Kuljetuskalusto

Aloittaja jarska, 01.02.12 - klo:16:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Mikko K.

03.07.14 - klo:10:31 #195 Viimeisin muokkaus: 03.07.14 - klo:10:49 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 03.07.14 - klo:09:56
Lainaus käyttäjältä: Tango - 03.07.14 - klo:08:15
Näppärä mies tietysti suunnittelee sellaiset pariovet, jotka aukeavat sivulle, mutta toimivat myös ajoramppeina.   :)

Naapurin hevoskärryssä oli ramppi, jonka sai käännettyä sivullekkin. En muista merkkiä, mutta ainakin Cheval Liberte trailereissa semmoinen on. Siitä sais mallin.

Sivulle aukeavista yksinkertaisesti saranointi perinteiseen väliovityyliin siten, että sen oven saa nostettua helposti irti ajorampiksi. Millisellä alumiinilla tosta sais seiniin uppoamaan noin 45kg ja kehikkoon luokkaa saman verran, eli materiaalit luokkaa 500-600€ riippuen hukkatavaran määrästä. Jos tuon kasaisi pultattavista seinä ja katto elementeistä, niin pulverimaalaus onnistuis kohtuu hintaan koko hökkelille. Kaikkine varusteineen äkkiä 1000€ projekti isoon kärryyn + viikon tekemisen ilo suunnittelun ja askartelun muodossa.


pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.07.14 - klo:10:31


Sivulle aukeavista yksinkertaisesti saranointi perinteiseen väliovityyliin siten, että sen oven saa nostettua helposti irti ajorampiksi. ...

Toinen ovi kääntyy alas rampiksi ja toinen sivulle ?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Mikko K.

03.07.14 - klo:11:06 #197 Viimeisin muokkaus: 03.07.14 - klo:13:36 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 03.07.14 - klo:11:00
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.07.14 - klo:10:31


Sivulle aukeavista yksinkertaisesti saranointi perinteiseen väliovityyliin siten, että sen oven saa nostettua helposti irti ajorampiksi. ...

Toinen ovi kääntyy alas rampiksi ja toinen sivulle ?

Aivan :) tarvittiin taas sellasta 8mm rautalankaa mistä vääntää, että tajusin. Ei mikää pöljempi idea. Oviin saa samalla upotettua mahdollisia hukkapaloja kohtuu helposti. Pulverimaalauksen hylkäsin jo kakkossijalle pintakäsittelynä, koska on myös muita vaihtoehtoja. Aisan päällä on myös yleensä kohtalaisen mukavasti tilaa, jos siihen pukkaisi vaikka eristetyn kotelon agregaatille ja kompuralle. Hauskanpito ilman suunnitteluhommia ja matematiikkaa on teeskentelyä.

EDIT: Hakkasin Exceliin laskurin missä on oikeastaan kaikki kärryn muuttujat sekä kustannukset. Lavan pinta-ala 1500x3000 ei ole kovin kaukana optimista kantavuuden ja pinta-alan suhteen. Tässä koossa kustannuksetkaan ei karkaa ihan mahdottomiin. Noin 400kg hyötykuormaan pääsisi 30mm SPU-eristeellä, 1mm alumiilevyllä ja aluputkirungolla. Äkkiä katseltuna noista kannattaa valmiina melkeinpä maksaakin jotain jos meinaa ettei työtunnit mene suoraan kolhoosin piikkiin.

-Lisävarusteina olisi tuossa

*ilmastointiräppänät
*akku
*sisävalot
*hyllyt päätyseinälle

T1mppa

Jos löydät pohjan, joka on esim 150x3300 tai 150x3500, niin ei siitä haittaa ole. 
Itselläni on 150x3300 ja se on niin kätevä, kun ei tarvitse yhtään miettiä miten niitä tavaroita pitäisi asetella. Painoeroa 3-metriseen oli muutama kymmenen kiloa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 03.07.14 - klo:18:03
Jos löydät pohjan, joka on esim 150x3300 tai 150x3500, niin ei siitä haittaa ole.
Itselläni on 150x3300 ja se on niin kätevä, kun ei tarvitse yhtään miettiä miten niitä tavaroita pitäisi asetella. Painoeroa 3-metriseen oli muutama kymmenen kiloa.

Se on sen muutaman kymmentä kiloa, mutta väärään suuntaan jos pykälien mukaan mennään.

150*3300 olisi tulossa aihioksi tällä hetkellä. Rakenne alupelti, 30mm alumiini huonekaluputkesta kehikko ja popniiteillä kasaan. Sitten jos tuon eristää 30mm finfoamilla ja laittaa vaikka 4mm vanerin sisälle, niin tuo mukavuus vie kantavuutta sen 80kg, tosin sen kanssa voi vielä elää. MItäs harmia tuosta jarrullisesta on? Kallis katsastus parin vuoden välein jossa valot ja jarrut pitää toimia?
Parisataa kiloa lisää sallittua massaa ja antais aika paljon vapaammat kädet toteutukselle. Toisaalta jos noilla ylityksillä tulee pienet sakot ja niiden todennäköisyys on vielä pienempi, niin tekee vaan hyvän ja oikeasti toimivan laitoksen eikä välitä säännöistä. Ne kun on tehty heikoimman aineksen mukaan, eikä tälläisille monilahjakkuuksille :D



Mikko K.

Pyörä:180kg
Vanteet:15kg
8 rengasta:48kg
Ajovarusteet:10kg
Bensaa:40kg
Varikkoteltta:30kg
Työkaluja:20kg
Pukit:10kg
Agregaatti:25kg
Kompura:15kg
Sammutin:10kg
Sähköroikat:5kg
Eväät ja matkatavarat:20kg
Varaosat20kg
Summa:  448kg
Voidaan laittaa vetoautoon:85kg
Kärryn kuorma:363kg


Tuossa vielä osviittaa kärryyn tulevasta romun määrästä. Lämmitin, mikro ja muut romut sitten kiinteiksi.

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.07.14 - klo:18:58
Jääkaappi?

Tarkemmin ajateltuna tuohon pitää lisätä "loput unohtuneet romut  noin 100kg"
Siirrytään kahtelemaan jarrullista.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.07.14 - klo:19:12
Siirrytään kahtelemaan jarrullista.

No sitten homma on helppo, tuolta: http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/hevoskuljetusvaunut

Sopii erityisen hyvin mersun perään ja tytöt tulee jutteleen. Tilaa on vaikka rakentas parven.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

santerik

17.05.15 - klo:21:32 #204 Viimeisin muokkaus: 17.05.15 - klo:21:34 käyttäjältä santerik
Jossain vaiheessa varmaan kyllästyy laina/vuokrakärryihin ja joutuu auttamatta hommaamaan oman ja varmaan tommottii puolentoistatonnin 300*150 kuomukärry olis paras, mutta mä kun usein tunnun hommaavan hyvän ja halvan erikseen niin:

Välillä on tosi halvalla noita enemmän ja vähemmän vanhoja **skoja karvan vajaa kahden ja puolen metrin lavalla olevia kärryjä kaupan. Tommottii pitäis mopon mahtua ja kilut/kalut voi köyttää sivuille ja/tai heittää autoon. Mitä hajoavia osia kärryssä on? Ja joo, toki kaikki voi hajota mut ittelle tulee tsekattavia mieleen lähinnä vetokita, rungon yleinen ruosteisuus ja pyöränlaakerit (ja mahdolliset jouset). Mulla kun ei ennen ole kärryä ollut ni unohdanko mä jotain oleellista?

Tiedostan riskin, että tommottiissa vanhassa kärryssä voi saada paljon murhetta halvalla, mutta tommottii pienen kärryn pystyisi sovittaa pyörän kanssa samaan ruutuun ja se ajatus puolestaan kiinnostaa kovin.. Kärrylle kun ei itellä oikein paikkaa ole.

