MiniSuperMoto Stock

Aloittaja murmela, 06.10.14 - klo:23:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 11.04.15 - klo:20:16
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 11.04.15 - klo:19:46onko noille minisupereilla kisaamaan/harrastamaan lähteville joku yhteinen forumi jotta muutkin saisi tietää tuollaiset oleelliset seikat?

Sille @jarska :lle vinkki, nii perustaa minimprata.fiin.

Mul on käyny mielessä ett saiskohan esim noita ricer-hemmoja houkuteltuu tälle palstalle jos tekis vaikka jonku Mini-jotain osion?
@jarska mitään ajatuksii?

Tällä hetkellä jotain infoo löytyy ehkä yllättäin fbstä
https://www.facebook.com/groups/176973235229

Mut mun mielestä fb on v**un paskin alusta ikinä säilöö jotain sellasta tietoo mikä pitäis joskus löytää.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Tänäänkin joutuu viel iha vähäce säätään.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Yallu

13.04.15 - klo:09:31 #33 Viimeisin muokkaus: 13.04.15 - klo:10:51 käyttäjältä jarska
Moi,

RiceRocketRacing on saapunut Foorumille pelastamaan päivän. ;)

Pari sanaa MiniSuperMotosta. MiniSuperMotoa ajetaan kolmessa luokassa: STOCK, SPORT ja OPEN. Alla luokista vähän tarkemmin:

STOCK: Vakio pyörät, kaikilla samanlaiset. Muuttaa saa penkin, ohjaustangon, jalkatapit ja takaiskarin jousen. Ei muuta. Ei poikkeuksia. Väritystä saa muutta.

SPORT: Vähän vapaampaa, kannattaa lukea tekniset säännöt. Defacto-kokoonpanoksi on muodostunut YX 150cc KLX-type + TB virikansi.

OPEN: Todella vapaata, teknisistä säännöistä löytyy rajoitteet.

Tekniset säännöt: http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/1328029/MINISUPERMOTO+2015+1.1.pdf

Alemman luokan pyörällä voi osallitua ylemmän luokan kilpailuihin (Siis viritysasteen mukaan STOCK -> SPORT -> OPEN)

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.04.15 - klo:23:19
@Nitrous kerros mulle mihin kohtaa tota putkee (150cc 7000rpm nelari) kannattaa törkätä laajakaistalambda?
Ei mihinkään


Mutta mutta, ellet, nii idea on lähinnä tossa siis se ett kiinankaasaritsuuttimetkoneet on sitä tätä ja tota, eli tarkotus ois vaan vaan saada seos tontille ettei kone leikkaa kättelyssä. Ja sit ku seos on tontilla niin ajaa niin kauan ett kone laukee.


Kannattaa kysellä neuvoa, esim. Minimoto Racingin Mikalta saa varmasti neuvoa kun vaan kysyy.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.04.15 - klo:01:09
Nii mut qu mul ois tommonen renkaanlämpötila infrapunaanturikin loggeriin mikä pitäis rata-testata, nii sekin menis sit siin samalla testikeikalla. Näkis paljoko noi 12-tuumaset super softit lämpee. Ja sais paineetkin hiottua kohilleen, ehkä.
Rengaspaineet Savan renkaisiin: http://www.savatech.eu/tyres/scooter/racing.html. Nuo pitävät ihan hyvin kutinsa. Uskoisin että ovat sovellettavissa myös Mitaksen renkaisiin.

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 11.04.15 - klo:19:46
onko noille minisupereilla kisaamaan/harrastamaan lähteville joku yhteinen forumi jotta muutkin saisi tietää tuollaiset oleelliset seikat?..ettei tollasten juttujen takia menis kenenkään harrastus piloille.
On, mutta sen käyttöaste on tooodella pieni.. http://minisupermoto.proboards.com/
RiceRocketRacing ry

Yallu

Kysykää ihmeessä lisää ja vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin. Parhaioten meidät tavoittaa osoitteesta info@ricerocketracing.fi.

Tervetuloa joukkoomme iloiseen (MiniSuperMoto-harrastajiin siis).
RiceRocketRacing ry

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Yallu - 13.04.15 - klo:09:31

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.04.15 - klo:23:19
@Nitrous kerros mulle mihin kohtaa tota putkee (150cc 7000rpm nelari) kannattaa törkätä laajakaistalambda?
Ei mihinkään

Onko siis lambda-anturin kierremuhvin hitsaaminen putkeen katsottavissa sääntörikkomukseksi vaikka lambda ei olisikaan kisassa käytössä vaan tilalla olisi sokea tulppa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaa
Rengaspaineet Savan renkaisiin: http://www.savatech.eu/tyres/scooter/racing.html. Nuo pitävät ihan hyvin kutinsa. Uskoisin että ovat sovellettavissa myös Mitaksen renkaisiin.
Ohessa kuvakaappaus ko sivulta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Stockin jarruletkusta: Kiinalaiset käyttää samaa letkua 630mm ja 730mm etupumpuille, joten siitä syystä letku on "hieman" liian pitkä 630mm keulalle joka stockissa on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.04.15 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.04.15 - klo:06:57
Kiva palapeli ja noi renkaat on kyllä jotenkin söpöt. :D
Mut 220mm levylle tarkotettu jarrusatula-adpteri ei tod oo söpö ku supermopossa on 240mm levy. v***u. Kiinalaiset Go-Go-Go! jibii_gif

Mutta! http://www.karintalli.fi/ !!! Siirsi hieman jarrusatula-adapterin ylempää kiinnitysreikää, joten tuolla muokatulla pärjännee sihen asti, jos ja kun toiv saa oikean kokoisen adapterin. Kannattaa käyttää ko mestan palveluja, erittäin motoristiystävälliset hinnat ja joustava palvelu.

Kiinasta tuskin on tulossa mitään parannusta asiaan, joten etujarruadapterin joutunee itse korjaamaan/korjauttamaan/modaamaan.

Eli eli ehkä ensin kannattanee mallata satulaa jarrupalojen avulla oikealle kohdalle jarrulevyn kehää.
Ja sitten mitata montako milliä joutuu yläreikää siirtämään ja montako milliä joutuu alareikää siirtämään. Joka tapauksessa tuo siirtämisen suuruusluokka on 10-15 mm, eli reilusti.
Ensin irrottaa kiinnihitsatut väliholkit adapterista.
Sen jälkeen varmaankin kannattanee hitsata lisää materiaalia adapterin kylkeen koska ainakaan alareikää ei pysty ilman lisämateriaalia siirtämään.
Sitten poraa uudet reijät (reikien välinen etäisyys pitää pysyä samana), ja tekee niihin kierteet.
Holkit (koska niissäkin on kierteet) paikoilleen pultin avulla ja hitsaa holkit kiinni adapteriin.

Kuvassa ensiapu ongelmaan millä sen just ja just sai toimimaan, ja piirrettynä miten se ehkä olisi pitänyt tehdä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.04.15 - klo:10:01
Lainaus käyttäjältä: Yallu - 13.04.15 - klo:09:31

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.04.15 - klo:23:19
@Nitrous kerros mulle mihin kohtaa tota putkee (150cc 7000rpm nelari) kannattaa törkätä laajakaistalambda?
Ei mihinkään

Onko siis lambda-anturin kierremuhvin hitsaaminen putkeen katsottavissa sääntörikkomukseksi vaikka lambda ei olisikaan kisassa käytössä vaan tilalla olisi sokea tulppa.
Tuossa on lainausvirhe, varsinainen vastaus oli "Kannattaa kysellä neuvoa, esim. Minimoto Racingin Mikalta saa varmasti neuvoa kun vaan kysyy."
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

FBstä kopsattua:
STOCKin numerotaustan pitää nimenomaan olla punainen, jos muovin vaihtaa valkoiseksi niin sitten pitää laittaa punainen teippi siihen. Numerot ovat valkoisia. SPORTissa numeropohja on musta, numerot valkoisia. OPEN-luokassa taas on kaksi vaihtoehtoa (historialliset syyt): Valkoinen pohja & mustat numerot tai vihreä pohja & valkoiset numerot. Nämä siksi jos lähtöjä joudutaan yhdistämään vähäisten osallistujamäärien vuoksi. Katsastusmies kyllä puuttuu asiaan jos värit ovat pielessä.
Numerokilpien väritys osoittaa siis mihin luokkaan pyörä teknisesti kuuluu.
Jos osallistuu moneen luokkaan samalla pyörällä, niin siitä pitää mainita ilmoittautumisen yhteydessä (kilpailutoimistossa).

Oma lisäys:
Eli Stockin numeroiden värejä ei tarvitse vaihtaa jos osallistuu esim Stockkiin ja Sporttiin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Ja tuolta ehkä löytyy jotain suuntaa antavaa tietoa treenipaikkojen suhteen:
http://ricerocketracing.nimenhuuto.com/
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

13.04.15 - klo:12:52 #42 Viimeisin muokkaus: 13.04.15 - klo:18:39 käyttäjältä murmela
fbstä
Pari juttua STOCK-pyöristä:
1. Ottakaa se mehupilli-noisekilleri pois.
2. Kaasutinta saa säätää (ehkä jopa joutuu säätämään), suuttimia vaihtaa yms.
3. Rattaita saa vaihtaa (jopa pitää jos haluaa pitää tietyillä radoilla moottorin hengissä)
4. Kahvasuojien käyttöä kannattaa harkita, on ikävää jättää kisaa kesken kun jarrukahva on poikki. Nimim. kokemusta on.

Kaasari on kiinakopio-"Mikuni-VM22", jotkut ilmoittavat se 26mm, mutta ei vastaa todellisuutta.

Oma lisäys:
Esim biltemasta saa kahvasuojat:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Ohjaus-ja-kahva/Kasisuojus-alumiinia-2000035414/
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

13.04.15 - klo:13:26 #43 Viimeisin muokkaus: 13.04.15 - klo:18:39 käyttäjältä murmela
Mikunin VM-kaasarisarjan manuaali löytyy tuolta, sitä voinee käyttää apuna:
http://www.mikuni.com/fs-carburetor.html
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Yallu

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.04.15 - klo:10:01
Lainaus käyttäjältä: Yallu - 13.04.15 - klo:09:31

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.04.15 - klo:23:19
@Nitrous kerros mulle mihin kohtaa tota putkee (150cc 7000rpm nelari) kannattaa törkätä laajakaistalambda?
Ei mihinkään

Onko siis lambda-anturin kierremuhvin hitsaaminen putkeen katsottavissa sääntörikkomukseksi vaikka lambda ei olisikaan kisassa käytössä vaan tilalla olisi sokea tulppa.
Lyhyesti vastattuna, on. Se pakoputki ei enää ole alkuperäinen, eikä tuossa muunlaista pakoputkea saa käyttää. Säätöapua noihin varmasti saa, heti vaan kun porukka on saanut noita vehkeitään kasaan ja ajoon (meiltä unohtui yksi fillari maahantuojalle, joten se pitää vielä noutaa). Tuo jarruadapteri-ongelma on hieman ikävä (mutta kiinalaisissa vehkeissä odotettu), kaiken kaikkiaan tämä on ollut tähänastisista kiinapyöristä vähiten ruuvausta vaatinut yksilö ja siten kaikkein lähimpänä "ready-to-race".

Eli lyhyesti mitä noihin pitää tehdä ennen ensimmäisiä kisoja:


  • Huohotinsäiliöt pitää vaihtaa min. 200ml vetoisiin. Sijoittelu ja muotoilu vapaa. Kunhan ne mehut pysyvät niissä sisällä. Kannattaa huomioida se, että jos se ilma ei kierrä noiden huhotin astioiden kautta, niin näissä kiinavehkeissä se löytää tiensä jostain muualta. Tämä ilmenee mm. öljyvuotona.
  • Lankavarmistukset. Etujarrun pultit (ne joilla adapteri tulee kiinni etupumppuun), pohjan öljytulppa ja öljysäiliön korkki pitää varmistaa langalla. Jahka tästä tervehdyn, niin voin käydä tallilla ottamassa kuvia malliksi.
  • Venttiiliväljysten säätäminen. Tehkää se ennen kuin lyötte koneen tulille.

Ei siitä pitkästä jarruletkusta ole oikeastaan haittaa ollut. Tuossa sama jarru kiinnitettynä vähän matalampaan keulaan: http://www.ricerocketracing.fi/gallery/2014/Imatra/content/IMG_8277_large.html Onhan se vähän pölön näköinen.
Yksi ratkaisu huohotinastiasta: http://www.ricerocketracing.fi/gallery/2014/eura/content/IMG_6842_large.html (se pullo siellä numerokyltin alla).
RiceRocketRacing ry

Powered by EzPortal