Dunlop renkaat

Aloittaja jarska, 03.05.12 - klo:21:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 28.05.17 - klo:12:49
Haluisin kyllä uskoa että noilla kuviollisilla on tosiaan korkeammat paineet kuin slickeissä. 886 slicksiä ei kyllä ihan helposti repisi jos olis 1.45 paine, en oo onnistunu kertaakaan. 15 astetta ja pilvinen on ihan kartalla. /imo
Noh, lähes aina, kun on liikaa painetta ja tulee kylmärepeämä, niin se on abaut peukalon levyinen, ja tyypillisesti avauskohdassa.
Jos liian vähän painetta ja kuumarepeämä, niin kämmenenlevyinen, ja yleensä lähtien renkaan ulkoreunasta.
Ainoa kohta mikä pinnan perusteella tosta renkaasta nyt toimi on keskikohta, ja se on kovempaa seosta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Mjoo oon samaa mieltä kyl, mietin vaan onko tässä jostain muusta kyse.  Tai mittari näyttää päin pee tosiaan...

Noi piezo digit näyttää välillä mitä sattuu.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 28.05.17 - klo:14:44
Mjoo oon samaa mieltä kyl, mietin vaan onko tässä jostain muusta kyse.  Tai mittari näyttää päin pee tosiaan...

Noi piezo digit näyttää välillä mitä sattuu.
Ohan siinä muutama syy.

Mittarilla renkaan paine tontille, ja setin jälkeen renkaan pinta kyl kertoo haluuko se enemmän vai vähemmän painetta, oli se mittarin painelukema sitten mitä tahansa. Jos tuijottaa liikaa pelkkää lukemaa ja haluttua painehaarukkaa, niin menee helposti metsään, vaikka mittari näyttäis täysin oikein. Koska sekin että koska/miten mittaa voi vaikuttaa paljonkin, varsinkin kylmällä pilvisellä kelillä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

vernerik

28.05.17 - klo:18:11 #288 Viimeisin muokkaus: 28.05.17 - klo:18:14 käyttäjältä vernerik
Minä lähtisin perkaamaan ongelmaa alustasta, sillä tuon paineen pitäisi olla aika hyvin tontillaan. Jos sinulla on toisen merkkinenkin rengas revennyt, niin sekin tukee tätä teoriaa. Pirellillä olen ajanut paineina 1.4 - 1.9 ilman repeämiä. Jos alusta on kunnossa, niin se antaa myös paineille vähän liikkumatilaa. En jaksa usko että 0,05 bar nosto/lasku korjaa renkaan repeämisongelmaa, vaikka dunlop lienee ehkä naksun herkempi paineille.

Minun näkemyksen mukaan tuossa alusta rasittaa aivan liikaa rengasta, joka ei sitten kestä enää menoa. Pinta kuumenee suhteessa renkaan runkoon ja "reps".

Samaa mieltä, murmelan kanssa, että rebound säätö voisi korjata ongelman. Lähinnä pitäisi ajotuntumasta pystyä päättelemään, onko vaimennuksia liikaa (rengas tekee joustoa) vai liian vähän (jousi pompottaa rengasta koko ajan asfalttia vasten). Mikäli pitoa on paljon, niin luultavasti liian vähän vaimennuksia ja pyörän pitäisi myös hieman elää. Reboundin määrä on mielestäni kohtuullisen helppo arvioida pumppaamalla perää, mikäli se on räikeästi pielessä. Se ei saisi hypätä rajusti ylös, muttei myöskään tulla ylös kuin hidas hissi. Hyvä myös huomata, että compin olisi syytä olla jossian määrin balanssissa reboundin kanssa.

ps. Tokihan se kannattaa myös vertailukelpoinen mittaustulos paineista ottaa toisella mittarilla.
Yamaha R1 -08

Nitrous

Pistetään vielä oma lusikka soppaan: Repeemä on niin keskellä rengasta, että syy lienee kuskissa. Talviruosteessa mopo talutetaan mutkan läpi ja avaus lähtee ihan liian myöhään, jolloin takaiskari ehtii aueta liikaa ennen avausta -> ulosjousto loppuu kesken ja avaus kuormittaa sitä myötä liikaa rengasta. Eli aiemmin ja kovempaa kaasulla niin ongelma korjaantunee.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

okvp

28.05.17 - klo:21:49 #290 Viimeisin muokkaus: 28.05.17 - klo:21:58 käyttäjältä okvp
Asfaltin pinta oli lauantaina 15asteen pilvisestä säästä huolimatta kohtalaisen lämmin, yli 30astetta, kun sinne halpisinfralla patteria vaihtaessa sohaisin, joten renkaan pitäisi olla sopiva tuolle kelille. Halpis digipainemittareita on minulla kaksi erilaista, jotka kummatkin näyttävät samoja lukemia, vertasin viime kesänä lukemaa myös pro-mittariin ja ainakaan 1,5bar ei näyttänyt olevan eroa...
Ruosteenpoisto on menossa, yritin vielä pitää linjat kasassa, koska ne katoavat nopeasti vauhdin hieman kasvaessa, usein mutkiin ei vauhti riittänyt loppuun asti, joutui viemään apeksiin tasakaasulla. lisäsi ajoin kolmijaolla keskiryhmässä, jossa ohitettavia oli aika paljon. Sain viime vuonna noottia liian aikaisesta avaamisesta, joten pyrin avaamaan myöhemmin ja pystymmässä, tämä on saattanut mennä liiallisuuksiin. Avaan kuitenkin 'täysiä' kaasu auki niin nopeasti kuin sen vain keulimatta saa. Tässä mielessä tuntuisi loogiselta että renkaan posket ulkopinnastaan olisivat liian kylmät, vaikka runko olisikin muuten lämmittänyt paineen kohdilleen.
Toisaalta nuo Vuorelan kokemukset samasta renkaasta (joka tosin on uusiutunut tälle vuodelle) ja korkeammista toimintapaineista antaa ymmärtää että liian matalissa paineissakin voisi olla vikaa, hän oli viestin mukaan kuitenkin repinyt useamman renkaan ja kun ilmeisesti on sama kaveri kyseessä, jolla on Alastaro-videoita, niin liian hitaista mutkavauhdeista ei pitäisi olla kyse.
Takapamppu toimi suoraan Heleniuksen shimmaamana viime vuonna hyvin Pirellin SC2 kakkosella vaikka availin silloin liian aikaisin ajat olivat 1,29-1,31, rengas kului kuumalla kelillä nopeasti mutta nätisti. Renkaan uraan tuli hieman hyppyriä etureunaan, joten pudotin reparia Heleniuksen suosituksesta 3 pykälää. Helenius oli alun perin shimmannut ja säätänyt iskarin irtonaisena 'hollille', joten hieman epätodennäköiseltä tuntuu että vikaa olisi iskarissa, voihan väärät säädöt olla toki osasyyllinen...
Kiitoksia paljon kaikille vastanneille! Näiden rengasongelmien kanssa puljaaminen tuntuu aika turhauttavalta, muuttujia on paljon ja ne tuntuvat olevan epämääräisiä, eikä oikein tiedä mihin suuntaan menisi, onneksi apua kuitenkin löytyy kiitettävästi!
Täytynee pistää toinen uusi samanlainen toiselle vanteelle ja seurata tarkkaan mitä tapahtuu ja yrittää korjata ongelmaa heti, aloittaa vaikka tuosta avaamisen aikaistamisesta ja mutkavauhtien nostamisesta.
Alla vielä kuvia misukan wanhapaistoisesta revenneestä sliksistä (repeämä samassa kohtaa kuin Dunlopisssa) ja Dunlopin repeämäkohdasta n. 2cm leveä  alkaa n. 4cm reunasta ja päättyy n. 5.5 cm keskeltä mitattuna.

okvp

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.05.17 - klo:19:14
Pistetään vielä oma lusikka soppaan: Repeemä on niin keskellä rengasta, että syy lienee kuskissa. Talviruosteessa mopo talutetaan mutkan läpi ja avaus lähtee ihan liian myöhään, jolloin takaiskari ehtii aueta liikaa ennen avausta -> ulosjousto loppuu kesken ja avaus kuormittaa sitä myötä liikaa rengasta. Eli aiemmin ja kovempaa kaasulla niin ongelma korjaantunee.

