RaceDAC

Aloittaja jarska, 12.02.12 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.08.15 - klo:01:22
Calibrated value = Factory calibrated measured value in Volts * 1000 = millivolts



Output result = [(calibrated value - u.offset ) * u.gain] / u.divisor

Default output reading is in millivolts.

Antaako tuo esim komento CA1 nyt kuitenkin tuon lopullisen outputin kanavalta 1?
Noin tuolla näyttäis lukevan:
Calibrated analog read:
CAx
Where: x is analog channel number
Will give result after calibration and user adjustment from analog channel
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tomppa82

Onko jotain plug n play ohjetta miten/mihin johtoihin kytkeä RaceDAC K6 tonnariin?
Nämä datat pitäisi saada ulos: kaasunasento, jarrupaine, kierrosluku, vaihde...alusta potikoita ei ole.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 13.08.15 - klo:13:28
Onko jotain plug n play ohjetta miten/mihin johtoihin kytkeä RaceDAC K6 tonnariin?
Nämä datat pitäisi saada ulos: kaasunasento, jarrupaine, kierrosluku, vaihde...alusta potikoita ei ole.
Kaasunasento: Vaati sen verran että katsot sähkökaaviosta missä piuhassa menee TPS-sensorin signaali.
Jarrupaine: Absivehkeessä saa absiyksikön anturilta. Absittomassa tarvitset jarrupaineanturin.
Kierrosluku: Yleensä eculta menee piuha kierroslukumittarille, esim siitä. CAN-väyläsissä vehkeissä joutuu ottamaan suoraan esim kampisensorilta, ja siihen väliin tarvii VR-adapterin (saatavilla).
Vaihde: Yleensä signaalin saa suoraan vaihdeanturin piuhasta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tomppa82

13.08.15 - klo:13:51 #93 Viimeisin muokkaus: 13.08.15 - klo:13:53 käyttäjältä Tomppa82
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.08.15 - klo:13:43
Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 13.08.15 - klo:13:28
Onko jotain plug n play ohjetta miten/mihin johtoihin kytkeä RaceDAC K6 tonnariin?
Nämä datat pitäisi saada ulos: kaasunasento, jarrupaine, kierrosluku, vaihde...alusta potikoita ei ole.
Kaasunasento: Vaati sen verran että katsot sähkökaaviosta missä piuhassa menee TPS-sensorin signaali.
Jarrupaine: Absivehkeessä saa absiyksikön anturilta. Absittomassa tarvitset jarrupaineanturin.
Kierrosluku: Yleensä eculta menee piuha kierroslukumittarille, esim siitä. CAN-väyläsissä vehkeissä joutuu ottamaan suoraan esim kampisensorilta, ja siihen väliin tarvii VR-adapterin (saatavilla).
Vaihde: Yleensä signaalin saa suoraan vaihdeanturin piuhasta.

Oon käsi näissä joten tarttis parempaa vinkkiä.
Tuolta katsoin johdotusta..sivu 523.
http://www.wotid.com/gsxr/manual/GSXR1000-05a.pdf

TPS:ään näyttäisi menevän 3 piuhaa...mikä noista antaa oikeaa dataa?
Tuosta kaaviosta en RPM ja vaihde piuhaa nopealla etsinnällä löytänyt. edit: GP switch voisi olla vaihdesensori.
Eikö kaikki liitännät olisi järkevintä tehdä ECU:n lähellä?

TPS ilmeisesti analogi signaalia ja RPM ja vaihde digitaalista?


wbaum

Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 13.08.15 - klo:13:51
TPS ilmeisesti analogi signaalia ja RPM ja vaihde digitaalista?
Näyttäis yhtäkkiä katsoen olevan aika sama ku k7:

TPS, analogista, löyty tankin alta pinkki-musta.

vaihde kai pinkki, analogista, löytyy sieltä lohkon läheltä tankin alta, en oo ite kytkeny viel.

RPM digiä, kytkimen puolelta sivukatteen kohdalla iso liitin mittaristolle kelta-sininen johto, siitä tai lähempää ecua rosvoa.

En tiä onko noi samat paikat k6 mutta kyllähän tuon näkee ku kattoo mistä lähtee.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.08.15 - klo:16:54
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.08.15 - klo:01:22
Calibrated value = Factory calibrated measured value in Volts * 1000 = millivolts



Output result = [(calibrated value - u.offset ) * u.gain] / u.divisor

Default output reading is in millivolts.

Antaako tuo esim komento CA1 nyt kuitenkin tuon lopullisen outputin kanavalta 1?
Noin tuolla näyttäis lukevan:
Calibrated analog read:
CAx
Where: x is analog channel number
Will give result after calibration and user adjustment from analog channel
Mjoo. Ihmettelin vaan ku noin 30% epätarkkuus kaavaan vaikka miten päin katselin raw-datasta millivoltit ja laskin kertoimet. Saihain noi iteroimalla kohdalleen toki.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 13.08.15 - klo:14:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.08.15 - klo:16:54
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.08.15 - klo:01:22
Calibrated value = Factory calibrated measured value in Volts * 1000 = millivolts



Output result = [(calibrated value - u.offset ) * u.gain] / u.divisor

Default output reading is in millivolts.

Antaako tuo esim komento CA1 nyt kuitenkin tuon lopullisen outputin kanavalta 1?
Noin tuolla näyttäis lukevan:
Calibrated analog read:
CAx
Where: x is analog channel number
Will give result after calibration and user adjustment from analog channel
Mjoo. Ihmettelin vaan ku noin 30% epätarkkuus kaavaan vaikka miten päin katselin raw-datasta millivoltit ja laskin kertoimet. Saihain noi iteroimalla kohdalleen toki.
Tossa oli kyllä joku härö mullakin kun noita kertoimia laskin. Ihan kuin siellä olis ollu valmiina jo joku kerroin, tuo käyttäjän inputti kertoi ja tulokset oli vähän hassuja. Sain kyllä sit kohdilleen kun pariin kertaan arpo.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Tomppa82

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 13.08.15 - klo:14:16
Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 13.08.15 - klo:13:51
TPS ilmeisesti analogi signaalia ja RPM ja vaihde digitaalista?
Näyttäis yhtäkkiä katsoen olevan aika sama ku k7:

TPS, analogista, löyty tankin alta pinkki-musta.

vaihde kai pinkki, analogista, löytyy sieltä lohkon läheltä tankin alta, en oo ite kytkeny viel.

RPM digiä, kytkimen puolelta sivukatteen kohdalla iso liitin mittaristolle kelta-sininen johto, siitä tai lähempää ecua rosvoa.

En tiä onko noi samat paikat k6 mutta kyllähän tuon näkee ku kattoo mistä lähtee.


Löysin tuolta PDF:stä kohdan:
TP sensor = ECM terminal no. 8
GP switch = ECM terminal no. 23

murmela

Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 13.08.15 - klo:13:51
Eikö kaikki liitännät olisi järkevintä tehdä ECU:n lähellä?
Riippuu siitä mihin tuuppaat RaceDACin/ mistä on lyhin johdotus.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 13.08.15 - klo:14:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.08.15 - klo:16:54
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.08.15 - klo:01:22
Calibrated value = Factory calibrated measured value in Volts * 1000 = millivolts



Output result = [(calibrated value - u.offset ) * u.gain] / u.divisor

Default output reading is in millivolts.

Antaako tuo esim komento CA1 nyt kuitenkin tuon lopullisen outputin kanavalta 1?
Noin tuolla näyttäis lukevan:
Calibrated analog read:
CAx
Where: x is analog channel number
Will give result after calibration and user adjustment from analog channel
Mjoo. Ihmettelin vaan ku noin 30% epätarkkuus kaavaan vaikka miten päin katselin raw-datasta millivoltit ja laskin kertoimet. Saihain noi iteroimalla kohdalleen toki.
Kerroppa vähä lisää, mitäs sä oot säätäny...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.08.15 - klo:14:37
Kerroppa vähä lisää, mitäs sä oot säätäny...?
Muistista näin:

RA1 kattelin kaasu kiinni  ja auki raaka-arvon, oliko ne nyt ~900 ja ~3600.

user gain = 1
user offset = 900
user divider = 27

antoi muistaakseni arvoiksi 9-136

sitten iteroin offset kai ~1100 ja divider 35 niin ikkuna on nyt 1-99 tjs

Voin illalla clearaa user asetukset ja tehdä uusiksi, mutta epäilen että 99% että tän pitäis mennä oikein dokumentoinnin mukaan.

btw. tuo "Output result = [(calibrated value - u.offset ) * u.gain] / u.divisor" hämää vähän kun puhutaan jo "calibrated value" vaikka se on käyttäjän näkökulmasta raw-value.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 13.08.15 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 13.08.15 - klo:14:16
Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 13.08.15 - klo:13:51
TPS ilmeisesti analogi signaalia ja RPM ja vaihde digitaalista?
Näyttäis yhtäkkiä katsoen olevan aika sama ku k7:

TPS, analogista, löyty tankin alta pinkki-musta.

vaihde kai pinkki, analogista, löytyy sieltä lohkon läheltä tankin alta, en oo ite kytkeny viel.

RPM digiä, kytkimen puolelta sivukatteen kohdalla iso liitin mittaristolle kelta-sininen johto, siitä tai lähempää ecua rosvoa.

En tiä onko noi samat paikat k6 mutta kyllähän tuon näkee ku kattoo mistä lähtee.


Löysin tuolta PDF:stä kohdan:
TP sensor = ECM terminal no. 8
GP switch = ECM terminal no. 23
RPM Tachometer = 32, digiä
Nopeusanturin, digiä, tiedon joutunee ottamaan suoraan anturin piuhasta, koska manuska väittäis että ekun ja mittarin välisessä piuhassa tieto menee serial datana(?). Lähtee anturista mustana, mutta vaihtuu liittimessä pinkiksi ja menee pinkkinä mittaristolle.(?)

Liitekuvassa analogeja mitä voi/ kannattaa ottaa.
Lisäksi jos sulla ei oo jarrupaineanturia, niin ota on/off jarruvalolta/ jarruvalokytkimeltä, analogia. Se kertoo edes mistä mihin olet jarruttanut.

Sitten taitaakin olla kaikki 2+8 käytetty.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 13.08.15 - klo:15:12
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.08.15 - klo:14:37
Kerroppa vähä lisää, mitäs sä oot säätäny...?
Muistista näin:

RA1 kattelin kaasu kiinni  ja auki raaka-arvon, oliko ne nyt ~900 ja ~3600.

user gain = 1
user offset = 900
user divider = 27

antoi muistaakseni arvoiksi 9-136

sitten iteroin offset kai ~1100 ja divider 35 niin ikkuna on nyt 1-99 tjs

Voin illalla clearaa user asetukset ja tehdä uusiksi, mutta epäilen että 99% että tän pitäis mennä oikein dokumentoinnin mukaan.

btw. tuo "Output result = [(calibrated value - u.offset ) * u.gain] / u.divisor" hämää vähän kun puhutaan jo "calibrated value" vaikka se on käyttäjän näkökulmasta raw-value.
Eli sä sekotit RA ja CA, kö?

Raw analog read:
RAx
Where: x is analog channel number
Will give raw, uncalibrated conversion result from analog channel

---

Calibrated analog read:
CAx
Where: x is analog channel number
Will give result after calibration and user adjustment from analog channel
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

En mä mielestäni niitä oo sekoittanu.

Jos RA1 ei anna sitä arvoa mistä lasketaan offset ja gain ja divider niin mistä sen saa sitten?

ja siis CA1 on se arvo mikä lopulta lähtee outputtina ulos, tätä kysyin aiemmin. Tietty vois laittaa offsetiksi 0, gainiin 1 ja divideriin 1 niin näitten pitäis antaa sama tulos kaavan mukaan.

 (pl. tietty että kaavassa puhutaan jostain syystä "calibrated value")

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 13.08.15 - klo:15:52
En mä mielestäni niitä oo sekoittanu.

Jos RA1 ei anna sitä arvoa mistä lasketaan offset ja gain ja divider niin mistä sen saa sitten?

ja siis CA1 on se arvo mikä lopulta lähtee outputtina ulos, tätä kysyin aiemmin. Tietty vois laittaa offsetiksi 0, gainiin 1 ja divideriin 1 niin näitten pitäis antaa sama tulos kaavan mukaan.

(pl. tietty että kaavassa puhutaan jostain syystä "calibrated value")

Sekoitampa sinua hieman lisää:
Kyseessä on mittalaite, ja mittalaitehan pitää kalibroida ennen käyttöä. Eli tuo RA on sitä varten.
Eli käytännössä RA ja CA antaa samoja arvoja jos laitetta ei ole kalibroitu.
Ja eri arvoja jos laite on kalibroitu.
User-parametrit eivät ole sama asia kun kalibrointiparametrit.
Kaikki RaceDACit kalibroidaan "tehtaalta" lähtiessä.
Eli sinulla on kädessäsi kalibroitu mittalaite, eli jos käytät kalibromattomia RA-arvoja User-parametrien laskemiseksi, menet metsään.

Capish?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal