Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)

Aloittaja -Dani-, 18.04.17 - klo:14:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-Dani-

18.04.17 - klo:14:50 Viimeisin muokkaus: 18.04.17 - klo:16:06 käyttäjältä -Dani-
Morje,

Tätä(kin) foorumia tullut lueskeltua hyvä tovi ja paljon tietoa löytynyt peukku_1  mutta silti moni asia jäänyt mitityttämään ratamopon huoltoihin ja huoltoväleihin liittyen. Luvassa luultavasti tyhmiä kysymyksiä, mutta uskompa että moni ratailu hommaa aloitellut on miettinyt samoja asioita. Ei jaksaisi aina häiritä varikolla kokeneempia kuskeja näiden asioiden tiimoilta.

Eli pyöränä allekirjoittaneella kilvissä oleva Yamaha R1 2005 jossa mittarissa karvan alta 30tkm. Pyörä ollut rataneitsyt viime kesään asti, jolloin kävin radalla sen kuuluisan ensimmäisen kerran, sitten toisen, kolmannen jne.. Rata-ajoa kertyi viimekesänä 10 päivää ja katuajot jäi normaaliin tapaan oikeastaan kokonaan pois. Nyt onkin sitten mietityttänyt, että mitenkäs pyörää jolla ajellaan pääsääntöisesti radalla tulisi huoltaa? Öljyt vaihdoin viime kesänä viiden ratakerran jälkeen, ja yleinen käytäntö taitaakin olla 500km välein. Myös kaikki kulutusosat vaihdoin uusin ja mms. Jarrut purin ja huolsin viime kesän aikana. Venttilivälyksiä ei ole vielä tarkastettu, ehkä vasta ensi talvena?

Kuinka usein vaihdetaan uuteen/huolletaan? Jarrunesteet, alusta, ketjut, venttiilien säätö/tarkastus, tulpat, ilmansuodatin, pyöränlaakerit, kaasuläppien synkkaus, tankohapsut :) jne.. Myös kiinnostavaa olisi tietää esimerkiksi ilmansuodattimen osalta, kannattaako ostaa joku "tyning" suodatin kuten K&N, vai kenties halvempi orkkis ja vaihdella sitä useemmin?

Kiitos ja anteeksi,
-Dani



-Dani

Nitrous

Jarrunesteet muutaman päivän välein. Oiskohan 5-10 päivää sopiva väli. Ketjuilla (520) ajaa tonnarilla kauden, kusiaisella jopa kaks. Tulpat ja ilmansuodatin kerran kauteen. Ite oon menny vakiosuotimella. Alustan huolto kerran kaudessa.

Toki vauhti ja ajomäärä vaikuttaaa huoltoväleihin pirusti.Hitaassa köröttely ei juuri katuajoa kummempaa ole, mutta kisavauhdeissa kuluminen on varmaan kymmenkertaista katuajoon verrattuna.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:14:50
Rata-ajoa kertyi viimekesänä 10 päivää
Kuinka monta settiä per päivä?
Kuinka monta kierrosta per setti?
Mikä ryhmä/ vauhti?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

-Dani-

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.04.17 - klo:17:00
Jarrunesteet muutaman päivän välein. Oiskohan 5-10 päivää sopiva väli. Ketjuilla (520) ajaa tonnarilla kauden, kusiaisella jopa kaks. Tulpat ja ilmansuodatin kerran kauteen. Ite oon menny vakiosuotimella. Alustan huolto kerran kaudessa.

Toki vauhti ja ajomäärä vaikuttaaa huoltoväleihin pirusti.Hitaassa köröttely ei juuri katuajoa kummempaa ole, mutta kisavauhdeissa kuluminen on varmaan kymmenkertaista katuajoon verrattuna.

Kiitän! Montako ratapäivää tai paljonko ajoa toi mainitsemas kausi pitää yleensä suunnilleen sisällään?

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.04.17 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:14:50
Rata-ajoa kertyi viimekesänä 10 päivää
Kuinka monta settiä per päivä?
Kuinka monta kierrosta per setti?
Mikä ryhmä/ vauhti?

Ei pääse nyt Racechronosta katsomaan, mutta tulisko päivässä keskimäärin 5-6 settiä ajettua ja yhellä setillä ajoa se keskimäärin 15min.. Vauhti on aloittelijan tasolla, eli Alastarossa lähenee pikkuhiljaa 1.30 min. Nahkaset sivulaukut siis tiukasti vielä pyörässä kiinni..

