R1 moottorinohjaus

Aloittaja pienisopoapina, 26.08.14 - klo:06:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 26.08.14 - klo:16:17
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 26.08.14 - klo:15:53
Vähän ohi aiheen,  mutta itse uhraisin muutaman kympin ja käyttäisin penkissä ensin. Jos seokset ja käppyrät tontilla, niin kovaa ajoa vain... Turha kai sitä hieroa jos vikaa ei ole eikä moottoriin tehdä muutoksia?

Oot ehkä oikeassa, mutta sitten nolottas ku muut vertailee voimakomentajia, Bazzazeja, race-ecuja jne. "mulla on vaan ihan vakio".

Eikäku, olen siinä uskossa jotta nuo vakioecut on säädetty enempi saasterajoituksia varten vakioputkella. Säätäminen on mun mielestä melkeen pakollista jo moottorin terveyden kannalta.

Suurin etu vakio vs tunattu/kitti ecu, on varmaankin moottorijarrulta kaasulle siirtyminen, pintakaasuvaste ja osakaasuvaste. Ne kaikki on säädetty vakiossa saastenormien takia liian laihalle, joten kaasuvaste on tökkivää.
Oon ajanu monella vakioecullisella kyykällä radalla, ja ikävä kyllä yksikään ei ole tuottanut positiivistä yllätystä kaasuvasteen osalta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Jos ostan tuon Flash-tune kaapelin ja softan, olisiko sille muita käyttäjiä 40 euron vuokrahintaan. Sopii näihin:  Yamaha YZF R1 07 08 R6 06 07 XT1200 11 12

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

paaton


LainaaRemove all throttle based restrictions
Remove all speed and gear based restrictions
Optimize ignition timing for 91+ octane fuel
YCC-T Race Throttle
Reduce Engine Braking
Load Power Commander maps directly onto your ECU
Adjustable radiator fan temps for more efficient cooling
Adjustable rev limiter
Disable EXUP (Exup must be removed)
Adjustable velocity stack opening point
Bypassing the factory o2 sensor for better throttle response
Quickshifting (with sensor, purchased seperately)
Disabling the factory AIS (smog) system
Disabling the steering damper (removes code for aftermarket units)

Tässä listaa tuosta murmelin aiemmin postaamasta ecun flashäyksestä jenkkilässä.
Kovasti kertoilivat, että useita radalla testattuja karttojakin löytyy, orginaali putki+katin poisto setillekkin on omansa.
Tuon kaasunvasteen lisäksi kuvittelisin "Reduce Engine Braking" tämän vaikuttavan myöskin paljon.
Tuosta listasta saa kuulemma ruksailla mitä tarvitsee. Kierrosrajoittimeen ei varmaankaan kannata koskea.
Entä mikä on tämä "Adjustable velocity stack opening point"?  
Yksi iso etu minulle on tietenkin edullinen quickshifteri.

Ajattelin lähettää oman ecun tuonne kauden jälkeen, eli kohta puoliin. Samoilla posteilla menisi varmaan muitakin laatikoita.
Vai olenko ensimmäinen rohkea ;)


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: paaton - 26.08.14 - klo:22:11

LainaaRemove all throttle based restrictions
Remove all speed and gear based restrictions
Optimize ignition timing for 91+ octane fuel
YCC-T Race Throttle
Reduce Engine Braking
Load Power Commander maps directly onto your ECU
Adjustable radiator fan temps for more efficient cooling
Adjustable rev limiter
Disable EXUP (Exup must be removed)
Adjustable velocity stack opening point
Bypassing the factory o2 sensor for better throttle response
Quickshifting (with sensor, purchased seperately)
Disabling the factory AIS (smog) system
Disabling the steering damper (removes code for aftermarket units)

Tässä listaa tuosta murmelin aiemmin postaamasta ecun flashäyksestä jenkkilässä.
Kovasti kertoilivat, että useita radalla testattuja karttojakin löytyy, orginaali putki+katin poisto setillekkin on omansa.
Tuon kaasunvasteen lisäksi kuvittelisin "Reduce Engine Braking" tämän vaikuttavan myöskin paljon.
Tuosta listasta saa kuulemma ruksailla mitä tarvitsee. Kierrosrajoittimeen ei varmaankaan kannata koskea.
Entä mikä on tämä "Adjustable velocity stack opening point"? 
Yksi iso etu minulle on tietenkin edullinen quickshifteri.

Ajattelin lähettää oman ecun tuonne kauden jälkeen, eli kohta puoliin. Samoilla posteilla menisi varmaan muitakin laatikoita.
Vai olenko ensimmäinen rohkea ;)



Se velocity stackin säätö tarkottaa sitä säätyvien imukurkkujen kierroslukua, että millä ne aukee. Jos vaihtaa kitti velocity stackit, luulen, että optimi kierrosluku imukurkkujen pituuden muuttumiselle ei ole sama kuin vakiossa. Ja toi moottorijarrun pehmennys on aika loistava juttu. Korvaa aika hyvin luistokytkimen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

paaton

Tuossa vielä kyseisen yrityksen nettisivut ja ketju r1-foorumilta. sbk unlimited näyttää mainostavan/myyvän tuollakin. Halvaltahan tuo kuulostaa, mutta minä taidan olla kyllä sellainen puupää, että tuon kokeilen.

http://www.superbikeunlimited.com/presta/
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=357599

Waille

26.08.14 - klo:23:31 #20 Viimeisin muokkaus: 27.08.14 - klo:16:48 käyttäjältä Waille
Vedin toukokuussa lipat märällä botnialla sillä seurauksella, että virtalukko otti kipeää ja ajonesto lakkasi toimimasta. Tai siis alkoi toimia liiankin hyvin. Näyttöön ilmestyi ajoneston vikakoodi ja mopo ei enää suostunut käynnistymään edes oikealla avaimella. Yamahoissa avain, virtalukko ja ecu on naitettu yhteen siten että jos virtalukko hajoaa, niin kaikki kolme on pakko vaihtaa kerralla tai ajonesto ei anna mopon käynnistyä. Vaihtoehtoisia korjausmenetelmiä oli siis kolme: ostaa ebaystä tilalle samanlainen käytetty eurooppalainen ecu-virtalukko-avain paketti jossa ajonesto ja korvata vanhat osat näillä, hankkia tilalle jenkkimallin ecu jossa ajonestoa ei ole alunperinkään, tai lähettää mopon oma alkuperäinen ecu fläshättäväksi kit ecuksi, jolloin myös ajonesto samalla poistuu. Vaikka kyseessä on kilpipeli, oli sen katukäyttö vähenemistään vähennyttyään lopulta käytännössä loppunut kokonaan, ja mopo pyhitetty ratakäyttöön. Niinpä sanalla sanoen vitutti, että siinä yhä edelleen oli katukäyttöön tarkoitettuja osia kuten ajonesto, jonka hajoaminen lippojen seurauksena tarkoitti sitä, että edessä oli kallis korjaus ja menetettyjä ratapäiviä. Tästä syystä en halunnut korjata vikaa uudella ajonestollisella paketilla, jonka hinta lisäksi olisi ollut lähellä fläshäämisen hintaa. Koska pienellä lisäpanostuksella jenkkimallin ecuun nähden oli tarjolla kit ecu, päätin valita korjaukseksi alkuperäisen ecun lähettämisen fläshättäväksi.

Asiaan. Surffasin internetin ihmeellisillä laineilla ecun fläshäämismahdollisuuksia tutkien ja löysin .ORGin puolelta tämän jaska_73:n viestin. DCFinland ei siis fläshää ecuja itse, vaan on lähettänyt ne sitä varten Italiaan. En tiedä tarjoavatko tätä palvelua yhä ja jos kyllä, niin kenen kanssa nykyään tekevät yhteistyötä, kun aiempi yhteistyökumppani ilmeisesti on poistunut taivaallisille kilparadoille. jaskan viestin lukemisen ja kovan googlettamisen jälkeen lähetin sähköpostia IFiTeciin ja aloin kysellä asiasta sieltä, missä siitä parhaiten tiedetään. Viesteihin vastasi nopeasti ja yksityiskohtaisesti Herra Ivan Finiti. IFiTecillä fläshätystä ecusta tulee täsmälleen identtinen yec kit ecun kanssa; Kaikki toiminnot ovat samat kuin kyseisten vuosimallien alkuperäisissä yec kit ecuissa ja säätäminen tapahtuu alkuperäisillä yec kaapeleilla ja ohjelmilla. Kit eculla saatavia ominaisuuksia voi katsella vaikkapa täältä. R1 malleihin 07 alkaen ja R6 06 eteenpäin on saatavilla täysin kit ecua vastaavan race version lisäksi vaihtoehtoisesti street versio, jossa näytöllä säilyy nopeus- ja matkamittaritoiminto. Vanhemmissa R1 03-06 ja R6 03-05 malleissa saatavilla on ainoastaan race versio, jossa näytöllä näkyy jäähdytysnesteen lämpötila kuten aidossa yec kit ecussa.

Fläshätyn ecun asennus on erittäin helppoa ja onnistuu jopa itseni kaltaiselta henkilöltä, joka ei tiedä sähköstä mitään muuta kuin että se on sinistä ja sattuu. Fläshätty ecu toimii yhdessä aluperäisen johtosarjan kanssa (toisin kuin tietääkseni aito yec ecu, joka vaatii myös kit johtosarjan). Asentaessa täytyy esimerkiksi oman R6 2005 mallini tapauksessa ainoastaan vaihtaa ecun liittimestä kaksi pinniparia päittäin ja irrottaa yksi pinni liittimestä kokonaan. Piuhoja ei tarvitse katkoa ja kolvailla, sillä liittimessä on pinneille hyvin yksinkertainen kiinnityssysteemi joka ei vaadi erikoistyökaluja. Esimerkkinä asennuksesta uppasin IFiTeciltä omaa mopoani varten saamani ohjeen MPRadan huolto-ohje osioon. Fläshäyksen hinta IFiTecillä on 300 euroa + alv 22 % eli yhteensä 366 euroa. Postikulut TNT 24h kuriiripalvelulla kotiovelta haettuna ja ovelle takaisin toimitettuna ainakin Helsinkiin on 38 euroa + alv 22 % = 46,36 euroa suuntaansa, mutta toki kiireetön saa lähettää ecun vaikkapa kotimaisella postilla, jolloin säästää pari kymppiä. Yhteensä siis fläshäyksen hinta toimituskuluineen pikakuriirilla on 458,72 euroa. IFiTec tekee fläshäyksen muutamassa päivässä ja tähän lisäksi postitteluun kuluva aika.

Itselläni on siis omassa mopossani IFiTecillä fläshätty yec kit ecu, ja oman kokemukseni perusteella voin suositella IFiTeciä myös muille. Kuten aiemmin sanoin, vastaa Ivan sähköpostikyselyihin nopeasti ja huolellisesti, ja asiakaspalvelu on muiltakin osin erinomaista. Jos siis kiinnostus heräsi ja jotain kysyttävää ilmenee, niin kannattaa kysyä asiaa suoraan IFiTeciltä. Itsekin toki vastailen jos sattuisi olemaan niin että tiedän vielä asiasta jotakin mitä en muistanut tässä yhteydessä mainita.

parjan_fin

27.08.14 - klo:09:08 #21 Viimeisin muokkaus: 27.08.14 - klo:10:29 käyttäjältä parjan_fin
Tuo Waille:n hommeli kuulostaa järkevältä. Toki siinä on edelleen vakiosähköt käytössä.

Olin alkujaan tuossa kirjoittelemassa, että fläshätyssä, jossa ei mahdollisuutta säätämiselle, on se haittapuoli, että kaikki koneet ovat yksilöitä ja esim. nokka-akseleiden asteet vaikuttaa säätöihin melkoisesti. Eli olisi siis joka tapauksessa kompromissi, sillä oletuksella siis, että sitä ei pääse enään jälkikäteen säätämään.

Mutta se kuinka tarkasti noita haluaa ja kannattaa lähteä hieromaan, on sitten eri asia. Itse tykkäsin R6R:ssä säätää moottorijarrua ja sillä hieroa mutkiin sisääntuloa vakaammaksi. Kaasuvasteeseen en kajonnut, mutta tyhjäkäyntiä, shifterin katko-aikoja, toista karttaa yms. tuli ropailtua kylläkin. Peruskartta kun oli ammattilaisen paikalleen hieroma, niin sen annoin olla ihan syystäkin paikoillaan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

paaton

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 27.08.14 - klo:09:08
Tuo Waille:n hommeli kuulostaa järkevältä. Toki siinä on edelleen vakiosähköt käytössä.

Olin alkujaan tuossa kirjoittelemassa, että fläshätyssä, jossa ei mahdollisuutta säätämiselle, on se haittapuoli, että kaikki koneet ovat yksilöitä ja esim. nokka-akseleiden asteet vaikuttaa säätöihin mlekoisesti. Eli olisi siis joka tapauksessa kompromissi, sillä oletuksella siis, että sitä ei pääse enään jälkikäteen säätämään.

Tämä oli tarkoitus tarkastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Waille - 26.08.14 - klo:23:31
Vedin toukokuussa lipat märällä botnialla sillä seurauksella, että virtalukko otti kipeää ja ajonesto lakkasi toimimasta. Tai siis alkoi toimia liiankin hyvin. Näyttöön ilmestyi ajoneston vikakoodi ja mopo ei enää suostunut käynnistymään edes oikealla avaimella. Yamahoissa avain, virtalukko ja ecu on naitettu yhteen siten että jos virtalukko hajoaa, niin kaikki kolme on pakko vaihtaa kerralla tai ajonesto ei anna mopon käynnistyä. Vaihtoehtoisia korjausmenetelmiä oli siis kolme: ostaa ebaystä tilalle samanlainen käytetty eurooppalainen ecu-virtalukko-avain paketti jossa ajonesto ja korvata vanhat osat näillä, hankkia tilalle jenkkimallin ecu jossa ajonestoa ei ole alunperinkään, tai lähettää mopon oma alkuperäinen ecu fläshättäväksi kit ecuksi, jolloin myös ajonesto samalla poistuu.

