Flash-tune, ecun ohjelmointi, R1

Aloittaja pienisopoapina, 25.09.14 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 25.09.14 - klo:15:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:15:20
Äkkiseltään katsoen sun kusiaisessa on vasta 9500RPM jälkeen 1:1 kaasuvaste. Onko nykiny?  ;)
Eihän se oo alle tuon ku varikolla.
Mitäköhän jollakin kusiaiskuskilla on minimissään esim alastaron kahvilanmutkassa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:13:55
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:12:20
"INJ decel out" - tarkoittaako tämä, että polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa voidaan joko katkaista tai syöttä jää tyhjäkäyntimäärään.
"Disable INJ decel cut", vakiona "False", eli bensan syöttö katkaistaan moottorijarrussa.
"True" valinta poistaa tuon bensan syötön katkaisun, eli moottorijarrussakin bensaa syötetään.

Jos arvata pitäis, niin pystyt sen jälkeen säätämään moottorijarrua käyttämällä hyväksi vaihdekohtasia Throttle by Wire karttoja, eli paljonko kaasuläppä on auki per vaihde/RPM, vaikka kaasukahva on kiinni. Ja se läpän asento taasen vaikuttaa imusarjan alipaineeseen, ja sitä kautta polttoaineen syöttöön, eli varmaankin noilla MAP vs RPM kartoilla sitten syöttää polttoainetta sopivasti.
Ja lisäksi (ilmainen bonus!) se pehmentää nollakaasulta takaisin pintakaasulle siirtymistä, koska seos on valmiiksi sopivalla alueella kaasulle siirryttäessä.
Sytytysennakko näyttää olevan noissa vakiokartoissa iso alueella: TPS 0,6&1,0%/4000-14000RPM. @Nitrous mitäs sille pitäis tehä?
Saa jättämään mopon hienoo ketunhäntää kun säätää tarpeeks syöttöö moottorijarrulle. :D
Sytkäkartta penkissä nakutusrajalle koko alueella. Siis silleen, ettei ihan nakuta niin on optimi. Arvalla toi sytkän säätäminen on vähän haastavaa.

Edit. En lukenu siis muuta kuin ton murmelan viestin tähän hätään niin en oo ihan perillä, että mitä ttäällä on tekeillä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 25.09.14 - klo:15:04
Mun mielestä tollainen kaasunvasteella keulimisen säätäminen on harrastelijalle huono vaihtoehto.

Tässä nyt kun tommosta R1:stä säätämässä, niin voi kyl olla ihan samaa mieltä. Keuliminen ei ole ongelma, jos alusta on yhtään sinnepäin säädetty. Jos taas geometria on perseellään, niin kyllähän pyörä keulii ihan riittävästi.

Pitäis olla tapa siirtää teho tonttiin kunnossa ennen kuin alkaa turhaan tehoa rajoittamaan. Tämän jälkeen sitten haetaan säädöillä loput hienosäädöt, jos ikinä sinne asti säätämisessä ja ajamisessa pääsee.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.09.14 - klo:16:31
Tässä nyt kun tommosta R1:stä säätämässä, niin voi kyl olla ihan samaa mieltä. Keuliminen ei ole ongelma, jos alusta on yhtään sinnepäin säädetty. Jos taas geometria on perseellään, niin kyllähän pyörä keulii ihan riittävästi.

Pitäis olla tapa siirtää teho tonttiin kunnossa ennen kuin alkaa turhaan tehoa rajoittamaan. Tämän jälkeen sitten haetaan säädöillä loput hienosäädöt, jos ikinä sinne asti säätämisessä ja ajamisessa pääsee.
Onks sul mikä ecu ja millaset kaasuvasteen säädöt siin tällä hetkellä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.14 - klo:16:22
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:13:55
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:12:20
"INJ decel out" - tarkoittaako tämä, että polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa voidaan joko katkaista tai syöttä jää tyhjäkäyntimäärään.
"Disable INJ decel cut", vakiona "False", eli bensan syöttö katkaistaan moottorijarrussa.
"True" valinta poistaa tuon bensan syötön katkaisun, eli moottorijarrussakin bensaa syötetään.

Jos arvata pitäis, niin pystyt sen jälkeen säätämään moottorijarrua käyttämällä hyväksi vaihdekohtasia Throttle by Wire karttoja, eli paljonko kaasuläppä on auki per vaihde/RPM, vaikka kaasukahva on kiinni. Ja se läpän asento taasen vaikuttaa imusarjan alipaineeseen, ja sitä kautta polttoaineen syöttöön, eli varmaankin noilla MAP vs RPM kartoilla sitten syöttää polttoainetta sopivasti.
Ja lisäksi (ilmainen bonus!) se pehmentää nollakaasulta takaisin pintakaasulle siirtymistä, koska seos on valmiiksi sopivalla alueella kaasulle siirryttäessä.
Sytytysennakko näyttää olevan noissa vakiokartoissa iso alueella: TPS 0,6&1,0%/4000-14000RPM. @Nitrous mitäs sille pitäis tehä?
Saa jättämään mopon hienoo ketunhäntää kun säätää tarpeeks syöttöö moottorijarrulle. :D
Sytkäkartta penkissä nakutusrajalle koko alueella. Siis silleen, ettei ihan nakuta niin on optimi. Arvalla toi sytkän säätäminen on vähän haastavaa.

Edit. En lukenu siis muuta kuin ton murmelan viestin tähän hätään niin en oo ihan perillä, että mitä ttäällä on tekeillä.
Siis tolta se vakiokartta näyttää, ja mietin siis ett pitääkö tota ennakkoa muuttaa noilla nollakaasuilla jos haluu säätää moottorijarruu läpällä ja syötöllä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

host^

Onko kenelläkään mitään käsitystä, miten FlashTunen softaa käytytään dyno-säätämiseen?

Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheesta ja kysyin myös suoraan VeloxRacingilta, (joka noita kaapeleita Euroopassa välittää) jos niillä olisi antaa jotain ohjetta tms; vastaus oli tyyliin "kyllä ne penkitysliikkeissä tietää". Vaan kun ei nämä paikalliset ainakaan tiedä.

Onko se vaan niin, että dynopenkki näyttää polttoainakartan arvot ja ne sitten manuaalisesti syötetään FT softaan.

Itse en ole penkissä ikinä käynyt (eikä mopokaan), niin ei ole ylipäätään oikein käsitystä ko. toiminnasta.

paaton

Niin ei kai tuo minun mielestäni eroa millään muotoa muista softista. Säätö on kaiketi tarkka, niinkuin vaikkapa kittiecun kanssa. Powercommanderillahan ei päästä noin tarkkaan säätöön.

paaton

25.09.14 - klo:19:16 #37 Viimeisin muokkaus: 25.09.14 - klo:19:21 käyttäjältä paaton
Toimiiko muuten muilla tämä flashtunen pc softa? Minä koetin asentaa sitä kahdelle win7 koneelle. Ei onnistu. Tai siis asennus taitaa mennä läpi, muttei ohjelma aukea. Se jää kyllä päälle task manageriin, mutta mitään ei tapahdu.

Edit: Nyt se aukeaa odottelun jälkeen, mutta mitään valikkoa ei voi painaa.

host^

Syötitkö sen maili-osoitteesi sinne valikkoon, kun se kysyy sitä jossain kohtaa, kun avaa ohjelman ensimmäistä kertaa. Ei toimi, ennen kuin laitat.

Nitrous

25.09.14 - klo:19:51 #39 Viimeisin muokkaus: 25.09.14 - klo:20:00 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:16:40
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.14 - klo:16:22
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:13:55
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:12:20
"INJ decel out" - tarkoittaako tämä, että polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa voidaan joko katkaista tai syöttä jää tyhjäkäyntimäärään.
"Disable INJ decel cut", vakiona "False", eli bensan syöttö katkaistaan moottorijarrussa.
"True" valinta poistaa tuon bensan syötön katkaisun, eli moottorijarrussakin bensaa syötetään.

Jos arvata pitäis, niin pystyt sen jälkeen säätämään moottorijarrua käyttämällä hyväksi vaihdekohtasia Throttle by Wire karttoja, eli paljonko kaasuläppä on auki per vaihde/RPM, vaikka kaasukahva on kiinni. Ja se läpän asento taasen vaikuttaa imusarjan alipaineeseen, ja sitä kautta polttoaineen syöttöön, eli varmaankin noilla MAP vs RPM kartoilla sitten syöttää polttoainetta sopivasti.
Ja lisäksi (ilmainen bonus!) se pehmentää nollakaasulta takaisin pintakaasulle siirtymistä, koska seos on valmiiksi sopivalla alueella kaasulle siirryttäessä.
Sytytysennakko näyttää olevan noissa vakiokartoissa iso alueella: TPS 0,6&1,0%/4000-14000RPM. @Nitrous mitäs sille pitäis tehä?
Saa jättämään mopon hienoo ketunhäntää kun säätää tarpeeks syöttöö moottorijarrulle. :D
Sytkäkartta penkissä nakutusrajalle koko alueella. Siis silleen, ettei ihan nakuta niin on optimi. Arvalla toi sytkän säätäminen on vähän haastavaa.

Edit. En lukenu siis muuta kuin ton murmelan viestin tähän hätään niin en oo ihan perillä, että mitä ttäällä on tekeillä.
Siis tolta se vakiokartta näyttää, ja mietin siis ett pitääkö tota ennakkoa muuttaa noilla nollakaasuilla jos haluu säätää moottorijarruu läpällä ja syötöllä.
Olettasin, että noissa kartoissa toi kaasunasento ei ole kaasukapulan asento vaan sen läpän asento, eli ainakaan sillon ei tartteis koskee tuohon karttaan.

Edit. Mutta jos tolla kartalla haluaa pehmentää moottorijarruakin niin luulis vaikuttavan jos kääntää ennakkoo vähemmäksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:15:13
Lainaus käyttäjältä: paaton - 25.09.14 - klo:15:04
Kele. Tuota kyllä epäilinkin, koska sähkökaasu tulee käsittääkseni -08 mallissa.
Niin, R6seen? Ja -09 R1:een?
Kyllä se sähkökaasu on jo siinä -07 Rytkösessä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.09.14 - klo:16:31
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 25.09.14 - klo:15:04
Mun mielestä tollainen kaasunvasteella keulimisen säätäminen on harrastelijalle huono vaihtoehto.

Tässä nyt kun tommosta R1:stä säätämässä, niin voi kyl olla ihan samaa mieltä. Keuliminen ei ole ongelma, jos alusta on yhtään sinnepäin säädetty. Jos taas geometria on perseellään, niin kyllähän pyörä keulii ihan riittävästi.

Pitäis olla tapa siirtää teho tonttiin kunnossa ennen kuin alkaa turhaan tehoa rajoittamaan. Tämän jälkeen sitten haetaan säädöillä loput hienosäädöt, jos ikinä sinne asti säätämisessä ja ajamisessa pääsee.
Ite tykkäsin kovasti progressiivisesta kaasunvasteesta. Karvan helpompi pidon hallinta kun lähtee mutkasta, mutta silti kaasu aukee kokonaan lyhelläkin rullalla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.14 - klo:19:51
Olettasin, että noissa kartoissa toi kaasunasento ei ole kaasukapulan asento vaan sen läpän asento, eli ainakaan sillon ei tartteis koskee tuohon karttaan.

Edit. Mutta jos tolla kartalla haluaa pehmentää moottorijarruakin niin luulis vaikuttavan jos kääntää ennakkoo vähemmäksi.
Läpän asento joo.

Sitä mä vaan edelleen mietin ett mitä tolla isolla sytytysennakolla noilla nollakaasuilla isolla kierroksilla on haettu?

Ja sit toinen asia mikä tuli mieleen tosta kartasta, ett miks taasen täyskaasuläpällä keskirekisterissä on isompi sytytysennakko kuin ylärekisterissä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:20:25
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.14 - klo:19:51
Olettasin, että noissa kartoissa toi kaasunasento ei ole kaasukapulan asento vaan sen läpän asento, eli ainakaan sillon ei tartteis koskee tuohon karttaan.

Edit. Mutta jos tolla kartalla haluaa pehmentää moottorijarruakin niin luulis vaikuttavan jos kääntää ennakkoo vähemmäksi.
Läpän asento joo.

Sitä mä vaan edelleen mietin ett mitä tolla isolla sytytysennakolla noilla nollakaasuilla isolla kierroksilla on haettu?

Ja sit toinen asia mikä tuli mieleen tosta kartasta, ett miks taasen täyskaasuläpällä keskirekisterissä on isompi sytytysennakko kuin ylärekisterissä?

Paha sanoo tota nollakaasujen karttaa. Voi liittyä koneen heräämiseen epämääräsellä seoksella moottorijarrun jälkeen, epämääräsen seoksen sytyttämiseen niin ajoissa, että se ehtii palaa ennen kuin merkittävästi lisää lämpötilaa ja siten sylinteripainetta, epämääräsen seoksen palaminen on niin hidasta, että tarvitaan todella iso ennakko tai jotain muuta. Pitäs ajaa tota penkissä aika paljon, että pääsis tollaseen kiinni. Tosta yläpään sytkän ajotuksen muutoksesta on pari mahdollisuutta. Joko halutaan olla varmoja, ettei kone nakuta tai tiedetään, että seos on selkeesti nopeemmin palava tuolla yläpäässä tai sitten isoilla kierroksilla selkeästi kovempi turbulenssi nopeuttaa palamisprosessia niin paljon, että voidaan sytyttää myöhemmin. Tolla turbulenssilla on seoksen sekottumiseen ja palamiseen pirullisen iso vaikutus varsinkin isoilla kierroksilla ja simulointiohjelmissa tuo otetaan huomioon erillisenä muuttujana, joka lasketaan tietyistä referenssimitoista. Tuon turbulenssin vaikutuksen keksijä oli kai aika kova jätkä aikanaan näissä moottorin simulointihommissa, nimi on vaan päässy karkaamaan mielestä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tomik

Liittyy päästöihin tuo pienillä kaasunavauksilla oleva järkyttävän iso ennakko. Kone käy laihalla tuolla alueella vakiona ja kun vielä läpät on melkein kiinni, niin sylinterin täyttö on heikko. Laiha seos + vähän tavaraa muutenkin sylinterissä mitä puristaa johtaa hitaaseen palamiseen, eli tarvitaan paljon ennakkoa että palaa puhtaasti. Tim Radley meinasi, että jos haluaa pehmeän kaasunvasteen niin se säätää nuo pienen kaasuvavauksen ennakot 25 asteeseen, jonka jälkeen bensakartalla hienosäätö.

Powered by EzPortal