Tämä sinällään tuntuisi aika loogiselle, pyrin avaamaan pystyssä ja mutkavauhdit ovat hitaahkot, voisi siis olla että myös reparin kiristäminen auttaisi asiaan, tosin mutkavauhtien kasvaessa se olisi sitten väärin säädetty....

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: okvp - 28.05.17 - klo:21:49
Toisaalta nuo Vuorelan kokemukset samasta renkaasta (joka tosin on uusiutunut tälle vuodelle) ja korkeammista toimintapaineista antaa ymmärtää että liian matalissa paineissakin voisi olla vikaa, hän oli viestin mukaan kuitenkin repinyt useamman renkaan ja kun ilmeisesti on sama kaveri kyseessä, jolla on Alastaro-videoita, niin liian hitaista mutkavauhdeista ei pitäisi olla kyse.

Sen verran korjaan, etten ole näitä uusia missä on kirjain seoksessa saanut yhtään repeämään. Kyselin toki reilu vuosi sitten muiden kokemuksia kuviollisista renkaista.

Alkaa olla kohta vuosikymmen aikaa siitä kun Dunlop oli tarkka oikeasta seoksesta ja paineista tai repesi nopeasti pilalle. Paineesta en usko asian sinänsä olevan kiinni, kun ei tuo seos ainakaan itsellä kuusatasessa ole mitenkään tarkka ollut paineesta. Viimeksi ajoin 1,4 paineella Motoparkin edunrancessa ilman ongelmia radan lämmön ollessa 27 astetta. Vauhtia oli toki jonkun verran enemmän. Lähtisin ongelmaan ratkaisua hakemaan alustasta ja alkukauden kaasunkäytöstä/ajotekniikasta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: okvp - 28.05.17 - klo:21:49
Asfaltin pinta oli lauantaina 15asteen pilvisestä säästä huolimatta kohtalaisen lämmin, yli 30astetta, kun sinne halpisinfralla patteria vaihtaessa sohaisin, joten renkaan pitäisi olla sopiva tuolle kelille. Halpis digipainemittareita on minulla kaksi erilaista, jotka kummatkin näyttävät samoja lukemia, vertasin viime kesänä lukemaa myös pro-mittariin ja ainakaan 1,5bar ei näyttänyt olevan eroa...
Mitä lämppärilämpöä ja lämppäripaineita käytit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

okvp

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.05.17 - klo:23:33
Lainaus käyttäjältä: okvp - 28.05.17 - klo:21:49
Asfaltin pinta oli lauantaina 15asteen pilvisestä säästä huolimatta kohtalaisen lämmin, yli 30astetta, kun sinne halpisinfralla patteria vaihtaessa sohaisin, joten renkaan pitäisi olla sopiva tuolle kelille. Halpis digipainemittareita on minulla kaksi erilaista, jotka kummatkin näyttävät samoja lukemia, vertasin viime kesänä lukemaa myös pro-mittariin ja ainakaan 1,5bar ei näyttänyt olevan eroa...
Mitä lämppärilämpöä ja lämppäripaineita käytit?

Lämppärin (Dice) näyttö on mennyt sekaisin, mutta se oli viimeksi säädetty 90asteeseen. Kylmäpaineina oli 1.1bar josta lämppäriin säädin ne 1.3bar ja radalta tullessa (Alastarossa tosin on pitkä poistuminen) ne olivat n. 1.4bar kunnes sitten huomasin repimisen ja aloin säädellä paineita. Huomasin että renkaat jäähtyivät nopeasti, ainakin pinnasta, kun olivat vähän aikaa pois lämppäreistä. Olisi pitänyt mitata lämppärin todellinen lämpötila, mutta se unohtui...

wbaum

Miltä tuo perä tuntuu ajaessa, lähinnä avaus siis? Huojuuko, pompottaako tai pumppaa nopeasti tai hitaasti?

Mä varmaan tuossa vaiheessa ottaisin naksut ylös ja vääntäisin vaimennukset ~minimeihin ja ihmettelisin sitten lisää. Vähän painumaakin saattaisin kattoa.

okvp

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.05.17 - klo:01:56
Miltä tuo perä tuntuu ajaessa, lähinnä avaus siis? Huojuuko, pompottaako tai pumppaa nopeasti tai hitaasti?

Mä varmaan tuossa vaiheessa ottaisin naksut ylös ja vääntäisin vaimennukset ~minimeihin ja ihmettelisin sitten lisää. Vähän painumaakin saattaisin kattoa.

Ihan hyvältä tuo tuntui, en tuntenut mitään erikoista, tosin olen todellinen puuperse, kokemus ei taida oikein riittää kulun tarkempaan arvioimiseen. Luistoa kuitenkin tuntui olevan välillä avauksissa, tai oliko se sitten jousituksen liikettä, mutta ainakin luistonesto naksutti. Pyörä tuntui kääntyvän nopeammin, kuin aikaisemmin misukan sliksillä, tai sitten se oli vain tunne, sisäkanttari tuli välillä silmille, voi johtua myös siitä että avasin kliparit niin auki kuin ne saa...

Painumat on säädetty org:n päivillä joskus pari vuotta sitten, tarkastin vielä säädöt ja iskari oli Heleniuksen alkuperäisissä säädöissä (laitoin reparia kiinni takaisin 3 pykälää, kun huomasin repeämän), niillä säädöillä sc2 toimi repeämättä.

Lähtemällä iskarin minimi-asetuksista ja kliksauttelemalla, niin kauan kun alkaa tuntua hyvälle voisi saada oppia sille miltä erilaiset säädöt tuntuntuvat ja sitten tarvittaessa kokeilla (varovasti) maksimi asetuksista alaspäin kunnes tuntuu hyvälle, jolloin paras toiminta alue olisi ehkä näiden hyvältä tuntuvien pisteiden välissä. Vaatinee aika monta settiä ajoa kuitenkin ja poistaisiko tuo vain ajovirheen vaikutuksen, onkin sitten toinen juttu...

Katselin tuota uuden Dunlopin julkaisua  http://news.goodyear.eu/latest-news/new-dunlop-gp-racer-d212-unleashed-for-2017-season./s/5b7fe5eb-6a24-42b4-9f15-503031f44766  
ja siellä kerrottiin "The GP Racer D212 is available in a range of Soft, Medium and Endurance compounds. The new Medium compound is focused on outright grip for ultimate performance over shorter distances . The new Endurance compound offers the optimum balance between grip and sustained performance."
Toisin sanoen endurance seos olisi ollut anteeksiantavampi hitaalle sählärille, nyt tuli tilattua neljä rengasta mediumia...

murmela

Lainaus käyttäjältä: okvp - 29.05.17 - klo:16:00
Lähtemällä iskarin minimi-asetuksista ja kliksauttelemalla, niin kauan kun alkaa tuntua hyvälle voisi saada oppia sille miltä erilaiset säädöt tuntuntuvat ja sitten tarvittaessa kokeilla (varovasti) maksimi asetuksista alaspäin kunnes tuntuu hyvälle, jolloin paras toiminta alue olisi ehkä näiden hyvältä tuntuvien pisteiden välissä. Vaatinee aika monta settiä ajoa kuitenkin ja poistaisiko tuo vain ajovirheen vaikutuksen, onkin sitten toinen juttu...
Ja paras pito löytyy aika helposti siten että säätää alustan ensin kuskin mielestä sopivan "tiukaksi", ja sen jälkeen löysää alustaa pari pykälää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

okvp

05.06.17 - klo:12:27 #298 Viimeisin muokkaus: 05.06.17 - klo:12:31 käyttäjältä okvp
Lainaus käyttäjältä: okvp - 27.05.17 - klo:22:35
Jahas esikatselu hävitti tekstin siis uudestaan... Olisikohan myös paineissa ollut vikaa kun repi tänään Alastarossa oikean puolen avauskohdan uudesta Dunlop D212 GP PRO renkaasta. Radalta tullessa paineet 1,4bar ja ilma 15astetta pilvinen. Kokeilin kyllä eri paineita, mutta en huomannut 1.6bar paineilla muutosta, ehkä olisi vaatinut useamman setin. Oletin että vika on takapanmpussa koska repi aikaisemmin myös vanhaa misukan sliksiä, mutta pamppu on shimmattu ja huollettu n. 10 ratapäivää sitten...
Olin eilen sunnuntaina taas Alastarossa, tällä kertaa aloitin uudella Metzeler K2:lla, mittasin lämppäreiden lämpöjä ja huomasin että takalämmitin ei lämmittänyt rengasta kuin n. 50 asteeseen, muutamien yritysten jälkeen säädin lämmöt täysille ja takalämppärikin alkoi lämmittämään kunnolla, ilmeisesti lämppärin (Dice) ohjauselektroniikassa tms. on jotain rikki, koska lämppäri näytti toistavan vikaa aina silloin tällöin.
Metukka toimi todella hyvin ja kuluminen oli vähäistä (kierrosajat n. 1.30-1.31 silloin kun ei ollut ohitettavia), laitoin sitten muutaman setin jälkeen alle revenneen Dunlop:n jonka olin kääntänyt vanteella, Dunlop myös toimi hyvin ja pinta oli siistin näköinen, minkäänlaisia jälkiä repimisestä en huomannut.
Tästä voi päätellä että kyseessä oli kylmärepeämä, joka johtui ruosteessa olevan kuskin ja alhaisen lämppärilämpötilan yhteisvaikutuksesta. Paineissa ja pyörän alustassa ei ilmeisesti ole vikaa. Dunlop:n medium seos vaatii näköjään vähintään 1.30 pintaan olevat vauhdin Alastarossa vähänkin viileämmässä  kelissä, jotta rengas pysyisi toimintalämpötilassa.
Uudet lämppärit pitäisi näemmä sitten hankkia Holroyd:n Race Tech on halvat, yksinkertaiset ja kehuvat toimiviksi, onko kellään kokemusta? http://www.holroydtyrewarmers.co.uk/our-warmers.html
Oli muuten mukava päivä kurvailla, kaikki toimi ja ilma oli aurinkoinen, mutta juuri sopivan viileä, että edes nahkapukua ei tarvinnut ottaa pois settien välissä...
Alla vielä kuvat metukan ja Dunlopin pinnoista.



T1mppa

Nyt on hyvän näköiset renkaat! Keep on rocking!

Tommosista Holroydin lämppäreistä en oo kuullutkaan. Nettisivuilla ne näyttää ainakin ihan kauheilta. Kunnon pussit, jotka ei istu.
Isosta kuvasta kun katsoo, niin kiristys tapahtuu manuaalisesti. Ei siis ole muotoon ommeltuja eikä ole kuminauhareunuksia. Koita välttää näitä ihan oikeasti.
http://i.ebayimg.com/images/i/151792263853-0-1/s-l1000.jpg

Itse olen muutamia käyttänyt ja suositusääni menee vain Sumomoto V5:lle. Aikoinaan nämä maksoi 220€ tehtaalta tilattaessa. Nyt pitää kysyä hintaa erikseen, enkä tiedä mihin suuntaan se on muuttunut.
Viime kesänä tais olla Termoracet yhdellä ajopäivällä, jotka oli myös hyvät. Hinta myös "hyvä".

Powered by EzPortal