Drivecenter Arena - uusi rata Pohjois-Ruotsissa

Aloittaja Daniko, 25.01.17 - klo:14:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Daniko

25.01.17 - klo:14:51 Viimeisin muokkaus: 18.02.21 - klo:16:21 käyttäjältä Daniko
Olen vaihtanut nyt toistaiseksi vaikutusalueeni tänne Ruotsin puolelle, joten pääsen vähän vakoilemaan naapurimaan rr-touhuja. Ainakin täällä pohjoisemmassa osassa maata kyseinen moottoriurheilun alalaji on aika pienessä roolissa, ja syy on varmasti siinä, että asfalttiratoja ei näillä leveysasteilla ole. Suurin osa Ruotsin radoista on etelässä, Tukholman korkeudella tai sen alapuolella, ja maan pohjoisin rata Sundsvallissa (noin Jyväskylän korkeudella) meni konkurssiin kauden 2016 päätteeksi. Ratailijoita kaikesta huolimatta kuitenkin on, ja heille lähimmät radat tuon edesmenneen Sundsvallin lisäksi on meidän Botnia ja Kemora.

Nyt on kuitenkin alettu rakentaa tänne pohjoiseen uutta, isoa moottoriurheilukeskusta, joka myös suomalaisittain vaikuttaa melko kiinnostavalta sijaintinsa vuoksi, varsinkin pohjoisessa asuvien. Uuden radan nimi on Norrlands Motorsportarena, ja se rakentuu Fällforsiin, joka on noin Oulun korkeudella. Matkaa Oulusta kertyy maateitse Haaparannan kautta 355km, ja meriteitse pääsee lautalla Vaasasta Uumajaan, mistä on noin 200km matka pohjoiseen.

Rata on suunniteltu 4,1km mittaiseksi ja 15m leveäksi, ja se tulee täyttämään mm. FIA:n sekä Ruotsin auto- ja moottoripyöräkilpailusarjojen vaatimukset. Rataprofiili näyttää varsin monipuoliselta. Korkeuseroja tuskin tulee olemaan kovin paljoa, sillä rata rakentuu vanhan lentokentän päälle. Näin ollen jättimäisille pohjatöillekään ei ole tarvetta, kun osa radan pohjasta on jo "valmiina". Virallista valmistumisajankohtaa ei ole vielä julkistettu, mutta muutaman mutkan kautta kuultua on, että pintamateriaalit olisi jo tilattu, ja ajamaan pääsisi 2018.

Paikallisen moottorikerhon hallituksessa on muutamia rr-kuskeja, jotka tekevät töitä sen eteen, että radan rakennuksessa huomioidaan mahdollisimman paljon myös pyöräkuskeja. Vakuutusasioihin, kuten siihen onko rata Suomen ratojen tapaan ei-täysin-suljettu, en osaa varmuudella vastata. Joka tapauksessa ruotsalaiset vähän hämmästelee sitä, että Suomessa liikennevakuutus on radallakin voimassa. Täällä harva vakuutusyhtiö antaa liikennevakuutusta rekisteröimättömään pyörään, joten kuskit ajelevat omilla henk.koht. tapaturmavakuutuksillaan. Tämä muuten kannattaa pitää mielessä, jos Suomessa joskus eksyy ruotsalaisten ratapäiville..

Päivittelen tähän topiciin uutisia radan edistymisestä sitä mukaa, kun saan tietää jotain uutta. Vaikuttaa nimittäin ihan mukavalta vaihtoehdolta Viron Pärnulle, ja uudet radathan kiinnostaa aina  peukku_1
Tässä vielä linkki radan omille sivuille niille, keillä ruotsi taipuu: http://norrlandsmotorsportarena.se/

Mikko K.

Onko ruotsin räärää sarjoista jossain jotain yhteenvetoa? Vähä niinku meidän srra. Se ois komiaa kisata suuren maailman malliin maailmalla ja halvimmalla sitä käy naapurimaassa kyläileen. Säännöt ei varmaan kauheesti poikkea kotimaisista. Eteläruotsissa ajokelit alkaa kuitenkin paljon botniaa aikasemmin, jossa voi olla yli 10 astetta lämmintä jo heinakuussa, joten ei mahdoton myöskään treeni matkana.

Daniko

Ruotsin moottoriurheilujärjestö on Svemo: http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/
Osan sivuston tekstistä saa myös englanniksi.

Kilpailuluokat on aikalailla samat kuin Suomessa. Sääntöihin en ole tarkemmin perehtynyt, mutta tuskin poikkeaa hirveästi meidän säännöistä. Paitsi sen kuulin, että heidän Rookie Cupissa (eli B-sarja) ei ole asetettu rajoituksia pyörän virityksille, kun taas mestaruussarjat ovat täysin stock-luokkia. Luonnollisesti :D Tosin tätä en ole itse säännöistä selvittänyt, vaan kuullut vain.

Tuolta sivustolta löytyy myös kilpailukalenteri. Moni kisa näyttäisi olevan Karlskogassa eli Gelleråsenissa, minne on tehty juuri aivan uusi asfaltti. Jos kartasta katsoo, niin Karlskoga ei todellakaan ole Etelä-Suomessa asuville pitkän matkan päässä: laivalla Turusta tai Helsingistä Tukholmaan, ja siitä noin 250km pyyhkäisy radalle. Linköping näyttäisi olevan suht saman matkan päässä. Falkenberg ja Anderstorp sitten vähän pitemmällä, 400-500km Tanskan suuntaan.

Daniko

14.05.17 - klo:12:17 #3 Viimeisin muokkaus: 14.05.17 - klo:12:20 käyttäjältä Daniko
Laitetaas pientä päivitystä tältä suunnalta!
Elikkäs ko. projektin sivuja on päivitelty aika verkkaisesti, joten laittelin talven mittaan sähköpostia hankkeen päävetäjälle kyselläkseni vähän tilanteen edistymisestä. Mitään vastausta ei kuulunut, ja muutama kuukausi takaperin sainkin kuulla, että kyseinen henkilö on kuollut. Moni pelkäsi ja oli jo aika varmakin, että koko hanke kuolee tässä mukana, mutta onneksi väärässä olivat. Viikko sitten oli virallinen tiedotustilaisuus paikalliselle moottorikerholle radan rakentamisen jatkumisesta, sillä uudet vetäjät ja rahoittajat on löydetty.
Tiedotustilaisuudessa käytiin läpi mm. aikataulua ja radan profiilia. Suunnitelmien mukaan radan pitäisi olla kaikilta osin valmis syksyllä 2018, ja katsomopaikkoja tulee olemaan tuhansille ihmisille. Ratayhtiön ja moottorikerhon tähtäimessä on isoja autokisoja, ja porukasta löytyykin enimmäkseen autoharrastajia, joiden toiveiden pohjalta rataa on suunniteltu. Ilokseni porukassa on myös meitä muutamia pyöräharrastajia, jotka kyllä pitävät ääntä ja omia puoliaan - on jo luvattu, että rata tullaan hyväksyttämään Svemon puolesta myös pyörille sopivaksi ja mahdollisesti kisoihin soveltuvaksi. Rataprofiilista osasin sanoa jo suoralta kädeltä ainakin yhden mutkan, mitä Svemo ei tule hyväksymään, sillä siinä kaatuminen on hengenvaarallista (välitön törmääminen betonivalliin), mutta on onneksi suhteellisen helposti ja lyhyellä asfalttipätkällä korjattavissa turvalliseksi.
Kuten tuli aiemmin sanottua, RR-harrastajia näillä leveyksillä ei juurikaan ole. Kaupungissa on kuitenkin muutamia entisiä ratakuskeja, jotka nyt nämä uutiset kuultuaan ovat alkaneet kiinnostumaan taas uudelleen. Jännityksellä ja suurella mielenkiinnolla odotellaan :)

Sitten vähän yleistä löpinää Ruotsin RR-sarjoista. Ensimmäinen SM (ei Suomen Mestaruus vaan Svensk Mästerskap :P ) -viikonloppu on täällä nyt juuri käynnissä, ja osallistujalistoja on erittäin ilo katsella. A- ja B-sarjat ajetaan omina lähtöinään, sillä molempiin riittää kuskeja gridin täydeltä. Superbike -luokassa oli viikonloppuna 33 kuskia ja Superstockissa 20. B-sarjoissa eli Rookie 1000:ssa oli 31 kuskia ja Rookie 600:ssa 28. Sarjojen tasosta vaikea sanoa, kun radat ja niiden kierrosajat eivät ole tuttuja, mutta tuloksia vertaillessa voi tehdä helppoja havaintoja:

Superbike race 1 tulokset
Rookie1000 race 1 tulokset

Molemmissa sarjoissa nopeimmat kierrosajat noin 5-6s sisään, ja Rookie-luokan vauhti jatkuu siitä, mihin mestaruussarja jää. Eli mikäli ajaisivat sekaisin, niin suht samassa järjestyksessä tultaisiin maaliinkin.
Olisipa mielenkiintoista saada joku meidän kuski tuonne sekaan mittaamaan tasoa? ;)

Ruotsalaisilla ei ole RR:ssä samanlaista jokkis-/harrasteluokkaa kuin meillä, mutta kuskeja sen tyyppiseen ei-niin-vakavaan kilvanajoon kyllä olisi. Rookie-sarjoissa Svemo toivoo ja olettaa, että kuskeilla on tavoitteena nousta A-sarjaan, eli homma olisi jollain tavalla vakavammalla tasolla. Miten sitä sitten valvotaan tai mitataan, niin en osaa kyllä sanoa. Joka tapauksessa tästä syystä endurance-kisat on täällä suuressa suosiossa, koska niissä vastaavanlaista "vaatimusta" ei ole. Endurancelle on ihan oma sarjakin, jota ajetaan neljän kisan verran, ja siellä tiimejä on myös gridien täydeltä.

Tällaisia terveisiä tällä kertaa  peukku_1 Palailen taas, kun jotain uutta tai uutisoitavaa ilmenee.

Mikko K.

Sähän voit rekrytä paikallisia sieltä jokkikseen (scc) botnialle ei ole edes pitkä matka.

Daniko

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.05.17 - klo:15:02
Sähän voit rekrytä paikallisia sieltä jokkikseen (scc) botnialle ei ole edes pitkä matka.

No mutta niinpä! :D Enpä tajunnut tuota tulla ees ajatteelleksi. Samoinhan Alastaroakin helppo markkinoida, kun suurin osa kuskeista asuu etelässä, ja Tukholmasta Turkuun pääsee aika vaivattomasti. Kiitos ideasta.

Mites muuten meidän kisoissa tuo liikennevakuutus, lienee kuitenkin yhä pakollinen lisenssin lisäksi? Näillä kun ei rekisteröimättömissä pyörissä juurikaan liikennevakuutuksia ole.. Osaako joku vastata tähän helposti?

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Daniko - 15.05.17 - klo:11:47
Osaako joku vastata tähän helposti?

Helposti vastattuna, pitää olla liikennevakuutus.
Tällaisen löysin, joka koskee vuotta 2014.
Toisella sivulla maininta:
"Every vehicle must have / be under traffic insurance, including all race bikes"

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_8878/cf_44/Alastaro_NC_2014_INVITATION-_ENGLISH.PDF

Daniko

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 15.05.17 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: Daniko - 15.05.17 - klo:11:47
Osaako joku vastata tähän helposti?

Helposti vastattuna, pitää olla liikennevakuutus.
Tällaisen löysin, joka koskee vuotta 2014.
Toisella sivulla maininta:
"Every vehicle must have / be under traffic insurance, including all race bikes"

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_8878/cf_44/Alastaro_NC_2014_INVITATION-_ENGLISH.PDF


Näin ajattelinkin. Mutta ihan mahtavaa, että löysit tähän vastauksen! Osaa vastata täälläkin päässä paremmin, jos joku kyselee :)

Daniko

Pientä päivitystä. Rata on todellakin työn alla ja nyt sen profiilista on julkaistu pieni esittelypätkä:

https://www.youtube.com/watch?v=RUFh5JAT9Bw

Koko projekti edistyy erittäin suuressa hiljaisuudessa. Kaikki näillä kulmilla kyllä tietää, että  homma on työn alla ja menee koko ajan eteenpäin, mutta ihan älyttömän vähän siitä uutisoidaan tai tiedotetaan mitenkään virallisesti. Muutama viikko sitten tuli ulos yksi uutinen paikallislehdessä, minkä yhteydessä tuo kyseinen videokin julkaistiin. Uutisessa vahvistivat sen, että rata on suht aikataulussaan ja valmistuu kokonaan ensi vuodeksi, juuri ennen STCC (joku isompi rata-autosarja) osakilpailua kesäkuussa.

T1mppa

Parempi video, kun yksikään Kymiringin video :D Tuosta sentään saa jotain tolkkua ja kertoo varikostakin.
Ja ompa jännä rataprofiili. Aika paljon jyrkkiä mutkia/neulansilmiä. Toivottavasti ne ei jaa rataa liian voimakkaasti eri sektoreihin.

Sulla ei taida sit olla pitkä matka radalle? :)

Daniko

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 15.05.18 - klo:09:23
Parempi video, kun yksikään Kymiringin video :D Tuosta sentään saa jotain tolkkua ja kertoo varikostakin.
Ja ompa jännä rataprofiili. Aika paljon jyrkkiä mutkia/neulansilmiä. Toivottavasti ne ei jaa rataa liian voimakkaasti eri sektoreihin.
Sulla ei taida sit olla pitkä matka radalle? :)
Totta, paljon on 180-mutkia eli just niitä mun lemppareita (not :D ). Rataprofiili näyttää ihan Nakke Nakuttajalta.
Profiilille on tosiaan ihan syynsä, kun rataa rakennetaan vanhan lentokentän ja sen huoltoteiden yms reittien päälle. Prosentuaalisesti todella pieni osa tuosta radasta on täysin uutta, lähinnä joitain teitä/suoria yhdistäviä pätkiä eikä niinkään mitään kenenkään tarkasti suunnittelemaa kokonaisuutta. Saa nähdä, miten tulee todellisuudessa toimimaan varsinkin pyörille. Osa mutkista näyttää kyllä tosi hauskoilta, mutta haastaviakin osuuksia on ihan reilusti. Toivottavasti turva-alueet tulee hyvään kuntoon  hihi1
Meiltä on matkaa tuonne noin 50km, joten reissaamisen tarve vähenee aika merkittävästi!

T1mppa

 Tolla konseptilla on saatu mukavasti kuluja pienennettyä, kun pohjatöissä on päästy helpommalla.
50 km on hyvä matka. Mulla tulee olemaan sama Kymiringille beer_2

Jossain vaiheessa pitää varmaan ostaa taas oma mopedi, millä pääsee rataa kiertämään...

wbaum

Olishan tuolla näppärä käydä. Lähempänä kuin botniaring.

jennica



Powered by EzPortal