Mites toi venttiilivälysten tarkastus? kohta 30tkm ajettu Rykkönen ja 10 ratakertaa takana( joista ensimmäiset mentiiin todella rauhassa), onko jo tulikiire vai meneekö vielä ensi talveen?
-Dani

Nitrous

Pitäs kaivella chronosta ajomäärä, mutta oisko ollu 2500km.
Jos venttiilivälykset epäilyttää niin äkkiähän ne tarkastaa, että onko kohdillaan. Samalla sit selviää se säätötarve. Ja vaikka välykset olisi kohdillaan on sitten joku referenssi mihin kauden jälkeen/aikana verrata, että muuttuuko välykset johonkin suuntaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

-Dani-

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.04.17 - klo:19:40
Pitäs kaivella chronosta ajomäärä, mutta oisko ollu 2500km.
Jos venttiilivälykset epäilyttää niin äkkiähän ne tarkastaa, että onko kohdillaan. Samalla sit selviää se säätötarve. Ja vaikka välykset olisi kohdillaan on sitten joku referenssi mihin kauden jälkeen/aikana verrata, että muuttuuko välykset johonkin suuntaan.

Jees, kyllä tosta jo suuntaa saa km määrästä kaudelle! Tarkistin äsken omasta chronosta, joka tosin ollut käytössä vasta viimeiset kuusi kertaa, niin kilometrejä tuona aikana kerääntynyt vaan ~400km. 

Ei ole tullut ennen venttilienvälyksiä tarkastettua, niin menee eka kerta opetellessa (kiroillessa). Taidan tehdä sen vasta ensi talvena, sen verran antanut mittasuhteita huoltoväleihin jo tämä ketju  peukku_1 

Kuka muuten etelä-suomen alueella katsoisi kartat kohdalleen Bazzaziin? Viaber ainut jonka tiedän..

-Dani

murmela

Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:20:38
Kuka muuten etelä-suomen alueella katsoisi kartat kohdalleen Bazzaziin? Viaber ainut jonka tiedän..
Heitä bazzaz kuikkaan ja säädätä ecua suoraan.
Esim Samin Autopaja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

-Dani-

19.04.17 - klo:15:07 #7 Viimeisin muokkaus: 19.04.17 - klo:15:13 käyttäjältä -Dani-
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.17 - klo:07:55
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:20:38
Kuka muuten etelä-suomen alueella katsoisi kartat kohdalleen Bazzaziin? Viaber ainut jonka tiedän..
Heitä bazzaz kuikkaan ja säädätä ecua suoraan.
Esim Samin Autopaja.

Pakko kysyä että mitä parempaa tai höytyä on säätää suoraan ecua, versus sitten vaikka Bazzazia. Jos ei lasketa mahdollista rahan hukkaamista mukaan :) ? Omia rahoja en luultavasti olisi laittanut moiseen mokkulaan, mutta sattuu löytymään edellisen omistajan toimesta..
-Dani

T1mppa

19.04.17 - klo:15:49 #8 Viimeisin muokkaus: 19.04.17 - klo:16:08 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:15:07
Pakko kysyä että mitä parempaa tai höytyä on säätää suoraan ecua, versus sitten vaikka Bazzazia. Jos ei lasketa mahdollista rahan hukkaamista mukaan :) ? Omia rahoja en luultavasti olisi laittanut moiseen mokkulaan, mutta sattuu löytymään edellisen omistajan toimesta..

Omaan ecuun kun pääsee käsiksi, niin siinä on enemmän pisteitä mitä pystyy säätämään.
Nyt lähtee mutulla tiedot: Jos Bazzasissa on vaikka 100 rpm välein bensakartan säätömahdollisuus, niin omassa ecussa on 50 rpm.

Eli saadaan tehtyä tarkempi kartta.

Käytännön puolelta katsottuna ei tarvitse tuhlata rahaa bazzaziin, raahaa sitä mukana sekä mahdollisesti murehtia sen rikkoutumisesta (kaato tai sähkövika ym.)

Veikkaan, että kuskin kaasukäden tuntemukseen ei käytännönosalta ole merkitystä. Pääasia on, että teho tulee lineaarisesti ja kaasunvaste on hyvä.
Sitten vielä sanoisin, että keskittyy edellä mainittuun lineaariseen tehoon (ei tehokuoppia tai -piikkejä) sekä kaasunvasteeseen. Huipputeho on vain Esson edustalla olevia ihmisiä kiinnostava asia. Näkee sillä suunnan, mutta ratavehkeissä ajettavuus on kaiken aa ja oo.

Sulla kun on tommonen hieno yamaha, niin siinä on säädettävissä ainakin bensakartta, sytkäkartta, toisioläpät (imupuolen palikat). Näitä hieromalla voidaan tehdä enemmän huipputehoa tai ala-/keskitehoa tai jotain muuta. Mutta kyllä Vittaniemi osaa, kun sanoo mihin tarkoitukseen mopo tulee.

Huoli pois -> mopo Vittaniemelle (samin autopaja) -> maksu kuntoon -> koko mopon loppuelämän toimiva moottorinohjaus. Ei muuta kuin hard racing.

T1mppa

19.04.17 - klo:16:34 #9 Viimeisin muokkaus: 19.04.17 - klo:16:39 käyttäjältä T1mppa
Tohon alkuperäiseen kysymykseen palaten;
Pyöränlaakerit itse oon vaihtanut siinä kohtaa, kun edelliset ovat menneet rikki. Eli renkaita kun nylkyttää vinoittain/poikittain/vaakatasossa/pystysuunnassa eli miten vaan, niin ei saisi olla välystä. Välystä ei myöskään saa olla ohjauslaakereissa, swingin ja rungon välisissä laakereissa, linkun laakereissa, takaiskarin ylä- ja alapään laakereissa (muistaakseni molemmissa päissä on laakerit).

Jos vaihtaa jossain vaiheessa uudet ketjut, niin tarkkailee niiden kireyttä. Jotkut mallit saattaa hieman venyä alkuunsa. Ja kun katsot sen ketjun kireyden siinä kohtaa, kun takarenkaan akselia ei olla vielä kiristetty, niin katsoppa se uudelleen kiristyksen jälkeen. Tässäkohtaa on tapahtunut jotain mystistä ja ketju on itsestään kiristynyt! :) Eli kerjunkireys tarkistetaan vasta siinä kohtaa, kun taka-akseli on kunnolla (momenttiin jos mahdollista) kiristetty.

Öljyjä on joo vaihdeltu ~500 km välein. Mun mielestä voi halvoilla öljyillä rullailla hyvin kolme täyttä päivää tai neljä, jos on vähän vajaata ollut seassa. Itse suosin 10W-40 mineraaliöljyä (jotain mitä saa Tokmannilta, Motonetistä tai Agrimarketista ym.). Käytännössä eri öljyjen "erot" huomaa vaihteiston toiminnasta. Kun vaihteet menee sujuvasti sisään, niin öljy rokkaa mainiosti. Mutta halvoilla öljyillä ajellessa vaihtaa mielummin liian usein, kuin liian myöhään. Kuitenkin tuolla 1:30 Alastaron ajalla painelet aika haipakkaa menemään ja kun tonnari on alla, niin suorilla aika kovaa.

Jarru- ja jäähdytysnesteet oon vaihtanut kerta kauteen, mutta mulla on aikoinaan tullut se 5-15 ratapäivää kauteen...
Jos haluut Iridium-tulpat, niin ebaysta saa sopivaan hintaan. Iridiumit toimii ratapyörissä hyvin, kun niillä ei ajella pakkasella.
Ketjuja ja rattaita oon puhdistellut lamppuöljyllä ja rätillä. Reilusti kastelee rättiä ja hinkkaa sillä liat pois. Lamppuöljyllä voi sitä pyörääkin putsailla, mutta siitä jää harmaa kalvo pintaan.

Ilmansuodattimen olen tainnut kaksi kertaa kauteen putsata ja öljytä. Oli joku race-suodatin silloin. Se suodatin on niin iso, että harvemmin se tukossa on ja radalla ei yleensä pölyä ole kauheasti, joten ei niiden suodatusominaisuuksienkaan kanssa ole niin tarkkaa (oma mielipide). Kunhan on mekaanikolle riittävän hyvä, niin se riittää :)

Alusta olisi hyvä huoltaa tosiaan kerta kauteen. Harvemmin sitä kuitenkaan tehdään, vaikka on melkeimpä tärkein yksittäinen komponentti koko pyörän ajettavuudessa. Jos sitä ei oo aikoihin huollettu ja nyt et malta sitä tehdä, niin voit tehdä sen hyvin vaikka keskellä kesää. Alustanhuoltoammattilaiset tekee huollon parissa päivässä. Eli maanantaina ruuvaat iskarit irti. Tiistaina kiikutat ne huoltoon. Perjantaina haet ne ja asennat. Lauantaina pääsetkin taas ajamaan. Tämä siis leppoisalla aikataululla mieittynä.

Yksi iso askel parempaan rata-ajoon on race-penkki. Sillä saa paremman tuntuman pyörään ja tulee enemmän yhdeksi pyörän kanssa. Sun pyörään saattaa löytyä käytettynä hyviä osia, joten kannattaa kysellä. Uutena sellainen penkki voisi olla jossain ~150€ hujakoilla (pohjamaalilla ja ilman pehmustetta). Nyt en löytänyt sitä saksalaista kauppaa, mitä oon suosinut. Mutta tämän tai .orgin palstoilta oli alkuvuonna juttua katteista yleisesti.

edit. Ja vielä hieno juttu, että olet päätynyt hienon harrastuksen pariin! Nuoria täällä tarvitaan. Yleisesti varikoilla taitaa keski-ikä olla ~40v huitteilla. ;)

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 19.04.17 - klo:16:34
Tohon alkuperäiseen kysymykseen palaten;
Pyöränlaakerit itse oon vaihtanut siinä kohtaa, kun edelliset ovat menneet rikki. Eli renkaita kun nylkyttää vinoittain/poikittain/vaakatasossa/pystysuunnassa eli miten vaan, niin ei saisi olla välystä. Välystä ei myöskään saa olla ohjauslaakereissa, swingin ja rungon välisissä laakereissa, linkun laakereissa, takaiskarin ylä- ja alapään laakereissa (muistaakseni molemmissa päissä on laakerit).

Jos vaihtaa jossain vaiheessa uudet ketjut, niin tarkkailee niiden kireyttä. Jotkut mallit saattaa hieman venyä alkuunsa. Ja kun katsot sen ketjun kireyden siinä kohtaa, kun takarenkaan akselia ei olla vielä kiristetty, niin katsoppa se uudelleen kiristyksen jälkeen. Tässäkohtaa on tapahtunut jotain mystistä ja ketju on itsestään kiristynyt! :) Eli kerjunkireys tarkistetaan vasta siinä kohtaa, kun taka-akseli on kunnolla (momenttiin jos mahdollista) kiristetty.

Öljyjä on joo vaihdeltu ~500 km välein. Mun mielestä voi halvoilla öljyillä rullailla hyvin kolme täyttä päivää tai neljä, jos on vähän vajaata ollut seassa. Itse suosin 10W-40 mineraaliöljyä (jotain mitä saa Tokmannilta, Motonetistä tai Agrimarketista ym.). Käytännössä eri öljyjen "erot" huomaa vaihteiston toiminnasta. Kun vaihteet menee sujuvasti sisään, niin öljy rokkaa mainiosti. Mutta halvoilla öljyillä ajellessa vaihtaa mielummin liian usein, kuin liian myöhään. Kuitenkin tuolla 1:30 Alastaron ajalla painelet aika haipakkaa menemään ja kun tonnari on alla, niin suorilla aika kovaa.

Jarru- ja jäähdytysnesteet oon vaihtanut kerta kauteen, mutta mulla on aikoinaan tullut se 5-15 ratapäivää kauteen...
Jos haluut Iridium-tulpat, niin ebaysta saa sopivaan hintaan. Iridiumit toimii ratapyörissä hyvin, kun niillä ei ajella pakkasella.
Ketjuja ja rattaita oon puhdistellut lamppuöljyllä ja rätillä. Reilusti kastelee rättiä ja hinkkaa sillä liat pois. Lamppuöljyllä voi sitä pyörääkin putsailla, mutta siitä jää harmaa kalvo pintaan.

Ilmansuodattimen olen tainnut kaksi kertaa kauteen putsata ja öljytä. Oli joku race-suodatin silloin. Se suodatin on niin iso, että harvemmin se tukossa on ja radalla ei yleensä pölyä ole kauheasti, joten ei niiden suodatusominaisuuksienkaan kanssa ole niin tarkkaa (oma mielipide). Kunhan on mekaanikolle riittävän hyvä, niin se riittää :)

Alusta olisi hyvä huoltaa tosiaan kerta kauteen. Harvemmin sitä kuitenkaan tehdään, vaikka on melkeimpä tärkein yksittäinen komponentti koko pyörän ajettavuudessa. Jos sitä ei oo aikoihin huollettu ja nyt et malta sitä tehdä, niin voit tehdä sen hyvin vaikka keskellä kesää. Alustanhuoltoammattilaiset tekee huollon parissa päivässä. Eli maanantaina ruuvaat iskarit irti. Tiistaina kiikutat ne huoltoon. Perjantaina haet ne ja asennat. Lauantaina pääsetkin taas ajamaan. Tämä siis leppoisalla aikataululla mieittynä.

Yksi iso askel parempaan rata-ajoon on race-penkki. Sillä saa paremman tuntuman pyörään ja tulee enemmän yhdeksi pyörän kanssa. Sun pyörään saattaa löytyä käytettynä hyviä osia, joten kannattaa kysellä. Uutena sellainen penkki voisi olla jossain ~150€ hujakoilla (pohjamaalilla ja ilman pehmustetta). Nyt en löytänyt sitä saksalaista kauppaa, mitä oon suosinut. Mutta tämän tai .orgin palstoilta oli alkuvuonna juttua katteista yleisesti.

edit. Ja vielä hieno juttu, että olet päätynyt hienon harrastuksen pariin! Nuoria täällä tarvitaan. Yleisesti varikoilla taitaa keski-ikä olla ~40v huitteilla. ;)

Isoimpia etuja mielestäni kuitenkin yleisesti säädettävyys sekä viive.

Aina kun laitetaan ECU:n jatkeeksi joku muu matolaatikko, niin tulee viivettä lisää. Joissakin yhdistelmissä se näkyy konkreettisesti siten, että joltain alueelta tehot vähenee lisälaatikon kanssa vs. vakio.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:15:07
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.17 - klo:07:55
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:20:38
Kuka muuten etelä-suomen alueella katsoisi kartat kohdalleen Bazzaziin? Viaber ainut jonka tiedän..
Heitä bazzaz kuikkaan ja säädätä ecua suoraan.
Esim Samin Autopaja.

Pakko kysyä että mitä parempaa tai höytyä on säätää suoraan ecua, versus sitten vaikka Bazzazia. Jos ei lasketa mahdollista rahan hukkaamista mukaan :) ? Omia rahoja en luultavasti olisi laittanut moiseen mokkulaan, mutta sattuu löytymään edellisen omistajan toimesta..
Timpan mainitsemien lisäksi, karrikoidusti:
Bazzaz pistää aina vakion määrän plussaa tai miinusta siihen ecun päälle. Se ei muutu olosuhteiden mukana, kun sitten taasen ecu anturoi ja muuttaa plussan tai miinuksen määrää olosuhteiden mukaan.
Lisäksi ecusta voidaan säätää monia eri asioita. Bazzazista "vain yhtä".
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

19.04.17 - klo:17:24 #12 Viimeisin muokkaus: 19.04.17 - klo:17:28 käyttäjältä wbaum
Puhumattakaan että bazzazin takia sai ihmetellä puoli kesää miksei suzuki toimi. Mystisesti alkoi lämmetessään seota.

Tietysti oman mausteensa voi antaa siitä, kun välillä joutunut hakea koko boksin 50metriä moposta erkaantuneena hietikolta ja sen johtosarjoista oli johtoja poikki. Mut joo, ihan turha pitää tota, jos vie asiansaosaavalle säätäjälle.

Mullahan olis tohon sulle a-zfm-purkki, millä periaattees vois ite säätää seoksia, mutta käytän sitä ite loggaukseen vaan. Jos sulla on bazzaz-shifteri paketissa niin senkin luulis saavan yamahan ecuun kiinni, ettei tarvi ostaa toista? En kyllä yamahasta tiedä onnistuuko siinä.

Nitrous

Ei se yammunkaan ecu taida tietää minkä merkkinen shifterianturi siellä polkimen jatkeena on. Mut kuten edellä mainittua, bazzaz kuikkaan ja oma ecu säätöihin.

Tuota Timpan mineraaliöljyhölmöilyä kyllä ihmettelen. Miks kaadat koneeseen öljyä, josta sinne jää lietettä ja joka tuhkaantuu helposti? Hyvää synteettistä saa kuitenkin n. 7-9€/litra, joten säästö on ihan marginaalinen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

-Dani-

19.04.17 - klo:20:06 #14 Viimeisin muokkaus: 19.04.17 - klo:20:40 käyttäjältä -Dani-
Kiitän erittäin asiallisista vastauksista! peukku_1 Noiden perustelujen jälkeen on helppo todeta että Bazzaz joutaa todella purkuun.  Jospa joku jonne vaikka maksais muutaman kympin siitä.. Pitää ottaa puhelua tuonne suosittelemaanne paikkaan ja varailla aikaa.

Aikaisemmat harrastelut ollut autopuolella ja siellä ollut hyvinkin luonnollista tehdä muutokset omaan ecuun, ilman mitään ylimääräsiä bokseja. Ei vaan jotenkaan ole tullut ajatelleeksi että ehkä tosiaan samat hommat koskee täällä mopopuolella. Iso vaikutus on tietenkin myös sillä että noi kyseiset boksit on saatu hyvin lobattua normi kuluttajien mieleen, niin ettei esson baarissa kehtaa käydä ilman PC tai Bazzazia.. :)

Hommasin viimekesänä JT-racingin 520 ketjut ja rattaat (e-1, t+2). Muistelisin että on tarvinut vaan kerran kiristää ja silloinkin vain aavistuksen. Joten ei ne ainakaan vielä pahasti venähtäneet ole noilla ajoilla. Täytyy seurailla tilannetta nyt kun tiedän miten lyhytikäisiä ne tuossa käytössä on. Jarrunesteinä oon käyttänyt sitä Motul racingiä jota saa Moponetistäkin. Ilmeisesti ihan asiallinen neste.

Mitä öljyihin tulee niin se tuntuu olevan joka hommassa vähän uskon asia. Toiset vannoo kalliiden öljyjen nipeen ja toiset käyttää halvempia. Ite olen käyttänyt Castrollin power 1 racingiä eli taidan kuulua siihen porukkaan joka vannoo kalliimpien nimeen toistaiseksi. Noi öljyt tuntunut ainakin vaihteita vaihtaessa hyvältä.

Alustan huolto ois tosiaan tehtävä.. Paljonko Etu ja taka pumppujen huollosta kannattaa maksaa ja missä kannattaa käyttää?

Off topic ja pahasti: Tuossa ylempänä onnitteltiin hyvästä valinnasta harrastuksen suhteen ja valiteltiin nuorten harrastajien vähyyttä rata hommissa. Pakko myöntää että olen itsekkin ihmetellyt oman ikäisten moottoripyöräilyä jo jonkun aikaa. Itseltäkin löytyy monta hyvänpäivän tuttua jolla on tehokas sporttipyörä, mutta ketään heistä ei ole edes ajatellut käyttää sitä siihen mihin se on suunniteltu. Nykyään tuntuu olevan muodissa raiskata se oma sporttifillari crossitangolla ja pitkällä swingillä, sitten on hienoa polttaa kumia ympäri kyliä. Ja taas on mukavasti enemmän moottoripyöräilyä vihaavia siviilejä. No jokainen tehkööt sitä mistä saa kiksinsä.

Oli se ajo sitten millasta tahansa, niin voin itse kokemuksen kautta todeta, että kadulla on helppo olla kylän mahtavin kuski, mutta eka kerta radalla vetää nöyräksi. Ite en olen koskaan kuulunut edellä mainittuihin "bombereihin" mutta kadulla tuli ajeltua just niinku isolla sporttipyörällä pitääkin eli adrenaliini hakuisesti. Katu on vaan vähän väärä paikka siihen. En tiedä mistä sain rohkeutta käydä ekan kerran radalla, mutta varmaan sen päätöksen ansiosta ollaan toistaiseksi edes hengissä. Kun menin ekaa kertaa radalle oli mulla jo tavallaan tiedossa kuinka paska kuski minäkin olen. Vaikka olin ajanut kakspyöräisellä junnusta asti ja isomman pyörän ostanut heti 18 vuotiaana.

Olin sentään katsellut netistä videoita miten pyörää pitäisi suunnilleen ajaa, ja tiesin siis jo perus tekniikoita teoriatasolla. Yllätys olikin miten nopeasti tuli semmoinen perus "ajotaito". Joku joskus todennut että radalla oppii aluksi päivässä enemmän kun 10vuodessa kadulla, piti ainakin omalla kohdalla paikkaansa. No nyt kun on nähnyt miten isot pojat vie pyörää voin todeta että olen edelleenkin paska, mutta ehkä aavistuksen vähemmän kun ennen. Se kai tässä hommassa onkin yksi syy mikä koukuttaa niin perusteellisesti, kaiken muun hienon lisäksi. Loppuun voin vielä todeta että ite koitan jakaa ratailun ilosanomaa muillekkin nuorisolle, jotta ei tarvis hakea niitä rajoja tuolla muun liikenteen seassa!
-Dani

Powered by EzPortal