Riskitaso ja kierrosajat

Aloittaja wbaum, 19.09.14 - klo:10:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.09.14 - klo:16:03
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:15:43
Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.09.14 - klo:14:40
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?

No en. Ei sitä minusta vaan voi tehdä näinpäin. Koko mutka menee ketuiksi, jos jarruttelee sillä suoralla vauhdin pois liian kovalla jarrulla. Minä teen juuri niinkuin cat, eli hilaan ensin tuon mutkaan sisään menon järkeväksi ja yritän sitten koventaa jarruja. Yritykseksihän se minulla jää, koska jarruttelen vaan aika löysästi.
No oppiikos siinä jarruttamaan jos vaan lähtee hilaamaan jarrumerkkiä eteenpäin? Vai tuleeks kokoajan mutka ja ulkokanttare silmille ja ajo on väkinäistä vääntämistä?
"Tää mopo ei käänny" on kuultu monenkin kuskin suusta. No ei kai se käänny jos kuski ajaa sen siihen tilaan että se ei käänny.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

19.09.14 - klo:16:39 #31 Viimeisin muokkaus: 19.09.14 - klo:16:41 käyttäjältä slowrider
No oppiiko ajaan mutkia jos tappaa vauhdin liika aikasin eikä jarrua riitä mutkaan? Eikä se sillon muuten käännykkään kunnolla...

paaton

Sitä jarrumerkkiä ei edes välttämättä tarvitse siirtää... Kovaa sisään kovaa ulos ja vot, joudutkin jarruttamaan kovempaa koska vauhti kasvaa.

paaton

Ja minä olen helkkarin huono puhumaan jarrumerkeistä, kun nuo ovat vielä opettelun alla. Tähän asti olen jarrutellut vaan tunteella. Tyhmää juu.

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.09.14 - klo:16:44
Sitä jarrumerkkiä ei edes välttämättä tarvitse siirtää... Kovaa sisään kovaa ulos ja vot, joudutkin jarruttamaan kovempaa koska vauhti kasvaa.
Ja sellanen kuski joka ei osaa jarruttaa kovempaa, alkaa jarruttaa aikasemmin...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:16:50
Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.09.14 - klo:16:44
Sitä jarrumerkkiä ei edes välttämättä tarvitse siirtää... Kovaa sisään kovaa ulos ja vot, joudutkin jarruttamaan kovempaa koska vauhti kasvaa.
Ja sellanen kuski joka ei osaa jarruttaa kovempaa, alkaa jarruttaa aikasemmin...

No silloin on se sisäänmeno jo kunnossa. Sitten on helppo koventaa sitä jarrua. Mutta juu, pakkohan niitä tehojakon on jarruun saada, mulla on tuon opettelu edessä.

jiknnn

Catin kommentti kannattaa lukea ajatuksen kanssa läpi jo pelkästään Catin kierrosaikojen perusteella :)

Eniten voi aikaa säästää siellä, missä sitä kuluu eniten eli hitaimmat mutkat. Murmelan suosittelema opiskelumenetelmä huonontaa kierrosaikaa, koska vauhti on pois kauan ennen mutkaa. Yleensäkin väittäisin, että suurin osa porukasta osaa kyllä jarruttaa kohtuu tehokkaasti, mutta koska jarru aloitetaan myöhään, niin jarrutetaan liikaa, mutkaan mennään hiljaa ja siinä sitten säädetään kaasua ja jarrua vielä mutkassa.

Ongelma lienee sillä porukalla suurin, jotka on jo päässeet ajamisesta jyvälle ja mutta parannusta pitää saada nyt heti äkkiä.

Enivei itse höpisen siitä, että silmän pitää ensin tottua vauhtiin, minkä jälkeen pystyy säätämään mutkavauhdin kohdalleen sisäänmennessä. Siihen turvallisin ja helpoin keino on jarruttaa aikaisemmiin ja mennä siinä "mukavuusalueella" hetki, mutta lopettaa jarru niin että voi rullata kaasu kiinni apeksiin ja siitä sitten lähtä avaamaan niin, että rullaa käännetään kiinnipäin vasta seuraavassa mutkassa. eli ei säädetä mutkassa.
Mutkaan mennessä ongelma on siinä, että pitää pystyä vaistolla arvioimaan onko vauhti oikea. Se vaatii kierroksia ja tottumista. lisäksi pidon rajat vaihtelee kelin ja renkaiden mukaan. Jokatapauksessa tappojarrun aikana ei ainakaan itsellä kapasiteetti riitä vauhdin arviointiin vaan yleensä jarruttaa liikaa tai tulee pashat housuun ja linja menee leveäksi.

Jääratahommissa on tullut kokeiltua mennä täysjarrulla apeksiin asti, koska  tukijalka on varmistamassa. Siinä sisääntulovauhti on järjetön ja on vähän niinku muutama varma kuolema joka kierroksella :) kuitenkin siitä sitten selviää...   

murmela

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 19.09.14 - klo:17:00Yleensäkin väittäisin, että suurin osa porukasta osaa kyllä jarruttaa kohtuu tehokkaasti, mutta koska jarru aloitetaan myöhään, niin jarrutetaan liikaa, mutkaan mennään hiljaa ja siinä sitten säädetään kaasua ja jarrua vielä mutkassa.
30-50 nopeen ryhmän kuskin otannalla väittäisin että suurin osa porukasta ei osaa jarruttaa tehokkaasti, ei edes kohtuu tehokkaasti. Hyvin tyypillistä on että pitkän suoran jälkeen jarruteho on maksimissaan 65-75%, ja "lyhkäsillä" pätkillä mutkasta toiseen, varsinkin jos pitää vaihtaa viel puolelta toiselle (eli tekemistä on kerralla paljon), jarruteho on 40-60%.

Ja yhtenä esimerkkinä: Harrastelijan silmissä "älyttömän nopeita", siis semmosii mihin pystyy vaan nopeen ryhmän nopeimmat, kierrosaikoja pystyy ajamaan 50% avauksilla ja 50% jarruilla jos vaan ajolinja on millilleen kunnossa ja apeksinopeudet maksimaaliset.

Yksi syy vauhdin loppumiseen voipi myöskin olla se että koska ei osata jarruttaa, niin jarrutetaan ajoissa jotta saadaan se vauhti sille tasolle jolla pää sen kestää.
Eikä myöskään ole luottoa siihen jarruun, koska siinä jarrussa ei ole tehoa, joten on pakko jarruttaa ajoissa jotta olisi jotain marginaalia.

Siinä kyllä olet oikeassa että tehtyjä virheitä yritetään monesti korjata tekemällä lisää virheitä, koska se TUNTUU helpolta ja yksinkertaselta ratkasulta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:17:26Ja yhtenä esimerkkinä: Harrastelijan silmissä "älyttömän nopeita", siis semmosii mihin pystyy vaan nopeen ryhmän nopeimmat, kierrosaikoja pystyy ajamaan 50% avauksilla ja 50% jarruilla jos vaan ajolinja on millilleen kunnossa ja apeksinopeudet maksimaaliset.

Eli tämä rakoittaa juurikin, että tonnarinelikolla voi ajaa Kemorassa 1.10 - 1.11 kohtuu rennosti.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:17:26
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 19.09.14 - klo:17:00Yleensäkin väittäisin, että suurin osa porukasta osaa kyllä jarruttaa kohtuu tehokkaasti, mutta koska jarru aloitetaan myöhään, niin jarrutetaan liikaa, mutkaan mennään hiljaa ja siinä sitten säädetään kaasua ja jarrua vielä mutkassa.
30-50 nopeen ryhmän kuskin otannalla väittäisin että suurin osa porukasta ei osaa jarruttaa tehokkaasti, ei edes kohtuu tehokkaasti. Hyvin tyypillistä on että pitkän suoran jälkeen jarruteho on maksimissaan 65-75%, ja "lyhkäsillä" pätkillä mutkasta toiseen, varsinkin jos pitää vaihtaa viel puolelta toiselle (eli tekemistä on kerralla paljon), jarruteho on 40-60%.

Ja yhtenä esimerkkinä: Harrastelijan silmissä "älyttömän nopeita", siis semmosii mihin pystyy vaan nopeen ryhmän nopeimmat, kierrosaikoja pystyy ajamaan 50% avauksilla ja 50% jarruilla jos vaan ajolinja on millilleen kunnossa ja apeksinopeudet maksimaaliset.

Yksi syy vauhdin loppumiseen voipi myöskin olla se että koska ei osata jarruttaa, niin jarrutetaan ajoissa jotta saadaan se vauhti sille tasolle jolla pää sen kestää.
Eikä myöskään ole luottoa siihen jarruun, koska siinä jarrussa ei ole tehoa, joten on pakko jarruttaa ajoissa jotta olisi jotain marginaalia.

Siinä kyllä olet oikeassa että tehtyjä virheitä yritetään monesti korjata tekemällä lisää virheitä, koska se TUNTUU helpolta ja yksinkertaselta ratkasulta.

Edelleenkin se jarrutus on vain yksi osa sitä kierrosaikaa. En näe mitään järkeä jarrun viimeisten hifistelyjen painottamisella harrastelijatasolla. Ne joilla kierrosaikojen paraneminen on tuosta kaasu/jarru kymmenyksistä kiinni tietää sen varmaan ilman foorumeitakin.

