei tartte laiskan vaihdella takaratasta. :)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal