Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.12.15 - klo:07:35
Sinänsä ihan se ja sama mikä jousi siel on, niin perä tuntuu jäykältä jos siel on paljon comppia, tai löysältä jos siel on vähän comppia.
Jousella harvemmin saa oikeesti vaikutettuu siihen kuskin persfiilikseen, kun kuski luulee mitä luulee.
Tästä päästäänki aasinsiltana siihen, kun oon miettiny miten noi nopeen ja hitaan compin säädöt pitäisi hakea? Käytännössä tuntuu että nopee saa olla varmaan sitä luokkaa että töyssyt kivasti imeytyy, ja hitaalla sitten lähinnä säädetään lähinnä vaan miten se mopo niiailee? Tuo mopon päällä hyppely varikolla lienee jotain noitten välimaastosta ja aika turhantuntuista hommaa. Muutenki koko säätäminen mennyt itsellä siihen että keulaa naksuttelee johonki mieluiseen suuntaaan ja sitten painelee tankista niin että perä menee about samaan tahtiin. En tiä saa**na, ajamaan ku pääsis.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.12.15 - klo:13:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.12.15 - klo:07:35
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 09.12.15 - klo:17:01
Tuossa liitteessä kuva omasta takaiskarista. papereiden mukaan tuolla on 105 N/mm jousi tällä hetkellä. Jousen vapaa pituus tuossa Matris:in iskarissa on 150 mm
Aika paljon näyttäisi jäävän avauksessa vielä jousta käyttämättä tuon kuvan mukaan. Comppia avasin tuon kuvan ottamisen jälkeen 10:stä 16 auki ja se jonkin verran auttoikin ( ehkä 2-3 mm lisää sisään tuosta)
Tuohon käy muistaakseni suoraan Öhlins:in jousi. Onko noita jousia vain 5 N/mm jaolla vai löytyykö myös siitä välistä jousia? Omasta hyllystä löytyy 100-95-90-85 joista ainoa mitä tuonne kai kannattaa kokeilla on tuo satanen.

Edit: Tarkennuksena että esijännitystä mulla ei ole tuossa yhtään tällä hetkellä.
Veikkaisin, että sun tarvii shimmauttaa comppipakkaa kevyemmäks, jos haluat että perä käyttäisi joustomatkastaan enemmän. Noi säätimen loppunaksut kuitenkin vaikuttaa huomattavasti vähemmän kuin alkunaksut.

Jousen valinnassa kannattaa enemmän miettiä kuskin ja mopon painoa, ja mopon balanssia/ asentoa eri tilanteissa.

Vaimennuksella sitten taasen säädetään se kuinka paljon alusta elää.

Avauksissa saisi olla pitoa kakkosella enemmän koska siinä jään yleensä jälkeen. Sitä nyt koetan tuolla jousen vaihdolla saada paremmaksi. Painumat pitää tietty katsoa ennen ja jälkeen vaihdon koska muuten tuo pyörä tottelee ja kääntyy kuin unelma tällä hetkellä.
Tai sit avaan karvan liian aikasin, jonka takia pitoa puuttuu? Oisko 10Hz dataa?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.15 - klo:17:14
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.12.15 - klo:13:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.12.15 - klo:07:35
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 09.12.15 - klo:17:01
Tuossa liitteessä kuva omasta takaiskarista. papereiden mukaan tuolla on 105 N/mm jousi tällä hetkellä. Jousen vapaa pituus tuossa Matris:in iskarissa on 150 mm
Aika paljon näyttäisi jäävän avauksessa vielä jousta käyttämättä tuon kuvan mukaan. Comppia avasin tuon kuvan ottamisen jälkeen 10:stä 16 auki ja se jonkin verran auttoikin ( ehkä 2-3 mm lisää sisään tuosta)
Tuohon käy muistaakseni suoraan Öhlins:in jousi. Onko noita jousia vain 5 N/mm jaolla vai löytyykö myös siitä välistä jousia? Omasta hyllystä löytyy 100-95-90-85 joista ainoa mitä tuonne kai kannattaa kokeilla on tuo satanen.

Edit: Tarkennuksena että esijännitystä mulla ei ole tuossa yhtään tällä hetkellä.
Veikkaisin, että sun tarvii shimmauttaa comppipakkaa kevyemmäks, jos haluat että perä käyttäisi joustomatkastaan enemmän. Noi säätimen loppunaksut kuitenkin vaikuttaa huomattavasti vähemmän kuin alkunaksut.

Jousen valinnassa kannattaa enemmän miettiä kuskin ja mopon painoa, ja mopon balanssia/ asentoa eri tilanteissa.

Vaimennuksella sitten taasen säädetään se kuinka paljon alusta elää.

Avauksissa saisi olla pitoa kakkosella enemmän koska siinä jään yleensä jälkeen. Sitä nyt koetan tuolla jousen vaihdolla saada paremmaksi. Painumat pitää tietty katsoa ennen ja jälkeen vaihdon koska muuten tuo pyörä tottelee ja kääntyy kuin unelma tällä hetkellä.
Tai sit avaan karvan liian aikasin, jonka takia pitoa puuttuu? Oisko 10Hz dataa?
Ja siin voi olla karvan verran "liikaa" riparia, jolla perän saa rauhalliseks. Ts kuski tykkää, mut pito ja kello kärsii.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

10.12.15 - klo:18:39 #1128 Viimeisin muokkaus: 10.12.15 - klo:18:41 käyttäjältä qazwsx
^^
En ole nyt tuota racechronoa käyttänyt kuin kerran tuossa marraskuun alussa ekalla setillä ja se minun mokkula on edelleen sama vanha, joka kiusasi jo Motoparkissa ei oikein tahdo pelittää niin en ole tuota jaksanut pitää kiinni pyörässä kun ajan saa kuitenkin ponderin kautta. Aika on tuosta datasta minkä laitoin liitteeksi, parantunut yli 5 sekunttia niin ei kannata siitä paljon välittää.
Samoin välitykset muutettu tuon jälkeen sekä koko paletti millä vaihteella nykyisin ajan missäkin kohtaa.15/42 oli tuon datan aikana välitykset ja nykyisin 16/42 jolla ottaa täydet kierrokset pääsuoralla kutosella:)
Pientä hätäilyä aina voi olla tossa mun avauksessa mutta yleensä jää kyllä ulkokanttaria käyttämättä eikä hisiderinpoikasiakaan ole tuntunut. Kysymyksessä on lähinnä se tunne että ei voi/uskalla avata enempää just silloin kun tuntuu että pitäis päästä avaamaan (enemmän)

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 10.12.15 - klo:16:12
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.12.15 - klo:07:35
Sinänsä ihan se ja sama mikä jousi siel on, niin perä tuntuu jäykältä jos siel on paljon comppia, tai löysältä jos siel on vähän comppia.
Jousella harvemmin saa oikeesti vaikutettuu siihen kuskin persfiilikseen, kun kuski luulee mitä luulee.
Tästä päästäänki aasinsiltana siihen, kun oon miettiny miten noi nopeen ja hitaan compin säädöt pitäisi hakea? Käytännössä tuntuu että nopee saa olla varmaan sitä luokkaa että töyssyt kivasti imeytyy, ja hitaalla sitten lähinnä säädetään lähinnä vaan miten se mopo niiailee? Tuo mopon päällä hyppely varikolla lienee jotain noitten välimaastosta ja aika turhantuntuista hommaa. Muutenki koko säätäminen mennyt itsellä siihen että keulaa naksuttelee johonki mieluiseen suuntaaan ja sitten painelee tankista niin että perä menee about samaan tahtiin. En tiä saa**na, ajamaan ku pääsis.
Naksu kerrallaan löysäät comppii, ja sit ku tuntuu ett ny on "yhen naksun" liian löysällä, nii annat olla siinä.

Vähän liian kireellä kompilla pito ei oo maksimissa ja rengas kuluu hieman turhaan.
Kuskin mielestä "yhen naksun" liian löysällä kompilla; pito on maksimissa ja rengas kuluu optimaalisesti.
Vähän liian löysällä kompilla pito ei oo maksimissa ja rengas kuluu hieman turhaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.12.15 - klo:18:39
^^
En ole nyt tuota racechronoa käyttänyt kuin kerran tuossa marraskuun alussa ekalla setillä ja se minun mokkula on edelleen sama vanha, joka kiusasi jo Motoparkissa ei oikein tahdo pelittää niin en ole tuota jaksanut pitää kiinni pyörässä kun ajan saa kuitenkin ponderin kautta. Aika on tuosta datasta minkä laitoin liitteeksi, parantunut yli 5 sekunttia niin ei kannata siitä paljon välittää.
Samoin välitykset muutettu tuon jälkeen sekä koko paletti millä vaihteella nykyisin ajan missäkin kohtaa.15/42 oli tuon datan aikana välitykset ja nykyisin 16/42 jolla ottaa täydet kierrokset pääsuoralla kutosella:)
Pientä hätäilyä aina voi olla tossa mun avauksessa mutta yleensä jää kyllä ulkokanttaria käyttämättä eikä hisiderinpoikasiakaan ole tuntunut. Kysymyksessä on lähinnä se tunne että ei voi/uskalla avata enempää just silloin kun tuntuu että pitäis päästä avaamaan (enemmän)
Osta racedacci. ;) Se pelittää, ja sillä näät ihan desimaalipilkulleen suoraan sen sun kaasun todellisen käytön, ett mitä sä oikeesti teet kaasulla ennen apeksii/apeksissa/apeksin jälkeen. Nii ei tarvi mutulla yhtään arpoo.

Nitro voi kertoo kuinka masentava laite kyseessä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

10.12.15 - klo:19:01 #1131 Viimeisin muokkaus: 10.12.15 - klo:19:10 käyttäjältä qazwsx
^ Eihän mulla ole edes varaa ostaa renkaitakaan tarpeeksi :) Paljos tollaiset maksaa ?

Rengas (SC1) mulla kestää hiukan toista päivää takana ja kierroksia olen ajanut yleensä 15-20 päivässä korkeintaan :) Enempään ei ole varaa.

Ei sillä, kyllä tuo rata oikeasti on kova syömään rengasta ja kun vauhti kasvaa niin eturenkaita menee vielä enemmän kuin takarenkaita. Ittekin vaihdan eturenkaan nykyvauhdilla joka päivä uuteen.

Samassa pilttuussa on usein eräs kuski Ukrainasta jolla on pätäkkää hiukan enemmän taskuissa kuin normipulliaisella ja hänellä menee 4-5 settiä renkaita joka päivä. Ajaa tosin mua 5 sekunttia kovempia kierrosaikojakin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.12.15 - klo:19:01
^ Eihän mulla ole edes varaa ostaa renkaitakaan tarpeeksi :) Paljos tollaiset maksaa ?
8 analogi- ja 2 digitaalikanavaa, 3-axelinen G-anturi, 189e postikuluineen. www.racedac.com
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.12.15 - klo:19:01
Samassa pilttuussa on usein eräs kuski Ukrainasta jolla on pätäkkää hiukan enemmän taskuissa kuin normipulliaisella ja hänellä menee 4-5 settiä renkaita joka päivä. Ajaa tosin mua 5 sekunttia kovempia kierrosaikojakin.
Kysäseppä siltä Ukrainan keisarilta josko se kaipais datainssiä sinne radan varteen...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.12.15 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.12.15 - klo:19:01
^ Eihän mulla ole edes varaa ostaa renkaitakaan tarpeeksi :) Paljos tollaiset maksaa ?
8 analogi- ja 2 digitaalikanavaa, 3-axelinen G-anturi, 189e postikuluineen. www.racedac.com
Eli joko tota G-anturillista saa ihan tilaamalla? Pitäsköhän mun sellaseen investoida kun edellinen meni mopon mukana.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.12.15 - klo:18:39
^^
En ole nyt tuota racechronoa käyttänyt kuin kerran tuossa marraskuun alussa ekalla setillä ja se minun mokkula on edelleen sama vanha, joka kiusasi jo Motoparkissa ei oikein tahdo pelittää niin en ole tuota jaksanut pitää kiinni pyörässä kun ajan saa kuitenkin ponderin kautta. Aika on tuosta datasta minkä laitoin liitteeksi, parantunut yli 5 sekunttia niin ei kannata siitä paljon välittää.
Samoin välitykset muutettu tuon jälkeen sekä koko paletti millä vaihteella nykyisin ajan missäkin kohtaa.15/42 oli tuon datan aikana välitykset ja nykyisin 16/42 jolla ottaa täydet kierrokset pääsuoralla kutosella:)
Pientä hätäilyä aina voi olla tossa mun avauksessa mutta yleensä jää kyllä ulkokanttaria käyttämättä eikä hisiderinpoikasiakaan ole tuntunut. Kysymyksessä on lähinnä se tunne että ei voi/uskalla avata enempää just silloin kun tuntuu että pitäis päästä avaamaan (enemmän)
Unohtu sanoo tossa aiemmin, että ripari vaikuttaa aika pirusti avauspitoon. Löysää niin pitkään riparia kun avauspito paranee ja sit kun alkaa pitkissä mutkissa pumpata, ottaa naksun takas.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.15 - klo:19:55
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.12.15 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.12.15 - klo:19:01
^ Eihän mulla ole edes varaa ostaa renkaitakaan tarpeeksi :) Paljos tollaiset maksaa ?
8 analogi- ja 2 digitaalikanavaa, 3-axelinen G-anturi, 189e postikuluineen. www.racedac.com
Eli joko tota G-anturillista saa ihan tilaamalla? Pitäsköhän mun sellaseen investoida kun edellinen meni mopon mukana.
Joo, tammikuusta 2014 lähtien ollu toi optio.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

11.12.15 - klo:09:31 #1137 Viimeisin muokkaus: 11.12.15 - klo:09:38 käyttäjältä parjan_fin
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 09.12.15 - klo:17:01
Tuossa liitteessä kuva omasta takaiskarista. papereiden mukaan tuolla on 105 N/mm jousi tällä hetkellä. Jousen vapaa pituus tuossa Matris:in iskarissa on 150 mm
Aika paljon näyttäisi jäävän avauksessa vielä jousta käyttämättä tuon kuvan mukaan. Comppia avasin tuon kuvan ottamisen jälkeen 10:stä 16 auki ja se jonkin verran auttoikin ( ehkä 2-3 mm lisää sisään tuosta)
Tuohon käy muistaakseni suoraan Öhlins:in jousi. Onko noita jousia vain 5 N/mm jaolla vai löytyykö myös siitä välistä jousia? Omasta hyllystä löytyy 100-95-90-85 joista ainoa mitä tuonne kai kannattaa kokeilla on tuo satanen.

Edit: Tarkennuksena että esijännitystä mulla ei ole tuossa yhtään tällä hetkellä.

Mitä ite pelleillyt jousien kanssa, niin kannattaa käyttää jousipuntarissa kaikki jouset ja mittauttaa mitä ne oikeasti on. Huono kuti kun käy, niin 105 onkin 103 ja 100:nen onkin 102. Itse yhdessä kohtaa hakkasin päätä seinään jonkin aikaa, kun ihmettelin miksei jäykemmällä jousella pääse sellaisiin mitattuihin arvoihin (painumissa) kuin olisi pitänyt ja tuntuma ei oikein muuttunut mihinkään. Sitten kun sai oikeasti oikean jäykkyisen jousen alle, niin homma alkoi toimia.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 11.12.15 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 09.12.15 - klo:17:01
Tuossa liitteessä kuva omasta takaiskarista. papereiden mukaan tuolla on 105 N/mm jousi tällä hetkellä. Jousen vapaa pituus tuossa Matris:in iskarissa on 150 mm
Aika paljon näyttäisi jäävän avauksessa vielä jousta käyttämättä tuon kuvan mukaan. Comppia avasin tuon kuvan ottamisen jälkeen 10:stä 16 auki ja se jonkin verran auttoikin ( ehkä 2-3 mm lisää sisään tuosta)
Tuohon käy muistaakseni suoraan Öhlins:in jousi. Onko noita jousia vain 5 N/mm jaolla vai löytyykö myös siitä välistä jousia? Omasta hyllystä löytyy 100-95-90-85 joista ainoa mitä tuonne kai kannattaa kokeilla on tuo satanen.

Edit: Tarkennuksena että esijännitystä mulla ei ole tuossa yhtään tällä hetkellä.

Mitä ite pelleillyt jousien kanssa, niin kannattaa käyttää jousipuntarissa kaikki jouset ja mittauttaa mitä ne oikeasti on. Huono kuti kun käy, niin 105 onkin 103 ja 100:nen onkin 102. Itse yhdessä kohtaa hakkasin päätä seinään jonkin aikaa, kun ihmettelin miksei jäykemmällä jousella pääse sellaisiin mitattuihin arvoihin (painumissa) kuin olisi pitänyt ja tuntuma ei oikein muuttunut mihinkään. Sitten kun sai oikeasti oikean jäykkyisen jousen alle, niin homma alkoi toimia.
Nyt on jousi vaihdettu ja koeajettu, Eron huomaa avauksissa aivian selvästi ja tänään pääsin tonnisesta bemaristakin Almerian pääsuoralle avatessa ohi. Avaan tuonne kakkosella ja BMW pysyi takana johonkin neloselle tai vitoselle asti mutta sitten alkoi tehoero näkyä ja tuo tuli takas ohi.
Nyt on enää jotain 4 milliä matkaa siitä juorurenkaasta topparikumiin kun ennen oli reilusti sentinverran. Eli ainakin noissa jousissa oli selvä ero, En ole vielä noita ehtinyt noita mun jousia testauttamaan mutta nyt meni tällä kertaa niinkuin piti. Samoin tuo jousipuristin josta laitoin "tänään" ketjuun maininnan ja kuvan toimii loistavasti eikä jousenvaihdossa yksinkään mennyt pitkää aikaa.
Pienenä vinkkinä jos tästä olis jollekin apuja,  ostin Kärkkäisen auto-osastolta kevyet huoltopukit (14.90 hintaa muistaakseni)jotka laitoin jalkatappien alle niin että ensin takapyörä pois ja sen jälkeen laskin takapukin kanssa pyörän noiden pukkien varaan. Onnistui yksinkin tehden todella  helposti.
Noi pukit oli vielä sellaiset kokoonpainuvat jotka ei vie paljon tilaa ja kevyet joten noi liikkuu helposti matkalaukussa.

qazwsx

Jatketaan tätä tuumailua. Tänään ajelin 3 settiä joilla viimeisellä pääsin 2 kymmenyksen päähän omasta enkasta. Pitoa tuossa takapäässä on hyvin mutta ei vieläkään käytä kokomatkaa joustossa, vaikka olen löysännyt comppia ja esijännitys on täysin auki. 100:sen jousi on paikallaan olessa puristuksissa 7 milliä. Vapaa pituus 151 mm. Esijännitys täysin auki asennossa.

Painumat oli takana ilman kuskia 16 mm ja kuskin kanssa 42 mm

Nyt on jo seuraava jousi paikoillaan joka on 95:nen joka oli 152 milliä pitkä ja asennettuna 144 mm ilman esijännitystä. Painumien tarkistukset jätin huomiselle. 

Tässä oli sellaista tietoa kokeneemmilta kuskeilta kun tuosta kyselin että tuo jousi ei oikein toimisi niin hyvin kuin se voisi toimia jos siinä on noin vähän esijännitystä verrattuna vapaaseen pituuteen.
Eli nyt yritetään saada jousi noin 12-13 mm puristukseen ja sillä painumat tuonne 42 mm joka on ilmeisesti aika ok?
Koko homman tarkoituksena olisi katsoa onko tuossa vielä lisää tuota avauspitoa piilossa  Jos ei toimi niin laitan satasen jousen takaisin.

Pienenä sivuhuomautuksena vois kertoa aika isosta mokasta joka mulle kävi tänään kun laitoin uuden eturenkaan paikoilleen ja lähdin radalle ilman että muistin tarkistaa paineita. Rengasmies laittaa aina paineet kylmänä 2.5 bar ja siitä sitten lämmittelin 80 C ja radalle omaa kovaa ajelemaan. Takaisin tullessa olin ajellut yhden kokonaisen jäähdyttelykierroksen ja kun tama juttu muistui mieleen katsoin paineet kun pyörä oli jo pukeilla. 3.11 Bar näytti olevan paineet ja mitä ne on olleet sitten nopealla kierroksella?
Pyörä käyttäytyi kuitenkin niin hyvin että seuraavalle setille laitoin paineet lämppäreistä lähtiessä 2.95 Bar
Aiemmin olen maksimissaan ajellut 2.6 bar mutta tuntuu pelaavan sitä paremmin mitä korkeampi tuo paine on.


Powered by EzPortal