Yhtälailla voitaisiin alkaa hifistelemään kaasunavaamisen kanssa. Missä kohtaa rataa pitäs olla torvi auki jne....

Ennemmin kaikissa "työvaiheissa" etenee pikkuhiljaa ja vasta sitten kun kaikki alueet menee sinne 90% onnistumisen alueelle niin alkaa hieromaan ne viimiset kymmenykset. Tämä ainakin oma ajatusmaailma tämän asian suhteen nykyään. Viime kesänä meni paljon harjoitusaikaa harakoilla juuri tämän on/off jutun kanssa.

Pelkkä teoria ei tässäkään auta vaan se pitää saada tuotua käytäntöön. Tuollainen vähemmän kuskia yhtäaikaa stressaava "tehoton" tapa tuottaa monesti vaan paremman tuloksen kuin se oikea tapa

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.09.14 - klo:18:12
Edelleenkin se jarrutus on vain yksi osa sitä kierrosaikaa. En näe mitään järkeä jarrun viimeisten hifistelyjen painottamisella harrastelijatasolla. Ne joilla kierrosaikojen paraneminen on tuosta kaasu/jarru kymmenyksistä kiinni tietää sen varmaan ilman foorumeitakin.

Yhtälailla voitaisiin alkaa hifistelemään kaasunavaamisen kanssa. Missä kohtaa rataa pitäs olla torvi auki jne....
Muuten ehkä joo, mutta niissä tehottomissa avauksissa on yhteensä tarjolla vain kymmeyksiä, vs tehottomissa jarruissa on tarjolla sekuntteja.
Ja se ett avaus osuu ei tarkota sitä että jarru osuu.
Mut jos jarru osuu, niin siitä yleensä seurauksena on se että avaus osuu.
Sen takia se jarru on huomattavasti tärkeempi osa-alue kuin avaukset, jos ajatellaan kierrosaikaa.

Sanotaan vaikka ett kuski ajaa alastaro 1:30 vauhtia, ja sit treenaa avauksia, aika paranee ehkä tasolle 1:29, ilman jarrujen treenaamista.
Jos sama kuski treenaa jarruja, aika paranee ehkä tasolle 1:24, ilman avausten treenaamista.

Ja toisaalta, niin ajaa kuin treenaa, ett jos treenaa lurujarruja, niin sittempä osaa ne lurujarrut, mutta ei kovia jarruja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.09.14 - klo:18:12Edelleenkin se jarrutus on vain yksi osa sitä kierrosaikaa. En näe mitään järkeä jarrun viimeisten hifistelyjen painottamisella harrastelijatasolla. Ne joilla kierrosaikojen paraneminen on tuosta kaasu/jarru kymmenyksistä kiinni tietää sen varmaan ilman foorumeitakin.

Tismalleen samaa mieltä.
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.




murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.09.14 - klo:18:31
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.
Tai ehkä sä sait tolla tavalla korjattua sen varsinaisen virheen mikä oli väärä ajolinja? Jonka takia sä olit joutunu tappamaan sen vauhdin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:18:56
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.09.14 - klo:18:31
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.
Tai ehkä sä sait tolla tavalla korjattua sen varsinaisen virheen mikä oli väärä ajolinja? Jonka takia sä olit joutunu tappamaan sen vauhdin?


Juu saattoi korjata, mut se 100% varmaa ettei olisi sitä virhettä korjannut on/off jarrulla. Kiesus et joillain on vaikea myöntää olleensa väärässä

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:18:25
,
Ja toisaalta, niin ajaa kuin treenaa, ett jos treenaa lurujarruja, niin sittempä osaa ne lurujarrut, mutta ei kovia jarruja.

EI kai kenelläkään ole tarkoitus treenata lurujarruja vaan edetä siinäkin pikkuhiljaa. Tuo jarrujen täysillä kiinni leipominen suoraan kaasulta ja varsinkin sen oikea ajoittaminen on ehkä yks vaikeimmista osa-alueista rata-ajossa ja jos sitä lähtee treenaamaan liian isoilla harppauksilla, on ihan varmasti edessä raatoautokyyti. Lisäksi sillä pilaa itseltään sen mutka-ajon. Mun mielestä tuo pitää treenata niin, että ajellaan pehmeillä jarruilla niin pitkään, että saadaan ajolinja ja mutkavauhti kohdalleen avausta varten. Kun ne alkaa osumaan, voi alkaa siirtämään jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa (=kiristämään jarrua ja jarrun aloitusta).  Tämä kuitenkin niin pienillä askelilla, että linja ja mutkanopeus säilyy koko ajan. Pelkällä jarrun opettelulla ei tosiaan tee muuta kuin sotkee oman ajon vaan asioita pitää tehdä kokonaisuutena.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal