10R Kaasu "hirttää"

Aloittaja Goofy S, 22.04.14 - klo:20:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Goofy S

Onko ideoita?
Kyse on 06-07 Kymppiärrästä jonka kaasu hirttäytyy, ts. kierrokset eivät laske tyhjäkäynnille ilman "vastakaasua".

Vaihdoin tuohon talvella Dominon pikakaasun, mutta:
- Vaijerit ovat löysällä, nyt jo liiankin löysällä
- Vaijerit kulkevat täysin vapaasti, mitään tahmeutta niissä ei ole
- Ongelma ei poistu edees kahvaa irroittamalla

Kaasukahvan tuntuma on erittäin hyvä, palautus on erittäin jämäkkä.
Silti koneen lämmetessä ja ekaa kertaa kunnolla avatessa kierrokset eivät laske normaalisti vaan kone jää kiertämään "osakaasulle".

Vaikuttaa siltä kuin sama ongelma olisi ilman vaijereitakin, siis vaikka kaasua käyttäisi sormella "konehuoneen puolelta".

Hyviä ideoita?
Onko vika mekaaninen, kemiallinen vai sähköinen???

T1mppa

Ruiskurungoissa ainakin liikkuu läpät sähkön voimalla. Mutta en osaa sanoa onko niillä tekemistä ongelmasi kanssa.
Oma veikkaukseni on, että jokin anturi on jäänyt kytkemättä, kosketushäiriö tai piuhat ovat jostain kumman syystä väärin päin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 22.04.14 - klo:20:26
Onko vika mekaaninen, kemiallinen vai sähköinen???
Mihis kohtaan sä oot ruuvannu tyhjäkäynnin säädön? Ts se musta muovimutteri siin vasemman koneenposken yläpuolella.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

^ Tyhjäkäynnin säädin on ihan orggis.
Pikakaasumuutos on ainoastaan stongan päässä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 22.04.14 - klo:21:07
^ Tyhjäkäynnin säädin on ihan orggis.
Pikakaasumuutos on ainoastaan stongan päässä.
Nii nii, mut vaikutaaks se mutterin vääntö mitään?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

Vaikuttaa normaalisti kun palauttaa kaasua puoliväkisin.

Eli kierrokset saa tyhjäkäynnille mutta itsekseen kierrokset ei laske tarpeeksia alas.

Osasinkohan selittää...

murmela

22.04.14 - klo:22:32 #6 Viimeisin muokkaus: 22.04.14 - klo:22:52 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 22.04.14 - klo:22:04
Vaikuttaa normaalisti kun palauttaa kaasua puoliväkisin.

Eli kierrokset saa tyhjäkäynnille mutta itsekseen kierrokset ei laske tarpeeksia alas.

Osasinkohan selittää...
Juu osasit.

Jos en ihan väärin muista, niin siinä kohtaa mihin vaijerit tulee kiinni läppärunkoon, niin siinä heti vieressä sisäpuolella on pieni ruuvi, jolla säädetään läppien kiinnimenorajotinta. Kokeile säätää sitä aavistus vastapäivään.

Edit: Tai voihan siellä olla joku vaseliinin jumittama hiekanmuru sen rajottimen välissä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Yksi mihin törmännyt noin yleisesti, niin jos se palautusjousi on kuoleentunut tai hypännyt vaan pois paikoiltaan, niin läpät eivät sulkeudu enään sen jousen voimasta kuten pitäisi. Yksi kanssa on ilmavuoto, eli onko ilmanputsarikotelo, suodatin ja kansi kunnolla paikoillaan?

Vetopuolen vaijeri kannattaa säätää niin, että siellä on muutama milli tyhjää pelivaraa, vielä vaikka tangon kääntää ääriasentoihin. Ja palautusvaijerin niin, että siellä on pari milliä enemmän sitä tyhjää kuin vetopuolella. Tämä siksi, että jos palautuspuolen vaijeri on liian kireällä, niin se kanittaa vetopuoltakin.

Kawan sielunelämästä tai sen säätöruuveista en sen enempää tiedä, mutta jos vakiolla on toiminut kunnolla tuo kaasu, niin silloin etsisin vikaa siitä pikakaasusta ja sen vaijereista tai tehdyn työn aikana irti olleista osista. Joku niistä on nyt vaan pikkasen pielessä.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

MarkoL

Tuliko kahvan mukana vaijerit vai alkuperäiset vielä?
Mulle kävi tuon -08 kanssa sillee hassusti että samaisen valmistajan kaasukahvaa
asentaessa pitä ottaa ohjurit pois alkuperäisistä vaijereista.
Rautasahan terällä 'varovasti'...
-ja säie tahi pari poikki, vaijereista vetelemällä ei tuntunut mitään mut kahvan kun
kokosi ja yritti uudestaan, niin jossain kohissa aavistuksen ahisti.
Ja jäi kaasu vähän päälle.

Korjaustoimenpiteenä vaivaan auttoi uuden vaijerin laitto...

Sulla lienee vaijerit irti alapäästä ja silti palautus ahistaa?
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

murmela

Lisää arvauksia:
Entäs onko synkat tsekattu talven aikana, ja synkkakanavien kumihatut muistettu pistää takas paikoilleen?
Ja onko ne kumihatut kunnossa, vai vanhat ja hapertuneet ja vuotavat?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

Taas kokeiltiin / testailtiin...
Jokin mekaaninen haaste ruiskurungossa on.
Ilman vaijereitakaan ei kierrokset laske tyhjäkäynnille, paitsi sormella pakottamalla.
Eli ruiskurungossa oleva vaijereiden "kiinnityspyörä" ei täysin sulje kaasua tyhjäkäynnin säätöä vasten.

Taitaa Murmeli olla oikeassa (kerrankin...) :), säätöruuvi löytyy, se epäilyttää ja se pitää huomenna tsekata.
Eli jos tuo vasemmalla näkyvä rajoitin ottaa vastaan ennen tyhjäkäynnin säätöruuvia niin vika taitaa olla siinä?


murmela

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 23.04.14 - klo:20:38
Taas kokeiltiin / testailtiin...
Jokin mekaaninen haaste ruiskurungossa on.
Ilman vaijereitakaan ei kierrokset laske tyhjäkäynnille, paitsi sormella pakottamalla.
Eli ruiskurungossa oleva vaijereiden "kiinnityspyörä" ei täysin sulje kaasua tyhjäkäynnin säätöä vasten.

Taitaa Murmeli olla oikeassa (kerrankin...) :), säätöruuvi löytyy, se epäilyttää ja se pitää huomenna tsekata.
Eli jos tuo vasemmalla näkyvä rajoitin ottaa vastaan ennen tyhjäkäynnin säätöruuvia niin vika taitaa olla siinä?
Mä kyl melkeestä ottaisin sen läppärungon käteen sielt ett pääsee kunnolla kattoon tota päädyn mekanismii.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

Joo, läppärunko irti.
Pitää tsekata kunnolla tuo mekaniikka.
Mut jotenkin tuntuis loogiselta että tyhjäkäynnin säätöruuvin pitää ekana rajoittaa läppien sulkeutumista...

Goofy S

Läppä-/ruiskurunko pöydällä.
En löydä mitään vuotokohtia, kaikki näyttää olevan kunnossa.
Mutta, ihmettelen kovasti miksi ruiskurungon vaijereiden kiinnityspyörän rajoitin rajoittaa kaasun palautumista ennen tyhjäkäyntirajoitinta. :o
Kyllä kovasti tekisi mieli avata tuota ylempää rajoitinta (keltaista maalia lukituksessa).

Toisaalta tietty ihmetyttää sekin että mikä nuo säädöt on talven aikana muuttanut.
Tankin alle ei ole muuta tehty kuin vaihdettu ilmanputsari...


TommoKe

Onkos kaikki kumikurkut ehjiä? Myös sieltä kiristyspantojen alta?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal