Iso kiitos kaikille vinkeistä pyörähankintaan liittyen. Viime torstaina kävin hakemassa 2007 mallisen Yamaha R6 mopottimen. Kuuntelin ainakin osittain viisaampia ja hommasin ympyräajon opettelun näkökulmasta kusiaisen kilosen sijaan. Sain vinkkejä, että kannattaisi katsella hieman radalle jo valmiiksi tehtyä pyörää, mutta kilvellisiä varteenotettavia yksilöitä oli aika huonosti tarjolla. Hankkimani laite on käytännössä vakiokuntoinen. Tarkoitus olisi kuitenkin varovaisesti varustella pyörää paremmin radalle sopivaksi. Lähinnä pienellä budjetilla koittaisin tehdä ne pakollisimmat. Katsotaan sitten mihin suuntaan innostus tämän kesän jälkeen on menossa. Mikäli innostus kasvaa niin voipi olla, että pyörä vaihtuu uuteen tai aletaan tätä päivittää sitten enempi 2017 kesää ajatellen. Nyt on siis seuraavaksi aika alkaa kahlata keskusteluja pyörän parantelusta radalle. Laitan tässä kuitenkin hieman listaa askarruttavista asioista, niin voitte tarvittaessa suoraa laittaa kommenttia tai ohjata johonkin valmiiseen keskusteluun aiheesta. Voitte myös tarjota kilkkeitä jos teillä on ylimääräisenä tallin nurkilla pyörimässä.
Pyörän säätäminen ja "pakollisten" kilkkeiden hommaaminen Pyörään on tulossa huolto-ohjelman mukainen huolto vajaan 3 000 kilometrin päästä. Onko tuon huollon yhteydessä järkevä tehdä samassa jotain tiettyjä toimenpiteitä? Teräspunosletkut, shimmaaminen (mitä sitten tarkoittaakin). Jammuja Turun alueella huoltaa ainakin Salonen. Onko oikea paikka viedä ratapuolen säätöjä ajatellen heille vai olisiko joku muu kuka järkevästi toimenpiteitä tekee? Mitkä ne pienen budjetin säätötoimenpiteet on mitä tulisi tehdä? Ilmeisesti pyörän etuiskarit on lähiaikoina huollettu (stefat).
Ilmeisesti ohjausiskari olisi fiksu hommata. Näyttää olevan uutena 200-1000 euron väliltä mallista riippuen. Onko jokin tietty malli mikä kannattaa suosiolla unohtaa? Varmaan käytettyjäkin kannattaa katsoa (saa tarjota)?
Kaatumatapit/tatit olisi ostoslistalla. Meneekö 2007 malliseen jammuun suoraa jotkut tietyt tapit kiinni vai meneekö asennus säätämiseksi? Onko suosituksia tapeista? Käytetytkin lienevät ihan käyvät pelit?
Kuitukatteet kiinnostaa jos halvalla saa ja löytyy sellainen malli jolla voi ajella myös kadulla (taitaa olla lähinnä ongelma nuo ajovalot kutukatteiden kanssa?). Käytettynä ehkä vois hommata. Saa toki vinkata mistä/mitä kannattaa uutena tutkia.
Renkaat ajattelin päivittää. Tällä hetkellä edessä tais olla PilotPower3 (2014 paisto) ja takana jokin PilotRoad malli (2011 paisto). Vanhaan CBR600F mopottimeen hommasin radalla pyörimistä varten PilotPower3 renkaat. Omilla ajoilla renkaissa tuntui olevan pitoa riittämin. Ekalla kieroksella jos mutkia ajeli "liian reippaasti" niin oli sellainen tunne, että takakumi saattoi luistaa hieman alla, mutta lämmetessä tätä tunnetta ei enää ollut. Olisiko tällaiset PilotPower3 kumit järkevä hankinta jatkossa vai pitäisikö miettiä jotain muuta? Pitäisi olla kuitenkin sellaiset, että pärjäisi ilman lämppäreitä ja voisi kadullakin ajella. Aika monessa tullut vastaan: Pirelli Diablo Supercorsa SC2, olisiko jokin tällainen parempi valinta? Tavoitteena ajella tänä kesänä reippaasti alle 1:40 aikoja Alastarolla (asetetaan nyt vaikka kunnianhimoiseksi tavoitteeksi 1:35, eli 8 sekuntia viimekesäisestä pois).
Kuljetuskalusto Ajattelin, että voisin kuljetella pyörää kärryllä radalle. Sais bensat, eväät ja muuta tilpehööriä mukavasti matkaan. Ja olisi sateensuojakin jos kelit yllättää. Ajattelin peräkärryyn laittaa jonkin tämän tyyppisen pukin eturenkaalle (
http://www.motonet.fi/fi/tuote/807510/Kuljetusteline-traileriinpakettiautoon-MP). Vois pultata pukin kärryyn kiinni. Jos on vinkata hyviä hinta laatu suhteelta olevia vaihtoehtoja (mielellään reilusti alle satasen) niin otan mielelläni vastaan.
Sitten ehkä tällaisilla liinoilla vielä varmistus tangosta (
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Seisontatuki-ja-kuljetus/Ohjaustangon-kiristyshihna-2000021678/). Sitten vielä parilla liinalla perä kiinni.
Mopo kärryyn esimerkiksi tällaista siltaa pitkin (
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/101242). Kestää isomman matkamoponkin painon. Näytti olevan Motonetissä tarjouksessa jokin ramppi, mutta painoraja vain 200kg.
MuutaKokemusta pelkästään Alastarosta. Jos saisi kesällä vaikka lähdettyä kärryn kanssa jonnekin muualle ajelemaan niin mitä rataa suosittelisitte. Itse ajattelen lähinnä, että tulisi olla turvallinen (eli ei kaiteita ja seiniä ihan radassa kiinni).
1-osainen nahkapuku olisi ajatuksissa hommata. Nyt olen ajellut Alpinestarsin muistaakseni GP Plus R takilla ja siihen yhdistettävillä polvipalallisilla housuilla. Tällainen puku näyttää monesta paikkaa irtoavan varsin kohtuu hintaan: "Spyke Command RAC Leather Suit". Onko tästä kokemuksia? Olen noin 172 cm ja 80 kg, eli lyhyt ja hieman pullukka.
Kaikki radan kiertämiseen liittyvä käytännön koulutus kiinnostaa. Saa laittaa vinkkiä jos jotain varteenotettavaa tarjolla.