Botnian ajolinjat

Aloittaja Bobo, 01.04.16 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

wbaum

Tämmösiä peruspulliaisen ajatuksia, lemppariratahan tämä.

Kolmosen inni pitäis saada niin, että tulee luonteva suora neloseen lopulta. Tuo on vähän hankala mielestäni, jos ei lähes nuole kannattaria pitkään. Luulis että nopeampi linja on naksun kaempaa, mutta se on sitten tarkka että osuu. Jos nelosen inni menee läskiksi niin se menee läskiksi koko takalenkki. Varsinki tonnisilla saa olla tuon nelosen avauksen kans tarkkana, mielestäni selkeesti highsider-paikka, jos ei oo renkaat ja linja ja kaasunkäyttö about tontilla. Sitten kun osuu niin botnia näyttää parhaimpia puoliaan ja renkaan saa piirtämään nätisti tässä kun kieli poskella katselee rakoa mistä se kiulu vois mahtua. Siellä on se talonseinä nelosen avauksessa mitä itte käyttäny targettina. Muutenkin shikaanin pystyy ajaa yllättävän suoraan läpi kyl jos linja sattuu napsumaan.

Paras ohituspaikka hitaammasta on mielestäni shikaanin jälkeen neulansilmän jarruun, ratapäiväjengi jarruttaa siihen tosi ajois. Tuolta sitten avaus pitkää vasuria kohti kopaten läheltä oikeen puolen kanttari, ennen pitkää vasuria tonnisella pitää saada kelattua reippaasti yli 200 vauhtia, jossain vaihees pitää vähän nostaa, että kone kääntyykin vasuriin sitten. Vitonen pitää tonnisillakin saada sisään kun mopo on sen verran kallellaan. Lopussa pitäis saada vasen kannattari kiinni suoralla linjalla kikkamutkaan niin välttää röykyt. Siitä vähän ennen voi survoa takaraivo-indeksillä kikkamutkaa kohti, siellä on aikaa jarruttaa kuitenki, 200 pitäis kai saada tässäki rikki ainaki netissä.

Kikkamutkasta avataan niin saatanasti, että totesin että kakkonen tuppaa keulimaan ja vaikee saada hallittua mankelia. Avaan kolmosella vähentääkseni ohjelmaa. Jarrutellaan takapyörä ilmas vasurineulansilmään ja koitetaan saada kioski osumaan sisäkanttariin lopussa. Tässä alamäki ja saa nakella 2-3-4 sisään nopeesti ja se meni ok, jos taas saa 200 rikki. Seuraava vasen-oikee compo yritetään selviytyä niin, että jollain vammasella pseudo-kahden-apeksin linjalla päästään tekemään kaunis 180astetta, joka ei saa mennä liiotelluksi kun siellä pitkällä mutkassa ennen lähtösuoraa on kai jotain paskaa mikä on aina liukas. Lähtösuoralle pitäis saada "varikko-innin" viivat kiinni niin pääsee ajoissa kaasulle vain kääntääkseen liian ajoissa ykköseen sisään, siihen kyl pitää oikeesti kääntää ihan törkeen myöhään sisään. Sitten kun seki osuu niin torven auki tosi nopeesti porttivahdin kohilta, eikä ulkokannattari tuu silmille.

Olutta täs.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 01.04.16 - klo:21:49
Kikkamutkasta avataan niin saatanasti, että totesin että kakkonen tuppaa keulimaan ja vaikee saada hallittua mankelia. Avaan kolmosella vähentääkseni ohjelmaa.

Elä roiku klipareissa ja painon siirto sivulta toiselle vasta just ennen seuraavaa jarrupaikkaa. Itellä ainakin aikanaan gixxerillä oli samaa ongelmaa jotka ratkes sillä että piti tietoisesti otteen rentona ja siirsi takapuolta vasta suoran lopussa. Toi olikin yksi konkreettisimpia juttuja mitä jäi silloiselta rata-ajokurssilta mieleen.


wbaum

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.04.16 - klo:22:43
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 01.04.16 - klo:21:49
Kikkamutkasta avataan niin saatanasti, että totesin että kakkonen tuppaa keulimaan ja vaikee saada hallittua mankelia. Avaan kolmosella vähentääkseni ohjelmaa.

Elä roiku klipareissa ja painon siirto sivulta toiselle vasta just ennen seuraavaa jarrupaikkaa. Itellä ainakin aikanaan gixxerillä oli samaa ongelmaa jotka ratkes sillä että piti tietoisesti otteen rentona ja siirsi takapuolta vasta suoran lopussa. Toi olikin yksi konkreettisimpia juttuja mitä jäi silloiselta rata-ajokurssilta mieleen.
Hmm. Itsellä paha tapa häiritä muutenkin mopoa avauksissa, en oo aatellu tuossa sitä. Vähän helpottanee tuo uus ohjaamo ensi kaudella selässä pysymistä ilman näppivoimia. Ei tuo edes juuri keuli enää niin oon vähän ihmetelly miksi se tossa on ongelma. Pitää muistaa vinkki.

Oon vähän aatellu, että käännän liian aikaisin sisään kikkamutkassa, en saa kaasua auki kuin tosi myöhään ja ruoskin sen sitten. Kolmosella ajaminen myös helpottaa kun ei tarvi lyödä kuin kaksi alas jarrussa.

murmela

01.04.16 - klo:23:54 #18 Viimeisin muokkaus: 27.07.16 - klo:12:43 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 01.04.16 - klo:23:02
Oon vähän aatellu, että käännän liian aikaisin sisään kikkamutkassa, en saa kaasua auki kuin tosi myöhään ja ruoskin sen sitten. Kolmosella ajaminen myös helpottaa kun ei tarvi lyödä kuin kaksi alas jarrussa.
Tod näk liian aikanen jarru, vauhti kuolee, mopo kääntyy liian aikasin, vaikka et käännäkkään.
Ja sit yrität paikata, eli viimeistelet sössimisen vähä liian nopeella avauksen alulla joka tuuppaa linjan sen verran leveeks että et pääsekkään avaamaan enempää vaan joudut ootteleen.
Kaikki tavallisimmat perusvirheet all-in-one. Tää on nii saman vanhan toistoo. Mikä täs ny on nii vaikeeta, häh?

Jos maksimaalista avausta haet, niin mopo kauas kanttareesta varsinkin mutkan keskivaiheilla, ja pidät sen sielä, et käännä, vaikka vauhti kuolee, et anna mopon kääntyä, vasta ku oot melkei suoralla linjalla, annat mopon kääntyä, ts nokka osottaa kikkamutkasta siihen seuraavaan vasempaan taitteeseen, niin kaasulle, ja mopo pitää olla käännettynä jo ennen sitä sisäkanttaretta siinä oikeella, koska muuten avaus menee leveeks.

Kaikissa mutkissa joissa on tuplamutka joka koostuu loivasta mutkasta ja jyrkästä mutkasta, idea on sama, eli käännös tehään kaukana sisäkanttareesta ja radalla jyrkän mutkan lähellä, ei kanttareen luona.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.04.16 - klo:23:54
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 01.04.16 - klo:23:02
Oon vähän aatellu, että käännän liian aikaisin sisään kikkamutkassa, en saa kaasua auki kuin tosi myöhään ja ruoskin sen sitten. Kolmosella ajaminen myös helpottaa kun ei tarvi lyödä kuin kaksi alas jarrussa.
Tod näk liian aikanen jarru, vauhti kuolee, mopo kääntyy liian aikasin, vaikka et käännäkkään.
Ja sit yrität paikata, eli viimeistelet sössimisen vähä liian nopeella avauksen alulla joka tuuppaa linjan sen verran leveeks että et pääsekkään avaamaan enempää vaan joudut ootteleen.
Kylkyl, mut liian aikainen avaus ei oo mun isoimpia virheitä, kyl mä sen osaan ootella. Mut tuo liian aikainen taitto seurauksena liian aikaisesta jarrusta, bonuksena vielä en osu edes sisäkanttariin tuossa monesti. Jos nyt missää muuallakaan.

Päästähän tuo on kiinni, että saa losotettua tarpeeksi lujaa tuolta vauhtivasurin lopusta.

Mikko K.

No joko täällä mennään neljän kympin alle, vai pitääkö linjoja vielä hieroa? Botnialla pitäs käydä joskus keski kesällä, eikä aina kevään räntäsateessa ajotuntuma jäässä.

Muuta en osaa neuvoa, mutta miten peittelevä kisalinja eroas normi ajamisesta.. toki siellä voi koitta painaa kärkeen startista esim. varastamalla ja blokkailla 14 kierrosta sujuvasti.. hiki siinä meinaa tulla ja hartioista loppuu leveys.

Nitrous

Tosta vauhdin riittävyydestä kikkamutkassa: Se on pirun pitkä jarru, josta iso osa tehdään vielä kallellaan. Ei ole siis mitään järkeä lähteä runttaamaan siihen täysillä vaan melko pehmeellä jarrulla alkuun hakee sitä, että kuinka kovaa sinne voi laskee sisään. Sitten kun pää on kalibroitu siihen, että kuinka paljon se vauhti kuolee pelkästään sillä, että mopo on kallellaan, voi pikku hiljaa alkaa kiristämään jarrua. Ja sittenkin kun jarrumerkki on kohdillaan, kannattaa jarrupaineella vähän pelata, että saa vauhdin ja linjan sovitettua avausta varten. Monesti itekin tulen loppuosan pelkällä moottorijarrulla tahi sitten ajan tarkoituksella sisempää linjaa ton mutkan jos vauhti ei riitä. Sisempää ajamisessakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan saa mopon osumaan keula oikeeseen suuntaan siihen sisäkanttarille. Tuo on semmonen paikka, että jos jarrulle mennään ns. maximum attackilla niin ei varmasti opi ikinä ajamaan ko. paikkaa oikein tai edes vähän sinne päin.

Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

menac

02.04.16 - klo:09:02 #22 Viimeisin muokkaus: 02.04.16 - klo:09:08 käyttäjältä menac
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 01.04.16 - klo:12:12
Lainaus käyttäjältä: menac - 01.04.16 - klo:11:29
Kiinnostaisi vinkit myös kuussataselle ja nopealle soololinjalle. Botnialla on ajot olleet tosi vähäiset, tietäisi vähän missä päin rataa vaappua.

Sinähän tarvitset myös sen nopean kisalinjan ohjeistuksen, eikö vain? Turha mitään soololinjaa opetella, kun sitten seuraavaksi ollaankin jo kisaviivalla peukku_1


Pyörä nähdään kyllä viivalla, mutta mitä todennäköisimmin toisen kuskin ohjastamana. ;)  Mun pitää siis näillä näkymin tyytyä sooloiluun yhä vain.

Nitroukselle kiitokset vinkeistä, Vappuna yritetään soveltaa käytäntöön.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.04.16 - klo:01:19
Kylkyl, mut liian aikainen avaus ei oo mun isoimpia virheitä, kyl mä sen osaan ootella. Mut tuo liian aikainen taitto seurauksena liian aikaisesta jarrusta, bonuksena vielä en osu edes sisäkanttariin tuossa monesti. Jos nyt missää muuallakaan.
Jos sulla on kaasudataa, millä voit osottaa ett sun avaus tosta mutkasta on lineaarinen, niin sit uskon. Muutoin ennnn.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.04.16 - klo:08:40
Tosta vauhdin riittävyydestä kikkamutkassa: Se on pirun pitkä jarru, josta iso osa tehdään vielä kallellaan. Ei ole siis mitään järkeä lähteä runttaamaan siihen täysillä vaan melko pehmeellä jarrulla alkuun hakee sitä, että kuinka kovaa sinne voi laskee sisään. Sitten kun pää on kalibroitu siihen, että kuinka paljon se vauhti kuolee pelkästään sillä, että mopo on kallellaan, voi pikku hiljaa alkaa kiristämään jarrua. Ja sittenkin kun jarrumerkki on kohdillaan, kannattaa jarrupaineella vähän pelata, että saa vauhdin ja linjan sovitettua avausta varten. Monesti itekin tulen loppuosan pelkällä moottorijarrulla tahi sitten ajan tarkoituksella sisempää linjaa ton mutkan jos vauhti ei riitä. Sisempää ajamisessakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan saa mopon osumaan keula oikeeseen suuntaan siihen sisäkanttarille. Tuo on semmonen paikka, että jos jarrulle mennään ns. maximum attackilla niin ei varmasti opi ikinä ajamaan ko. paikkaa oikein tai edes vähän sinne päin.

Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.
Iso ongelman aiheuttaja voi olla myös se että kuski luulee sen mutkan olevan jonkinnäkönen U-mutka ja sitten yrittää ajaa sen U-mutkana. Ja eihän se onnistu mitenkään päin silleen, vaan ongelmaks tulee aina se mopon kääntyminen siihen sisäkanttareeseen kiini, koska se sisäkanttare ei yllätys yllätys käyttäydykkään niinku U-mutkassa, vaan se sisäkanttare tuleekin vastaan jo puolivälissä (tupla)mutkaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.04.16 - klo:08:40
Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.
Ja tossa kohdassa 14:06 toinen tapa ohittaa, sillon ku ohitettava ajaa kanttareeseen kiinni ihan liian aikaisin:
(muutoin tosta videosta ei kannata ottaa mallia koska koko setin aikana yksikään mutka ei osunu edes tyydyttävästi)

https://youtu.be/pmcfxHbtlDs?t=846
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.04.16 - klo:10:02
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.04.16 - klo:08:40
Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.
Ja tossa kohdassa 14:06 toinen tapa ohittaa, sillon ku ohitettava ajaa kanttareeseen kiinni ihan liian aikaisin:
(muutoin tosta videosta ei kannata ottaa mallia koska koko setin aikana yksikään mutka ei osunu edes tyydyttävästi)

https://youtu.be/pmcfxHbtlDs?t=846
Tuo avaus on kyllä kans hyvä paikka ohittaa. Siinä pääs kivasti tonnareistakin ohi jos kuski kävi mopo kallellaan moikkaamassa ulkokanttaria. Kokonaisuudessaan tuo mutka on parhaita ohituspaikkoja tolla radalla, koska ohittaa voi sekä jarrussa, että ulostulossa ja linjamahdollisuuksia ohittamiseen on tosi paljon kun radassa riittää leveyttä. Toinen hyvä paikka on shikaanin ulostulo, kun vaan saa sovitettua etäisyyden edellä menevään sopivaksi ennen shikaania, ettei joudu itse nostamaan shikaanin keskellä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Bobo

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.04.16 - klo:08:40
Tosta vauhdin riittävyydestä kikkamutkassa: Se on pirun pitkä jarru, josta iso osa tehdään vielä kallellaan. Ei ole siis mitään järkeä lähteä runttaamaan siihen täysillä vaan melko pehmeellä jarrulla alkuun hakee sitä, että kuinka kovaa sinne voi laskee sisään. Sitten kun pää on kalibroitu siihen, että kuinka paljon se vauhti kuolee pelkästään sillä, että mopo on kallellaan, voi pikku hiljaa alkaa kiristämään jarrua. Ja sittenkin kun jarrumerkki on kohdillaan, kannattaa jarrupaineella vähän pelata, että saa vauhdin ja linjan sovitettua avausta varten. Monesti itekin tulen loppuosan pelkällä moottorijarrulla tahi sitten ajan tarkoituksella sisempää linjaa ton mutkan jos vauhti ei riitä. Sisempää ajamisessakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan saa mopon osumaan keula oikeeseen suuntaan siihen sisäkanttarille. Tuo on semmonen paikka, että jos jarrulle mennään ns. maximum attackilla niin ei varmasti opi ikinä ajamaan ko. paikkaa oikein tai edes vähän sinne päin.

Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.

Tässä tuleekin vappuna mielenkiintoista, kun perjantai ajetaan lyhyellä radalla. Siinä sitten opitaan jarrupaikka tuohon kikkamutkaan ja lauantaina pitkällä radalla ekalla setillä samassa kohtaa jarru, niin voi lammikko kutsua. Vauhtia kun on jarruihin tultaessa "hieman" enemmän :D
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.04.16 - klo:13:14
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.04.16 - klo:08:40
Tosta vauhdin riittävyydestä kikkamutkassa: Se on pirun pitkä jarru, josta iso osa tehdään vielä kallellaan. Ei ole siis mitään järkeä lähteä runttaamaan siihen täysillä vaan melko pehmeellä jarrulla alkuun hakee sitä, että kuinka kovaa sinne voi laskee sisään. Sitten kun pää on kalibroitu siihen, että kuinka paljon se vauhti kuolee pelkästään sillä, että mopo on kallellaan, voi pikku hiljaa alkaa kiristämään jarrua. Ja sittenkin kun jarrumerkki on kohdillaan, kannattaa jarrupaineella vähän pelata, että saa vauhdin ja linjan sovitettua avausta varten. Monesti itekin tulen loppuosan pelkällä moottorijarrulla tahi sitten ajan tarkoituksella sisempää linjaa ton mutkan jos vauhti ei riitä. Sisempää ajamisessakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan saa mopon osumaan keula oikeeseen suuntaan siihen sisäkanttarille. Tuo on semmonen paikka, että jos jarrulle mennään ns. maximum attackilla niin ei varmasti opi ikinä ajamaan ko. paikkaa oikein tai edes vähän sinne päin.

Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.

Tässä tuleekin vappuna mielenkiintoista, kun perjantai ajetaan lyhyellä radalla. Siinä sitten opitaan jarrupaikka tuohon kikkamutkaan ja lauantaina pitkällä radalla ekalla setillä samassa kohtaa jarru, niin voi lammikko kutsua. Vauhtia kun on jarruihin tultaessa "hieman" enemmän :D

Kyllä siinä pää laittaa vastaan jos samaan jarrumerkkiä yrittää. En tosin tiedä kuinka iso nopeusero tohon tulee. Uudelta lenkiltä n. 200km/h kikkamutkan jarruun ja vanhalta sit ?km/h.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

02.04.16 - klo:19:55 #29 Viimeisin muokkaus: 02.04.16 - klo:21:10 käyttäjältä murmela
Jaahans, ja oisko se sit ykkösmutkan pähkäilyy?

Eli ko mutka on noin 111-asteinen eli reilusti yli perus ysikymppi-mutka. Tämä kannattais muistaa sen takia, että ulostulo on jemmassa mäen/kumpareen takana, joten eniten täysiä ajamalla ei välttämättä hahmota sitä kuinka paljon mutka oikeasti kääntyy.

Ulostulossa rata on myöskin kupera, joten jos linja menee vähänkin leveeksi, joutuu hieman oottelemaan ennen ku pääsee kunnolla avaamaan, koska uloin osa radasta on ulospäin kallellaan.
Lisäksi ulostulossa on mäennyppylä joka keventää mopoa, ja jos mopo ei oo avauksessa tarpeeks pystyssä, ei voi avata maksimaalisesti.

Edit: Ja meinas ihan unohtuu, lähtösuora on levee, ykkösen jälkeinen suora kapee, eli sekin lisää tarvetta todella myöhäiseen apeksiin. Koska jos mielessään kuvittelee että exitti on yhtä levee kuin inni, niin avauslinja on monta metriä nurtsin puolella, ja kuski ihmettelee miks se ulkokanttare tulee joka v*tun kerta silmille.

Eli johtuen noista ratageometrisista jutuista, ykkösen tehokas avauslinja on poikkeuksellisen suoraviivainen. Siihen kun lisätään toi 111-asteisuus, niin apeksin pitää olla todella myöhäinen, ja avaus lähtee ihan sokkona koska exittiä ei näe.

Ykkösen jälkeen on abaut tasan 400 metriä ihan suoraa, ja apeksista apeksiin laskettuna noin 603 metriä. Jos esim tuon 400 m ajaa 1 kmh nopeammin, se näkyy kierrosajassa 0,04 sekunttina, nopean ryhmän tonnarivauhdissa/ keskinopeus tuolla 400 metrin matkalla 189 kmh.
Jos vähänkin kämmii avauksen leveeks, niin siitä kämmistä tulee kallis(?), esim 5 kmh = 0,194 sekunttia. Yhdellä 400 metrin suoralla.

Jaa/ei/kyllä/tyhjiä/poissa?

Edit2: Ja lisätääs kuva josta vähäce hahmottaa mutkaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal