Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

JMH

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.15 - klo:14:42
Lainaus käyttäjältä: JMH - 09.03.15 - klo:11:32
On noita jarrutuksessa jäykkiä keulia nähty ihan viime aikoina Moto2:ssakin. Fiorin järjestelmä muunmuassa. Väittävät eduksi, että painonsiirto on hillitympää kiihdytyksissä ja jarrutuksissa -> parempi pito???, sekä geometrian voi säädellä miten haluaa. Vaikka keulan loivenemaan jarruissa, jos siltä tuntuu.

Ero tietty se, ettei se keula mene lukkoon. Onhan siellä iskari vastaanottamassa pomput.
Ettei tossa nyt vaan menis sekasin anti-dive-systeemit ja esim telelever tms geometrialla aikaan saatava vähäisempi "nyökkääminen"?

Menee sekaisin. Ihan tarkoituksella. Siksi viimeinen lause, hieman erottamassa.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.15 - klo:14:42
Lainaus käyttäjältä: JMH - 09.03.15 - klo:11:32
On noita jarrutuksessa jäykkiä keulia nähty ihan viime aikoina Moto2:ssakin. Fiorin järjestelmä muunmuassa. Väittävät eduksi, että painonsiirto on hillitympää kiihdytyksissä ja jarrutuksissa -> parempi pito???, sekä geometrian voi säädellä miten haluaa. Vaikka keulan loivenemaan jarruissa, jos siltä tuntuu.

Ero tietty se, ettei se keula mene lukkoon. Onhan siellä iskari vastaanottamassa pomput.
Ettei tossa nyt vaan menis sekasin anti-dive-systeemit ja esim telelever tms geometrialla aikaan saatava vähäisempi "nyökkääminen"?
Mä jo ihmettelinkin, että miten voi olla jäykkä keula jos se kuitenkin joustaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

JMH

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.03.15 - klo:19:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.15 - klo:14:42
Lainaus käyttäjältä: JMH - 09.03.15 - klo:11:32
On noita jarrutuksessa jäykkiä keulia nähty ihan viime aikoina Moto2:ssakin. Fiorin järjestelmä muunmuassa. Väittävät eduksi, että painonsiirto on hillitympää kiihdytyksissä ja jarrutuksissa -> parempi pito???, sekä geometrian voi säädellä miten haluaa. Vaikka keulan loivenemaan jarruissa, jos siltä tuntuu.

Ero tietty se, ettei se keula mene lukkoon. Onhan siellä iskari vastaanottamassa pomput.
Ettei tossa nyt vaan menis sekasin anti-dive-systeemit ja esim telelever tms geometrialla aikaan saatava vähäisempi "nyökkääminen"?
Mä jo ihmettelinkin, että miten voi olla jäykkä keula jos se kuitenkin joustaa.

Ei se keula jousta, kun on yhtä puuta, vaan pyörä painuu. Tjmsp.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

murmela

10.03.15 - klo:14:04 #588 Viimeisin muokkaus: 10.03.15 - klo:14:13 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: JMH - 10.03.15 - klo:13:11
Ei se keula jousta, kun on yhtä puuta, vaan pyörä painuu. Tjmsp.
Kyl se hyvin usein joustaa/ on silti teleskooppityyppinen tolppien osalta.
http://www.carbibles.com/images/bike_bmw_telelever.jpg
Jarrut paskana, paha hidastaa.

JMH

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.03.15 - klo:14:04
Lainaus käyttäjältä: JMH - 10.03.15 - klo:13:11
Ei se keula jousta, kun on yhtä puuta, vaan pyörä painuu. Tjmsp.
Kyl se hyvin usein joustaa/ on silti teleskooppityyppinen tolppien osalta.
http://www.carbibles.com/images/bike_bmw_telelever.jpg

En tollasista tiiä... tuossa kuva hossack/ fior tyyppisestä ratkaisusta. Sit vielä viteo.


[url=https://www.youtube.com/watch?v=2_7v9yOp6aE]https://www.youtube.com/watch?v=2_7v9yOp6aE[/url]
Mauno ärrällä, eli Rauno.

murmela

Lainaus käyttäjältä: JMH - 10.03.15 - klo:14:17
En tollasista tiiä... tuossa kuva hossack/ fior tyyppisestä ratkaisusta. Sit vielä viteo.
Dodii, ny selvis mikä sun mielestä on jäykkä keula. Mun mielestä toi ei ole jäykkä keula.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

JMH

Taas saatiin bittejä voorumille. Ja vielä rankasti ohi topicin. Vaffa esitys. Kiitän itseäni ja muita osallistujia.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

jarska

Kaikkihan me tiedämme, että jarrujen ilmaaminen voi olla aika työlästä.
Olen käyttänyt monenlaisia kikkoja, penispumpusta lähtien, eikä kunnolla (lue helpolla) toimivaa systeemiä ole löytynyt.

Ja taas aloin hommaan ja tällä kertaa apuna olikin wanhan liiton mies, joka puuhastellut mopojen parissa rapiat 40v.

Hän opetti näin:

-avaa pissipurkin kansi ja ime purkki tyhjäksi (käytin apteekin pruutaa, mutta mikä tahansa vacuumi pumppu käy)
-pyyhi purkin pohjalta mahdolliset liat pois rätillä/paperilla
-lisää uutta nestettä purkkiin(täyteen)
-pumppaa kahvaa
-pysäytä pumppaus ja jätä kahva niin pohjaan kuin menee
-pidä kahvaa edelleen pohjassa ja avaa vähän ja suht nopsakasti ilmausnippaa alhaalta(jos kyseessä etujarru), kunnes kahva lävähtää kiinni kapulaan ja laita taas kiinni, jättäen luonnollisesti kahva tankoa vasten, kunnes ilmaruuvi taas kiinni
-jatka tätä niin kauan, että uusi neste on huuhdellut wanhat pois
-vartioi haukkana nestepintaa purkissa ja lisää tarvittaessa, ettei pääse haukkaamaan ilmaa


JA KAS...eipä tarvii tuskitella ilmapalleroiden kans ja kyynärvarret tulessa pumppailla kahvaa kun ei edes pääse ilmaa järjestelmään missään vaiheessa.
Sitä en tiedä onko virallisen ämpeerataraadin hyväksymä toimenpide, mutta johan oli helppoa vaihdella nesteet tällä tavalla.
Varmaan helpottaa myös kytkinnesteiden vaihtoa, pyörissä joissa sellanen on.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: jarska - 16.03.15 - klo:19:04
Kaikkihan me tiedämme, että jarrujen ilmaaminen voi olla aika työlästä.
Olen käyttänyt monenlaisia kikkoja, penispumpusta lähtien, eikä kunnolla (lue helpolla) toimivaa systeemiä ole löytynyt.

Ja taas aloin hommaan ja tällä kertaa apuna olikin wanhan liiton mies, joka puuhastellut mopojen parissa rapiat 40v.

Hän opetti näin:

-avaa pissipurkin kansi ja ime purkki tyhjäksi (käytin apteekin pruutaa, mutta mikä tahansa vacuumi pumppu käy)
-pyyhi purkin pohjalta mahdolliset liat pois rätillä/paperilla
-lisää uutta nestettä purkkiin(täyteen)
-pumppaa kahvaa
-pysäytä pumppaus ja jätä kahva niin pohjaan kuin menee
-pidä kahvaa edelleen pohjassa ja avaa vähän ja suht nopsakasti ilmausnippaa alhaalta(jos kyseessä etujarru), kunnes kahva lävähtää kiinni kapulaan ja laita taas kiinni, jättäen luonnollisesti kahva tankoa vasten, kunnes ilmaruuvi taas kiinni
-jatka tätä niin kauan, että uusi neste on huuhdellut wanhat pois
-vartioi haukkana nestepintaa purkissa ja lisää tarvittaessa, ettei pääse haukkaamaan ilmaa


JA KAS...eipä tarvii tuskitella ilmapalleroiden kans ja kyynärvarret tulessa pumppailla kahvaa kun ei edes pääse ilmaa järjestelmään missään vaiheessa.
Sitä en tiedä onko virallisen ämpeerataraadin hyväksymä toimenpide, mutta johan oli helppoa vaihdella nesteet tällä tavalla.
Varmaan helpottaa myös kytkinnesteiden vaihtoa, pyörissä joissa sellanen on.

Näinhän se menee.. jätä suosiolla ne työläämmät ja rasvaiset pumppaustekniikat kuvaamatta :D

Nitrous

Ite en tolla tekniikalla tehdessä ole edes sulkenu nippaa välillä. Pumppaa vaan niin pitkään, että uus neste päätyy alanipalle asti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

miolta

No sillai kai..noinhan se tehdään. Voiko sen jotenkin muuten tehdäkkään ;)
Ainoa mikä tuli mieleen, niin muistan jostain lukeneeni että jos kahvan vetää aivan pohjaan niin sylinterin sisällä voi tiiviste vaurioitua. Brembosta saattoi olla kyse.. Normaalikäytössähän liike ei ole lähelläkään tuota äärirajaa. Ihan siis nettimutua..itse en kuitenkaan nyt ilmatessa vedä kahvaa ihan tankoon kiinni :)

jarska

Niimpä tietenki, kaikki muut tämän tekniikan ovat tienneet ja minä olen tuskitellu ilmapalleroiden kans.
Seuraavaa kikkaa en enää kerro, se liittyy sek...

miolta

...ventiaaliseen vaihteistoon?

wbaum

17.03.15 - klo:00:59 #598 Viimeisin muokkaus: 17.03.15 - klo:01:01 käyttäjältä wbaum
Niin tollee mä tein vaikka mitään hajua ei ollut miten se pitäis tehdä. En mä kyllä erottanut koska uutta nestettä tuli purkkiin, mutta kai se jossain vaiheessa vähän puhtaampaa oli kun maltoin lopettaa. Tai no vaihdon yhteydessä en tosiaan pitänyt kuin auki vaan yhtä nippaa kerrallaan ja pumpaten siitä sitten sulkematta, niinku Nitro sano.

Tuossa varikolla annoin murskatuomion kaverin kotarin jarruille ja niitä sitten alettiin ilmaamaan. Sieltä putkista ei loppunut ikinä ilma ja kaikkee vähän peltomyyrää pienempääkin vaan näky letkuista tulevan ulos. Toimenpide piti keskeyttää kun loppui jarrunestevarastot huuhtelulta.

T1mppa

Ei hel***ti :D
Mutta hyvin näkee, että ajoasento seuraavaan mutkaan otetaan ennen jarruttamista.
https://www.youtube.com/watch?v=vZTS7foJQf8

Powered by EzPortal