Itsekin toki vastailen jos sattuisi olemaan niin että tiedän vielä asiasta jotakin mitä en muistanut tässä yhteydessä mainita.
Ebaystä on saativassa halpa virtalukkokikkula aika moneen jamahaan, joka ohittaa(?) ajoneston. Mites sun mopon kohalla?

Oliks sul vakioeku ilman lisäboxeja?
Huomasitko ajettavuudessa eroa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Waille

27.08.14 - klo:16:45 #24 Viimeisin muokkaus: 27.08.14 - klo:16:50 käyttäjältä Waille
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.08.14 - klo:09:54
Ebaystä on saativassa halpa virtalukkokikkula aika moneen jamahaan, joka ohittaa(?) ajoneston. Mites sun mopon kohalla?

Oliks sul vakioeku ilman lisäboxeja?
Huomasitko ajettavuudessa eroa?
Pikaisen googlauksen perusteella näyttää siltä, että toi ajoneston ohitus kikkula toimii vaan 2006-2009 vuoden Yamahoissa. Ehkä sen takia moisesta tiedosta oli muistijälki pyyhkiytynyt pois turhana informaationa ja jouduin sen nyt googlettamaan uudestaan. Pitäisin kuitenkin erikoisena jos en olis tohon vaihtoehtoon törmänny asiaa aikasemmin tutkiessani. Hieman kyllä ihmetyttää että äkkiseltään ton kikkulan toiminnasta tai asennuksesta ei löytyny mitään käyttäjäkokemuksia.

Aikasemmin mulla oli joo mopossa vakioecu ilman powercommandereita tai muita. Reilu kuukauden tauko vakio- ja kit ecuilla ajamisen välissä ei vaan luo kovin hyviä lähtökohtia ajettavuuden vertailulle, ja lisäksi sattuneesta syystä en vielä tähänkään päivään mennessä ole ihan liikaa päässyt tolla uudella eculla ajamaan, joten toistaiseksi eksaktein lausunto jonka pystyn tosta ajettavuudesta antamaan, on luokkaa "ihan hyvältä se tuntui". Mielenkiintoista olis päästä testaamaan ajettavuutta Kemoran karusellissa, kun muistelisin vakioeculla havainneeni siinä nykimistä tasakaasualueen ympäristössä, mutta taitaa sekin testaaminen jäädä ensi vuoteen.

Allu

Kerran kokeiltu tuota kikkulaa 06 r6r:ään, ei saatu toimimaan. Liekkö maanantai kappale vai asentajissa vikaa.
YCC#33
Kukka Racing

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 26.08.14 - klo:12:35


MUOKKASU: Flash-tunella (299.99puntaa) se ilmeisesti onnistus kotonakin.

Tossa video tuosta Flash-Tune ohjelmasta/kaapelista:
https://www.youtube.com/watch?v=gCp1BNHhS68
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

paaton

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 26.08.14 - klo:19:14
Jos ostan tuon Flash-tune kaapelin ja softan, olisiko sille muita käyttäjiä 40 euron vuokrahintaan. Sopii näihin:  Yamaha YZF R1 07 08 R6 06 07 XT1200 11 12

Eli tuon mukaanhan tämän minunkin ecun saa flashattua pelkästään softan sisään ajamalla?

  Yamaha YZF R6 2CO (2006 2007)


Enhän minä mitään ala jenkkeihin lähettämään, jos tuo oikeasti onnistuu pelkällä kaapelilla.


Damsku

Kokeilkaa te, mä fläshään sit jos kokemukset on positiivisia. :)

paaton

Tuolla olisi tarinaa flash-tunesta. Vaatisi reggautumisen.

http://www.yamahar.co.uk/viewtopic.php?f=45&p=49859

Jos en nyt ole ihan väärässä, niin softa on näiden kavereiden omaa tekoa?
Fiksummat voisi vähän selvitellä, miten tuo toimii. Eli on ainakin suunnilleen samat ominaisuudet mitä kitti ecussa. Mitenhän on moottorijarrun kanssa? Saako sen säädettyä kaikille vaihteille erikseen.
Toinen mitä en tajua, on noiden Power Commanderin karttojen syöttäminen sisään. Miksihän niitä tarjotaan... 

Powered by EzPortal