Flash-tune, ecun ohjelmointi, R1

Aloittaja pienisopoapina, 25.09.14 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.09.14 - klo:12:49
Siinä on hyvin ohkainen viiva välissä. Säädöillä haetaan ajettavuutta, mutta hyvin helpolla lipsahdetaan sille puolelle missä korjataan kuljettajan ajovirheitä. Harrastelijoilla tuo tapahtuu vieläkin helpommin.

8 vuodessa on tapahtunut paljon, mutta ei esim. tuollainen takapyörän anturi ollut mitään uutta 2006. Heitäpä ihan villi veikkaus montako anturia ja/tai dataloggauskohdetta oli treeneissä käytössä ja montako kisassa?

Ja kyllä mä sanoisin, että siinä oli Pedrosa kuutamolla ja luotti tekniikkaan liikaa. Tekniikka kun petti, niin lähtö tuli, eli ajoi luistonestoa vasten. Ja eipä oikein hyödytä verrata MotoGP -kuskeja meihin kuolevaisiin. Parempi vaan opetella ajamaan ensiksi.
Toki toki, mutta kuten sanoin niin lähtökohtainen tavoite on parantaa mopon ajettavuutta, ei korjata kuskin virheitä.

Ota huomioon että 8 vuodessa myöskin elektroniikkaa koskevat säännöt ovat muuttuneet. Eli se mitä elektroniikalla saa tehdä ja mitä ei. Samoin polttoaineen määrä/ kulutus on muuttunut.
Oiskohan yhteismäärä jossain 50-100 välillä?

Pedrosa quutamolla. Ok. Ilmankos se ei oo koskaan voittanu mitään. Opettelis ajaan ensin.  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.09.14 - klo:13:08
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.09.14 - klo:12:49
Siinä on hyvin ohkainen viiva välissä. Säädöillä haetaan ajettavuutta, mutta hyvin helpolla lipsahdetaan sille puolelle missä korjataan kuljettajan ajovirheitä. Harrastelijoilla tuo tapahtuu vieläkin helpommin.

8 vuodessa on tapahtunut paljon, mutta ei esim. tuollainen takapyörän anturi ollut mitään uutta 2006. Heitäpä ihan villi veikkaus montako anturia ja/tai dataloggauskohdetta oli treeneissä käytössä ja montako kisassa?

Ja kyllä mä sanoisin, että siinä oli Pedrosa kuutamolla ja luotti tekniikkaan liikaa. Tekniikka kun petti, niin lähtö tuli, eli ajoi luistonestoa vasten. Ja eipä oikein hyödytä verrata MotoGP -kuskeja meihin kuolevaisiin. Parempi vaan opetella ajamaan ensiksi.
Toki toki, mutta kuten sanoin niin lähtökohtainen tavoite on parantaa mopon ajettavuutta, ei korjata kuskin virheitä.

Ota huomioon että 8 vuodessa myöskin elektroniikkaa koskevat säännöt ovat muuttuneet. Eli se mitä elektroniikalla saa tehdä ja mitä ei. Samoin polttoaineen määrä/ kulutus on muuttunut.
Oiskohan yhteismäärä jossain 50-100 välillä?

Pedrosa quutamolla. Ok. Ilmankos se ei oo koskaan voittanu mitään. Opettelis ajaan ensin.  :)

Niin, säännöt ovat vaan kiristyneet siitä, eli enää ei niin paljoa saa tehdä elektroniikalla, mutta kuitenkin se on hallitsevassa osassa. 2006 vielä kuskit tykkäsivät ajaa itse ja paikoin nappasivat kaikki "avut" pois kisan aikana. Pysyivät kuitenkin pystyssä ja toivat pelit maaliin, joskus jopa voittoisasti.

Treeneissä 120 - 200 ja kisassa 60 - 100. Siinä on aika paljon mitttavia kohteita.

No siinä kohtaa oli kyllä. Luotettiin liikaa tekniikkaan, nojattiin siihen ja väännettiin luukut auki. Tekniikka kun sattuikin pettämään, niin lähtö tuli tasku-raketille.

Pointtini tässä lähinnä se, että liikaa tekniikkaan nojaaminen ei kehitä kuin ajamaan sitä tekniikkaa vasten. Sitten kun se jossain kohden pieleen, niin lähtö saattaa tulla. Sitten turva-alueella ihmetellään suu täys santaa, että "Miten tässä nyt näin kävi.... varmaan radassa halkeama tai jotain... "

Ja tuollainen alkuperäinen keulimis-ongelma, jopa tonnarilla, saadaan kuriin ihan sillä että ajetaan mutka oikein, alusta on säädetty kuskille sopivaksi, avataan oikeassa kohden sekä oikealla vaihteella. Koneen ajettavuus tehdään ihan jollain muulla kun kaasuvastetta ronkkimalla pehmeämmäksi.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.09.14 - klo:13:20
No siinä kohtaa oli kyllä. Luotettiin liikaa tekniikkaan, nojattiin siihen ja väännettiin luukut auki. Tekniikka kun sattuikin pettämään, niin lähtö tuli tasku-raketille.
Pointtini tässä lähinnä se, että liikaa tekniikkaan nojaaminen ei kehitä kuin ajamaan sitä tekniikkaa vasten. Sitten kun se jossain kohden pieleen, niin lähtö saattaa tulla. Sitten turva-alueella ihmetellään suu täys santaa, että "Miten tässä nyt näin kävi.... varmaan radassa halkeama tai jotain... "
Nojaa, se nyt vaan on niin motogeepeessä. Siel ei enää nykyään pärjää jos ei nojaa elektroniikkaan. Elektroniikka pystyy käsittelemään esim sen 100 tai 200 tai 300 anturia 100 tai 1000 kertaa sekunnissa, ja sen mukaan säätämään esim koneen tehoa. Ja kun homma vielä ennakoidaan softalla ja kartoilla, niin moposta tulee huomattavasti helpommin, tarkemmin ja nopeammin ajettava. Se nyt vaan on niin, vuonna 2014.

Lainaa
Ja tuollainen alkuperäinen keulimis-ongelma, jopa tonnarilla, saadaan kuriin ihan sillä että ajetaan mutka oikein, alusta on säädetty kuskille sopivaksi, avataan oikeassa kohden sekä oikealla vaihteella. Koneen ajettavuus tehdään ihan jollain muulla kun kaasuvastetta ronkkimalla pehmeämmäksi.
Edelleenkään, ei se keuliminen ole ongelma. Älä nyt tee siitä mitään ongelmaa. Se ei ole ongelma.
Koneen, varsinkin tonnarin, tms tehokkaan vehkeen ajettavuutta voidaan helposti parantaa kaasuvastetta muokkaamalla.
Tässä tapauksessa kaasuvastetta, koska elektroniikka ko mopossa ei anna mahdollisuutta muuhun järkevään säätämiseen. Toki konetta voisi pehmentää sytkä ja polttoainekarttoja ronkkimalla, mutta siinä ei ole tässä tapauksessa mitään järkeä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

No se tässä yks kulma onkin :) Että se on MotoGP:tä ja siellä se on niin, mutta kannattaako ihan joka asiassa tavan kuskin lähteä noilla asioilla kikkailemaan, tavan katumopon kanssa? Kun niitä ei pystytä eikä osata tehdä nykyisillä kuolevaisille tarjolla olevilla leluilla oikein kuitenkaan.

No oli se keuliminen ongelma tai ei, niin en itse ainakaan suosittelisi sitä "hävittämään" kaasunvastetta ruukkaamalla. Etenkään jos se ei ongelma ole, niin ei mitään järkeä lähteä säätämään pyörän kaasunvastetta, vaan säätää omaa ajotyyliä tilanteeseen sopivaksi, ajaa toisella linjalla tms.

Katulaitteissa / kuolevaisille tarjolla olevissa softissa kun ei ole mahdollisuutta ruuvata sitä kaasuvastetta joka ikiseen mutkaan oikein sopivaksi. Ts. se muutos minkä jotain mutkaa silmälläpitäen teet, ei välttämättä toimi alkuunkaan radan muissa mutkissa. Lopputuloksena saattaa olla hitaampia aikoja tai jotain erikoisia kevätjuhlaliikkeitä ja sehän ei tainnut olla tavoite?

Ajatellaan niin että pehmennät kaasunvastetta vaikkapa 4000 - 5500 rpm. Tuo vaikka kierrosalue millä tulet jostain hitaammasta mutkasta kolmosella ulos. Pyöräsi on pystyssä tuossa kohden kun kierrokset alkaa olemaan 5500 rpm ja yli. Toisessa mutkassa oletkin sitten vielä samalla vaihteella sekä 5500 rpm kohdalla "korvallaan" ja rulla auki, pehmennys loppuu ja hoblaa! Taas lennetään. Ei varmaan ollut tarkoitus sekään?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.09.14 - klo:14:17
No se tässä yks kulma onkin :) Että se on MotoGP:tä ja siellä se on niin, mutta kannattaako ihan joka asiassa tavan kuskin lähteä noilla asioilla kikkailemaan, tavan katumopon kanssa? Kun niitä ei pystytä eikä osata tehdä nykyisillä kuolevaisille tarjolla olevilla leluilla oikein kuitenkaan.

No oli se keuliminen ongelma tai ei, niin en itse ainakaan suosittelisi sitä "hävittämään" kaasunvastetta ruukkaamalla. Etenkään jos se ei ongelma ole, niin ei mitään järkeä lähteä säätämään pyörän kaasunvastetta, vaan säätää omaa ajotyyliä tilanteeseen sopivaksi, ajaa toisella linjalla tms.

Katulaitteissa / kuolevaisille tarjolla olevissa softissa kun ei ole mahdollisuutta ruuvata sitä kaasuvastetta joka ikiseen mutkaan oikein sopivaksi. Ts. se muutos minkä jotain mutkaa silmälläpitäen teet, ei välttämättä toimi alkuunkaan radan muissa mutkissa. Lopputuloksena saattaa olla hitaampia aikoja tai jotain erikoisia kevätjuhlaliikkeitä ja sehän ei tainnut olla tavoite?

Ajatellaan niin että pehmennät kaasunvastetta vaikkapa 4000 - 5500 rpm. Tuo vaikka kierrosalue millä tulet jostain hitaammasta mutkasta kolmosella ulos. Pyöräsi on pystyssä tuossa kohden kun kierrokset alkaa olemaan 5500 rpm ja yli. Toisessa mutkassa oletkin sitten vielä samalla vaihteella sekä 5500 rpm kohdalla "korvallaan" ja rulla auki, pehmennys loppuu ja hoblaa! Taas lennetään. Ei varmaan ollut tarkoitus sekään?
Ok, eli sä et oo tajunnut miksi ja miten tuota kaasuvastetta pehmennetään, ja miten mopo reagoi kaasukahvaan sen jälkeen mutkissa/suorilla.
Ensimmäinen harhaluulo mikä sulla on, että pehmennys olisi jotenkin on-off tyyppinen, että se yhtäkkiä loppuisi, ja sen jälkeen lennettäisiin.

Jos palataan hetkeksi kehän alkuun, niin kyse oli apinan tonnarista:
"Pehmentäisin" kaasuvastetta vaihdekohtaisiseti niillä kohdin kun mopo tahtoo keulia "liikaa".
Tällöin mopon keula ei lähde kaasusta nopeasti ylös, vaan hitaasti.
Jolloin kuski ehtii reagoida reagoida siihen ajoissa. Samoin kun kuski hieman höllää kaasua, niin siihenkin suuntaan vaste on pehmeämpi, jolloin keula ei lähde niin helposti pomppimaan.

Tiedä sitten kuinka paljon sun ymmärrykseen vaikuttaa se että ajat kusiaisella jossa ko ominaisuutta ei edes ole?

Loikataampa vielä kolmanteen pyörään josta mulla sattumoisin on hyvää dataa monesta eri pyörästä ja monen eri kuskin ajamana, niin nopeen ryhmän harrastelijoiden kuin kisakuskienkin ajamana. Ettei tarvi ihan keksittyjen mutujen pohjalta lähteä vertailua tekemään.
Jos tarkastellan ja verrataan ko mopolla ajettuja kierroksia alastarossa (1:19...1:29), ja käytössä olevia vaihteita, ja mutkakohtaisia kierroslukuja, niin huomataan että ne kierrosalueet joilla mutkissa ajetaan, eivät ole samoja kerroslukualuieita joilla keulimista esiintyy.
Toki bimmerissä olisi sekin etu, että halutessaan luistokontrollilla voi myöskin hallita keulimista ihan kuinka paljon vain haluaa. Ja antaa kuskille edelleen 1:1 kaasuvasteen. Tai ainakin antaa kuskin luulla niin, koska koko kaasuvastekartta on 1:1. Ja kuski on tyytyväinen.  ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

V*ttu...te kaks kyllä saatte aikaseks väittelyn vaikka siitä onko punanen pallo punanen ja kohta jo väittelette siitä heittääkö Matti vai Ville sitä punasta palloo kovempaa ja miten paljon kovempaa Ville sitä heittäs jos pallo oliskin vähän tummemman punanen...
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.09.14 - klo:15:05
V*ttu...te kaks kyllä saatte aikaseks väittelyn vaikka siitä onko punanen pallo punanen ja kohta jo väittelette siitä heittääkö Matti vai Ville sitä punasta palloo kovempaa ja miten paljon kovempaa Ville sitä heittäs jos pallo oliskin vähän tummemman punanen...
Piiiiiiiiiiitkä talavi...  innocent_1
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Ootko parjan ikinä kokeillu sellasta progressiivista kaasurullaa? Tässä on ihan samasta asiasta kysymys eikä mistään on-off-tyyppisestä ratkasusta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tomik

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.09.14 - klo:22:02
Palamisen nopeus on taas riippuvainen seoksesta (rikas=hidas, laiha=nopea)

Ei kai nyt ihan noinkaan, lähellä suurimman tehon seosta palaminen nopeinta ja siitä kun lähdetään joko laihalle tai rikkaalle puolelle niin palaminen hidastuu. Mitä oon nähnyt noita käppyröitä, niin ne on oleensä ollut tuommosia kellokäyriä: http://store.donanimhaber.com/8a/c8/de/8AC8DE443705679124DA695334801CFA.jpg

tomik

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.09.14 - klo:15:15
Ootko parjan ikinä kokeillu sellasta progressiivista kaasurullaa? Tässä on ihan samasta asiasta kysymys eikä mistään on-off-tyyppisestä ratkasusta.

Mulla on semmonen pyörässä ja tykkään kovasti. Eikä oo ongelmaa keulimisen kanssa ;) Ehkä Apriliassa on vain niin vähä paukkuja koneessa, ettei se jaksa keulia..

parjan_fin

Olen kokeillut progressiivistä kaasua, enkä liiemmälti tykännyt. Käytin sitten lineaarista, mutta lyhyemmällä "iskulla" olevaa pikakaasua.

Enkä nyt ymmärrä mistä tuon "on-off" ajatuksen saitte päähänne... ehkä mä en sitten osaa kirjoittaa ajatuksiani riittävän selkeästi. Toi lähteminen riippuu aika paljon siitä millai itse kartta on tehty.

Ja kyllä mulla aika selkeästi se kaasuvasteen muutos on käytännön puolelta kokeiltuna, kun tuossa R6R:n KIT ECU:ssa se on mahdollista. Sitä tuli kokeiltua ja sen kanssa ihmeteltyä aikoinaan. 1:1 oli omasta mielestäni kuitenkin se kaikkein paras ratkaisu. En sitten tiedä kumman ymmärryksestä se kertoo ja mitä, että tuolla jo aikaisemmin mainitsin tuon kyseisen toiminnon R6R:stä löytyvän.

Ja kyllä kaasuvasteenkin saa "on-off" -tyyppiseksi, tuskin kukaan vaan on niin idiootti, että alkaa sitä tekemään.

Kina ja kina, lähinnä mielipide eroja siitä kumpi lähestymistapa on parempi.

Mun mielestä se pehmentäminen on vaan turhaa, sillä tonnarin saat kuitenkin keulimaan, kun ajat väärällä linjalla ja piiskaat kaasua väärin auki, se pehmentäminen vaan peittää ajamisesta niitä oikeita ongelmakohtia.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

paaton

Tuli muuten mieleen, että miksi näihin sähkökaasullisiin vehkeisiin pitää vaihtaa rullia pikakaasua varten? Eikö olisi näppärää rajoittaa vain liike halutuksi ja säätää kaasun max kohta softasta.

paaton

Lainaus käyttäjältä: paaton - 25.09.14 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: host^ - 25.09.14 - klo:19:26
Syötitkö sen maili-osoitteesi sinne valikkoon, kun se kysyy sitä jossain kohtaa, kun avaa ohjelman ensimmäistä kertaa. Ei toimi, ennen kuin laitat.

Tuostapa se varmaankin johtuu. Toinen kone kysyi osoitetta kerran, mutta asennus jumi siihen. Toisella koneella osoitetta ei kysytä.

Exe muuten löytyy tälläisesta polusta.
C:\Users\Jani\AppData\Local\Apps\2.0\NLBQ6X0R.3A9\... Eli himpun hämärään paikkaan on asennettu.

No tänään alkoi toimimaan. Olisiko ongelma ollut flashtunen servereissä.

Vanhemmissa vakio ecuissa ei tosiaan ole jarrukarttoja erikseen kaikille vaihteille, eikä kaasukarttojakaan kuin kaksi. 1-3 ja 4-6
Tämä puoltaa kitti ecua.

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.09.14 - klo:17:51
Ja kyllä mulla aika selkeästi se kaasuvasteen muutos on käytännön puolelta kokeiltuna, kun tuossa R6R:n KIT ECU:ssa se on mahdollista. Sitä tuli kokeiltua ja sen kanssa ihmeteltyä aikoinaan. 1:1 oli omasta mielestäni kuitenkin se kaikkein paras ratkaisu. En sitten tiedä kumman ymmärryksestä se kertoo ja mitä, että tuolla jo aikaisemmin mainitsin tuon kyseisen toiminnon R6R:stä löytyvän.
Niin, olet kokeillut sitä kusiaisessa, kuten vähän arvelinkin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Olen ajanut myös useammalla tonnarilla, missä kaasuvastetta ei ollut pehmennetty, eivätkä nekään keulineet, ellei ollut ihan idiootti kaasun kanssa ja ajanut väärillä linjoilla.

Listalta löytyy myös BMW:ltä kaksi WSBK -kilpuria, missä ainakin toisessa oli ihan 1:1 kaasuvaste ja ei se keulinut, vaikka koitin olla idiootti kaasun kanssa. Toisen karttoja en päässyt näkemään. Näitä vehkeitä ei tosin kannata vertailla harrastelijoiden peleihin.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal