Kemora-dataa

Aloittaja Nitrous, 11.06.12 - klo:19:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.03.15 - klo:20:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.03.15 - klo:20:03
Itseasiassa elektroniikan kans kaasukapulan 100% asento pitäs lisääntyä vs. vanhan koulukunnan laitteet.
Eikä pitäis jos ajetaan old skool meiningillä ja kapula on 1:1. Ei old skool meininki vaadi old skool laitteita, se vaatii ainostaan old skool asenteen.



Ei siellä paljon elektroniikkaa sillon ole käytössä jos kaasukapula on 1:1 eikä luistokontrollia ole käytössä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.03.15 - klo:21:14
Ei siellä paljon elektroniikkaa sillon ole käytössä jos kaasukapula on 1:1 eikä luistokontrollia ole käytössä.
No sepä se.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Onko jollakulla heittää mulle 11 tai 12 alkusta dataa kusiaisella ajettuna? Yritin etsiä tästä ketjusta mutten löytänyt.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 05.08.15 - klo:11:53
Onko jollakulla heittää mulle 11 tai 12 alkusta dataa kusiaisella ajettuna? Yritin etsiä tästä ketjusta mutten löytänyt.
Olihan tuol catin joku 12.2

http://www.mprata.fi/index.php?action=dlattach;topic=825.0;attach=3375

tamik87

Hitto että tulee pienistä jutuista. Pitää ruveta mutkavauhtia työstämään. Mun tälle kaudelle opettelema ajotyyli vaatii et oikeesti osaa annostella sitä jarrua ettei mutkavauhti kuole täysin. Bummer

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 05.08.15 - klo:22:05
Hitto että tulee pienistä jutuista.
Jos kierrosaika on 1:15 ja haluaa tiputtaa siitä sekunnin, -> 1:14, niin joka paikassa tarvii ajaa 1,7 kmh lujempaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Joo. Ite ajoin samaa vauhtia kun Henrin muuten, mut paluusuoran jarrussa ja vasurissa tulee melke sekunti turpaan. Jarrutan siinä siis liikaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 06.08.15 - klo:07:47
Joo. Ite ajoin samaa vauhtia kun Henrin muuten, mut paluusuoran jarrussa ja vasurissa tulee melke sekunti turpaan. Jarrutan siinä siis liikaa.

Mulla tuli eniten pataan ykkösessä, 3-4 välissä, paluusuoran vasurissa ja karusellissa, mutta vikan vasurin ja kahvilan avauksissa sain selkeesti kiinni.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

No oikeastaan ihan sama tuota ykkösmutkaa lukuunottamatta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.08.15 - klo:16:59
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.08.15 - klo:12:31
Pitää minunkin sen verta tunnustaa, että oon tässä viikon verran tuijottanu Kemora dataa, eikä vieläkään ole mitään käryä miten tuo matala 12 pitäs ajaa.
Pistäppä datafiluu esille niin voin veikkailla.
Tuossapa edellisestä vierailusta. Olikohan joku 13:6 paras semmonen kiekka, jossa ei ollu datahäröö. En tiiä onko toi mokkula menossa lopullisesti rikki, mutta tosi paljon tulee huonoo dataa, vaikka mokkula on pyörän kiinteessä virrassa kiinni.
Mut mitä ite kattelin niin ykköseen ja kakkoseen otan liika vauhtia pois. Kolmosen ja nelosen välissä pitäs vähän saada parempi linja ettei tarttis nostaa niin paljon, karusellin avaukseen parempi linja ja vika vasuri pitäs opetella ajamaan. Kahvilanmutkassa sisäänmenon alku ihan ok, mut keskimutkassa liian vähän vauhtia ja ehkä vähän ajoissa kaasulle. Ja tietty tarkkuutta edelleen lisää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.08.15 - klo:19:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.08.15 - klo:16:59
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.08.15 - klo:12:31
Pitää minunkin sen verta tunnustaa, että oon tässä viikon verran tuijottanu Kemora dataa, eikä vieläkään ole mitään käryä miten tuo matala 12 pitäs ajaa.
Pistäppä datafiluu esille niin voin veikkailla.
Tuossapa edellisestä vierailusta. Olikohan joku 13:6 paras semmonen kiekka, jossa ei ollu datahäröö. En tiiä onko toi mokkula menossa lopullisesti rikki, mutta tosi paljon tulee huonoo dataa, vaikka mokkula on pyörän kiinteessä virrassa kiinni.
Mut mitä ite kattelin niin ykköseen ja kakkoseen otan liika vauhtia pois. Kolmosen ja nelosen välissä pitäs vähän saada parempi linja ettei tarttis nostaa niin paljon, karusellin avaukseen parempi linja ja vika vasuri pitäs opetella ajamaan. Kahvilanmutkassa sisäänmenon alku ihan ok, mut keskimutkassa liian vähän vauhtia ja ehkä vähän ajoissa kaasulle. Ja tietty tarkkuutta edelleen lisää.
Puolittain plussa avauksista, ne on ainakin vähä parempaan suuntaan menossa. Tosin vieläkin kuvittelet että aikasella kaasulla pystyy paikkaamaan sössityn jarrun/ rullailun ennen apeksia. Miksi oi miksi...? Joka kierroksella yksi tai kaksi avausta jotka osuu, vaihtelevasti eri mutkissa, eri kierroksilla.
Ykkömutkan "jarru", kihihi, "helpot" pari kymmenystä, jos saat edes vähän tehoa. Tyhjää rullailua jarrulla hellästi onanoiden. Ja lisäksi, jos ja kun jarru rupee osumaan, niin suoralta saat ehkä pari kymmenystä. Ja kaasulla yrität paikkailla. MIKSI!?
Kakkosmutkassa puol sekunttia. Miks ees jarrutat, ja kun jarrutat, ni miks nii aikasin? Hidastuvuus voisi olla 100-150% enemmän. Mietippä sitä.
Kolmosessa jarru jää lähes kakkosen veroseks luritteluks. 50-100% lisää tehoa.
Paluusuoran jarrussa voisit kokeilla semmosta että, siirät menolinjaa hieman pidemmälle, ja pysyt kanttareesta erossa, jolloin nokka ei osota siinä välisuoralla kantista kanttiin vaan kantin radan puolelle, jolloin pystyt alkamaan kääntämään keskeltä rataa avauksen loppuvaiheessa ja jarrulle on paljon enemmän lääniä koska mopo on jo kääntymässä mutkan suuntaan, eikä oo menossa suoraan kantin jälkeen ulos. Eli aivan sama idea kuin botnialla 3-4 mutkien välinen kohta.
Karusellin oikeessa joka kerta sama juttu. Jarrun jälkeen kaasua, oho, kaasua pois, avaus, oho eiku ei kaasua, avaus.
Viimesen vasurin jarru on iha 50-60, ei osu koskaan ja tehon. Ongelmana ehkä se, ett jos yrität osuu sisäkanttiin jarrussa, niin nokka osottaa jarrussa suoraan ulos, paniikki, vauhti pois, kääntö, kanttareeseen kiinni, rullailua, kaasu, eiku, avaus eiku, avaus. Kokeile taas jättää läänii siihen sisääntuloon, kääntää hieman ulompaa, pysy kantista ulkona ennen avausta. Kanttare kiinni vasta kun haluat avata. Tossa on kokonaisuutena (seuraava suora mukaan lukien) ehkä jopa sekuntti, ellei enemmänkin.
Kahvilan avaukset kauheeta kaasulla runkkaamista. Avaa vasta sit kun pystyt avaamaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 06.08.15 - klo:07:47
Joo. Ite ajoin samaa vauhtia kun Henrin muuten, mut paluusuoran jarrussa ja vasurissa tulee melke sekunti turpaan. Jarrutan siinä siis liikaa.
Kannattaa ottaa huomioon että kun vertaat omia virheitäsi toisen kuskin virheisiin.
Niin joku vertailukohta voi näyttää virheelliseltä vaikka ei sitä ole.
Ja joku toinen kohta taas voi näyttää hyvältä vaikka teet saman virheen kun se vertailun kohde.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.08.15 - klo:22:56
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 06.08.15 - klo:07:47
Joo. Ite ajoin samaa vauhtia kun Henrin muuten, mut paluusuoran jarrussa ja vasurissa tulee melke sekunti turpaan. Jarrutan siinä siis liikaa.
Kannattaa ottaa huomioon että kun vertaat omia virheitäsi toisen kuskin virheisiin.
Niin joku vertailukohta voi näyttää virheelliseltä vaikka ei sitä ole.
Ja joku toinen kohta taas voi näyttää hyvältä vaikka teet saman virheen kun se vertailun kohde.

Jep. Kirjottelin tuossa just itelleni ajo-ohjeet ja tein suunnilleen samat havainnot kuin sinäkin.

Nitrous

Vastailen murmelalle huomenna kun oon koneen ääressä, luurilla ei hirveitä romaaneja kirjotella, mutta yks kysymys on mielen päällä. Myönnän, että monessa paikkaa avaan edelleen liian aikaisin, mutta ykkösen ja kahvilan avaus mun mielestä osuu aika hyvin. Ykkösestä vois avata mun mielestä yleensä karvan aiemmin, koska rataa jää ulostulossa käyttämättä, eikä kanttari tule silmille kummassakaan. Mikä tuossa datassa kertoo, että myös nuo avaukset lähtee liian aikaisin? Molemmissa paikoissa takanen on sen verran irti, että joutuu karvan avaamista rajottamaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

13.08.15 - klo:02:51 #404 Viimeisin muokkaus: 13.08.15 - klo:02:54 käyttäjältä murmela
Tossa sun datassa oli yks setti mistä pysty käyttämään gepsidataakin, vaikkakin se gepsidata on täysin epäsynkassa kaasudatan kanssa. Mutta tuosta pystyy kuitenkin selkeästi erottamaan suhteellisesti tuon nokan suunnan hyvä vs huono avaus.
Eli tässä on avaukset kahvilasta kierros kierrokselta; mihin suuntaan nokka on osoittanut kun olet koskenut kaasuun, ja millanen avaus siitä on loppujen lopuks tullut.
64,7 sössis söö
71,2 50-60
77,5 alku söss
84,6 alku söss
86,1 melkein
69,3 täys söss
36,3 täys söss
62,4 sössis söö
64,8 alku söss
75,2 sössis söö
78,9 sössis söö
78,6 melkein
70,7 sössis söö
63,2 alku sössis

Tässä sama data ryhmiteltynä nokan suunnan mukaan:
36,3 täys söss
62,4 sössis söö
63,2 alku sössis
64,7 sössis söö
64,8 alku söss
69,3 täys söss (random verrokki keskeltä settiä, kaasulle oot päässy lopullisesti vasta suuntaan 100, suoranopeus 173)
70,7 sössis söö
71,2 50-60
75,2 sössis söö
77,5 alku söss
78,6 melkein (avaus suuntaan 80, suoranopeus 179)
78,9 sössis söö
84,6 alku söss
86,1 melkein (avaus suuntaan 91, eli jopa aavistuksen liian myöhään, suoranopeus 177)

Toisin sanoen kaikki avaukset, 10/14 (=71%), jossa nokka on osoittanut välille 36,3-77,5 (=liian aikaisin) on mennyt enemmän tai vähemmän vituiks. Eli olet runkannut kaasulla ihan huolella.
Kun taasen nokan osottaessa välille 78,6-86,1 on kaksi avausta (=14%)/ 14:sta melkein onnistunut. Molemmissa on ollut vain pieni puolen sekunnin epäröinti kaasulle menon jälkeen, josta sitten on lähtenyt se varsinainen suht lineaarinen avaus. Mutta kuten suoranopeudesta näkee, niin myöhästyneellä avuksella häviää sadasosia, vs saman verran liian aikaisella avauksella kymmenesosia.

Jos taasen kriteeriksi otetaan se että vain ihan alku on mennyt söss, niin nuo aikaiset avaukset "onnistuneet" 3/10 (=30%) ja myöhäiset avaukset 3/4 (=75%). 75% on vähäce enemmän kuin 30%.

Jos mietitään että kierrosaika on 1:13 ja haluaa tiputtaa siitä sekunnin, -> 1:12, niin joka paikassa tarvii ajaa 1,8 kmh lujempaa. Niin esim toi random verrokki 4-6 kmh huonompi nopeus suorilla on aika paljon, varsinkin kun avauksessa on vielä sössitty linja (0,1-0,2 sekunttia) ja kaasulle meno.


Oliks sul vielä jotai kysyttävää? :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal