Quickshifterit

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:20:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

-11 Mallin kympissä oli Bazzazin paketti, jossa luistonestot ja ruiskunsäädöt shifterin lisäksi.
Plug and play tyylinen, helppo asentaa ja hyvät kuvalliset ohjeet mukana.

Tuon innoittamana tilasin(yli 3kk sitten, ei ole vielä tullu) myös nykyiseen Bazzazin purkin, en tarvii luistonestoja ja ruiskunsäätöjä tohon, joten pelkkä shifteri riittäköön.

Muuten olin tyytyväinen edelliseen "täysversioon", mut se vaihdepolkimen tankoon tuleva kytkin oli minusta aika rimpula, toimi pari tuhatta kilsaa moitteetta ja sen jälkeen ei tapahtunut mitään kun yritti pykältää, eikä vihree ledi vilahtanut.
Soittelin maahantuojalle ja käskivät kohdistaa kunnolla, teinkin sen ja vähän aikaa aina pelas, kunnes...
Noh, ruuvasin sen sitten auki, pruutasin puhdistavaa/voitelevaa elektroniikka hommiin tarkoitettua rasvaa ja sen jälkeen toimi.

Onkohan toi kovinkin yleinen vaiva vai sattuko mulle maanantai kappale?

Shiftereitä näkyy olevan pilvin pimein markkinoilla, mihin oletta olleet tyytyväisiä ja onko kellään tuota pelkkää "stand alone" mallia Bazzazista?

app

Ärrärrässä toimii orkkisavustin kuin ajatus.(mutta täähään onkin beeämwee)

PetsuZX

Tällaista mallia tuossa katsellut jo pidemmän aikaa

http://www.starlane.com/vedit/15/cronometro-gps-indicatore-marce-contagiri-cambio-elettronico-acquisizione-dati-PRODOTTI.asp~idprod~1075

ja siihen matkaan nuo "plug and play" piuhat

PLUG KIT NRG FOR JAPAN 4 CYLINDER BIKES
Specific optional loom to connect Power Shift NRG directly to stick Denso branded inductive ignition coils on Japanese 4 cylinder bikes with fuel injection system.
Using this Plug&Play loom no cutting or welding operation will be required to install the kit.
(PK4CJ For Yamaha and Kawasaki fuel injection 4 cylinders)
(PK4CH For Honda CBR 600-1000)

nopea57

Oli jossain lehdessä hiljakkoin testiä noista shiftereistä. Tämä termihän voi tarkoittaa hyvinkin monenlaista ratkaisua. On pyörän oma (vakio), sitten on näitä ruiskun/sytytyksen ohjauksen lisäpurkkeihin liitettyjä, sekä erillisiä jälkiasennusmalleja. Sitten edelleen shifterin anturityypin mukaan erilaisia, jousikuormitteisia ja venymäliuskapohjaisia. Toiset ovat push- ja toisen pull-tyyppejä, jotkin käyvät molempiin. Itsellä on käynyt mielessä laittaa tohon omaan 'customiin' venymäliuskapohjainen kytkettynä Komentajaan, joka jo on. Noissa venymäliuskasysteemeissä on herkkyyssäätö, josta teoriassa voisi olla hyötyä. Komentajassa on muut säädöt (katkoaika/vaihde, kierrosraja, min vaihtoväli).

Niin tuosta testistä. Siinä todettiin aika huomattavia eroja vaihteiden kytkeytymisen sujuvuudessa. Periaatteessa shifteri vain katkaisee syötön ja/tai sytytyksen määrätyksi ajaksi, joka on aikalailla samanlainen kaikissa, 50-60ms yleensä, voi olla vaihdekohtaisia eroja. Mikä selittäisi sitten eron kytkeytymisessä? Uskoakseni shifterin mekaniikka, eli muuttaako se vaihdepolkimen normaalia liikettä vai ei. Jos nimittäin liike kasvaa (jousikuormitteinen katkaisin), se on vähän kuin pitkä vaihdekeppi autossa, vaihdoista tulee kulmikkaampia.

Laitanpa tähänkin linkin yhteen puotiin, jossa on erilaisia shiftereitä tyrkyllä.
http://www.cordona.net/shop.htm

MarkoL

Viime talvena tuli kateltua eri versioita ajatuksena stand-alone versiot.
Ja ostin cordonan version koska se katkoo sytytystä.
Ja oli paras hinta-laatu suhteeltaan.(mutu)
Dynojet taasen oli kalliimpi ja pätkii poltto-aineen jakelua.
Starlinea:kin katsoin, mut silloin ei ollut noita plug and play johtosarjaa saatavilla.
Ja Bazzaz oli taas ihan eri sfääreissä hinnaltaan...

Miksi Jarska tahdoit Bazzazin jos pelkkää sifteriä etsit?
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

nopea57

Jatkankin vielä tuosta katkotavasta. Polttoaineen syötön katkaisu ei aiheuta mitään pauketta putkessa, koska sinne ei mene mitään palavaa. Sytkän katko yksinään sen sijaan aiheuttaa pauketta. Tuossakin voi olla yksi valintaperuste. ;)

Ja kolmen kuukauden odotus (Jarska) moiselle härpättimelle on kyllä aivan liikaa.  confused_thinking

jarska

10.02.12 - klo:09:19 #6 Viimeisin muokkaus: 12.03.12 - klo:16:06 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 10.02.12 - klo:08:56
Miksi Jarska tahdoit Bazzazin jos pelkkää sifteriä etsit?

Ihan vaan sen vuoksi kun oon aika tumpelo näissä asennushommissa ja sain kuitenki hyvien kuvien ja ohjeiden avulla edelliseen asennettua laajemman version.
Tuosta päättelin et josko seuraavakin menis yhtä helposti ja en edes muita oikeestaan kattellut kunnolla.

Tilaus on kyllä viipynyt niin pitkään, että ovat varmaan sen jo unohtaneet.
Tässä on tullut esille jo monta muutakin hyvää vaihtoehtoo shakehands_1...voisin kyllä ottaa pakkia ja katella tarkemmin noita muita...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 10.02.12 - klo:09:15
Jatkankin vielä tuosta katkotavasta. Polttoaineen syötön katkaisu ei aiheuta mitään pauketta putkessa, koska sinne ei mene mitään palavaa. Sytkän katko yksinään sen sijaan aiheuttaa pauketta. Tuossakin voi olla yksi valintaperuste. ;)

Ja kolmen kuukauden odotus (Jarska) moiselle härpättimelle on kyllä aivan liikaa.  confused_thinking

Polttoaineen syötön katkominen ei vain ole yhtä tarkka tapa varmistaa moottorin "sammumista" vaihdon ajaksi, joten ainakin itse laitan mieluummin sellaisen sovelluksen, joka katkoo sytkää. Tod. näk. jos putkessa paukkuu reilusti, on katkoaika liian pitkä. Pieni tupsahdus vaihdossa sen sijaan kuuluu asiaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

10.02.12 - klo:09:21 #8 Viimeisin muokkaus: 10.02.12 - klo:09:33 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 10.02.12 - klo:09:15
Ja kolmen kuukauden odotus (Jarska) moiselle härpättimelle on kyllä aivan liikaa.  confused_thinking

Niin on mut aattelin vaan että en hätäile kun talvea vasten tilasin, kohta tässä tulee kiire kuitenkin, kuten aina keväällä. :D

nopea57

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.02.12 - klo:09:20
Polttoaineen syötön katkominen ei vain ole yhtä tarkka tapa varmistaa moottorin "sammumista" vaihdon ajaksi, joten ainakin itse laitan mieluummin sellaisen sovelluksen, joka katkoo sytkää. Tod. näk. jos putkessa paukkuu reilusti, on katkoaika liian pitkä. Pieni tupsahdus vaihdossa sen sijaan kuuluu asiaan.

Olen kokeillut vain syötönkatkaisuun perustuvaa, katkoajoilla 50-70ms. Kyllä siinä tasan kone kyykähtää, eikä mitää tussauksia tule, kierrokset vaan muuttuu ja keula vähän nytkähtää kun isompi pykälä on pesässä. Aivan luotettavaa.

Sytytyksen katko aiheuttaa polttoaineen (urku auki) joutumisen palamattomana pakosarjaan ja siellähän se kyllä syttyy ihan itsekseen. Suurilla kierroksilla maksimisyötöllä jonkin 50ms aikana ehtii mennä aika paljon polttoainetta palamattomana pakosarjaan. Tietysti mitä pitempi katko, niin sen enemmän.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 10.02.12 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.02.12 - klo:09:20
Polttoaineen syötön katkominen ei vain ole yhtä tarkka tapa varmistaa moottorin "sammumista" vaihdon ajaksi, joten ainakin itse laitan mieluummin sellaisen sovelluksen, joka katkoo sytkää. Tod. näk. jos putkessa paukkuu reilusti, on katkoaika liian pitkä. Pieni tupsahdus vaihdossa sen sijaan kuuluu asiaan.

Olen kokeillut vain syötönkatkaisuun perustuvaa, katkoajoilla 50-70ms. Kyllä siinä tasan kone kyykähtää, eikä mitää tussauksia tule, kierrokset vaan muuttuu ja keula vähän nytkähtää kun isompi pykälä on pesässä. Aivan luotettavaa.

Sytytyksen katko aiheuttaa polttoaineen (urku auki) joutumisen palamattomana pakosarjaan ja siellähän se kyllä syttyy ihan itsekseen. Suurilla kierroksilla maksimisyötöllä jonkin 50ms aikana ehtii mennä aika paljon polttoainetta palamattomana pakosarjaan. Tietysti mitä pitempi katko, niin sen enemmän.

Sytkän katkomista muuten puoltaa myös polttoaineen moottoria jäähdyttävä vaikutus. Kyllähän tuo polttoaineen katkominen myös toimii, mutta mieluummin olen härkkimättä polttoaineen syöttöä jos se ei ole täysin välttämätöntä. Tällä varmistetaan myös se, ettei kertaakaan sytytetä liian laihaa seosta sylinterissä. Polttoaineen syötön katkaisun jälkeen on imuventtiilin takana kuitenkin edellisestä suihkutuksesta jäänyttä polttoainetta, joka imetään sylinteriin ja sytytetään vaikka katko on jo päällä. Sytkän kanssa tuota ongelmaa ei tule, koska kun kipinä ei tule, ei mitään myöskään syty. Tää nyt voi olla tälläistä moottori-ingenjöörin turhaa hifistelyä monien mielestä, mutta tämä on oma mielipiteeni asiaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.02.12 - klo:10:06
Sytkän katkomista muuten puoltaa myös polttoaineen moottoria jäähdyttävä vaikutus. Kyllähän tuo polttoaineen katkominen myös toimii, mutta mieluummin olen härkkimättä polttoaineen syöttöä jos se ei ole täysin välttämätöntä. Tällä varmistetaan myös se, ettei kertaakaan sytytetä liian laihaa seosta sylinterissä. Polttoaineen syötön katkaisun jälkeen on imuventtiilin takana kuitenkin edellisestä suihkutuksesta jäänyttä polttoainetta, joka imetään sylinteriin ja sytytetään vaikka katko on jo päällä. Sytkän kanssa tuota ongelmaa ei tule, koska kun kipinä ei tule, ei mitään myöskään syty. Tää nyt voi olla tälläistä moottori-ingenjöörin turhaa hifistelyä monien mielestä, mutta tämä on oma mielipiteeni asiaan.

Oli hifistelyä tai ei niin mua ainakin kiinnostaa lukea eri näkökantoja ja tietoo näistä  shakehands_1... koskaan ei ole liian wanha oppimaan...

nopea57

Hmm, ingenjööri kun olen, niin täytyy tarttua tuohon polttoaineseoskysymykseen.

Jäähdytyksen kannalta ei ole mitään merkitystä sillä minkälaista seosta poltetaan 1-2s sekunnin ajan (20-40 vaihtoa ylös) esim 1:30 kierroksella.

Moottorijarrussa, jota käytetään ehkä 10s tuolla kierroksella, ei syötetä koneeseen mitään polttoainetta, jolla sitä jäähdytettäisiin. Pelkkä ilma huuhtoo läpi koneesta.

Ja jokaisella poistotahdilla (joka toinen kampurakierros) sylinteristä poistuu lähes kaikki mitä siellä on. Syötön katkettua parin kampurakierroksen jälkeen sylintereissä ei ole mitä sytyttää, eli vastaa moottorijarrua.

1198S

Ducatiin saa alkuperäisen sifterin .Tulee vain uusi poljin ja piuhat kiinni vaidekaaviokin kääntyy.Tunnistimet on polkimen ei tuu mitään ylimääräisiä tappeja sun muita vimpaimia Ainakin 1198S:ssä on tähän valmius. Aika säätö 30-80 mil.sek. TOIMII kuin unelma jumpie_1

1198S

Sifteristä vielä. Ei se moottoriin vaikuta mitenkään negatiivisesti katkokoon sytytystä,polttoainetta tai molempia päinvastoi säästää kytkinlevyjä! Lipsahtaahan se joskus päin rajotintakin etenkin V2:ssa. Ennen Ducatissa kun niin kävi meinas lentää läpi plexsi nyt makrut on saanut jotenkin sen ilmiön lievemmäksi ehkä luistokytkin  ???

Powered by EzPortal