Mitä moottoriöljyä käytät?

Aloittaja JiiPee66, 12.09.12 - klo:11:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

Kai niitä öljyjä saa vaihdella joka viikonloppu, jos haluaa.
Mulla vaihtoväli on pari tonnia. Hyvin näytti kone kestäneen tuollakin vaihtovälillä.

Vanhalla bladella ajoin n.5te väleillä, eikä siitä avattu konetta vielä 90t jälkeenkään. Rataa tuossa yli puolet.

murmela

Delvac MX 15W-40 nyt 79,90/20 l ja 659,00 /208 L tynnyri K-maataloudessa 30.09 saakka.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Tuohan sopivasti. Näemmä käyttänyt nyt delvac super 1400 öljyä vahingossa, varmaan laukee koko paska pian.

T1mppa


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.11.15 - klo:22:03
Siinä testattu lämpötiloja.

http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf
Voi ny v*ttu mikä testi. Jos kerran testataan niin olis sen voinu tehä kunnollakin, eikä vaan silmämääräsesti arvioida perstuntumalla, että toi öljy varmaan on parempi kun ei väri muuttunu. Ton testin "tuloksilla" voi suoriltaan pyyhkiä persettä. Lähtökohta testille oli kyllä ihan ok, mutta erojen selvittämiseksi noille olisi pitänyt tehdä joko kemiallinen analyysi ennen ja jälkeen kuumentamisen, tai vähintään voitelevuustestit ennen ja jälkeen. Lisäksi heräsi kysymys, että miksi testattiin 30 ja 40 kuumapään viskositeetin öljyjä jos lämmökesto on tärkeä asia. Onkohan tolta samalta tyypiltä muitakin uskottavia artikkeleita, vois niitä lueskella komediapläjäyksenä?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.11.15 - klo:08:26
Voi ny v*ttu mikä testi. Jos kerran testataan niin olis sen voinu tehä kunnollakin, eikä vaan silmämääräsesti arvioida perstuntumalla, että toi öljy varmaan on parempi kun ei väri muuttunu. Ton testin "tuloksilla" voi suoriltaan pyyhkiä persettä. Lähtökohta testille oli kyllä ihan ok, mutta erojen selvittämiseksi noille olisi pitänyt tehdä joko kemiallinen analyysi ennen ja jälkeen kuumentamisen, tai vähintään voitelevuustestit ennen ja jälkeen. Lisäksi heräsi kysymys, että miksi testattiin 30 ja 40 kuumapään viskositeetin öljyjä jos lämmökesto on tärkeä asia. Onkohan tolta samalta tyypiltä muitakin uskottavia artikkeleita, vois niitä lueskella komediapläjäyksenä?

Testi oli tehty jotain häkäpönttömoottoria varten ja nuo lämpötilat ovat melko absurdeja polttomoottorissa. Olen kanssasi samaa mieltä, että voitelukyky on tärkeämpi kuin värin vaihtuminen, eikä niitä voi verrata. Olisiko vielä niin, että synteettisten öljyjen kemikaalit on ne, jotka muuttavat öljyn värin tummaksi testissä tehtydyillä lämpötiloilla. Mineraaliöljyissä kun ei sellaisia ole.
Ja on varmaan lahjoituksena saanut noita öljyjä. Ottanut kaikki mitä on löytynyt nurkista.

Täytyy kyllä tsekkaa, löytyykö ko. kirjoittajalta muita yhtä innovatiivisia testejä!


tamik87

26.11.15 - klo:13:24 #52 Viimeisin muokkaus: 26.11.15 - klo:13:28 käyttäjältä tamik87
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.

Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana. 

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.

Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana.
Mopon öljyt pyörii pahimmillaan siellä 100-120 astetta kovassa käytössä, joten ei toi viiden päivän vaihtoväli niin paha ole.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.

Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana.

Pitäiskö sun ruveta tarjoamaan öljyn pesupalvelua varikolla? :)

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.11.15 - klo:18:14
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.

Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana.
Mopon öljyt pyörii pahimmillaan siellä 100-120 astetta kovassa käytössä, joten ei toi viiden päivän vaihtoväli niin paha ole.
5 ratapäivää != 5 vrk
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.11.15 - klo:20:49
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.11.15 - klo:18:14
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.

Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana.
Mopon öljyt pyörii pahimmillaan siellä 100-120 astetta kovassa käytössä, joten ei toi viiden päivän vaihtoväli niin paha ole.
5 ratapäivää != 5 vrk
Halpa vakuutus koneen ehjänä pitämiseksi ja saa samalla suurimman osan irtomujusta koneesta pois.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.
Millainen tollanen suodatin on verraten vaikka kahvisuodattimeen? Ei ihan painovoimalla siis mennä vaan puristettais läpi?

Tuotahan vois tehostaa tehokkailla magneeteilla suodatuksen yhteydessä. Itse taidan jatkaa maatalousöljyillä.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 26.11.15 - klo:22:56
Millainen tollanen suodatin on verraten vaikka kahvisuodattimeen? Ei ihan painovoimalla siis mennä vaan puristettais läpi?

Tuotahan vois tehostaa tehokkailla magneeteilla suodatuksen yhteydessä. Itse taidan jatkaa maatalousöljyillä.

Alkuun kun luin, mietin oletko tosissasi :D

wbaum

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 27.11.15 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 26.11.15 - klo:22:56
Millainen tollanen suodatin on verraten vaikka kahvisuodattimeen? Ei ihan painovoimalla siis mennä vaan puristettais läpi?

Tuotahan vois tehostaa tehokkailla magneeteilla suodatuksen yhteydessä. Itse taidan jatkaa maatalousöljyillä.
Alkuun kun luin, mietin oletko tosissasi :D
Ainahan mä tosissani oon. No siis tarkennuksena aloin miettimään mitä tuo yhden mikronin suodatin tarkoittaa?

Powered by EzPortal