Motopark-dataa

Aloittaja pr7, 17.06.12 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Mäntäsettiä en tohon laita. Shimmaamalla saa käytännössä yhtä hyvän. Cartridge on käyny mielessä, mutta saattaa olla, että hankin toisen Hondan, jossa tuo olis jo valmiina. Yamahaan ei kannata vaihtaa, koska tohon Hondaan on niin jumalaton määrä osaa hyllyissä. Ohuempaa kansipaffia tuo ehkä kaipais ja nokkien ajotusta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:19:34
Tuossa olis oma enkka (1:27) ja myös se joskus puhuttanut huippunopeus STK600:lla (253km/h).

Kenttä on vapaa, antaa paukkua.
Voi per...tahtoo lisää voimaa ja keulan, joka kantaa jarruissa. Pelkästään montun pohjalta shikaanin jarruun jään sulle 0,5 sekkaa ja pelkästään shikaanin jarrussa 0,25sekkaa. Ei paljon tartte ihmetellä, että mihin se kaikki aika hukkuu kun pystyt jarruttamaan n. 0,3 geetä meikäläistä kovempaa. Esim. sinne montun pohjalle jarrutettaessa mulla keula tärrää käsille vaikka ei ole kuin 0,7g jarrussa ja sulla samassa paikkaa yli 1g...

Edit. Positiivisena puolena tossa on se, että kolme eka mutkaa menee lähes tasoihin sun kanssa, mutta takasuoralle lähtiessa ero muuttuukin aika murskaavaksi. :D
Yksi mutuvaihtoehto. Ko hondan keulassa on niin pitkät top-out jouset ett ne toimii vastajousina pääjouselle. Eli vaikka siel ois 10N pääjouset, niin lopputuloksena on 9N tms lähes koko joustomatkalla. Selviää avaamalla se cartridge. Muistelisin vaan että jossain ton ikäsessä hondassa ois sellanen viritys.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.09.14 - klo:13:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.09.14 - klo:13:39
Oletko nitro ihan varma, ettei nuo hondan orkkis jouset ole progressiiviset?

Ei mitään käryä. Mutta jos ne on progressiiviset niin ei tarpeeks, koska loppujoustolla keula ei kanna.

Kyllä siellä tosiaan pitäisi googlen mukaan suorat 1kg jouset. Mäntäsettiä vaan villeltä keulaan tai vaihto yamahaan.
Ei se mäntäsetti käytännössä auta mitään jos jouset (ja ilmajousi) ei kanna. Toki shimmaamalla menovaimennuksen tukkoon saa keulan joka ei pohjaa jarrussa, mutta ei kyllä sitten tarjoo pitookaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tomik

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.09.14 - klo:14:50
Yksi mutuvaihtoehto. Ko hondan keulassa on niin pitkät top-out jouset ett ne toimii vastajousina pääjouselle. Eli vaikka siel ois 10N pääjouset, niin lopputuloksena on 9N tms lähes koko joustomatkalla. Selviää avaamalla se cartridge. Muistelisin vaan että jossain ton ikäsessä hondassa ois sellanen viritys.

Niinhän sitä vois äkkinäinen luulla. Todellisuudessa jousivakio kasvaa top-out jousen vaikutusalueella.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:15:25
Niinhän sitä vois äkkinäinen luulla. Todellisuudessa jousivakio kasvaa top-out jousen vaikutusalueella.
Tähän minäkin haluaisin kuulla perustelut...?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.09.14 - klo:14:50
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:19:34
Tuossa olis oma enkka (1:27) ja myös se joskus puhuttanut huippunopeus STK600:lla (253km/h).

Kenttä on vapaa, antaa paukkua.
Voi per...tahtoo lisää voimaa ja keulan, joka kantaa jarruissa. Pelkästään montun pohjalta shikaanin jarruun jään sulle 0,5 sekkaa ja pelkästään shikaanin jarrussa 0,25sekkaa. Ei paljon tartte ihmetellä, että mihin se kaikki aika hukkuu kun pystyt jarruttamaan n. 0,3 geetä meikäläistä kovempaa. Esim. sinne montun pohjalle jarrutettaessa mulla keula tärrää käsille vaikka ei ole kuin 0,7g jarrussa ja sulla samassa paikkaa yli 1g...

Edit. Positiivisena puolena tossa on se, että kolme eka mutkaa menee lähes tasoihin sun kanssa, mutta takasuoralle lähtiessa ero muuttuukin aika murskaavaksi. :D
Yksi mutuvaihtoehto. Ko hondan keulassa on niin pitkät top-out jouset ett ne toimii vastajousina pääjouselle. Eli vaikka siel ois 10N pääjouset, niin lopputuloksena on 9N tms lähes koko joustomatkalla. Selviää avaamalla se cartridge. Muistelisin vaan että jossain ton ikäsessä hondassa ois sellanen viritys.

Pitkä 0,4kg topout jousi siellä on vakiona. En tiedä onko shimmauksen yhteydessä vaihdettu vai ei.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:15:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.09.14 - klo:14:50
Yksi mutuvaihtoehto. Ko hondan keulassa on niin pitkät top-out jouset ett ne toimii vastajousina pääjouselle. Eli vaikka siel ois 10N pääjouset, niin lopputuloksena on 9N tms lähes koko joustomatkalla. Selviää avaamalla se cartridge. Muistelisin vaan että jossain ton ikäsessä hondassa ois sellanen viritys.

Niinhän sitä vois äkkinäinen luulla. Todellisuudessa jousivakio kasvaa top-out jousen vaikutusalueella.

http://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm

Ainakin yo linkin perusteella päinvastoin.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:19:34
Tuossa olis oma enkka (1:27) ja myös se joskus puhuttanut huippunopeus STK600:lla (253km/h).

Kenttä on vapaa, antaa paukkua.
Voi per...tahtoo lisää voimaa ja keulan, joka kantaa jarruissa. Pelkästään montun pohjalta shikaanin jarruun jään sulle 0,5 sekkaa ja pelkästään shikaanin jarrussa 0,25sekkaa. Ei paljon tartte ihmetellä, että mihin se kaikki aika hukkuu kun pystyt jarruttamaan n. 0,3 geetä meikäläistä kovempaa. Esim. sinne montun pohjalle jarrutettaessa mulla keula tärrää käsille vaikka ei ole kuin 0,7g jarrussa ja sulla samassa paikkaa yli 1g...

Edit. Positiivisena puolena tossa on se, että kolme eka mutkaa menee lähes tasoihin sun kanssa, mutta takasuoralle lähtiessa ero muuttuukin aika murskaavaksi. :D

Onneksi on tuo pätkä montun pohjalta maaliviivalle. Ehtii ottaa noin sekunnin kiinni ettei häviä kuin 0,2s kierroksella. :) On niin rumannäköistä ettei edes kuvaa viitsi laittaa esille.

Janin dataan verratessa on helppo sanoa että joka paikkaan pitäis vaan ajaa tasaisesti kovempaa. Ja rohkeutta pitäis saada pirusti lisää. Suorilla saa teholla tasoitettua aikaeron muutoksen hetkellisesti nolliin, mutta sitten taas delta-T menee tasaisesti yläviistoon.

tomik

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.09.14 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:15:25
Niinhän sitä vois äkkinäinen luulla. Todellisuudessa jousivakio kasvaa top-out jousen vaikutusalueella.

http://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm

Ainakin yo linkin perusteella päinvastoin.

Jousivakio on N/mm, eli kulmakerroin tuon sun linkin ensimmäisessä kuvassa. Kulmakerroin pienenee kun siirrytään top-out jousen vaikutusalueelta pois, eikö? Jos haluat pidemmät perustelut, niin kannattaa ostaa vaikka Racetechin iskariraamattu missä asiasta puhutaan enemmänkin.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.09.14 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:15:25
Niinhän sitä vois äkkinäinen luulla. Todellisuudessa jousivakio kasvaa top-out jousen vaikutusalueella.

http://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm

Ainakin yo linkin perusteella päinvastoin.

Jousivakio on N/mm, eli kulmakerroin tuon sun linkin ensimmäisessä kuvassa. Kulmakerroin pienenee kun siirrytään top-out jousen vaikutusalueelta pois, eikö? Jos haluat pidemmät perustelut, niin kannattaa ostaa vaikka Racetechin iskariraamattu missä asiasta puhutaan enemmänkin.

Kuinkas usein normaalissa rata-ajossa ollaan tuon top out jousen vaikutusalueella ja mitä se käytännössä vaikuttaa esim jarruttamiseen?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

20.09.14 - klo:20:41 #70 Viimeisin muokkaus: 20.09.14 - klo:20:45 käyttäjältä tamik87
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.09.14 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:15:25
Niinhän sitä vois äkkinäinen luulla. Todellisuudessa jousivakio kasvaa top-out jousen vaikutusalueella.

http://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm

Ainakin yo linkin perusteella päinvastoin.

Jousivakio on N/mm, eli kulmakerroin tuon sun linkin ensimmäisessä kuvassa. Kulmakerroin pienenee kun siirrytään top-out jousen vaikutusalueelta pois, eikö? Jos haluat pidemmät perustelut, niin kannattaa ostaa vaikka Racetechin iskariraamattu missä asiasta puhutaan enemmänkin.

Joo oot aivan oikeassa. Olinpas hölmö. Joku ajatusvirhe paholainen pääs käymään. Insinööri meikäkin mukamas on :P

Eli kuten kirjoitit niin jos linkkini kuvaajaan vetää keskiarvojousivakion niin se nimenomaan on suurempi kuin jousivakio ilman top out jousta.

Damsku

20.09.14 - klo:20:49 #71 Viimeisin muokkaus: 20.09.14 - klo:20:52 käyttäjältä Damsku
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:20:22
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.09.14 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:15:25
Niinhän sitä vois äkkinäinen luulla. Todellisuudessa jousivakio kasvaa top-out jousen vaikutusalueella.

http://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm

Ainakin yo linkin perusteella päinvastoin.

Jousivakio on N/mm, eli kulmakerroin tuon sun linkin ensimmäisessä kuvassa. Kulmakerroin pienenee kun siirrytään top-out jousen vaikutusalueelta pois, eikö? Jos haluat pidemmät perustelut, niin kannattaa ostaa vaikka Racetechin iskariraamattu missä asiasta puhutaan enemmänkin.

Kuinkas usein normaalissa rata-ajossa ollaan tuon top out jousen vaikutusalueella ja mitä se käytännössä vaikuttaa esim jarruttamiseen?

Riippuunee monesta asiasta, mutulla veikattuna aina avauksissa kun keula kevenee. Riippuu jousivakioista, painaumista ja top-out jousen pituudesta. Jos top-out jousen vaikutusalue on 1/3 kokonaisjoustomatkasta, ja todennäkösesti painauma kuskin kanssa on säädetty aika lähelle tota samaa 1/3, ni aina kun keulalla on vähemmän painoa kun siinä staattisessa tilanteessa kun painauma on säädetty. Eli jarruissa vaikuttaa lähinnä jarrun alussa jos kovasta avauksesta keula ylhäällä siirrytään suoraan jarrulle.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:20:22
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.09.14 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:15:25
Niinhän sitä vois äkkinäinen luulla. Todellisuudessa jousivakio kasvaa top-out jousen vaikutusalueella.

http://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm

Ainakin yo linkin perusteella päinvastoin.

Jousivakio on N/mm, eli kulmakerroin tuon sun linkin ensimmäisessä kuvassa. Kulmakerroin pienenee kun siirrytään top-out jousen vaikutusalueelta pois, eikö? Jos haluat pidemmät perustelut, niin kannattaa ostaa vaikka Racetechin iskariraamattu missä asiasta puhutaan enemmänkin.

Kuinkas usein normaalissa rata-ajossa ollaan tuon top out jousen vaikutusalueella ja mitä se käytännössä vaikuttaa esim jarruttamiseen?
Riippuu täysin siitä kuinka pitkä se top-out jousi on. Inssit ku niit arpoo milloin mitäkin minnekkin.

Takaiskarissakin yleensä on, ja jarrussa herkistää perää/ perä pysyy paremmin ladulla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 20.09.14 - klo:20:49
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:20:22
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.09.14 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: tomik - 20.09.14 - klo:15:25
Niinhän sitä vois äkkinäinen luulla. Todellisuudessa jousivakio kasvaa top-out jousen vaikutusalueella.

http://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm

Ainakin yo linkin perusteella päinvastoin.

Jousivakio on N/mm, eli kulmakerroin tuon sun linkin ensimmäisessä kuvassa. Kulmakerroin pienenee kun siirrytään top-out jousen vaikutusalueelta pois, eikö? Jos haluat pidemmät perustelut, niin kannattaa ostaa vaikka Racetechin iskariraamattu missä asiasta puhutaan enemmänkin.

Kuinkas usein normaalissa rata-ajossa ollaan tuon top out jousen vaikutusalueella ja mitä se käytännössä vaikuttaa esim jarruttamiseen?

Riippuunee monesta asiasta, mutulla veikattuna aina avauksissa kun keula kevenee. Riippuu jousivakioista, painaumista ja top-out jousen pituudesta. Jos top-out jousen vaikutusalue on 1/3 kokonaisjoustomatkasta, ja todennäkösesti painauma kuskin kanssa on säädetty aika lähelle tota samaa 1/3, ni aina kun keulalla on vähemmän painoa kun siinä staattisessa tilanteessa kun painauma on säädetty. Eli jarruissa vaikuttaa lähinnä jarrun alussa jos kovasta avauksesta keula ylhäällä siirrytään suoraan jarrulle.
Eli käytännössö top out jousella ei ole mulla jarruissa mitään merkitystä, koska koviin jarruihin tullessa kiihtyminen on aika vaatimatonta (n. 0,1g) joten jousitus lienee aikalailla "levossa". Toki ilmanvastus ve painoa perälle jonkin verran, mutta isoa merkitystä tuolla ei liene. Avauksissakaan tuo vessa ei edes jaksa keulia, joten keula seuraa rataa ihan kivasti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tomik

Jos on pitkä top-out jousi, niin pitää käyttää enemmän esijännitystä kuin ilman/lyhyemmällä top-out jousella että saadaan sama painuma (oletus että samat pääjouset). Siitä seuraa että lähellä pohjaa jousi kantaa paremmin, herkkyyden ollessa sama kuin ilman top-out jousta. Eli sitä kautta voit ajatella että top-out jousi vaikuttaa myös koviin jarrutuksiin.

Powered by EzPortal