Luiston-sutimisen ym estot

Aloittaja jarska, 07.02.12 - klo:18:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Streethawk

Joskus kuullemma ollut tällainen ongelma. Siihen korjauksen oli laittaa tietokoneen maa-, kieli-, näppäimistöasetukset US tai EN. Tämä näin sivusta kuultuna.

APRR

Täytyypä koittaa heti huomenissa kun pääsen pyörän äärellle.
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

Fasu

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 12.04.12 - klo:10:07
Minä kyllä ajelen mielläni 90-luvun vehkeillä, ilman minkäänlaisia herkkuja. Niitä täytyy oikeasti jopa ajaa.
Mutta ei kai tämmöinen huono vaihtoehto ole?

KLIKS

Ois vaan hemmetin mukava kokeilla tätä nykyistä haitekkia. peukku_1  Bemarin kilpaversio luistonestolla ynm. höystettynä kepitti vastaavan jossa näitä heebeleitä ei ollut.
VV

jarska

En tiedä onko merkitystä, mut oletko kokeillut ottaa sen irti kokonaan pyörästä ja pöydälle, usbi kiinni koneeseen ja löytääkö sitten purkkia?
Mulla ei ainakaan mennyt montaa sekuntia kun softa löys mustan laatikon.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.04.12 - klo:09:23
Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 12.04.12 - klo:20:47
Ois vaan hemmetin mukava kokeilla tätä nykyistä haitekkia. peukku_1  Bemarin kilpaversio luistonestolla ynm. höystettynä kepitti vastaavan jossa näitä heebeleitä ei ollut.

Siinä olet oikeassa, että olisi todella mielenkiintoista kokeilla nykyelektroniikan pelittämistä. Voi olla, että minullakin mieli muuttuisi hyvinkin nopeasti.
Kyllä ne tosiaan kirjoittelee, että elektroniikka auttaa oikeasti kierrosaikoihin parantavasti.

Toivottavasti löydät jonkun hyvän kilvettömän. Itse lähtisin etsimään suoraan kilvetöntä tuon AVK:n sijaan.

Ei ole kokemusta kuin viime kaudelta ja ajoin ilman ABSeja, en pitänyt niistä käytössä. Enkä pystynyt ajamaan niin kovaa että olisin huomannut luistoneston välyttelevän valoja. Osassa Tuubivideoitani näkyy mittaristo, 1.22 Alastarossa ei riitä ajamaan elektroniikkaa vasten. Aika kovaa saatte alkaa tyrkkäämään...

T1mppa

13.04.12 - klo:12:44 #35 Viimeisin muokkaus: 13.04.12 - klo:12:47 käyttäjältä T1mppa
Kylmiä faktoja tuli  :) Ehkä ne elektroniikkaunelmat saa sitten jättää rauhaan.

jarska

13.04.12 - klo:12:51 #36 Viimeisin muokkaus: 13.04.12 - klo:12:56 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.04.12 - klo:12:44
Kylmiä faktoja tuli  :) Ehkä ne elektroniikkaunelmat saa sitten jättää rauhaan.

Kyllä...Raaseri pudottaa hyvin äkkiä maanpinnalle jos erehtyy luulemaan elektroniikka- himmeleiden auttavan sut kärkeen. :D

Eivaan tosissaan, mä tykkään kyseisen ratatykin tyylistä puhua asiaa. bowdown_1

Turder

Lainaus käyttäjältä: jarska - 13.04.12 - klo:12:51
Kyllä...Raaseri pudottaa hyvin äkkiä maanpinnalle jos erehtyy luulemaan elektroniikka- himmeleiden auttavan sut kärkeen. :D

Eivaan tosissaan, mä tykkään kyseisen ratatykin tyylistä puhua asiaa. bowdown_1

Sama, mukavan määrätietoinen ja jämäkkä ote asioihin. Kokemus puhuu. Mukava lueskella Raaserin juttuja sekä katsella onboard-videoita.

Toisaalta, voihan noilla elektroniikoilla leikkiä ja kokeilla niitä sekä opiskella niiden toimintaa. Laittaa vaan enemmän luistonestoa päälle jne. Ei välttämättä näy kierrosajassa tai muussakaan, mutta tuonee mielihyvää harrastajalle, josta pohjimmiltaan harrastuksessa on kyse.

Teemu Tanila

Verkosta löytyy mm. Ben Spiesin ja Matt Mladinin haastattelut luistoneston käytöstä ja hyödyistä AMA ajoilta. Molemmat aika selkeesti ilmas että sillä ei ole mitään vaikutusta varsinaiseen kierrosaikaan.

Enemmän siitä on heidän mukaansa hyötyä sitten mahdollisesti kisan loppuvaiheilla kun alkaa olla rengas lopussa ja luistaa herkemmin. Spies taisi vielä sanoa että laittaa koko systeemin pois päältä aika-ajoon. Ilmeisesti luistonesto saattaa säästää myös sitä rengasta estämällä turhaa sutimista. Molemmat vielä painottivat että se pitää olla myös oikein säädetty joka ei ole mikään helppo homma.

Itse ajoin viime kesänä tolla uudella luistonestollisella pyörällä paljon hitaampaa kuin edellisellä jossa sitä ei ollut. Ei sen luistoneston syytä ollut (eri renkaat ja pienempi riskitaso) mutta en siitä kokenut oikeastaan mitään hyötyä saavani. Se on taito- ja uskalluslaji myös että sitä osaa hyödyntää.

Sen verran mutuilisin, että kokemattomampi kuski voisi ainakin periaatteessa saada luistonestosta enemmän hyötyä kuin kokenut kuski ja sitä omaa vauhtia nostettua, jos ei ole vielä sellaista ymmärrystä, että miten lujaa niistä mutkista voi avata eli kuinka paljon sitä pitoa siellä takarenkaassa on. Toi tietty sitten edellyttää, että luottaa siihen luistonestoon ja tyrkkää kaasun reilusti auki kiihdytyksissä. Tossa on mun mielestä sellanen probleema kuitenkin, että siinä helposti oppii "väärille" tavoille ja jää se ymmärrys siitä pyörän ja renkaiden käytöksestä/ominaisuuksista oppimatta ja alkaa pian availeen liiankin aikasin pyörän ollessa liikaa kallellaan.

Kannattaa myös hieman miettiä että missä tilanteissa se luistonesto voi oikeasti toimia ja missä ei... eli siis jos järjen kanssa sitä miettii niin silloinhan se parhaiten pelaa kun rengas yrittää sutia eli pääsääntöisesti kun ollaan menossa eteenpäin. Sitten taas jos rengas vain luistaa tangentin suuntaan mutkassa niin siinä ei luistonestot auta mitään.

Yhteenvetona siis sanoisin että vauhtia luistonestolla on aika paha saada lisää ja melkoisen varmasti tulee pettymään jos sitä odottaa. Sen sijaan se voi toimia hyvänä turvaverkkona ja ehkä säästää parilta high saidilta kauden aikana. Lisäks mahdollinen pienempi renkaan kuluminen on tietty plussaa.

Bemarimiehet sen on tainneet saada säädeltyä aika hyvään malliin täällä kotomaassa. Siis RR bemari tiimit ja siellä ei ole vakiosysteemit käytössä.

Tääkin jaarittelu sopis varmaan paremmin jonnekin muualle kuin "Kilvetön AVK:lta" topicciin :)

EDIT: semmonen lisäys että omasta mielestäni toi luistonesto on hyvä keksintö kuitenkin ja ihan mielellään sen pyörässäni pidän.

Teemu

jarska

Hieno yhteenveto Teemulta bowdown_1...helppo olla samaa mieltä.
Vähän juu repes ketju AVK:n pyöristä, mut ei haittaa, siirrellään toiseen jos tarvis.

app

13.04.12 - klo:18:25 #40 Viimeisin muokkaus: 13.04.12 - klo:18:29 käyttäjältä app
Joo, hyvin kirjoitettu. Mä olen pitänyt luistonestoa (30 ratapäivää vasta) lähinnä turvavärkkinä. "Slik"-asetukseen siirryin syksyllä kun olin tietämättäni ajanut ilman (sensori rikki ja poltti abs- ja pluikasvaloa) näitä puolen tusinaa ratapäivää. Sen verran arasti näemmä avaa kuitenkin, ettei luistellut. Ja kun elämäni ensimmäiset ratapäiväni olin ajanut gixerillä ilman.
Ahvenistolla paransin, jo tietäessäni ettei ole elektroniikka-apuja, kierrosaikaani 2.4 s. elokuussa, kun oli uusi pehmeä seos alla.

Veikkaanpa että saa olla aika kova itseluottamus ja kokemus, ennen kun kokeeksi härskisti avaa täysin kaasun, muutaman asteen kallistuskulman kohottua maksimista.

app

13.04.12 - klo:18:38 #41 Viimeisin muokkaus: 13.04.12 - klo:18:39 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 13.04.12 - klo:11:22

Ei ole kokemusta kuin viime kaudelta ja ajoin ilman ABSeja, en pitänyt niistä käytössä. Enkä pystynyt ajamaan niin kovaa että olisin huomannut luistoneston välyttelevän valoja. Osassa Tuubivideoitani näkyy mittaristo, 1.22 Alastarossa ei riitä ajamaan elektroniikkaa vasten. Aika kovaa saatte alkaa tyrkkäämään...

Ajoit varmaankin slik-asetuksella, kun ei polttanut valoa. Racella näin toisinaan Las Palmasin (hyvät kahvit siellä, suosittelen!) avauksessa valon palavan. Renkaat oli selkeästi pehmeämmät, mitä tuo löysempi asetus edellyttää.

Fasu

Bemarien vertailussa oli lauma insinöörejä pc:t mukanaan. Siellä huomioitiin kaikki mahdollinen säähän,rataan,renkaisiin,pyörän jousitukseen ja kuljettajan ajotyyliin liittyvät
tekijät. Sitten säätöhommiin ennen radalle menoa. Vaan on testin mukaan villi vehje kun paukuttaa luistonestoa vastaan ja nostaa mopon sitten kesken kaarteen pystympään.
Kyllä lähtee. :D
VV

Turder

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 13.04.12 - klo:17:20
Enemmän siitä on heidän mukaansa hyötyä sitten mahdollisesti kisan loppuvaiheilla kun alkaa olla rengas lopussa ja luistaa herkemmin. Spies taisi vielä sanoa että laittaa koko systeemin pois päältä aika-ajoon. Ilmeisesti luistonesto saattaa säästää myös sitä rengasta estämällä turhaa sutimista. Molemmat vielä painottivat että se pitää olla myös oikein säädetty joka ei ole mikään helppo homma.

Hyvä viesti ja muutenkin olen samaa mieltä. Lisäisin tuohon lainaukseen liittyen, että nykyisin varsinkin GP-puolella luistonestolla on tärkeä tehtävä myös bensankulutuksen kontrolloinnissa kun bensamäärä on rajattu. Sutiminen vaan polttaa bensaa turhaan ja se pitää saada kuriin.

Katupyörien luistonestot on vielä niin kivikautisia ja kompromissitoteutuksia mm. renkaiden suhteen, että niistä se päähyöty on turvallisuuden puolella kokemattomille kuskeille ja huonoihin olosuhteisiin jos ei hifistelyä lasketa mukaan. Kisamiehet tarvitsee sitten jo parempaa rautaa ja koodia, että alkaa höytyjä olemaan. On siinä varmaan myös ajotyylikysymyskin. Nykyinen sukupolvi on oppinut ajamaan perinteisillä vehkeillä, ehkäpä seuraavat vuosikerrat ovat parempia luistoneston kanssa kun pääsevät opettelemaan suoraan sen avulla.

APRR

Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 12.04.12 - klo:12:38
Joskus kuullemma ollut tällainen ongelma. Siihen korjauksen oli laittaa tietokoneen maa-, kieli-, näppäimistöasetukset US tai EN. Tämä näin sivusta kuultuna.

Kummallisia nuo Amerikan vehkeet. Heti alkaa Bazzaz - tietokone -yhteistyö toimimaan kun vaihtaa ohjauspaneelista windowsin suomiasetukset--> Jenkkiasetukset  peukku_1 .  Tein alkuun luistonestoon vain karkean peruskartan joka toivottavasti toimii idioottisuojana tarpeen tullen. Viikonloppuna kun ei ole muutakaan tekemistä niin pitää väsätä luistonestolle merkkivalo mittaristoon. Tietääpähän milloin se tekee jotain.
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

Powered by EzPortal