Riskitaso ja kierrosajat

Aloittaja wbaum, 19.09.14 - klo:10:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wbaum

Hauskan kuuloiset noi luurit, noihan olis ihan hel***in hauskat, täyttä vittuilua takaa vaan niin on kumma jos ei ala nostamiset vähenees...

Mitä tuohon kammo-hommaan tulee... Vedin kaverille vetoapuja kemoralla ja siinä jossain vaiheessa päivää sanoin ku itsekkin välillä aika limiitillä painoin, että ei tää kyl enää oo oikein mukavuusalueella, niin kaveri tokas takas, että ei tosiaankaa oo, pelottaa koko ajan niin saatanasti. Mopot vatkaa, miehet vatkaa, selkeitä oho!-virheitä keskimäärin kerran per kierros molemmille :D

Saatiin em. metodilla kaverilta kuitenki 2sekuntia pois enkasta  :)

slowrider

Jännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D

wbaum

19.09.14 - klo:10:55 #2 Viimeisin muokkaus: 19.09.14 - klo:10:57 käyttäjältä wbaum
Niin kaikkeen sitä vähän tottuu tietenki. Mutta näitä mun aikoja pitäis pystyä ajamaan aika leikkisästi...  En tiä sitten onko noilla 1.11-1.13 kuskeilla kans millaista tuo meno, meneekö se rennosti noita lukemia.

Tosin kun kattoo noita mun parhaimpia kierroksia niin on siinä melkein 3 metrin tarkkuudella suurimmassa osassa rataa oltu linjalla, joten tuonne varmaan useempi sekunti jää. -_-

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.09.14 - klo:10:55
Niin kaikkeen sitä vähän tottuu tietenki. Mutta näitä mun aikoja pitäis pystyä ajamaan aika leikkisästi...  En tiä sitten onko noilla 1.11-1.13 kuskeilla kans millaista tuo meno, meneekö se rennosti noita lukemia.
Jos ajaminen ei oo rentoo, on perustekemisessä jotain oleellisesti pielessä.

Ja pyörän pitääkin elää tietyn verran, muttei liikaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Pistin tämän omaksi aiheeksi kun olen asiaa puinut mielessäni ja nyt sain sopivan aasinsillan.

Omalla kohdallahan se menee näin..
ajan melkeen koko kesän mukavuusalueellani, nostamatta juurikaan riskitasoa.
Ihan kivaa noinkin ja kuten olette huomanneet, kompensoin "tylsyyttä" säätelemällä ja virittämällä mopoa.

Jossain vaiheessa tuli kuitenkin mieleen, että pitäsköhän kokeilla ajaa oikeesti nopeempaa ja onnistuukohan se nostamatta riskitasoa liikaa.
Nojuu, ei nyt paljoa kovempaa menty, mutta tulin selkeesti pois mukavuusalueeltani(ihqu sana).
Fiilis oli kuitenkin rento, eikä missään vaiheessa tullu happipaikkoja, eikä läheltä piti tilanteita.
Lopputulema oli että omasta mielestäni junnaan liiankin kauan paikallani ja pitäisi vaan nostaa riskitasoa, kun ei se yhtään pahalta lopulta tuntunut.
Tuskin edelleenkään tulen nostamaan riskitasoani kovin paljoa kerrallaan, mutta kuitenkin päättäväisesti...vähän kerrallaan...vähemmän mukavuusalueella kaarrellen.

Nyt kun kattelee näitä meidän nopeasti kehittyviä kuskeja, niin aika moni käy turvallaan - väistämätöntä vai..?

Nitrous

19.09.14 - klo:11:57 #5 Viimeisin muokkaus: 19.09.14 - klo:12:04 käyttäjältä Nitrous
Mun mielestä ajatusmalli siitä, että pitää nostaa riskitasoa, että pääsee pois mukavuusalueelta on jo oletuksena metsässä. Mukavuusalueelta voi mun mielestä poistua nostamatta riskiä, kunhan sen tekee hieman päätä käyttäen eikä päättömästi "joka paikkaan kovempaa" menttaliteetilla. Otetaan esimerkiksi kemoran kakkosmutka: Lähes jokainen jarruttaa siihen liian paljon ja ajaa mutkan liian hiljaa eikä pääse avaamaan sieltä kunnolla. Lähes jokainen myös tiedostaa tämän, mutta toistaa sitä kierroksesta toiseen, koska ihmisen vaistot pelon muodossa tahtovat pitää meidät siellä mukavammalla puolella pelon rajaa. Kun sitten tekee itselleen selväksi, että mutkaan voi jarruttaa metrin, viisi tai kymmenen (en suosittele) myöhemmin, niin tokihan se pelottaa ensimmäisellä kerralla, koska se samainen vaisto siellä potkii vastaan. Riskitaso ei pelon kanssa sitten nousekaan käsi kädessä kun tietoisesti haetaan lisää vauhtia paikkaan, jossa sitä puuttuu ja tiedetään, että voidaan ajaa kovempaa. Oleellista toki on, että tuota pelkoa pyritään päihittämään pienin askelin, jolloin ollaan sopivasti poissa mukavuusalueelta nostamatta riskitasoa yhtään. Vielä parempaan tulokseen pääsee jos pystyy analysoimaan sen pelottavan paikan oikean syyn. Esim. katse liian lähellä. Tällöin virheen korjauksella vauhti kasvaa vaikka ei poistuttaisi mukavuusalueelta ollenkaan.

Se milloin sitten voi puhua riskikertoimen nostamisesta on se, kun kierrosaika on jämähtänyt paikoillee eikö ole selkeää paikkaa tai syytä, joka olisi kierrosajan parantumisen esteenä, mutta pyritään ajamaan joka tapauksessa kovempaa. Tätäkin toki joutuu jossain kohtaa lajia hallitun riskin muodossa harrastamaan, ettei kehitys pysähdy, mutta se on sitten ihan oma tarinansa.

Edit. Eli jos haluaa kehittyä, ei kehitys tule sillä, että ajetaan vaan ympyrä kuin tiettyyn rajaan asti. Jos tahtoo jatkuvasti kehittyä, pitää aina radalle mennessä olla selkeä visio mitä siellä lähdetään kehittämään ja miten. Oli se sitten avaukset, jarrut, ajolinja, ajoasento tai joku muu. Kunhan siinä ajamisessa on joku tarkoitus. Joskus toki on hauska ajella ihan muuten vaan rennosti ympyrää sen kummempia funtsimatta, mutta sillä tyylillä ei kyllä juurikaan kehity.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:11:57Mun mielestä ajatusmalli siitä, että pitää nostaa riskitasoa, että pääsee pois mukavuusalueelta on jo oletuksena metsässä.

Juu, olet oikeassa, en vaan tienny nostavani pelkästään nopeutta, en riskitasoa..se selvisi vasta myöhemmin. :P

wbaum

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.09.14 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:11:57Mun mielestä ajatusmalli siitä, että pitää nostaa riskitasoa, että pääsee pois mukavuusalueelta on jo oletuksena metsässä.

Juu, olet oikeassa, en vaan tienny nostavani pelkästään nopeutta, en riskitasoa..se selvisi vasta myöhemmin. :P
Me kehiteltiin tallissa konsepti "ei vaan nosta" kun funtsittiin miten saadaan lisää mutkavauhtia nopeisiin mutkiin. Toimii kohtuullisesti. Tuo katse varmaan vois olla yks, ei oikein itsellä oo tietoo mihin katon, kyllä mä kauas yritän mutta taitaa usein tulla katottua sisäkanttaria kuinka se nyt osuu tällä kertaa.

Vinkki. Rengaskulujen pienentäminen menee kans tällä konseptilla. "ei vaan osta"

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.09.14 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.09.14 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:11:57Mun mielestä ajatusmalli siitä, että pitää nostaa riskitasoa, että pääsee pois mukavuusalueelta on jo oletuksena metsässä.

Juu, olet oikeassa, en vaan tienny nostavani pelkästään nopeutta, en riskitasoa..se selvisi vasta myöhemmin. :P
Me kehiteltiin tallissa konsepti "ei vaan nosta" kun funtsittiin miten saadaan lisää mutkavauhtia nopeisiin mutkiin. Toimii kohtuullisesti. Tuo katse varmaan vois olla yks, ei oikein itsellä oo tietoo mihin katon, kyllä mä kauas yritän mutta taitaa usein tulla katottua sisäkanttaria kuinka se nyt osuu tällä kertaa.


Sen sisäkanttarin näkee ääreisnäölläkin riittävän hyvin kun vaan katse on sinne minne haluat olla menossa. Ajotaito II-kurssilla meillä on ihan kiva demo tuota katseenkäytöstä varikko-oloissa, voin pitää sen  halukkaille joku kerta varikolla. Käytännössä täysin itsestäänselvää asiaa, mutta havainnollistaminen auttaa aktiivista tiedostamista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Nitrous pukikin hyvin sanoiksi mitä vähän tuossa heitinkin. Eli missään nimessä mukaavussalueelta poistuminen ei tarkoita automaattisesti riskitason nostamista. Siinä poiketaan vaan totutusta toistotavasta ja kokeillaan jotain uutta.

Esimerkkinä vaikka parin vk takainen botnian reissu. Aloin ensi kertaa harjoittelemaan takajarrun käyttöä. Se johti siihen, että ajo meni ihan sekaisin ja joka jarrussa vähän pelotti (eli poistuttiin sieltä mukavuusalueelta). Vähintään pari mutkaa meni pitkäksi/kierros kun ajoitus ei vain täsmännyt jne.. Mutta mielestäni riskitaso ei noussut ollenkaan kun treenasin vain paikoissa missä on tilaa ajautua pidemmälle, enkä ihan viimiseen asti jättänyt jarrua muutenkaan. Sitten kun se jarrutus menikin ajoittain putkeen niin fiilis oli todella mahtava.

qazwsx

Itte olen parantanut vauhtia nopeissa mutkissa, ajamalla ne jonkun nopeamman perässä niin että se nopeampi on ollut riittävän kaukana ettei tule tuijotettua liian lähelle. Tuntuis jotenkin että tuo katseen käyttö on yksi suurimmista syistä mikä tuohon vauhdin nostoon vaikuttaa.

Rengaskuluissa ei musta kannnata säästellä, vaan pistää renkaisiin kaikki mitä liikenee. Sillä konstilla voi kokonaiskuluissa tulla isot säästöt kauden mittaan.:)



murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.09.14 - klo:10:49
Jännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D
Niimpä siinä taitaa käydä. Koska tossahan on kyse pään suodatuskyvyn kehittymisestä. Kaikki uusi vatkuli vaatii alkuun 100% kapasta, mut ei mee kauaakaan ku pää oppii suodattamaan siitä >99% pois ja jättää jäljelle vaan sen olennaisen hyödyllisen <1%.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

19.09.14 - klo:13:30 #12 Viimeisin muokkaus: 19.09.14 - klo:13:32 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:11:57Kun sitten tekee itselleen selväksi, että mutkaan voi jarruttaa metrin, viisi tai kymmenen (en suosittele) myöhemmin, niin tokihan se pelottaa ensimmäisellä kerralla, koska se samainen vaisto siellä potkii vastaan.
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.
LainaaTällöin virheen korjauksella vauhti kasvaa vaikka ei poistuttaisi mukavuusalueelta ollenkaan.
Aikanen jarrumerkki ei yleensä ole virhe, vaan seuraus yllä mainituista virheistä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:13:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:11:57Kun sitten tekee itselleen selväksi, että mutkaan voi jarruttaa metrin, viisi tai kymmenen (en suosittele) myöhemmin, niin tokihan se pelottaa ensimmäisellä kerralla, koska se samainen vaisto siellä potkii vastaan.
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.
LainaaTällöin virheen korjauksella vauhti kasvaa vaikka ei poistuttaisi mukavuusalueelta ollenkaan.
Aikanen jarrumerkki ei yleensä ole virhe, vaan seuraus yllä mainituista virheistä.

Se oli vain yksinkertainen esimerkki ilman sen syvempää analyysiä tuon pelon havainnollistamiseen, ei mikään kehotus jarrumerkin siirtoon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:13:37
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:13:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:11:57Kun sitten tekee itselleen selväksi, että mutkaan voi jarruttaa metrin, viisi tai kymmenen (en suosittele) myöhemmin, niin tokihan se pelottaa ensimmäisellä kerralla, koska se samainen vaisto siellä potkii vastaan.
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.
LainaaTällöin virheen korjauksella vauhti kasvaa vaikka ei poistuttaisi mukavuusalueelta ollenkaan.
Aikanen jarrumerkki ei yleensä ole virhe, vaan seuraus yllä mainituista virheistä.

Se oli vain yksinkertainen esimerkki ilman sen syvempää analyysiä tuon pelon havainnollistamiseen, ei mikään kehotus jarrumerkin siirtoon.


Kuskit on yksinkertasia, ja moni kuski on yksinkertasesti yrittäny siirtää jarrumerkkiä, koska se TUNTUU yksinkertaselta, helpolta ja hyvältä ratkasulta. Siksi tartuin siihen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal