vanteiden toleranssit

Aloittaja wbaum, 16.05.16 - klo:23:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wbaum

16.05.16 - klo:23:40 Viimeisin muokkaus: 16.05.16 - klo:23:44 käyttäjältä wbaum
Tuossa kävin läpi vanteita maalausta varten ja parista takavanteesta löyty osumajälki reunasta ja vähän lysyssä. Koittelin sitten pyöritellä niitä tasapainopukilla ja kyllähän ne vähän vatkaa. Samoin yks etuvanne ja siinä ei jälkiä näy mutta ei sekään nyt ihan suoraan rullaa. Etunen ei oo tainnu ikinä alla ollakkaan. mutta takasista en ole mitään erikoista ajossa huomannut.

Suoremmaksihan noi vannesepällä saanee, mut onko ~35-40e per vanne järkevää käyttää tuohon? Ehkä tuntuu että naksun normia enemmän näihin sai painoja liimailla painotuksessa. Jotenki fiilis ettei ne paljo suorempia uutenakaan ole. Heittokelloa kattelis, mut saako tuota ees kiinni tohon tasapainopukkiin, tiedä tuotakaa.

MikkoS

Tästä on muistaakseen ollut joskus ennenkin keskustelua.
Yamahalla vanteen heittotoleranssi 1mm pystyyn ja 0,5mm sivuun. Enemmänkin heittävillä on kyllä monet ajelleet.

Heittokellon saa tasapainotuspukkiin näppärästi magneettijalan kanssa.
Huonon magneettijalan saa puuilosta parilla kympillä, kyllä silläkin pärjäilee jos käyttää järjen kanssa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 16.05.16 - klo:23:40
Muistelen, että Hondan manuaalissa sallittu heitto sekä säteen suunnassa, että poikittain oli 2mm. Ei siis +-2mm vaan eromittana 2mm pienimmän ja suurimman arvon välillä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Nii, mielenrauhan takia nyt aattelin että suoristelis. Varmaan on milli suuntaansa tiukassa täs konkurssis.

Mikko K.

Säteisheiton ja aksiaaliheiton oon oikonu omissa edessä 0,5mm.

Takana vastaava toleranssi 0,5 / 1,0mm. Merkkaa vanteeseen nollakohta, kun kellotat. Sevaeltaa kuitenkin siinä pukissa. Yleensä heitto näyttää silmään pahemmalta, mitä se oikeasti on.

murmela

Huomaako ajossa, jos takavanteen reuna on yhdestä kohdasta painunut 2-3 mm sisäänpäin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.03.18 - klo:15:01
Huomaako ajossa, jos takavanteen reuna on yhdestä kohdasta painunut 2-3 mm sisäänpäin?
Tod. Näk. Ei. Plus miinus 2mm taitaa tehdas sallia koko vanteen säteisheitonsi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 17.03.18 - klo:17:57
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.03.18 - klo:15:01
Huomaako ajossa, jos takavanteen reuna on yhdestä kohdasta painunut 2-3 mm sisäänpäin?
Tod. Näk. Ei. Plus miinus 2mm taitaa tehdas sallia koko vanteen säteisheitonsi.

Kuva vauriosta? Ja onko pääosin säteen, vai akslin suuntaista?

murmela

Kuvii.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Kovaa ajoo vaan.. äkkiä katottuna pitkälti säteen suuntanen ja lyhyellä matkalla, eli rengas oikasee tota aika paljon. Ja jos radalle laittaa 2m lineaarin, niin harvoin se pinta sillä matkalla millin sisällä on muutenkaan. Jos haluat mielen rauhan, niin vaikka L-weldille oikastavaksi, tai sit tekee ite ja säästää, kuten itse tein.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 17.03.18 - klo:21:05
tai sit tekee ite ja säästää, kuten itse tein.
Mites teit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.03.18 - klo:22:13
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 17.03.18 - klo:21:05
tai sit tekee ite ja säästää, kuten itse tein.
Mites teit?


Sopivasti lämpöä ja massavasaralla (muovinen) sekä sopivalla filmivanerin kaarella huidoin suoraksi. Vanteiden materiaali siis "Yamaha valu alumiinia", eksoottisempia ei uskalla. Tasapainopukkiin saa hyvin heittokellon kiinni, kunhan laittaa  tasapainoakselille jonkun akselin suuntaisen rajoittimen, joka estää liikkeen. Itse käytän pyörittelyyn sorvia, mutta sitä nyt ei oletettavasti ole ihan kaikilla... jos yhtään epäilyttää, niin laittaa ammattilaiselle. Ennen suoruuren kellotusta kannattaa lämpöjen antaa tasaantua, muuten näyttääpi mitä sattuu.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 19.03.18 - klo:10:23
Sopivasti lämpöä
Riittääkö 2kw kuumailmapistooli? Ja paljoko on sopivasti?
Toi on iha bimmerin stanu vanne.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

http://www.mprata.fi/index.php?topic=1339.msg40450#new

http://rmseura.tkk.fi/rmlehti/2000/nro1/RakMek_33_1_2000_3.pdf

Tutustu vaikka noihin alkuun. Siitä sitten johtopäätöksiä. Oleellista on, millä myötöalueellä ollaan suhteessa murtovenymään vaurion osalta. TÄmän hahmottaminen ns. maallikolle voi olla haastavaa, että mitä korjata ja mitä ei...

Powered by EzPortal