Arduino

Aloittaja Nitrous, 27.02.15 - klo:18:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.02.15 - klo:15:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.02.15 - klo:14:36
Jos oikein ymmärsin niin tuo antaa muuttuvaa jännitettä kulman muutosnopeuden funktiona:
http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/314/ENC-03M-pdf.php

Eli tarttis vielä jotain älyä laskemaan sitä todellista kulmaa tohon väliin?

Empä tiedä toimiiko toi sittenkään  hyvin. Ehkä jos ohjelmalla saa laitettua jonkin nollapisteen ja sillä mittaa kuinka paljon astekulma on muuttunut nollasta. Vaikuttaa melkoisen työläältä.

http://www.farnell.com/datasheets/1581458.pdf

Tossa olis anturi ja valmis koodin pätkä. Eli menee jo suorastaan helpoksi kun tarttis vaan käydä eka arduinokaupassa ja sit anturikaupassa. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.02.15 - klo:18:19
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.02.15 - klo:15:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.02.15 - klo:14:36
Jos oikein ymmärsin niin tuo antaa muuttuvaa jännitettä kulman muutosnopeuden funktiona:
http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/314/ENC-03M-pdf.php

Eli tarttis vielä jotain älyä laskemaan sitä todellista kulmaa tohon väliin?

Empä tiedä toimiiko toi sittenkään  hyvin. Ehkä jos ohjelmalla saa laitettua jonkin nollapisteen ja sillä mittaa kuinka paljon astekulma on muuttunut nollasta. Vaikuttaa melkoisen työläältä.

http://www.farnell.com/datasheets/1581458.pdf

Tossa olis anturi ja valmis koodin pätkä. Eli menee jo suorastaan helpoksi kun tarttis vaan käydä eka arduinokaupassa ja sit anturikaupassa. :D
Ja arduinonhan saanee myöskin tuuppaamaan asteet analogisena ulos, joten BTn yms voi jättää myös pois, jos pistää sen racedacin kautta racechronolle. Viitaten aikaisempaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.02.15 - klo:21:07
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.02.15 - klo:18:19
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.02.15 - klo:15:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.02.15 - klo:14:36
Jos oikein ymmärsin niin tuo antaa muuttuvaa jännitettä kulman muutosnopeuden funktiona:
http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/314/ENC-03M-pdf.php

Eli tarttis vielä jotain älyä laskemaan sitä todellista kulmaa tohon väliin?

Empä tiedä toimiiko toi sittenkään  hyvin. Ehkä jos ohjelmalla saa laitettua jonkin nollapisteen ja sillä mittaa kuinka paljon astekulma on muuttunut nollasta. Vaikuttaa melkoisen työläältä.

http://www.farnell.com/datasheets/1581458.pdf

Tossa olis anturi ja valmis koodin pätkä. Eli menee jo suorastaan helpoksi kun tarttis vaan käydä eka arduinokaupassa ja sit anturikaupassa. :D
Ja arduinonhan saanee myöskin tuuppaamaan asteet analogisena ulos, joten BTn yms voi jättää myös pois, jos pistää sen racedacin kautta racechronolle. Viitaten aikaisempaan.

Diginä sieltä sen saa ainakin, joten voi tyrkätä dacin digiporttiin? Toi analogin ulosottaminen arduinosta on vielä vähän selvityksen alla itellä. Ehtiny perehtyä asiaan ehkä n. 20 min tähän mennessä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

28.02.15 - klo:00:12 #3 Viimeisin muokkaus: 28.02.15 - klo:01:17 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.02.15 - klo:22:37
Diginä sieltä sen saa ainakin, joten voi tyrkätä dacin digiporttiin? Toi analogin ulosottaminen arduinosta on vielä vähän selvityksen alla itellä. Ehtiny perehtyä asiaan ehkä n. 20 min tähän mennessä.
Noi loggerin digiportit on vaan perus kanttiaallolle tarkotettu.
Tuo takoittamasi taasen on dataväylä, tod näk sieltä tulee esim I2C-protokollan mukaista dataa, joten se ei ole sama asia.

"The Arduino Due supports analogWrite() on pins DAC0 and DAC1.
DAC0 and DAC1 are Digital to Analog converters, and act as true analog outputs. "
Tos ois sulle DUE halvalla:
http://www.ebay.com/itm/Arduino-due-/121577361240?pt=Componenti_elettronici_attivi&hash=item1c4e934f58
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.02.15 - klo:00:12
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.02.15 - klo:22:37
Diginä sieltä sen saa ainakin, joten voi tyrkätä dacin digiporttiin? Toi analogin ulosottaminen arduinosta on vielä vähän selvityksen alla itellä. Ehtiny perehtyä asiaan ehkä n. 20 min tähän mennessä.
Noi loggerin digiportit on vaan perus kanttiaallolle tarkotettu.
Tuo takoittamasi taasen on dataväylä, tod näk sieltä tulee esim I2C-protokollan mukaista dataa, joten se ei ole sama asia.

"The Arduino Due supports analogWrite() on pins DAC0 and DAC1.
DAC0 and DAC1 are Digital to Analog converters, and act as true analog outputs. "
Tos ois sulle DUE halvalla:
http://www.ebay.com/itm/Arduino-due-/121577361240?pt=Componenti_elettronici_attivi&hash=item1c4e934f58

Kiitän tästä. Pitää jatkaa selvittelyä. Modet vois varmaan melkeen kerätä tän dataloggereihin liittyvän höpinän omaan ketjuunsa täältä niin pysyy paremmin tallessa?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.02.15 - klo:13:29
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.02.15 - klo:00:12
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.02.15 - klo:22:37
Diginä sieltä sen saa ainakin, joten voi tyrkätä dacin digiporttiin? Toi analogin ulosottaminen arduinosta on vielä vähän selvityksen alla itellä. Ehtiny perehtyä asiaan ehkä n. 20 min tähän mennessä.
Noi loggerin digiportit on vaan perus kanttiaallolle tarkotettu.
Tuo takoittamasi taasen on dataväylä, tod näk sieltä tulee esim I2C-protokollan mukaista dataa, joten se ei ole sama asia.

"The Arduino Due supports analogWrite() on pins DAC0 and DAC1.
DAC0 and DAC1 are Digital to Analog converters, and act as true analog outputs. "
Tos ois sulle DUE halvalla:
http://www.ebay.com/itm/Arduino-due-/121577361240?pt=Componenti_elettronici_attivi&hash=item1c4e934f58

Kiitän tästä. Pitää jatkaa selvittelyä. Modet vois varmaan melkeen kerätä tän dataloggereihin liittyvän höpinän omaan ketjuunsa täältä niin pysyy paremmin tallessa?
Joo jos joku mode tekis uuden triidin vaikkapa otsikolla Arduino tonne Ajanottolaitteet, ohjelmistot, kamerat -osioon.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

boy007

moi, Jos ymmärtäisin sun ongelman niin 200% varmuudella voin antaa vastauksen!
joni

Nitrous

^Joo tää on varmaan vähän sekava ketju kun tää irrotettiin omakseen tuolta toisesta ketjusta. Mut alkuperänen pohdinta lähti siitä, että olis kiva mitata mopon kallistuskulmaa (roll, yaw ja pitch) ja logata se samalla loggerilla (Racedac) kuin kaikki muukin anturidata. Loggerin syö 0-5V (tai 0-15V) analogisignaalia ja edulliset gyrot taas antaa ulos jännitettä kulmanopeuden funktiona, joten jotain pientä älyä tarvitaan väliin, että saa tuon signaalin muutettua kulmanopeudesta kulmaksi ja syötettyä sen jännitteenä loggerille. Tuohon tarpeeseen tuli sitten mieleen arduino.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

boy007

moi,

Mitattu kulma on luultavimmin eri kuin pyörän kulma sensorilta,
pitäisi huomioida nopeus,..

Todelline kulma pitäisi liikkuvassa pyörässä mitata jotekin muutoin,
esim. jossain tilanteissa todellisen kulman saa vaikka reaaliaikaisesta
  kuvasta, video kameralta,...

Kiihtyvyys / gyroista että saisi kallistuksen voi olla hankala tai sitten
ei laskemalla. En ole kokeillut!
joni

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: boy007 - 29.07.15 - klo:10:47
moi,

Mitattu kulma on luultavimmin eri kuin pyörän kulma sensorilta,
pitäisi huomioida nopeus,..

Todelline kulma pitäisi liikkuvassa pyörässä mitata jotekin muutoin,
esim. jossain tilanteissa todellisen kulman saa vaikka reaaliaikaisesta
 kuvasta, video kameralta,...

Kiihtyvyys / gyroista että saisi kallistuksen voi olla hankala tai sitten
ei laskemalla. En ole kokeillut!
Gyrojahan ne käyttää noissa kaupallisissakin sovelluksissa, joten ei pitäs olla tekemätön paikka jos vaan jostain löytäs innostuksen/motivaation kokeilla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

boy007

Kaikkea voi tehdä mutta ongelmat voi olla, näytteen otto ajat - > saavutettu tarkkuus  -> jos ei tarkkaa mitä tiedolla tekee.

Usein korvien välissä on se herkin ja paras gyro, nopeus anturi ! Haaste on saada saman tasoisia mittaustuloksia joilla pääsisi viemään asioita eteen päin.

Oma idis oli tässä HUD joka heijastaisi dataa visiiriin, oled näyttö joko hengitys suojaimessa tai otsan korkeudella, bluetooth moduuli ja ardu,... dataa voisi keräillä vaikka
android puhelimella ja näyttää HUD:illa,...

Kallistusten lisäksi pitäis saada lasklettua etu että takaiskarien painuminen, esim. kolmella kiihtyvyys anturilla, lämpötilat että ilman koostumus!
joni

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: boy007 - 29.07.15 - klo:11:56
Kaikkea voi tehdä mutta ongelmat voi olla, näytteen otto ajat - > saavutettu tarkkuus  -> jos ei tarkkaa mitä tiedolla tekee.

Usein korvien välissä on se herkin ja paras gyro, nopeus anturi ! Haaste on saada saman tasoisia mittaustuloksia joilla pääsisi viemään asioita eteen päin.

Oma idis oli tässä HUD joka heijastaisi dataa visiiriin, oled näyttö joko hengitys suojaimessa tai otsan korkeudella, bluetooth moduuli ja ardu,... dataa voisi keräillä vaikka
android puhelimella ja näyttää HUD:illa,...

Kallistusten lisäksi pitäis saada lasklettua etu että takaiskarien painuminen, esim. kolmella kiihtyvyys anturilla, lämpötilat että ilman koostumus!
Ajossa tuota dataa ei juuri ehdi kattelemaan, joten itselle riittää se, että tuon datan saa tallennettua ja synkattya GPS datan kanssa. Ja ainakin parille kanavalle toi pitäs onnistua ihan racedac/racechrono yhdistelmällä kun vaan arduinon saa muuttamaan tuon gyron antaman datan analogiseen muotoon. Vaihtoehtosesti toki arduino vois hoitaa koko roskan. Iskarien painumat saa sitten helposti ja varmasti joko alustapotikoilla tai sitten vähemmän varmasti halvoilla optisilla antureilla. Pyörän pituuskallistumanhan saa melko tarkasti pelkästään alustapotikoista jos ei ole tarve huomioida radan pitkittäiskallistusta ja/tai keulimista sen tarkemmin. Jotkut on kokeillu mitata pyörän kallistuskulmaa esim. mittaamalla etäisyyttä maanpintaan, mutta siinä tulee ongelmaksi alustan liikkeet ja radan pinnan muodon vaihtelut, joita on aika vaikea laskennallisesti puhdistaa datasta. Esim. kanttarin vierestä ajettaessa etäisyysmittauksesta saatu kallistuskulma näyttää rajua kallistuksen lisäystä. Mihis muuten noita lämpötilan ja ilman tiheyden mittauksia tarvitaan?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal