Flash-tune, ecun ohjelmointi, R1

Aloittaja pienisopoapina, 25.09.14 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.14 - klo:21:01
Tosta yläpään sytkän ajotuksen muutoksesta on pari mahdollisuutta. Joko halutaan olla varmoja, ettei kone nakuta tai tiedetään, että seos on selkeesti nopeemmin palava tuolla yläpäässä tai sitten isoilla kierroksilla selkeästi kovempi turbulenssi nopeuttaa palamisprosessia niin paljon, että voidaan sytyttää myöhemmin. Tolla turbulenssilla on seoksen sekottumiseen ja palamiseen pirullisen iso vaikutus varsinkin isoilla kierroksilla ja simulointiohjelmissa tuo otetaan huomioon erillisenä muuttujana, joka lasketaan tietyistä referenssimitoista. Tuon turbulenssin vaikutuksen keksijä oli kai aika kova jätkä aikanaan näissä moottorin simulointihommissa, nimi on vaan päässy karkaamaan mielestä.
Tai sit ku kattoo soppakarttaa, niin siinäkin on ainakin TPS kartassa selkee iso pykälä samassa kohtaa, joka sit taas on kierroslukualueen puoliväli, joka vois olla joku saaste/möly/vtun ituhippijuttu.
Eli tohon pykälään asti soppa ohkanen ja ennakko iso ett ehtii palaa ja menee saasteista läpi? Ja sit taas sen jälkeen soppa paksuks ja ennakkoo vähemmän koska ehtiihän se palaa tarpeeks?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:16:34
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.09.14 - klo:16:31
Tässä nyt kun tommosta R1:stä säätämässä, niin voi kyl olla ihan samaa mieltä. Keuliminen ei ole ongelma, jos alusta on yhtään sinnepäin säädetty. Jos taas geometria on perseellään, niin kyllähän pyörä keulii ihan riittävästi.

Pitäis olla tapa siirtää teho tonttiin kunnossa ennen kuin alkaa turhaan tehoa rajoittamaan. Tämän jälkeen sitten haetaan säädöillä loput hienosäädöt, jos ikinä sinne asti säätämisessä ja ajamisessa pääsee.
Onks sul mikä ecu ja millaset kaasuvasteen säädöt siin tällä hetkellä?

Kittiecu. Säädöistä ei muistikuvaa, kun en ole niitä muuttanut.

paaton

Lainaus käyttäjältä: host^ - 25.09.14 - klo:19:26
Syötitkö sen maili-osoitteesi sinne valikkoon, kun se kysyy sitä jossain kohtaa, kun avaa ohjelman ensimmäistä kertaa. Ei toimi, ennen kuin laitat.

Tuostapa se varmaankin johtuu. Toinen kone kysyi osoitetta kerran, mutta asennus jumi siihen. Toisella koneella osoitetta ei kysytä.

Exe muuten löytyy tälläisesta polusta.
C:\Users\Jani\AppData\Local\Apps\2.0\NLBQ6X0R.3A9\... Eli himpun hämärään paikkaan on asennettu.

host^

Outo homma, kyyllä sen on melkein pakko siitä johtua; mullakaan ei valikot tiennyt mitään, ennen ku laitoin sähköpostin siihen. Poistitko ohjelman kokonaan koneelta kaikkinen tiedostojämineen ja asensit uudelleen? Eikä kysy s.postia? Jos ei tuo auta, niin en osaa neuvoa..:(

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:21:37
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.14 - klo:21:01
Tosta yläpään sytkän ajotuksen muutoksesta on pari mahdollisuutta. Joko halutaan olla varmoja, ettei kone nakuta tai tiedetään, että seos on selkeesti nopeemmin palava tuolla yläpäässä tai sitten isoilla kierroksilla selkeästi kovempi turbulenssi nopeuttaa palamisprosessia niin paljon, että voidaan sytyttää myöhemmin. Tolla turbulenssilla on seoksen sekottumiseen ja palamiseen pirullisen iso vaikutus varsinkin isoilla kierroksilla ja simulointiohjelmissa tuo otetaan huomioon erillisenä muuttujana, joka lasketaan tietyistä referenssimitoista. Tuon turbulenssin vaikutuksen keksijä oli kai aika kova jätkä aikanaan näissä moottorin simulointihommissa, nimi on vaan päässy karkaamaan mielestä.
Tai sit ku kattoo soppakarttaa, niin siinäkin on ainakin TPS kartassa selkee iso pykälä samassa kohtaa, joka sit taas on kierroslukualueen puoliväli, joka vois olla joku saaste/möly/vtun ituhippijuttu.
Eli tohon pykälään asti soppa ohkanen ja ennakko iso ett ehtii palaa ja menee saasteista läpi? Ja sit taas sen jälkeen soppa paksuks ja ennakkoo vähemmän koska ehtiihän se palaa tarpeeks?

Ei jaksa tihrustaa karttaa, ympyröi ne alueet mitkä ihmetyttää niin katon tarkemmin. Laiha soppa palaa kuumempana = enemmän typen oksideja. Rikas soppa palaa kylmempänä enemmän CO, HC ja soot-päästöjä. Ennakko pyritään säätämään niin (jos saasteita ei huomioida), että sylinteripaineen huippu osuisi muutaman asteen yläkuolokohdan jälkeen. Ennakko siis on suoraan riippuvainen palamisen nopeudesta ja kierrosluvusta. Palamisen nopeus on taas riippuvainen seoksesta (rikas=hidas, laiha=nopea), sylinterin virtauksista ja muutamasta muusta pikku jutusta. Sama seos eri kierrosluvulla vaatii eri ennakon koska palaminen kestää kellosta katsoen yhtä kauan, mutta moottori pyörii nopeammin, joten jos sylinteripaineen huippu halutaas samaan kohtaan, pitää palamisen alkaa aiemmin.

Kaikenmaailman saastehässäkät sit sotkee tätä kaunista ajattelua ja kartat on mitä ihmeellisimpiä. Käytännössä hyvin säädetyssä koneessa kaikkien karttojen muutokset ovat hyvin lineaarisia katseli niitä millä akselilla tahansa. Pois lukien erikoistilanteet.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

paaton

Lainaus käyttäjältä: host^ - 25.09.14 - klo:21:58
Outo homma, kyyllä sen on melkein pakko siitä johtua; mullakaan ei valikot tiennyt mitään, ennen ku laitoin sähköpostin siihen. Poistitko ohjelman kokonaan koneelta kaikkinen tiedostojämineen ja asensit uudelleen? Eikä kysy s.postia? Jos ei tuo auta, niin en osaa neuvoa..:(

Juu, koetin poistaa ja asentaa.
No, pitää yrittää läppärille uudelleen, jos ostan tuon softan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.09.14 - klo:21:42
Kittiecu. Säädöistä ei muistikuvaa, kun en ole niitä muuttanut.
Jotenkin mä veikkaisin että sulla on kaasuvaste, vaihdekohtasesti/"tarvittaessa", aavistuksen pehmennetty. Ihan noin vaan mutulla veikkaisin, jos kerran kittiecu.  ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

26.09.14 - klo:00:23 #52 Viimeisin muokkaus: 26.09.14 - klo:00:31 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.14 - klo:22:02
Ei jaksa tihrustaa karttaa, ympyröi ne alueet mitkä ihmetyttää niin katon tarkemmin. Laiha soppa palaa kuumempana = enemmän typen oksideja. Rikas soppa palaa kylmempänä enemmän CO, HC ja soot-päästöjä. Ennakko pyritään säätämään niin (jos saasteita ei huomioida), että sylinteripaineen huippu osuisi muutaman asteen yläkuolokohdan jälkeen. Ennakko siis on suoraan riippuvainen palamisen nopeudesta ja kierrosluvusta. Palamisen nopeus on taas riippuvainen seoksesta (rikas=hidas, laiha=nopea), sylinterin virtauksista ja muutamasta muusta pikku jutusta. Sama seos eri kierrosluvulla vaatii eri ennakon koska palaminen kestää kellosta katsoen yhtä kauan, mutta moottori pyörii nopeammin, joten jos sylinteripaineen huippu halutaas samaan kohtaan, pitää palamisen alkaa aiemmin.

Kaikenmaailman saastehässäkät sit sotkee tätä kaunista ajattelua ja kartat on mitä ihmeellisimpiä. Käytännössä hyvin säädetyssä koneessa kaikkien karttojen muutokset ovat hyvin lineaarisia katseli niitä millä akselilla tahansa. Pois lukien erikoistilanteet.
Tosa on tommone pompsahdus syötössä.

Imukurkutki näyttäis vasta 10100...10400 vaihtavan asentoa.

Edit: Akran sivuilta otettu käppyrä-pdf. Ett oisko se sit joku saastekuoppa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Pari ajatusta ja pari todettua faktaa.

R6R 06 - 07, Ride-by-Wire -kaasu, ei muuttuvapituuksista imukurkkua, -08 --> muuttuvapituuksinen imukurkku. Vakio ECU:ista en tiedä, mutta 06 --> KIT ECU:ssa on mahdollista säätää kaasuvasteet parille kartalle (jokaiselle vaihteelle), moottorijarru (jokaiselle vaihteelle) sekä pari PA seoskarttaa ja sytkää.

Vakiokartalla R1:ssä sekä R6R:ssä tulee KIT ECU:ssa 1:1:een kaasuvasteelliset kartat.

Ja sitten siihen, että onko viisasta säätää kaasuvastetta pehmeämmäksi, jotta saadaan kompensoitua kuljettajan virheitä. Mielestäni ei. Ennemmin tulisi opetella ajamaan mutka oikealla vaihteella sekä linjalla. Silloin kun näin ajetaan, niin ei ne pelit keuli. Ja jos joku luulee, että MotoGP:ssä rulla käännetään mutkan jälkeen auki ja elektroniikka hoitaa lopun, on kyllä kuutamolla asiasta. Ei tartte kuin seurata on-board videota, niin niissäkin jo näkee kuinka paljon ja missä vaiheessa kaasua tarjoillaan. Joskaan se ei varmasti ole tarkka näyttö, mutta suuntaa antava. Kannattaa myös muistaa, että maailmalla radat on ihan toista luokkaa kuin täällä meillä.

Itse myös päässyt näkemään Colin Edwardsin perjantain treenidataa Estorilistä -06. Jos en nyt ihan väärin muista, niin kierrosajasta 13.x% oltiin kaasu täysin 100% auki. Tämä siis pyyntö, ei ECU:n määräämä. Ja jo tuolloin oli paljon elektroniikkaa käytössä. Paljon muutakin siellä silloin näki ja sen reissun jälkeen sain seikkaperäistä neuvoa, erityisesti moottorijarruihin, yhdeltä Factory Racing:n insseistä. Hän silloin toimi CE:n pääinssinä.

Säätäminen on kiva asia ja sen opettelusta ei ole mitään haittaa. Mutta kannattaa olla aina se punainen lanka siitä mitä haluaa lopputuloksen olevan. Jos vaan säätämisen ilosta säätää, niin kohta on itsekin niin sekaisin, ettei tiedä minne mennä. Moni vanhempi tervas onkin todennut; "Jättäkää säätäminen pienemmälle ja opetelkaa ajamaan." Toimii niin RR:ssä kuin endurossakin.

Itseäkin tekniikka kiinnostaa ja paljon. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tekniikka ei loputtomiin korjaa kuljettajan tekemiä virheitä ja jos kuljettaja yrittää kompensoida elektroniikalla tekemiään virheitä ja onnistuu vielä huonoimmassa tapauksessa pahentamaan asiaa huonommilla säädöillä, niin ei siinä silloin jää paljoa saumaa ajamisen oikein oppimiselle. Tulee vaan niitä kipeitä lonkkia ja sulakkeen paukkumisia.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.09.14 - klo:00:23
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.14 - klo:22:02
Ei jaksa tihrustaa karttaa, ympyröi ne alueet mitkä ihmetyttää niin katon tarkemmin. Laiha soppa palaa kuumempana = enemmän typen oksideja. Rikas soppa palaa kylmempänä enemmän CO, HC ja soot-päästöjä. Ennakko pyritään säätämään niin (jos saasteita ei huomioida), että sylinteripaineen huippu osuisi muutaman asteen yläkuolokohdan jälkeen. Ennakko siis on suoraan riippuvainen palamisen nopeudesta ja kierrosluvusta. Palamisen nopeus on taas riippuvainen seoksesta (rikas=hidas, laiha=nopea), sylinterin virtauksista ja muutamasta muusta pikku jutusta. Sama seos eri kierrosluvulla vaatii eri ennakon koska palaminen kestää kellosta katsoen yhtä kauan, mutta moottori pyörii nopeammin, joten jos sylinteripaineen huippu halutaas samaan kohtaan, pitää palamisen alkaa aiemmin.

Kaikenmaailman saastehässäkät sit sotkee tätä kaunista ajattelua ja kartat on mitä ihmeellisimpiä. Käytännössä hyvin säädetyssä koneessa kaikkien karttojen muutokset ovat hyvin lineaarisia katseli niitä millä akselilla tahansa. Pois lukien erikoistilanteet.
Tosa on tommone pompsahdus syötössä.

Imukurkutki näyttäis vasta 10100...10400 vaihtavan asentoa.

Edit: Akran sivuilta otettu käppyrä-pdf. Ett oisko se sit joku saastekuoppa?

Vaikuttaa saastekuopalta sen tarkemmin asiaa tutkimatta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

paaton

Tuo vakio kutosen kaasukartta on kyllä kauhea.


parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: paaton - 26.09.14 - klo:09:10
Tuo vakio kutosen kaasukartta on kyllä kauhea.


Ja juuri tuon takia esim. PC ei pure kunnolla alle 9500 rpm kierroksille vakio ECU:n.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.09.14 - klo:08:19
Ja sitten siihen, että onko viisasta säätää kaasuvastetta pehmeämmäksi, jotta saadaan kompensoitua kuljettajan virheitä.
Sen verran huomauttaisin, että tarkoitus ei ole korjata kuljettajan viheitä, vaan parantaa mopon ajettavuutta. Sitähän ymmärtääkseni säädöillä hyvin yleisesti haetaan. Korjaa toki jos olen väärässä.

LainaaJa sitten siihen, että onko viisasta säätää kaasuvastetta pehmeämmäksi, jotta saadaan kompensoitua kuljettajan virheitä. Mielestäni ei. Ennemmin tulisi opetella ajamaan mutka oikealla vaihteella sekä linjalla. Silloin kun näin ajetaan, niin ei ne pelit keuli. Ja jos joku luulee, että MotoGP:ssä rulla käännetään mutkan jälkeen auki ja elektroniikka hoitaa lopun, on kyllä kuutamolla asiasta. Ei tartte kuin seurata on-board videota, niin niissäkin jo näkee kuinka paljon ja missä vaiheessa kaasua tarjoillaan. Joskaan se ei varmasti ole tarkka näyttö, mutta suuntaa antava. Kannattaa myös muistaa, että maailmalla radat on ihan toista luokkaa kuin täällä meillä.

Itse myös päässyt näkemään Colin Edwardsin perjantain treenidataa Estorilistä -06.
Niin, ehkä 8 vuodessa on tapahtunut silläkin rintamalla jotain pienenpientä muutosta. Että kuka on kuutamolla ja kuka ei.

Elektroniikan nykymerkityksestä hyvä esimerkki oli se kun markee kolhaisi mutkan sisääntulossa pedrosan takarenkaan pyörimisanturin johdon poikki, ja pedrosa heitti ko mutkan avauksessa välittömästi hi-siderin.
Tai ehkä pedrosa on vaan quutamolla.  ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.09.14 - klo:08:45
Vaikuttaa saastekuopalta sen tarkemmin asiaa tutkimatta.
Joo, "pakko" sen on olla kun katselee seosta/käppyrää, niin 5500-6000RPM se on vähän rikkaammalla, 6500-7000RPM vähä laihemmalla ja taas +7500RPM huomattavasti rikkaammalla. Ja vääntökäyrä aaltoilee samaan tahtiin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.09.14 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.09.14 - klo:08:19
Ja sitten siihen, että onko viisasta säätää kaasuvastetta pehmeämmäksi, jotta saadaan kompensoitua kuljettajan virheitä.
Sen verran huomauttaisin, että tarkoitus ei ole korjata kuljettajan viheitä, vaan parantaa mopon ajettavuutta. Sitähän ymmärtääkseni säädöillä hyvin yleisesti haetaan. Korjaa toki jos olen väärässä.

LainaaJa sitten siihen, että onko viisasta säätää kaasuvastetta pehmeämmäksi, jotta saadaan kompensoitua kuljettajan virheitä. Mielestäni ei. Ennemmin tulisi opetella ajamaan mutka oikealla vaihteella sekä linjalla. Silloin kun näin ajetaan, niin ei ne pelit keuli. Ja jos joku luulee, että MotoGP:ssä rulla käännetään mutkan jälkeen auki ja elektroniikka hoitaa lopun, on kyllä kuutamolla asiasta. Ei tartte kuin seurata on-board videota, niin niissäkin jo näkee kuinka paljon ja missä vaiheessa kaasua tarjoillaan. Joskaan se ei varmasti ole tarkka näyttö, mutta suuntaa antava. Kannattaa myös muistaa, että maailmalla radat on ihan toista luokkaa kuin täällä meillä.

Itse myös päässyt näkemään Colin Edwardsin perjantain treenidataa Estorilistä -06.
Niin, ehkä 8 vuodessa on tapahtunut silläkin rintamalla jotain pienenpientä muutosta. Että kuka on kuutamolla ja kuka ei.

Elektroniikan nykymerkityksestä hyvä esimerkki oli se kun markee kolhaisi mutkan sisääntulossa pedrosan takarenkaan pyörimisanturin johdon poikki, ja pedrosa heitti ko mutkan avauksessa välittömästi hi-siderin.
Tai ehkä pedrosa on vaan quutamolla.  ;)


Siinä on hyvin ohkainen viiva välissä. Säädöillä haetaan ajettavuutta, mutta hyvin helpolla lipsahdetaan sille puolelle missä korjataan kuljettajan ajovirheitä. Harrastelijoilla tuo tapahtuu vieläkin helpommin.

8 vuodessa on tapahtunut paljon, mutta ei esim. tuollainen takapyörän anturi ollut mitään uutta 2006. Heitäpä ihan villi veikkaus montako anturia ja/tai dataloggauskohdetta oli treeneissä käytössä ja montako kisassa?

Ja kyllä mä sanoisin, että siinä oli Pedrosa kuutamolla ja luotti tekniikkaan liikaa. Tekniikka kun petti, niin lähtö tuli, eli ajoi luistonestoa vasten. Ja eipä oikein hyödytä verrata MotoGP -kuskeja meihin kuolevaisiin. Parempi vaan opetella ajamaan ensiksi.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal