Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela, 08.02.16 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.04.16 - klo:10:16
Näyttäisi kilvetön R6R -08 tulevan seuraavaksi mopoksi. On vaan helpompaa ja halvempaa ostaa halpa katumopo kilvettömän rinnalle jos molempia haluaa harrastaa.
Ensimmäisenä pääsee ihmettelmään alustaa ja välityksiä.
Millaisella geometrialla ja jousilla olette näillä ajaneet? Keulan korkeus ja takaiskarin pituus sekä jousivakiot kiinnostaisi erityisesti.

Välityksistä löytyi tämmöstä tietoa jolla lähteä liikkeelle.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.14 - klo:10:26
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.02.14 - klo:08:55
Välityksiä 2008 malliseen KIT -roippeilla kasattuun Yamahan R6R:ään ja renkaina Pirellin uusimmat (180/60 takafillarilla);

Alastaro = 14 - 49/50
Motopark = 16 - 45/46
Kemora = 14/15 - 48

Jurvan uutta rataa en ole tuolla pyörällä ajanut, mutta vanhalla meni samat välitykset kuin Kemoralla.

Itse käyttänyt excelissä toteutettua välityslaskuria sekä erilaisia nopeuden mittaajia huippunopeuden rekisteröintiin. Yksi oli alussa Sigman 800:nen fillarin mittari, joka pystyi mittaamaan 300 km/h maksimeja, eli reserviä riitti. Nykyisin sitten tuo RaceChrono.
Mulla on jotain kautta tullu tällänen tieto -06 R6R:ään.

Alastaro  14-48     (kokonaisvälitys kutosella 8.174)
Botnia    14-47     (kokonaisvälitys kutosella 8.004)
Kemora    14/15-48  (kokonaisvälitys kutosella 8.174/7.470)
Motopark: 16-46     (kokonaisvälitys kutosella 6.854)

Jousi takana 90-95 sit edessä 9.5 tai 10. Ite oon ajellu 15/47 välityksillä muualla kuin motoparkissa. Siellä 16-47. 16-46 vaatii alle 1:30 vauhdin että se toimii. En oo 14 piikkistä eturatasta ikinä kokeillu. Vois piruuttaan ens kesänä koklata.

Pidätän oikeuden muistaa välitykset täysin väärin :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.04.16 - klo:10:16
On vaan helpompaa ja halvempaa ostaa halpa katumopo kilvettömän rinnalle jos molempia haluaa harrastaa.
Ja lisäks voinee olla huomattavasti helpompi/nautinnollisempi/tarkoituksenmukaisempi ajella kadulla siihen soveltuvalla laitteella/ajoergonomialla, ja samoin radalla.
Ts en edes ostais kadulle kyykkyä, vaan jonku pystystä ajettavan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Käykääs kolmelta tallille menijät kattomassa josko siellä on yhtään kylmää olutta jääkaapissa. Tietää sit käydä kylmäkaapin kautta jos ei oo kylmiä valmiina odottamassa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Cat

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.04.16 - klo:13:38
Käykääs kolmelta tallille menijät kattomassa josko siellä on yhtään kylmää olutta jääkaapissa. Tietää sit käydä kylmäkaapin kautta jos ei oo kylmiä valmiina odottamassa.


Montako sanoit juonees?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.04.16 - klo:13:38
Käykääs kolmelta tallille menijät kattomassa josko siellä on yhtään kylmää olutta jääkaapissa. Tietää sit käydä kylmäkaapin kautta jos ei oo kylmiä valmiina odottamassa.
Oho...tän piti mennä kyllä meidän tallifoorumile. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

11.04.16 - klo:09:08 #35 Viimeisin muokkaus: 11.04.16 - klo:10:29 käyttäjältä parjan_fin
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.04.16 - klo:10:16
Näyttäisi kilvetön R6R -08 tulevan seuraavaksi mopoksi. On vaan helpompaa ja halvempaa ostaa halpa katumopo kilvettömän rinnalle jos molempia haluaa harrastaa.
Ensimmäisenä pääsee ihmettelmään alustaa ja välityksiä.
Millaisella geometrialla ja jousilla olette näillä ajaneet? Keulan korkeus ja takaiskarin pituus sekä jousivakiot kiinnostaisi erityisesti.

Välityksistä löytyi tämmöstä tietoa jolla lähteä liikkeelle.

Nämä omat ovat setuppeja, joita itse käytin 180/75 (ilman vaatteita) -kokoisena.

Keulaa näkyvissä yläkolmion päällä (Öhlins cartridgen korkki mukaanluettuna), 11-12 mm.
Takaiskarin pituus 292 - 294mm ja ilman iskarin päälle tulevaa 3mm prikkaa. Eli käytin pelkkää takaiskaria.

