Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela, 08.02.16 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kolmone

Minkäslaiset keulaöljyt kannattaisi/voisi laitattaa? Vakiot on Öhlins R&T 43 (01309) cSt 19. Kuulemma maksimissaan viskositeetti 23 cSt.
Suzuki PV

Damsku

Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 13.03.17 - klo:18:43
Minkäslaiset keulaöljyt kannattaisi/voisi laitattaa? Vakiot on Öhlins R&T 43 (01309) cSt 19. Kuulemma maksimissaan viskositeetti 23 cSt.

Jos sisuskalut on vakiot ni laita vaan noi ohjekirjan suosittelemat öhlinsit, ei oo mitään syytä vaihtaa viskositeettia.

Kolmone

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 13.03.17 - klo:19:24
Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 13.03.17 - klo:18:43
Minkäslaiset keulaöljyt kannattaisi/voisi laitattaa? Vakiot on Öhlins R&T 43 (01309) cSt 19. Kuulemma maksimissaan viskositeetti 23 cSt.

Jos sisuskalut on vakiot ni laita vaan noi ohjekirjan suosittelemat öhlinsit, ei oo mitään syytä vaihtaa viskositeettia.

Muutoin vakiot, mutta jouset 9,5 N/mm.
Suzuki PV

Kolmone

15.03.17 - klo:21:43 #198 Viimeisin muokkaus: 15.03.17 - klo:22:01 käyttäjältä Kolmone
Kohta alkaa pyörän kasaus ja säätö. Alustan säätöön pitäisi arvata sopivia lähtöarvoja seuraavilla spekseillä: kuski ajokamoineen reilut 75-80 kg, etujouset 9,5 N/mm, takajousi 95 N/mm, jousien mitat kuten alkuperäiset. Esijännitykset saa nopeasti selville painumia mittaamalla, mutta reboundit ja menovaimennukset (hitaat&nopeat sekä eteen että taake) pitäisi arvata?

Geometriaa: renkaat 180/60 tai 190/55, etutolppien korkeus n. 10 mm, takaiskarin yläpäästä se 3 mm:n levy pois. Onko tämä ok?

Ovatko nämä ohjeet ok? http://www.r6-forum.com/forums/56-suspension-settings/80410-motorcycle-suspension-setup-101-a.html
Suzuki PV

Nitrous

15.03.17 - klo:22:57 #199 Viimeisin muokkaus: 15.03.17 - klo:23:00 käyttäjältä Nitrous
Etujouset on ehkä vähän rajoilla sun painoselle kuskille. Toki riippuu kuinka kovaa jarrutat. Ite oon viitisen kiloo kevyempi ja ajanu 9,5-10Nm jousilla. Luulen, että kymppi toiseen keulaputkeen vois olla sulle ok. Takapäätä en muista jammusta ulkoo, että mimmonen linkku siellä on. Gixussa mulla on 95 (mitattuna 93Nm) jousi, mutta jos linkuissa on eroo niin ei ole suoraan vertailukelponen. Renkaiden osalta suosittelen ajamaan vain yhdellä koolla niin pääsee ehkä helpommin sinuiksi renkaan käytöksen ja pyörän geometrian kanssa. Itekin tosin ajoin pitkään eri roskisrenkaita sekasin ja oppiihan siinä kyllä lukemaan rengasta, mutta kusiaisella jo välitys voi muuttua vähän liikaa rengaskokojen välillä, joten saattaa sit muuten sotkee ajamista.

Edit. @parjan_fin tai @Vuorela osannee antaa sit paremmin neuvoja R6 geometriaan. Tai sit soitat suoraan Kallio Racingille ja kysyt niiltä, että mikä toimii. Näyttää kyyti riittävän MM:ssä pallille, joten luulisin niiden jotain tietävän.

Edit 2. Painumat mittaamalla pääsee jousien suhteen suurinpiirtein tontille, mutta sen tarkempaa analyysia niistä ei voi tehä. Ja sulla nyt ainakin keula on jo about tontilla, säätää sit painumia sen mukaan mikä kuskista hyvältä tuntuu,
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.03.17 - klo:22:57
Etujouset on ehkä vähän rajoilla sun painoselle kuskille. Toki riippuu kuinka kovaa jarrutat. Ite oon viitisen kiloo kevyempi ja ajanu 9,5-10Nm jousilla. Luulen, että kymppi toiseen keulaputkeen vois olla sulle ok. Takapäätä en muista jammusta ulkoo, että mimmonen linkku siellä on. Gixussa mulla on 95 (mitattuna 93Nm) jousi, mutta jos linkuissa on eroo niin ei ole suoraan vertailukelponen. Renkaiden osalta suosittelen ajamaan vain yhdellä koolla niin pääsee ehkä helpommin sinuiksi renkaan käytöksen ja pyörän geometrian kanssa. Itekin tosin ajoin pitkään eri roskisrenkaita sekasin ja oppiihan siinä kyllä lukemaan rengasta, mutta kusiaisella jo välitys voi muuttua vähän liikaa rengaskokojen välillä, joten saattaa sit muuten sotkee ajamista.

Edit. @parjan_fin tai @Vuorela osannee antaa sit paremmin neuvoja R6 geometriaan. Tai sit soitat suoraan Kallio Racingille ja kysyt niiltä, että mikä toimii. Näyttää kyyti riittävän MM:ssä pallille, joten luulisin niiden jotain tietävän.

Edit 2. Painumat mittaamalla pääsee jousien suhteen suurinpiirtein tontille, mutta sen tarkempaa analyysia niistä ei voi tehä. Ja sulla nyt ainakin keula on jo about tontilla, säätää sit painumia sen mukaan mikä kuskista hyvältä tuntuu,

Mitä tulee alustaan, niin itsellä oli TTX takaiskari ja Öhlinsin cartridge keulassa.

Painoa ilman ajokamoja n. 73-75 kg silloin, eli ajokamoissa varmasti siellä 80kg huitteilla.

Geometria oli 180/60 Pirellin takasella (ja sen saman sarjan etusella) 11mm keulaputkia näkyvissä (Öhlinsin cartridgen korkki mukana mitassa). Ja takana iskarin pituus 290 - 292 mm ja ilman sitä prikkaa iskarin yläpäässä.

Jouset edessä 9,25Nm ja takana käytin (radasta riippuen) 90 - 105Nm jousta. Keulan öljypintaa en muista varmuudella ulkoa, mutta mielessä kummittelee 95mm lukema... en sanoa että on varmuudella oikein. Ja cartridge oli se vanhempi malli, eli malli jossa oli molemmissa putkissa comp ja rebound.

Keulan lastattu painuma oli 38mm (suositus 35-40) ja takana 23 mm (suositus 20-25).

Noilla nyt lienee pääsee "tontille", vaimennuksien kilksut sitten sen mukaan miten vauhtia piisaa ja miltä muutoin tuntuu.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

^Sä oot kyllä aina ajanu ihmeen pienellä perän painumalla.  Mut osin makuasioitahan nää on.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 15.03.17 - klo:21:43
Kohta alkaa pyörän kasaus ja säätö. Alustan säätöön pitäisi arvata sopivia lähtöarvoja seuraavilla spekseillä: kuski ajokamoineen reilut 75-80 kg, etujouset 9,5 N/mm, takajousi 95 N/mm, jousien mitat kuten alkuperäiset. Esijännitykset saa nopeasti selville painumia mittaamalla, mutta reboundit ja menovaimennukset (hitaat&nopeat sekä eteen että taake) pitäisi arvata?

Geometriaa: renkaat 180/60 tai 190/55, etutolppien korkeus n. 10 mm, takaiskarin yläpäästä se 3 mm:n levy pois. Onko tämä ok?

Ovatko nämä ohjeet ok? http://www.r6-forum.com/forums/56-suspension-settings/80410-motorcycle-suspension-setup-101-a.html

Kuulostaa ihan hyvältä lähtökohdalta.

Jousista itsellä keulassa toisessa putkessa 9.5 ja toisessa 10.  Takana lähes koko viime kesän oli 100 jousi, josta vaihdoin 95:een mikä tarjosi paremmin avauspitoa. Painoa mulla oli se 10kg enemmän. Painaumat takana 20-25mm välillä ja keulassa 35-40mm välillä. Keulaputkia näkyvissä se noin 10mm ja takana prikka poistettuna  öhlins 1mm minimimittaa pidempänä.

Vaimennuksista kliksuista paha lähteä antamaan vinkkejä. Itsellä takana Öhlinsin kanssa noin yleisesti säädöt menee ulkomuistista +-2 naksun sisällä suosituksista, ei kokemusta vakio iskarista. Vakion keulan kanssa sitten kokeilemalla mihin vaimennukset riittää. Todennäköisesti comppia saa ruuvata melkein kiinni ja paluun säätää niin että keula nousee sopivan nopeasti ylös. Keulan öljyåpinnan suositus on 103mm. Ratakäyttöön on itselle suositeltu 105-120mm öljypintaa, josta näyttäisi viimeisimmäksi jääneen käyttöön 110mm.

Jonkun verran juttua omista kokeiluista ja säätämisestä löytyy tämän ketjun alkupäästä. Sieltä voi ihmetellä miten nykyisiin säätöihin on päädytty. Semmoinen kannattaa näissä hommissa aina muistaa, että jos joku vinkki ei tunnu toimivalta, ei sitä kannata väkisin yrittää noudattaa. Alustansäädöistä saa hyvinkin erilaisia vinkkejä itseäni selvästi nopeammilta kuskeilta. Pitää löytää ne jutut mitkä itsellä toimii.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 17.03.17 - klo:22:21
^Sä oot kyllä aina ajanu ihmeen pienellä perän painumalla.  Mut osin makuasioitahan nää on.

Niin, tuollakin painumalla kuitenkin perästä tuli koko joustomatka käytettyä, jokaisella jousella. Noillakin lastatun painuman arvoilla oltiin vielä täysin staattisen painuman sallituissa rajoissa, joten ei sinällään pielessä senkään puolesta.

Makuasioita paljolti. Myös se millaista setuppia iskarissa käyttää, mitä öljyjä ja myös mitä klikkerin naksuja, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Jos joku sanoo suoraan, että löysemmällä perällä pääsisin kovempaa, niin en sitä pureksimatta niele. Montaa eri asiaa kun tuli noiden vuosien aikana kokeiltua. 2013 vetäsin samaan mopoon samat vanhat setupit ja tyrkäsin mielestäni ihan kelvollista kyytiä vikan SM:n aika-ajoissa. Joten en mä ainakaan ihan helpolla lähde mieltäni muuttamaan siitä, että nuo kauheasti väärin mulle olis :)

Enduropuolella huomannut sen, että vaikka olisi kaksi täysin samanvauhtista kaveria, samoilla mopoilla, niin alustasetuppi saattaa olla täysin erilainen. Eli komppaan siis Vuorelaa siinä, ettei samat setupit välttämättä toimi jokaisella. Ne omat pitää vaan löytää. Meinaan niin monella eri asialla on vaikutusta tuohon. Esim. kuin pitkät kädet sulla on ja missä asennossa cliparit on? Noilla saa siirrettyä painoa jo melkoisesti edestä taakse tai toisten päin. Eli kuinka pysty ajoasento on. Myös onko pattia tankin ja kuskin välissä, vai kuskin ja takakatteessa penkin takareunan välissä? Jarrutustekniikka, mutkasta avaus jne. jne.

Muuttujia on ihan hitokseen ja nuo kehittyvät tai muuttuvat sitten ajonopeuden mukaan, joten on ainaista hieromista :)

R6R:llä ajavia kun on kuitenkin melkoisesti, niin aika nopeasti pääsee jyvälle millaiset setupit on jo tontillaan, eikä siten tartte keksiä pyörää kokonaan uudelleen.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

^Joo, varmasti tulee koko joustomatka käyttöön jäykälläkin jousella jos vaimennussäädöt on suht fiksut. Toisaalta en ole kertaakaan mitannut nykysestä moposta painumia vaan säätäny sen mukaan mikä on ollut fiilis. Tai oikeestaan jättäny ruuvaamatta kun tuntu hyvältä. Pitää varmaan tehä vähän enempi kokeiluja ens kesänä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Kolmone

Suzuki PV

murmela

Ne muutamat (parit kymmenet?) R6R:t mitä olen eri (lähinnä nopea ja keskiryhmä) kuskeille säätänyt, on mennyt ihan perusarvoilla, eteen painauma 40 mm ja taakse 35 mm. Ja vaimennuksilla mopo perus balanssiin, eli siten että keula ja perä reagoi samalla nopeudella molempiin suuntiin (jotta moposta ei tule keinuhevosta = keula ja perä reagoi eri tavalla samaan pomppuun) ja riittävän herkästi.

R6R:ssä on se hyvä puoli että vakioalustakin reagoi vaimennussäätöihin hieman paremmin kuin keskiverto japsikyykkä. Eli siinä mielessä eroaa positiivisesti japsimassasta. En muista yhtäkään R6R-tapausta jossa säätö olisi jäänyt liian kauas tavoitteesta sen takia että säätöalue loppuisi kesken.

Tietyissä japsi merkeissä/malleissa/vuosimalleissa tietää jo etukäteen, että jos siinä on vakioalusta, niin säädöt loppuu kesken ja joutuu tekemään aika karkean kompromissin. Ja perussäädön lisäksi suosittelen kuskille jotta jos hän haluaa tehdä mopostaan hieman loogisemman rata-ajeluun, niin shimmauttaa alustan (huollon yhteydessä). Se ei paljoo maksa suhteessa saatavaan hyötyyn.

Ainoa ongelmatapaus R6R:stä oli sellanen jossa varsinkin keula oli säädetty aika "jäykäksi" vaimennuksien osalta, ja sanoinkin kuskille perussäädön jälkeen että nyt keula elää huomattavasti enemmän ja on paljon herkempi, ja tarjoaa paljon paremman pidon. MUTTA jos se häiritsee kuskia, niin ei muuta kuin takas tontille, ja pistetään sekä keulaa että perää (jotta balanssi säilyy) muutaman naksun rauhallisemmaks. Se että sillä menettää muutaman prosentin pitoa, ei vaikuta pidon kautta perus nopean ryhmän kuskin ajamiseen juurikaan mitään. Vaan siinä tapauksessa suurempi merkitys on sillä että kuskilla on parempi fiilis/luotto alustan suhteen ja vauhti paranee sen takia.

Ja niihän siinä kävi että kun kuski oli jo tottunut ajamaan jäykällä, niin uusi setuppi oli liian eläväinen, ja joutui pistämään vaimennuksia pari naksua "liikaa", jotta mopo oli kuskin mielestä parempi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 18.03.17 - klo:20:33
Kiitoksia lukuisista vinkeistä! Tässä hieman kuvia nykytilanteesta. Täyden asennuspäivän jälkeen vaihteeksi näkyvää edistystä....

Onks tossa sun pakoputki? :) Melkoisen tynkä. Vaimentaako tuo mitään?
Ei sillä, että kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu, mutta on kyllä melko härski.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 21.03.17 - klo:16:46
Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 18.03.17 - klo:20:33
Kiitoksia lukuisista vinkeistä! Tässä hieman kuvia nykytilanteesta. Täyden asennuspäivän jälkeen vaihteeksi näkyvää edistystä....

Onks tossa sun pakoputki? :) Melkoisen tynkä. Vaimentaako tuo mitään?
Ei sillä, että kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu, mutta on kyllä melko härski.
Kemoran kakkosen turva-alueella etittiin yhen R6:sen vaimenninta varmaan viitisen minuuttia ennen kuin joku tajus, että tossa tötterössä lukee Akrapovic tms.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Kolmone

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 21.03.17 - klo:16:46
Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 18.03.17 - klo:20:33
Kiitoksia lukuisista vinkeistä! Tässä hieman kuvia nykytilanteesta. Täyden asennuspäivän jälkeen vaihteeksi näkyvää edistystä....

Onks tossa sun pakoputki? :) Melkoisen tynkä. Vaimentaako tuo mitään?
Ei sillä, että kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu, mutta on kyllä melko härski.

Niin eihän tuo Akran Megaphone ole ylipäätään mikään vaimennin, vaan pelkkä tyhjä putki. On siihen olemassa noisekiller, mutta tuskinpa sillä on asiaa Ahveniston 95 dB-päiville.
Suzuki PV

Powered by EzPortal