T1mppa

Kuomukärryssä kannattaa tsekkaa se sisäkorkeus. Usein pienissä kärryissä laidan korkeus on 21cm. Metrisellä kuomulla sisäkorkeus on 121cm, joka voi olla liian matala, jos laittaa pyörän eturengastelineeseen kuljetuksen ajaksi. Mutta tämä riippuu hieman pyörästä sekä kuinka korkea pleksi siinä on. Tietysti pleksin voi aina ottaa pois :)

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: santerik - 17.05.15 - klo:21:32
Jossain vaiheessa varmaan kyllästyy laina/vuokrakärryihin ja joutuu auttamatta hommaamaan oman ja varmaan tommottii puolentoistatonnin 300*150 kuomukärry olis paras, mutta mä kun usein tunnun hommaavan hyvän ja halvan erikseen niin:

Välillä on tosi halvalla noita enemmän ja vähemmän vanhoja **skoja karvan vajaa kahden ja puolen metrin lavalla olevia kärryjä kaupan. Tommottii pitäis mopon mahtua ja kilut/kalut voi köyttää sivuille ja/tai heittää autoon. Mitä hajoavia osia kärryssä on? Ja joo, toki kaikki voi hajota mut ittelle tulee tsekattavia mieleen lähinnä vetokita, rungon yleinen ruosteisuus ja pyöränlaakerit (ja mahdolliset jouset). Mulla kun ei ennen ole kärryä ollut ni unohdanko mä jotain oleellista?

Tiedostan riskin, että tommottiissa vanhassa kärryssä voi saada paljon murhetta halvalla, mutta tommottii pienen kärryn pystyisi sovittaa pyörän kanssa samaan ruutuun ja se ajatus puolestaan kiinnostaa kovin.. Kärrylle kun ei itellä oikein paikkaa ole.

Jos sulla budjetti kärrylle on puoltoista tonnia, niin sillä saa jo uuden kärryn.
Ei tietty mitään thule tai majava kärryä,mut käypäsen kuitenkin.
Itse ostin paku3250 uutena, ja vielä en ole löytänyt moitteen sijaa.
Lavan kokohan on siiis 325cm×150cm ja sisään mahtuu 138 korkea laitos,tai kaksi.
Kuormaa saa laittaa 470kg, eli senkin puolesta 2 pyörää kulkee kyydissä jos ei muuta kamaa kovin paljoa ole...

Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

santerik

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 18.05.15 - klo:11:50
Lainaus käyttäjältä: santerik - 17.05.15 - klo:21:32
Jossain vaiheessa varmaan kyllästyy laina/vuokrakärryihin ja joutuu auttamatta hommaamaan oman ja varmaan tommottii puolentoistatonnin 300*150 kuomukärry olis paras, mutta mä kun usein tunnun hommaavan hyvän ja halvan erikseen niin:

Välillä on tosi halvalla noita enemmän ja vähemmän vanhoja **skoja karvan vajaa kahden ja puolen metrin lavalla olevia kärryjä kaupan. Tommottii pitäis mopon mahtua ja kilut/kalut voi köyttää sivuille ja/tai heittää autoon. Mitä hajoavia osia kärryssä on? Ja joo, toki kaikki voi hajota mut ittelle tulee tsekattavia mieleen lähinnä vetokita, rungon yleinen ruosteisuus ja pyöränlaakerit (ja mahdolliset jouset). Mulla kun ei ennen ole kärryä ollut ni unohdanko mä jotain oleellista?

Tiedostan riskin, että tommottiissa vanhassa kärryssä voi saada paljon murhetta halvalla, mutta tommottii pienen kärryn pystyisi sovittaa pyörän kanssa samaan ruutuun ja se ajatus puolestaan kiinnostaa kovin.. Kärrylle kun ei itellä oikein paikkaa ole.

Jos sulla budjetti kärrylle on puoltoista tonnia, niin sillä saa jo uuden kärryn.
Ei tietty mitään thule tai majava kärryä,mut käypäsen kuitenkin.
Itse ostin paku3250 uutena, ja vielä en ole löytänyt moitteen sijaa.
Lavan kokohan on siiis 325cm×150cm ja sisään mahtuu 138 korkea laitos,tai kaksi.
Kuormaa saa laittaa 470kg, eli senkin puolesta 2 pyörää kulkee kyydissä jos ei muuta kamaa kovin paljoa ole...



Juu siis tuo on tiedossa, että puoleentoista tonniin saa uuden kuomukärryn jos en muuta ratkaisua keksi. Kuomukärryssä on vaan se ongelma, etten saa sitä katoksessa auki. Säilytystilapuutteen ja lukittavuuden vuoksi tuota pitäisi katoksessa säilyttää. Ja en todellakaan pahastuisi jos vähän pienemmällä setelillä selviäisin..

Westmac myisi kahdeksaan saturaiseen tommottiilla pressukapelilla olevaa kärryä, mutta se on auttamatta vähän lyhyt (ja kenties matala, mutta korottaminen varmaan onnistuisi kohtuudella). Ton kanssa pystyis katoksessakin hyvin ihmettelemään siten, että pyörää ei tarttis muljailla kärrystä pois ja kuskata kärryä kadun varteen. Tommottii pressukapeliviritys voisi olla ihan hyvä kyhätä itsekin jos jonkun avokärryn halvalla löytäisi.

Lisämausteen tähän tuo vielä se, että Corollan perässä ei puhtaalla omalla tunnolla saa vetää kuin 450kg jarruitta. Kuomukärry + 2*pyörä menisi jo niin railakkaasti yli sallitun, että siitä voisi pesonen mielensä pahoittaa jos asian huomaa.

PS. 450kg raja ei johdu siitä, että Corolla olisi pikkukiulu vaan siitä ettei aisat tahdo kestää kun 1,6l norsulohko laittaa assua rullalle.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: santerik - 18.05.15 - klo:12:45
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 18.05.15 - klo:11:50
Lainaus käyttäjältä: santerik - 17.05.15 - klo:21:32
Jossain vaiheessa varmaan kyllästyy laina/vuokrakärryihin ja joutuu auttamatta hommaamaan oman ja varmaan tommottii puolentoistatonnin 300*150 kuomukärry olis paras, mutta mä kun usein tunnun hommaavan hyvän ja halvan erikseen niin:

Välillä on tosi halvalla noita enemmän ja vähemmän vanhoja **skoja karvan vajaa kahden ja puolen metrin lavalla olevia kärryjä kaupan. Tommottii pitäis mopon mahtua ja kilut/kalut voi köyttää sivuille ja/tai heittää autoon. Mitä hajoavia osia kärryssä on? Ja joo, toki kaikki voi hajota mut ittelle tulee tsekattavia mieleen lähinnä vetokita, rungon yleinen ruosteisuus ja pyöränlaakerit (ja mahdolliset jouset). Mulla kun ei ennen ole kärryä ollut ni unohdanko mä jotain oleellista?

Tiedostan riskin, että tommottiissa vanhassa kärryssä voi saada paljon murhetta halvalla, mutta tommottii pienen kärryn pystyisi sovittaa pyörän kanssa samaan ruutuun ja se ajatus puolestaan kiinnostaa kovin.. Kärrylle kun ei itellä oikein paikkaa ole.

Jos sulla budjetti kärrylle on puoltoista tonnia, niin sillä saa jo uuden kärryn.
Ei tietty mitään thule tai majava kärryä,mut käypäsen kuitenkin.
Itse ostin paku3250 uutena, ja vielä en ole löytänyt moitteen sijaa.
Lavan kokohan on siiis 325cm×150cm ja sisään mahtuu 138 korkea laitos,tai kaksi.
Kuormaa saa laittaa 470kg, eli senkin puolesta 2 pyörää kulkee kyydissä jos ei muuta kamaa kovin paljoa ole...



PS. 450kg raja ei johdu siitä, että Corolla olisi pikkukiulu vaan siitä ettei aisat tahdo kestää kun 1,6l norsulohko laittaa assua rullalle.

Mulla on anjoviksessa kans tuo 1,6 litranen nippa nappa sisäänajettu (~392tkm) isolohko ja kyllä silläkin kiskoo tollasta 350 pitkää kuomukärryä vaikka sinne lataa kaks mopoo, teltan ja puol omaisuutta. Ohituskiihtyvyys ei oo ihan paras mahdollinen, mutta kun vaan pitää mittarissa sen 100km/h niin jaksaa mennä kivasti vitosellakin. Ylämäkeen sit tarjoo nelosta. Jos taas ajaa tasan 80km/h joutuu vekslaamaan 3-4-5-väliä koko ajan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

tommosella vähän vajaan satkun gps-vauhdilla parimetriä korkee koppikärry söi porterissakin jo 10 litran kulutuksella naftaa, vaikka meni ihan kevyesti. Luulis että joku ei-moderni pikkubensakosla imee 15litraa samassa kyydissä.

Powered by EzPortal