BMW DTC/Calibration Kit

Aloittaja murmela, 07.04.15 - klo:15:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

07.04.15 - klo:15:10 Viimeisin muokkaus: 26.06.17 - klo:00:11 käyttäjältä murmela
Alkuun disclaimeri: Seuraava teksti voi sisältää mitä tahansa virheitä, joten vastuu luetun ymmärtämisestä jää lukijalle. Jos huomaatte tekstissä virheitä, niin kommentoikaa, niin korjaan, kiits. Hinnat on tämän hetken summittaisia hintoja. Kuriositeettina mainittakoon että 1.3. Calibration Kit kakkosen hinta pompsahti 100e->480e. Mikään muu ei muuttunut kuin hinta. BMW <3

Vakio ecu:

HP Race Calibration Kit avauskoodi (890e -2011, 2012- 540e) antaa mahdollisuuden säätää vakio ecun ruiskukarttoja, sytytysennakkoa, ja kaikkea muutakin, esim DTC:tä. Mutta siinä on joitain pieniä rajotteita.

Race ecu:

Jos ei halua käyttää vakio ecua, niin voi ostaa HP Race Power Kit ecun (700e). Eroa noilla (vakio vs race) on se että niiden joissain perustominnallisuuksissa on jotain pientä eroa.

HP Race Power Kit avauskoodi (325e), antaa mahdollisuuden säätää ruiskutettavan polttioaineen määrää ja sytytysennakon määrää, ja 2014- vaihdekohtaisesti moottorijarrua (tosin säätö on vain neliasentoinen; Min-Medium-High-Max, per vaihde). -2013 tuota moottorijarrua pystyy säätämään nollakaasun polttoaineen syöttöllä ja sytytysennakolla.

HP Race Calibration Kit avauskoodi (890e -2011, 2012- 540e) antaa mahdollisuuden sitten säätää kaikkea muuta, esim DTC:tä.

Vakio ja race ecu:

Säätämiseen tarvitaan Calibration Kit (480e -2014, 2015- 540e), joka on softaceedee, ja säätöpiuha. Nämä eivät tarvi mitään erillisiä asennuskoodeja eivätkä ole mitenkään liitetty johonkin tiettyyn laitteistoon/mopoon. Tosin RCK2 softa "vaatii" sen että sillä on kerran liitetty mopoon, jolloin se antaa mahdollisuuden katsella ja muokata asetuksia. Tuon voi kiertää sillä että kopsaa mopo-id-filun (bmwmcdb kansio C:\Users\...\AppData\Local\BMW Motorrad\HP Race Calibration 2) ja asetus-filun (bmwrc kansio C:\Users\...\Documents\BMW-Motorrad\HP-Race-Calibration2) toiselle koneelle vastaaviin hakemistoihin, jolloin sillä toisellakin koneella pystyy niitä asetuksia katselemaan. Koska tuon mopo-id-filun myötä softa luulee että toinenkin kone on joskus liitetty mopoon kiinni.

Calibration Kit 2:nen toiminee(?) kaikissa S1000RR ja HP4 mopoissa vuosimalliin 2014 asti, ja vuosimalli 2015 vaatii Calibration Kit 3:sen.

Kaiken kaikkiaan tuo koko sotku jossa eri ecut toimii eri tavoin, rahastetaan siitä, tästä ja tosta, eikä kaikkea tarpeellista infoa ole saatavilla, ja vaikeutetaan käyttämistä; on ihan perseestä. Mutta se on BMW <3


Moottorin säädöstä eikä muistakaan sen enempää, mutta hieman enemmän DTC:stä. Eli Dynamic Traction Control, dynaaminen pito kontrolli.


Etu ja takavanteissa on 48 "hampaiset" ABS-anturikehät, joista ECU saa tiedon siitä kuinka nopeasti rengas pyörii. Ecu ei siis tiedä mikä on renkaan kehän nopeus, koska se ei sitä tietoa miltään anturilta saa.

Vakio ecu vs race ecussa on ainakin se ero, että vakiossa renkaiden kehänopeudet ovat adaptiiviset. Tarkoittaen sitä että kun mopo lähtee liikkeelle, niin ecu mittaa etu ja takarenkaan pyörintänopeudet, ja laskee siitä vertailuarvot kehänopeuksille. En tarkkaan tiedä millä kriteereillä, mutta olettaisin että kun mopo on pystysuorassa ja liikkuu tasaisella nopeudella niin tuo adaptaatio tehdään.

Lisäksi manuaalissa on maininta että vakio ecun adaptaatio-ominaisuudet voivat aiheuttaa sen että DTC ei toimi kaikilta osin niin kuin käyttäjä on sen säätänyt. Eli sieltä voi löytyä muitakin adaptaatioarvoja mitä ei ole erikseen mainittu.

Race ecu taasen ei ole adaptiivinen tuon suhteen, joten se ei siis tiedä ollenkaan mikä on renkaan kehänopeuksien ero, joten se täytyy sille ilmoittaa.

DTC:stä löytyy sille kymmenesosamillin tarkkuudella annettavat arvot:
Tyre radius, front [mm]
Tyre radius, rear [mm]

"Hyvää" tuossa race ecussa on se että tuolla arvolla voi nopeasti kokeilla eri luistoarvoja: Kasvattamalla kehän arvoa ecu luulee luistoa isommaksi, jolloin se puuttuu peliin aikaisemmin ja nopeammin. Vakioecussa tuo kikka ei toimi.

Huonoa näissä on se että ne ovat samat jokaiselle moodille; Rain, Sport, Race, Slick. Eli käytännössä jos esim vaihtaa alle sadekelin renkaat, pitäisi myöskin nuo arvot käydä läppärillä race ecusta muuttamassa jos haluaa että ecun näkemä nopeus pysyy oikeana, koska sadekelin renkaiden ja kuivan kelin renkaiden säde/kehä on eri mittainen. Vakioecu taasen adaptoituu, ainakin tuon kehanopeuden osalta, kun renkaita vaihdetaan.

Toisaalta, DTCstä löytyy myös renkaiden "profiilikartat" (SlipCor Mod tuolla edempänä) joilla voi kompensoida tuon etu ja takarenkaan välisen nopeusvirheen moodikohtaisesti, joten ainoaksi virheeksi jää se että absoluuttinen nopeusarvo ei ole täysin paikkansa pitävä. Mutta luistokontrolli toimii siitä huolimatta käytännössä oikeilla arvoilla (SlipCor Mod), koska absoluuttisen nopeusarvon virhe on pieni, eikä sillä ole käytännössä mitään merkitystä DTCn toimintaan.


GripLevel & ReductionPreControl

Ecu antaa mahdollisuuden pidon menetyksen "ennakointiin". Jokaiselle moodille voi syöttää pidon maksimiarvon. Defaulttina on Rain 1.25, Sport 1.45, Race 1.45, Slick 1.45. Nuo toimivat yhdessä ReductionPreControl kartan kanssa, jossa voi kierrosluvun ja prosentuaalisesti käytetyn pidon määrän perusteella määrittää paljonko koneen tehoa vähennetään kun lähestytään pidon maksimiarvoa. Esimerkkinä yksi solu kartasta; @10000RPM ja käytetty pito 90% >>> vääntö targetti 87,9% koneen maksimista.

Ecu ottaa myös automaattisesti huomioon vaihteen vaikutuksen tuohon ennakointiin. Eli esim 4s vaihteella käytetään kerrointa 1.76, joka tarkoittaa käytännössä sitä että mitää ennakointia ei tapahdu, koska tuolla kertoimella kerrottuna kartan kaikkien solujen arvo on yli 100%, jolloin ecu tulkitseen solujen arvoksi 100%.

Jos tuon koko ennakonnin haluaa pois päältä; niin GripLevel arvoiksi voi pistää 1.95 ja ReductionPreControl kartan solujen arvoiksi 100, sanoopi manuaali.


LeanAngleDTCon

Vakioecussa DTC on aina päällä, paitsi Slick moodissa voi määrittää sen kallistuskulman missä DTC menee päälle. Defaulttina 20 astetta.

Race ecussa voi määrittää kaikille moodeille erikseen, missä vaiheessa DTC menee päälle.


SlipCor Mod

Jokaiselle moodille löytyy erikseen Slip Correction kartta, jolla voi määrittää nopeuden ja kallistuskulman perusteella sen; paljonko "luistoa" sallitaan prosentuaalisesti, ennen kuin DTC puuttuu peliin. Esimerkki defaultti-Slick-kartan solusta; 100kmh ja 45 astetta >>> 4,531 prosenttia.

Vakioecun defaulttikartat perustuu Metzeler Racetec K3 ja Pirelli Super Corsa, 120/70, 190/55, renkaitten profiileihin.

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä että etu- ja takarenkaan profiileista johtuen, mopoa kallistettaessa, etu- ja takarenkaiden suhteellinen pyöritänopeus ei muutu yhtä paljon. Vaan esim 100kmh nopeudessa 45 asteen kallistuskulmassa takarenkaan näennäinen kehänopeus on 4,531 prosenttia suurempi kuin eturenkaan, vaikka mitään luistoa ei tapahdu.

Manuaalissa on myös epämääräinen maininta:"The system starts engine intervention when wheel slip reaches approximately 10 % of the computed value." BMW <3 Toimii toimii...

Mutta mutta, joka tapauksessa tuolla kartalla pystyy myöskin vaikuttamaan suoraan siihen, paljonko todellisuudessa rengas saa luistaa, ennen kuin DTC tulkitsee sen luistoksi. Eli kasvattamalla tuota prosenttiarvoa, takarenkaan luisto lisääntyy, ilman että DTC sitä edes tulkitsee luistoksi ja alkaa puuttumaan peliin.

Eli tässä vaiheessa dataloggeri on ihan ehdoton apuväline. Ensin datan avulla asettaa profiilien erosta johtuvat arvot kohdilleen. Niin sen jälkeen datasta näkee suoraan, missä takarengas oikeasti luistaa, kuinka paljon, millä nopeudella, ja millä kallistuskulmalla jne. Jolloin voi halutessaan lisätä tai vähentää tuota todellista luistoprosenttia SlipCor kartan kautta.


TrqControl

Eli Vääntö Kontrolli. Ko säädössä on 20 porrasta, joihin voi voi kertoimella 0.000-1.000, eli käytännössä promillen tarkkuudella, määritellä, paljonko koneen vääntöä vähennetään; riippuen siitä kuinka paljon ecu näkee missäkin tilanteessa luistoa olevan.

Huonoa tuossa on se, että missään ei kerrota millä periaatteella ecu sitten todellisuudessa laskee että milloin mennän missäkin luiston määrässä (1-20). Eli tässäkin joutuu turvautumaan testaamiseen ja dataloggerin apuun, ja kokeilemaan mitkä arvot vaikuttaa mitenkin DTCn käytökseen.

Defaulttina tuo käyrä on lineaarinen viiva; nollassa kerroin on 1.000, ja 20ssä se on 0,000, eli esim kohdassa 7 arvo on 0,650.

Manuskasta löytyy ohje että kovilla rengasseoksilla tulisi käyttää digressiivisesti tippuvaa käyrää, eli siis sellaista joka tiputtaa koneen vääntöä nopeasti heti kun luistoa on vähänkin. Esim kohdassa 7 arvo 0,200.

Ja pehmeillä seoksilla voi käyttää progressiivista käyrää, eli sellaista joka ei aluksi juurikaan tiputa koneen vääntöä vaikka luisto hieman lisääntyykin. Esim kohdassa 7 arvo 0,800.


TrqIncrease

Eli Väännön Kasvatus. Siinä vaiheessa kun DTC on sitä mieltä että luisto ei enää kasva, tai vähenee, tai nollaantuu, niin käytettävissä on 8-soluinen "kartta" jolla määritellään kertoimella 0.000-2.000 ja kierrosluvun perusteella se, kuinka nopeasti koneen vääntöä kasvatetaan takaisin täys-vääntö tilanteeseen.

Defaulttuna viiva on tasainen/ kerroin 1.000 joka solussa.

Arvoilla 1.000-2.000 vääntö palautetaan nopeasti takaisin maksimiin. Nämä arvot voi jousista ja vaimennuksista riippuen aiheuttaa ei-toivottuja kiemurteluja, kun DTC arpoo liian nopeasti edestakaisin luiston ja max väännön välillä.

Arvoilla 1.000-0.000 mahdollisen kiemurtelun pitäisi olla pehmeämpää. Oikein pienillä arvoilla moposta voi tulla etana lähtemään mutkista, koska DTC jää luistotilaan liian pitkäksi aikaa/ vääntö pidetään vähennettynä.
Tässä on omana mausteena on vielä vakioecun softan säädöt joita ei pääse muokkaamaan ollenkaan. Eli vakioecussa vääntöä tasoitetaan huomattavasti koneen kiertäessä yli 8000 RPM. Eli 8000 asti tuo säätö toimii 1:1, ja sit sen jälkeen BMW <3

Siinäpä lyhyt katsaus bimmerin luistokontrolliin.


Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Yksi pieni esimerkki DTC:stä käytännössä. Jos ajelee kovinkin herkillä ja konservatiivisilla säädöillä, esim vakio eculla Rain-asetuksella (eli DTC aina päällä) kuivalla kelillä, niin:

Avattaessa kakkosella niin, että siinä vaiheessa kun kone pääsee vääntöalueelle, ja keula nousee radasta, jolloin eturenkaan pyörintänopeus ei enää kasva ja takarenkaan pyörintänopeus edelleen kasvaa, alkaa DTC tulkitsemaan tilanteen luistoksi, ja puuttumaan peliin, eli vähentämään reilusti koneen vääntöä, eli pienentämään kaasuläppien avautumaa. Koska onhan sadekeli eli täysin paska pito, joten DTCn liipasimen pitää olla herkässä.

Jos siinä vaiheessa kuski vielä polkaisee vaihteen kakkoselta kolmoselle (saadakseen keulan alas), niin DTC saa paskahalvauksen, koska suhteellinen luiston määrä on sen mielestä kolmosella vielä rajumpi kuin mitä se oli kakkosella, koska kierrosluku on paljon pienempi mitä se oli kakkosella. Eli tilanne on DTCn mielestä vielä vaarallisempi kuin hetki sitten.

Joten  DTC päätyy vähentämään koneen väännön minimiin, jotta saisi luiston kontrolliin, eli kääntää kaasuläppien avautuman todella pieneksi, eli kuskista tuntuu että mopo hyytyy hetkeksi aivan täysin/ sifterissä on jotan vikaa(!!!!!) koska mopo kuolee aina samassa kohtaa kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle. Vaikka oikeasti se ei ole mikään vika, vaan käytetyistä asetuksista ja sen säädöistä aiheutuva ominaisuus.

Sitten kun eturengas laskeutuu takaisin radan pintaan, ja sen pyörintänopeus kasvaa suhteessa samalle tasolle takarenkaan kanssa, DTC on sitä mieltä että "Jibiii! Problem solved! Läpät auki!" Ja taas mennään. Ja kuski on sitä mieltä että mopo toimii taas normaalisti, kunnes tulee taas kohta jossa vaihtaa keula pystyssä kakkoselta kolmoselle ja:"v**un sifteri!"
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.04.15 - klo:15:54
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Minkä setin tuohon tarvii et näkee mitä se on syönyt? Varmaan sitten joku oma race ecu kit 0.5 490e

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.04.15 - klo:16:20
Minkä setin tuohon tarvii et näkee mitä se on syönyt? Varmaan sitten joku oma race ecu kit 0.5 490e
Calibration Kit 2:nen toiminee(?) kaikissa S1000RR ja HP4 mopoissa vuosimalliin 2014 asti, 480e.
Ts se mikä mulla on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Pitääpi antaa teamin datailuvastaavalle selvitettäväksi toi homma :)

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.04.15 - klo:16:34
Pitääpi antaa teamin datailuvastaavalle selvitettäväksi toi homma :)
Homma selvä. Eikös sulla kumminkin se dataloggeri ny ollu? Nii datasta sit näkee ett aiheuttaako DTC jollain moodilla race ecun defaultti asetuksilla, jos sun mopossa semmoset sattuu olemaan, jotain ihmeellisyyksiä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

07.04.15 - klo:17:43 #8 Viimeisin muokkaus: 07.04.15 - klo:17:45 käyttäjältä TommoKe
Toissalta poimittua, kohdan HP calibration kit 2 alta, BMW:n omien sivujen lainaus:

Dynamic Traction Control DTC

 "  Adjustment for tyre parameters (circumference, shape and slip) possible to customise the response of the DTCsystem (control timing/rate).
   Mode-dependent definition of a bank angle below which traction control is deactivated (to permit wheelies).
   9 characteristic maps for adjustment
   Together with the HP Race Power Kit, enables individual setup for each of the various riding modes (RAIN, SPORT, RACE and SLICK). Without the HP Race Power Kit, this is possible only in SLICK mode."

http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/motorsports/hp-race/hp-race-parts/ecu-electrics/ecu/hp-race-calibration-kit-2.html

Kaupasta tullessaan HP race ecu antaa täyden tehon joka ajomoodissa. Näin lukee mun race kit opuksessa.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 07.04.15 - klo:17:43
Toissalta poimittua, kohdan HP calibration kit 2 alta, BMW:n omien sivujen lainaus:

Dynamic Traction Control DTC

"  Adjustment for tyre parameters (circumference, shape and slip) possible to customise the response of the DTCsystem (control timing/rate).
  Mode-dependent definition of a bank angle below which traction control is deactivated (to permit wheelies).
  9 characteristic maps for adjustment
  Together with the HP Race Power Kit, enables individual setup for each of the various riding modes (RAIN, SPORT, RACE and SLICK). Without the HP Race Power Kit, this is possible only in SLICK mode."
Lopputulos on aina hieno kun myyntimiehet yrittää kääntää teknotekstiä yleistajuiseen muotoon.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.04.15 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 07.04.15 - klo:17:43
Toissalta poimittua, kohdan HP calibration kit 2 alta, BMW:n omien sivujen lainaus:

Dynamic Traction Control DTC

"  Adjustment for tyre parameters (circumference, shape and slip) possible to customise the response of the DTCsystem (control timing/rate).
   Mode-dependent definition of a bank angle below which traction control is deactivated (to permit wheelies).
   9 characteristic maps for adjustment
   Together with the HP Race Power Kit, enables individual setup for each of the various riding modes (RAIN, SPORT, RACE and SLICK). Without the HP Race Power Kit, this is possible only in SLICK mode."
Lopputulos on aina hieno kun myyntimiehet yrittää kääntää teknotekstiä yleistajuiseen muotoon.

Mutta noin se kumminkin menee.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 07.04.15 - klo:18:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.04.15 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 07.04.15 - klo:17:43
Toissalta poimittua, kohdan HP calibration kit 2 alta, BMW:n omien sivujen lainaus:

Dynamic Traction Control DTC

"  Adjustment for tyre parameters (circumference, shape and slip) possible to customise the response of the DTCsystem (control timing/rate).
  Mode-dependent definition of a bank angle below which traction control is deactivated (to permit wheelies).
  9 characteristic maps for adjustment
  Together with the HP Race Power Kit, enables individual setup for each of the various riding modes (RAIN, SPORT, RACE and SLICK). Without the HP Race Power Kit, this is possible only in SLICK mode."
Lopputulos on aina hieno kun myyntimiehet yrittää kääntää teknotekstiä yleistajuiseen muotoon.

Mutta noin se kumminkin menee.
Sitäkö tarkoitit että ilman Power Kittiä voi Calib Kitillä säätää vain DTC:n Slik-moodia?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.04.15 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.04.15 - klo:15:54
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.

Vakiosecusta en tiedä, mutta tällä mun vastaavalla voi ajaa kuivalla kelillä rain-asetuksella kisan, ja taistella voitosta. Kuskista kii.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 07.04.15 - klo:22:39
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.04.15 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.04.15 - klo:15:54
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.

Kuskista kii.

Susta vai niistä muista? :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

 
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.04.15 - klo:07:18
Lainaus käyttäjältä: app - 07.04.15 - klo:22:39
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.04.15 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.04.15 - klo:15:54
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.

Kuskista kii.

Susta vai niistä muista? :D

Kitti tai katti, kuskista kii. Itse en edes tiedä mikä tai kuka on tuon ecun säädöt laittanut. Turvalleen sillä ainakin pääsee wheely

Powered by EzPortal