Ratahistoriaa

Aloittaja jarska, 30.01.12 - klo:15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

30.01.12 - klo:15:39 Viimeisin muokkaus: 30.01.12 - klo:17:14 käyttäjältä jarska
Morjensta kaikille. shakehands_1
Ikää 47v ja kuulun varmaan lähinnä niihin kaljamahaisiin "ratasetiin". :D

Kuten tuolla jossain jo kirjottelinkin niin mun ratahistoria alkoi vasta vuonna 2010, pyöränä silloin BMW S1000RR.
Ensimmäinen kerta oli ORG:n ratapäivät, mut silloin en vielä saanut kipinää, oli alkukankeutta ja pelkoo.
Toisella kertaa koulutusryhmässä oli jo ihan toinen meininki ja pääsi hieman jyvälle touhusta.

Bemaristien ratapäivillä sitten sai kunnolla otetta hommaan ja Pennan Samin perässä ajellessa tuli tunne et hei...täähän alkaa pikkuhiljaa sujua ja sen jälkeen onkin tullut käytyä monen eri järjestäjän päivillä+vapaat harjoitukset päälle. airrev_1

2011 tuli melkeen asuttua radoilla ja tais olla jotain 25 ratapäivää/kausi. :-[
Pari päivää tuli kokeiltua myös ORG:n nopeessa ryhmässä, kyl mä siellä mukana roikuin, mut ehkä vielä kuitenki keskiryhmään ens kesänä... ;D

Pyörien osalta menee meikäläisellä vähän "nurinkurin"...Bemulla aloiteltiin, sitten ZX-10R -11 ja nyt ratapyöränä ZX-10R -10.

Kautta 2012 odotellen...

carbon


         Vähän menee samoihin kuin Jarska. Vanha ukko ja mullakin vähän nurinperin nuo ajot. 10v sitten luulin jo olevani niin vanha että matkapyörällä ajelin.
Ne vain ei antanut niitä kiksejä joita kaipasin. Lujaa suoraankin pääsi mutta kun kurvit kiinnosti. Siitä sitten kevyempään ja kiukkusempaan ja radalle.
Koukkuunhan siihen jäi. Vaimo tuli vielä perässä, tosi kiva kun on vähän yhteinen harrastus.
Mukaan tuli vielä kiihdytys- ja nopeusajot. Yli 300 on virallisesti menty. Kyllähän sitä baarissa monetkin vetää lujaa mutta mutta...
Voin mää koittaa..

tonibergholm

Keskiikäinen (35v) motoristinyybie. Moottoripyöräkortin ajoin 2011 keväällä ja ekaa kertaa radalla (appara) kävin kaksi viikkoa vanha kortti taskussa ja koukkuunhan siihen jäi heti. Viisi ratakeikkaa taisi mahtua viime kesän kalenteriin ja lisää tänä vuonna. Kaksi ekaa ratakeikkaa on jo maksettu tälle vuodelle ja mp-tuen rataajoteoriakurssillekin on paikka ostettu. Hitaassa ryhmässä ainakin vielä alkukaudesta, mutta eiköhän sitä sinne nopeeseenkin jossain vaiheessa päästä.

http://www.superbikeschool.com/ tuolla on tarkoitus käydä itseään kouluttamassa tämän vuoden aikana, ajankohtaa ei vielä ole tarkemmin lyöty lukkoon.

Rata-ajokkina on f800r buimuri viime vuodelta ja sitä on hieman tuunattu radalle paremmin sopivaksi. Esim alusta on öhlins(taka) ja keula matris jousilla, esijännityksen säädöllä. Ohajusiskarikin tulee matris:in mallistosta ja PCV, autotunella on konetta ohjaamassa, pakokaasujen poistuessa katittoman leo vincen putken kautta.

Espoon Heinolla oleva (oli ainakin vielä joku aika sitten) räärää vehniäisen säätämällä alustalla polttelee kovasti, mutta niin polttelee toisaalta rc8r ja panigalekin...

Turder

31.01.12 - klo:23:30 #3 Viimeisin muokkaus: 31.01.12 - klo:23:39 käyttäjältä Turder
Rata-ajosta kiinnostuin jo nuorempana, mutta aloitin sen joskus 4-5 vuotta sitten K5:lla tonnigixerillä, hyvä aloittelupeli :-X Pyörähistoria on mennyt enskoista nakujen kautta kyykkyihin. Motopark suosikkiratana Suomessa. Yleisesti kiinnostaa koko ratatouhu ja se ajanvietto siellä. Jos ei itse aja (kun kunto loppuu) niin katselee ja kuuntelee muita. Lipun varressakin on tullut oltua...

Penkkiurheiluna RR-hommat kiinnostaa vähintään yhtä paljon. Joskus 90-luvun jälkipuoliskolla tuli talouteen satelliitti-tv ja voi hitsinpimpulat kun jäin rippikouluikäisenä koukkuun WSB- ja GP-kisoihin. Superbikeissa elettiin minusta kohti huippuvuosia Foggyn dominoidessa, mutta siinä milleniumin kieppeillä oltiin asian ytimessä kun oli litrasia twinejä ja seiskapuokki rivi4:sia, monta eri pyörää voitti tiukkoja kisoja mutta lopulta Edwards ja VTR SPW korjasi hedelmät parina vuonna ??? GP-puolella tietysti oltiin vielä 2t-vuosissa ja sielläkin parhaat kaudet osui vuosituhanteen vaihteen tiimoille. Garry McCoyn savusladit, Rossi vs. Biaggi... Myös MotoGP:n alku oli hienoa huolimatta Rossin dominoinnista. Oh the memories beer_2 Vaikka kilpailut ovat kokeneet pientä taantumaa viime kausina, niin silti tulee aktiivisesti seurattua molempia sarjoja kaikkine luokkineen.

BANDIT-R

Moro,

3 kesää kieerellyt satunnaisesti rataa, ensi RF900 Suzuki ja kun kipinä isi pahemmin tuli GSX-R 750 -99. Näillä kilpipeleillä harjoitellut ja nyt on oston alla kilvetön         GSX-R 1000.

Budjetin kasailua tässä vaiheessa mutta tarkoitus oppia ajamaan siellä nopeessa ryhmässä ja kokeilla joskus ajaa YCC-kisa. Ensi kesänä tarkoitus ajaa muissakin tapahtumissa kuin .ORG

Kumipuoli alspäin ja tasaisesti vauhtia kiihdyttäen kohti ääretöntä
Kohti ääretöntä ja sen yli
Valomainoksia ja tarroja työkseen tekevä/myyvä

app

01.02.12 - klo:14:21 #5 Viimeisin muokkaus: 01.02.12 - klo:14:23 käyttäjältä app
2009 lokakuussa, 32 vuoden mopottoman kauden jälkeen ostin Hayabusan. Ajoin sillä kuukauden aikana 1500 km, ja vaihdoin ylivuotiseen gixeriin. Sillä kaverin houkuttelemana Ahvenistolle rata-ajoa kokeilemaan kesäkuussa 2010. Gixeri vaihtui nykyiseen s1000RR:n kesäkuun lopussa, ja olen nyt saanut kasaan kahtena kesänä yhteensä 30-35 ratapäivää.
Alastarossa nopeassa ryhmässä olen ollut pujottelukeppinä nyt kesän puolivälistä, ja ohitteltavia siellä kaiketi yhtä paljon kun ohittajia.
Nyt tulen kokeilemaan jokkisstarttia, mutta kuitenkin vasta tuolla loppukesästä. Koitan saada vielä (ja saankin) vauhtia lisää, ja rutiinia tietty.

Ai niin: olen 52 v läntisellä uudellamaalla asustava kaksinhuoltaja-isä. Huollettavana mopon ja yhden tyttären lisäksi 5 koiraa.

Bobo

Lainaus käyttäjältä: app - 01.02.12 - klo:14:21
Ai niin: olen 52 v läntisellä uudellamaalla asustava kaksinhuoltaja-isä. Huollettavana mopon ja yhden tyttären lisäksi 5 koiraa.

Ikää melkein sama eli 51 v. mutta huollettavia enemmän: kolme mopoo ja seitsemän koiraa  :)

Mutta siis joo, Orgin päivillä pääasiasssa vaimon kanssa käydään. Vaimo ohjastaa tonnista  -09 gixxeriä ja minä kuussatasta -99 jammua. Viime kesänä oikeastaan innostuttiin ja oli oikein kausikortit orgille. Tavoitteena päästä ensi kesänä mahdollisimman alkukaudesta ohitettavaksi sinne nopeaan ryhmään  :-[
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

pienisopoapina

Minä lienen semmoinen uusiomotoristi. Parikymppisenä laitoin -87 GSX-R1100:sen jolla kävin Kemorassakin. Eräällä Anderstorpin keikalla pyörä pöllittiin ja harrastukseen tuli 20 vuotinen tauko.
Toissa syksynä työttömyyskassa viivytteli korvauksen maksua ja kun sitä tuli lopulta könttänä enempi, niin laitoin FZR:n. Kemorassa kävin syksyllä avoimissa pari kertaa ja keväällä Motorgin päivillä. Toiset Motorgin päivät menikin sitten huonommin. Pikkusen kaaduin ja puoli vuotta sairaslomaa. Haittakorvauksilla ostelin vanhan tonnisen GSX-R:n ja ens kesänä ois tarkoitus sillä keretä Motorgin nopeeseen.

Tämä uusi palsta hiukan hämmentää. Toisaalta keskitetty keskustelu-/tiedonjakopalsta "ei niin kokeneille" ratailijoille on hyvä ajatus, toisaalta taas mietityttää jaksaako sitä motorgin keskustelun lisäksi hämmentää muualla.
Mutta, koska motorgin uusi ulkoasu on väsyttävä ja tämä uusi voi palvella ratailijoita paremmin, niin kokeillaan. Onnea yritykselle!

Ai niin, ikää 46v, koiria 1.

jarska

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.02.12 - klo:17:33
Tämä uusi palsta hiukan hämmentää. Toisaalta keskitetty keskustelu-/tiedonjakopalsta "ei niin kokeneille" ratailijoille on hyvä ajatus, toisaalta taas mietityttää jaksaako sitä motorgin keskustelun lisäksi hämmentää muualla.
Mutta, koska motorgin uusi ulkoasu on väsyttävä ja tämä uusi voi palvella ratailijoita paremmin, niin kokeillaan. Onnea yritykselle!

Ai niin, ikää 46v, koiria 1.

Ei pidä ollenkaan hämmentyä, tiedän kyllä et ORG:ssa on näitä(kin) juttuja käsitelty vuosia ja väkisinkin tulee toistoa.
Mut niin sitä tulee monen muunkin foorumin kanssa kun ORG on ollut kuvioissa pitkään, akvititeetistä ja mieltymyksistä se on loppupeleissä kiinni missä kukin kirjoittelee, toivon et tääkin saitti kuitenkin saadaan vauhtiin ja hyötykäyttöön.

Tällä sivustolla halutaan keskittää tämä meille rakas harrastus vähän laajemmin/tarkemmin kuin yleisillä foorumeilla, sekä luoda tiiviimpää yhteishenkee.
Perusajatus on tosiaan suunnata tämä harrastelijoille ja aloittelijoille, mut tosi kiva jos mukaan tulis myös kokeneempia kuskeja, sekä koulutusten muodossa, et muutenkin...mistäs me muuten niitä vinkkejä opitaan.

Kiitos onnitteluista,paranemisia sulle  ja tervetuloa kaikille tähän saakka saapuneille, en olis uskonut että näinkin hyvin lähtee käyntiin. bowdown_1 bowdown_1

mako

2008 hommasin ensimmäisen pyöräni . vuoden päästä
tajusin että joku ei selviä hengissä tästä touhusta .
joten siirryin radalle eikä ole sen jälkeen kiinnostanu
ajaa kadulla joten ostin kilvettömän . ikää on 40 v
ja noin 30 v sitten kun artukaisissa ensimmäisiä
auto ja mopo kisoja olen  kattellut niin sieltä saakka
on ajatus itänyt että joskus minäkin vielä .
vaimo ,2 tyttöö ,koira ja yks mopo (toiveena olis perheen
lisäyksenä joku enska tai crossimopo pitkien talvien varalle)
no onneksi kohta on taas kesä ja pääsee irrottelemaan kunnolla.

spedor

01.02.12 - klo:23:43 #10 Viimeisin muokkaus: 02.02.12 - klo:07:29 käyttäjältä spedor
Tervehdys!
Keväällä 2010 tuli hankittua eka moottoripyörä gsx-r 600 k3, kesä tuli huruiltua kadulla ja saman vuoden syksyllä rohkaistuin kertaalleen Motorgin ratapäiville alastaroon.
Kaudelle 2011 hommasinkin kausikortin motorgin päiville ja ratapäiviä kertyi jotain +20. Talven aikana kalusto on vaihtunut kilvettömään yammun r6r ään.

Ensi kaudella olisi sitten tarkoitus ainakin tuplata ratapäivien määrä, siirtyä nopeeseen ryhmään ja käydä koittamassa tuota kilvanajoa mp-tuen kerhokilpailuisa ja ehkä myös YCC:ssä

Ja niin ikä 26v.. koiria ei ole

Nitrous

2-pyöräisiä on ollut n. 10 vuotiaasta saakka ja jonkin sortin katumopo 16-vuotiaasta alkaen. Radalle eksyin ekaa kertaa  2008 loppukesästä orgin koulutusryhmään. 2009 tuli kierrettyä muutama päivä lisää ja 2010 huomasin härvääväni radalla melkeinpä enemmän EAK-kouluttajana kuin ajamassa omaa ajoa. 2008-2010 alkukesä tuli pörrättyä Super Dukella, mutta lyhyt kokeilu räärää mopolla aiheutti mopokuumeen ja k7 gixerin hankkimisen. 2011 oli ensimmäinen kesä kun pääsi keskittymään ratailuun tosissaan, mikä näkyikin vauhdissa ihan kivasti. Ensi kesänä olisi tarkoitus jatkaa tuolla lähes vakiolla tonnisella k7:lla ja tiputtaa kierrosennätykset lähelle jokkiksen kärkipään vauhteja. Jos budjetti antaa periksi, pitäisi myös kisaneitsyys käydä menettämässä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

2-pyörähistoria alkaa 70-luvun lopusta ja sedän Tunturi Sportilla. Crossi- ja mikroautoradat kiinnostivat pienenä, mutta vasta Viragon vaihduttua 1993 GSX-R1100seen alkoi oma laji löytymään. Silloin tai 1994 portin välistä iltaisin Botniaringille.

Liityin Waasa MC:n 1995 ja samanhenkisiä ajokavereita löytyi, ilman mitään opetusta kierrosajat paranivat nopsaan tasolle joka oli lähellä sen aikaisia kisa-aikoja. 1998 eka kilpuri ja kautta myöhemmin nousu A-luokkaan. Siinä kovan kolmikon takana Korpiaho, Tuuli ja Lehtovirta sitten kärkyttiin muutama vuosi.

Työjutut pakotti lopettamaan kisailun radalla, crossia, enskaa, jäärataa ja supermotoa tuli kisailtua hupimielessä. Ja muutama endurance hyvällä menestyksellä. 2006 kävin ajamassa taas kilpaa kauden radalla ja sain vihdoin oman luokan mestaruuden. Oma firma esti jatkon ja ekaa kertaa muutama vuosi ilman mopoja.

2008 Saksasta löytyi vaimo ja Ducati jolla ei ollut tarkoitus ajaa rataa. Pari isoa sakkoa 2009 ja totesin että rata-ajo on sittenkin halvempaa kuin katuajo. Siitä se sitten taas alkoi...

Ikää kohta 39, rata-ajo pelkkää hauskuttelua. Varmuus ajamiseen pitkän historian vuoksi hyvä, vauhti vain sen mitä perheenisi luulee että kaatamatta pystyy ajamaan. Lisäksi opetushommia ratapuolella muutama per kausi, pääpainon ollessa kuitenkin nykyään perheen ja työn puolella.

Wper

tervehdys kaikille! mä kuulun vähän nuorempiin ratailijoihin. elikkä ikää 23v

ensimmäisen kerran kävin radalla 2009 yhden kerran silloisella gsx-r 600 k2 pyörällä. eikä homma sytyttänyt kyllä yhtään.

nyt sitten uudestaan kesällä 2011 uudestaan. pyöränä gsx-r 750 k4. ja hommaan jäi sen verran poltetta, että jo 5-6ratapäivän ja yhden kaadon jälkeen päätin myydä kilvellisen pyörän pois. ja hommasin tilalle kilvettömän ratapelin. yllättäen suzukin. eli nyt pyöränä on gsx-r 600 -06. pyörällä on pari edellistä kautta ajettu b600 luokkaa. joten on meikäläiselle vielä pitkän aikaa hyvä pyörä oppia ajamaan kovempaa, nopeammin ja paremmin. ens kesälle olis tarkoitus päästä kemoralle 1-2 kertaa viikossa, pääsis paremmin jyvälle tästä mahtavasta harrastukseta.
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

JMH

Ratailu on mulle elähdyttävää oheistoimintaa muun mopoilun ohella. Varmaan ensi kesänä pitäis saada taas kymmenkunta päivää jälleen kasaan. Vaan hel***in turhauttavaa, kun ei vauhdissa juuri mitään tapahtunut ennen aivan viime kesän loppua. Tavoite siirtyä tuonne Orgin keskiryhmään jos vaikka Gotlannin jälkeen. Kaikki neuvot ovat tarpeen.

Mopon hankin 09 ja alkukesästä 10 kävin radalla vapailla päivillä ekaa kertaa. Tosin tokalla kerralla jarrutin etusen alta Alastaron pääsuoran päässä (vielä suoralla  hesse_yahoo) vauhtia +100. Tourinkikumi, pikkuinen kosteus + amatööri puikoissa johti katastrofiin. No kävin kuitenkin sinä kesänä vielä loppukesästä muutaman kerran kurvailemassa, ja viime kesänä sitten enemmän.

Tää on hienoo, kun on niin paljon opittavaa...
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Powered by EzPortal