Nuo geometriat riippui aika pitkälle siitä mitä rengasta käytti ja mikä nyt sattui tuntumaan itselle hyvältä, mutta melko pienissä raameissa liikuin. Räyskälässä sitten ihan eri geometria, mutta se onkin tarina erikseen.

Edessä jousivakio 9.25Nm, eli toisessa 9.0 ja toisessa 9.5Nm jousi. Öhlinsin vanhempi cartridge siis kyseessä, jossa molemmissa putkissa comp. sekä rebound säädöt.
Lastattuna painumana pyrin keulassa 38mm. Öhlins muistaakseni antoi 35 - 40mm rajaksi.

Takana jousivakio 90 - 105, riippuen radasta. Motopark 105, Räyskälä 90, Alastaro 95 ja Kemora 100. 105:nen oli omalle painolle ainoa jousi, millä pääsi sekä lastatussa, että staattisessa painumassa tontille. Lastattuna painumana esim. 105 jousella käytin 23mm, mutta kun 20 - 25mm väliin osui, niin oli yleensä hyvä.

Nämä nyt muistin varassa ihan täysin, ei pitäis paljoa heittää, sillä aika moneen kertaan noiden kanssa pelannut ja tuntunut syöpyvän mieleen turhankin hyvin...

Viimeisimpänä rengastuksena oli Pirellin 180/60 takanen ja siihen samaa sarjaa oleva etunen. Ajoin silloin 11mm keulalla, 292mm takapäällä ja 92.5 sekä 105Nm jousivakioilla Motoparkissa. Aika-ajon tuloksen perusteella voisin väittää setupin toimivan, ainakin mulle.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

host^

24.04.16 - klo:21:02 #36 Viimeisin muokkaus: 24.04.16 - klo:21:11 käyttäjältä host^
Tervehdys ratailijat!

Availin tänään kytkinkopan r6r:stä ja koska ymmärrän kytkimen toiminnasta yhtä paljon, kuin sika satelliitista olen hieman avun tarpeessa.

Syy, miksi lähtin tätä availemaan oli tyytymättömyys kytkimen toimintaan viime kaudella ja päättelin, että levyt on loppu.
Yllätyksekseni alta paljatui seuraava näky :
http://i.imgur.com/d7hg9SM.jpg
http://i.imgur.com/ElnnyE2.jpg

Vaikuttaisi tuo kuvassa näkyvä propellin näköinen osa olevan rikki. Mikä se on ja lähteekö irti niinkin helposti, kuin tuota isoa mutteria avaamalla? Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?



Bonuskysymys: Miltä tuo kytkinlevy vaikuttaa näin yhtäkkiä katsottuna? Ei ole mitään kovin tarkkaa mittaa nurkilla, niin en valitettavasti arvoja osaa antaa tähän hätään.
http://i.imgur.com/hbkW9dN.jpg
http://i.imgur.com/h2YjvnI.jpg
Kiitos ja anteeksi.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: host^ - 24.04.16 - klo:21:02
Tervehdys ratailijat!

Availin tänään kytkinkopan r6r:stä ja koska ymmärrän kytkimen toiminnasta yhtä paljon, kuin sika satelliitista olen hieman avun tarpeessa.

Syy, miksi lähtin tätä availemaan oli tyytymättömyys kytkimen toimintaan viime kaudella ja päättelin, että levyt on loppu.
Yllätyksekseni alta paljatui seuraava näky :
http://i.imgur.com/d7hg9SM.jpg
http://i.imgur.com/ElnnyE2.jpg

Vaikuttaisi tuo kuvassa näkyvä propellin näköinen osa olevan rikki. Mikä se on ja lähteekö irti niinkin helposti, kuin tuota isoa mutteria avaamalla? Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?



Bonuskysymys: Miltä tuo kytkinlevy vaikuttaa näin yhtäkkiä katsottuna? Ei ole mitään kovin tarkkaa mittaa nurkilla, niin en valitettavasti arvoja osaa antaa tähän hätään.
http://i.imgur.com/hbkW9dN.jpg
http://i.imgur.com/h2YjvnI.jpg
Kiitos ja anteeksi.



Nuo kolmisakaraiset jouset lähtee pois ihan nätisti, kun saat tuon mutterin auki. Napsauta krymppaus eka auki. 115Nm on momentti, pulttipyssyllä lähte auki, mutta takaisin momenttiin saaminen vaatii jonkun tavan pitää kytkintä paikoillaan kiristyksen aikana. Nuo jouset vaikuttavat luistopuoleen. Ja kun mutteri on takaisin kiinni sekä momentissaan, niin napauta krymppaukset uudelleen paikoilleen.

Kytkimen massalevyt harvemmin ihan poroksi palaa, enemmän kiinnostaisi nähdä kuinka kuluneet ja minkä väriset ne välilevyt ovat? Niitäkin on eri paksuisia, joilla voidaan säädellä kytkinpakan kokonaispaksuutta.

Muistaakseni R6R:n kytkinpakan kokonaispaksuus saa vaihdella 42.2 - 43.0 mm välissä. Helpoin tapa todeta tuo on ottaa koko kytkinpakka kouraan, puristaa kasaan ja kaveri mittaa mauserilla vähintään neljästä eri ilmansuunnasta tuon paksuuden.

HUOM! Kun mitatataan vaikkapa neljästä eri ilmansuunnasta, niin mittatulos ei saisi heitellä paljoa. Jos heittelee, niin kytkin myös haukkoo / täristää starteissa. Koita saada 0.1 mm tarkkuudella pakka pyöriteltyä saman paksuiseksi. Digitaalisen mauserin kanssa tuo onnistuu helpoiten, manuaalista joutuu hiukan tihrustelemaan, mutta onnistuu silläkin.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

host^

Kiitän hyvästä vastauksesta,

Täytyy mittailla noita levyjä, kun kerkiää.. Väriltään nuo mainitsemasi välilevyt ovat ihan "kirkkaita".

Katsotaan miten uuden jouset vaikuttaa kytkimen toimintaan. Sellainen fiilis on, että olen ajanut 2 kesää noilla rikkinäisillä :D Varsinkin 2:sella tultaviin mutkiin on ollut ongelmaa, ihmekös kun se Alastaro ei ole koskaan sujunut vaikka onkin "kotirata". Voi siihen muutakin liittyä tietenkin...

Peksu

Lainaus käyttäjältä: host^ - 24.04.16 - klo:21:02
Vaikuttaisi tuo kuvassa näkyvä propellin näköinen osa olevan rikki. Mikä se on ja lähteekö irti niinkin helposti, kuin tuota isoa mutteria avaamalla? Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
Onko rikki, vai olisiko joku edellinen omistaja tehnyt kytkinmodin sille?

tamik87

Onhan se selkeää että kaksi jousta kestää vähemmän aikaa kuin kolme. Onhan se kytkin joka vuosi hyvä muutenkin tarkistaa. Kytkimen kierrejouset kulahtaa noin vuodessa alimittaisiksi ratakäytössä.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Peksu - 26.04.16 - klo:09:22
Lainaus käyttäjältä: host^ - 24.04.16 - klo:21:02
Vaikuttaisi tuo kuvassa näkyvä propellin näköinen osa olevan rikki. Mikä se on ja lähteekö irti niinkin helposti, kuin tuota isoa mutteria avaamalla? Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
Onko rikki, vai olisiko joku edellinen omistaja tehnyt kytkinmodin sille?


Tuotanoinaan... :)

En kyllä itse ainakaan tiedä yhtäkään kytkinmodia R6R:ssä, missä luistopuolen kytkinjousi katkaistaisiin keskitysrei'ästään :) Tiedän että noita on poisteltu kokonaan tai sakaroita katkottu, mutta mun silmään tuo vaan näyttää rasituksessa hajonneelta luistopuolen kytkinjouselta.

Ja stock säännöt sanoo (ainakin ne mitä jokunen vuosi takaperin tavailin), että jousien määrä pitää olla vakio, joten tuollainen modi, missä yksi poistetaan tai sakaroita katkotaan = laiton. Oikea tapa on se KIT mallin ohkaisempi mutteri ja sen mukana tulevat prikat. Niillä päästään samaan efektiin kuin esim. poistamalla yksi jousi.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Peksu

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.04.16 - klo:14:11En kyllä itse ainakaan tiedä yhtäkään kytkinmodia R6R:ssä, missä luistopuolen kytkinjousi katkaistaisiin keskitysrei'ästään :) Tiedän että noita on poisteltu kokonaan tai sakaroita katkottu, mutta mun silmään tuo vaan näyttää rasituksessa hajonneelta luistopuolen kytkinjouselta.
Kappas vaan. oops_2

host^

Oli näköjään vain 2 jousta siinä paikalla, eli kytkinmodi on tehty edellisen omistajan toimesta, niinkuin muistelinkin hänen mainitsevan. Molemmat tosin paskana. Innolla odotan miten pelaa ehjien kanssa ;)

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: host^ - 26.04.16 - klo:19:56
Oli näköjään vain 2 jousta siinä paikalla, eli kytkinmodi on tehty edellisen omistajan toimesta, niinkuin muistelinkin hänen mainitsevan. Molemmat tosin paskana. Innolla odotan miten pelaa ehjien kanssa ;)

Se saattaa jopa toimia :D
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal