Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Datasta ja perstuntumasta kun mutuilen, niin ajossa on tällä hetkellä liikaa vaihtelua. Suoranopeus, jarrumerkki, jarrun alotus, jarruteho, jarrun ajolinja, apeksi sivusuunnassa, avauksen nopeus, avauksen ajolinja; kaikki vaihtelee ihan liikaa.

Ainoita hyviä asioita on tällä hetkellä se että kaasuun en koske ennen apeksia, ja apeksissa nokka osottaa abaut oikeeseen suuntaan, ja mopo nousee pystyyn samaa tahtia kaasun kanssa.

Käppyrässä (alastaro 1:25.3) vihreellä kaasukapulan asento, ja sinisellä pitkittäissuuntainen kiihtyvyys (/hidastuvuus).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.07.17 - klo:08:58
Datasta ja perstuntumasta kun mutuilen, niin ajossa on tällä hetkellä liikaa vaihtelua. Suoranopeus, jarrumerkki, jarrun alotus, jarruteho, jarrun ajolinja, apeksi sivusuunnassa, avauksen nopeus, avauksen ajolinja; kaikki vaihtelee ihan liikaa.

Ainoita hyviä asioita on tällä hetkellä se että kaasuun en koske ennen apeksia, ja apeksissa nokka osottaa abaut oikeeseen suuntaan, ja mopo nousee pystyyn samaa tahtia kaasun kanssa.

Käppyrässä (alastaro 1:25.3) vihreellä kaasukapulan asento, ja sinisellä pitkittäissuuntainen kiihtyvyys (/hidastuvuus).
Yks helppo paikka parantaa olis se, että kääntäs sen kaasun suoralla auki asti. Esim. kolmosen, nelosen, vitosen ja kutosen avauksista pitäs saada tötterö kokonaan auki.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Sateisen marraskuun iloksi Choken 1:34-vauhtinen Alastarokierros.

Kokonaisuutena datasta paistaa läpi se että kyseessä ei ole tyypillinen keskiryhmän koheltaja, vaan on selkeästi ollut yritystä tehdä oikeita asioita, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa.

Toki vauhti on surkea, jarrut onnettomia, avaukset varovaisia. Mutta niistäpä se tulevaisuuden vauhti syntyykin. Kun ajamisen ajatus on varikolla oikeansuuntainen, niin se toteutuu radalla. Eli vaikka ajo on paskaa, niin silti riskikerroin on pieni, ja pakka pysyy kasassa, eikä ylimääräistä sätkimistä ole havaittavissa.

Ja ajo on vaihtelevaa, ymmärtääkseni kummiskin kyseessä on kuitenkin _todella_ vähän rataa ajanut alottelija, joten se ei ole mitenkään huono asia. Varsinkaan kun vaihtelevuuden syy ei ole yliyritys, vaan ihan puhdas osaamisen puute.

Vaihtelun laatu on myöskin hyvin tyypillistä; esim jos jarru on pitkän suoran päässä; jarrun aloitus on selkeämpi, jarrun teho parempi, jarrun lineaarisuus parempi. Ja jos taasen pitää kääntyä mutkasta toiseen, keskittyä ajolinjaan, ja samalla avata-jarruttaa, niin jarru menee ihan arpomiseksi.

Kakkonen, Kolmonen, palmas, lemminkäinen, kahvilanmutka menee vituiksi avauksen suunnan suhteen. Eli kuski koskee kaasuun ennen apeksia, ja sen jälkeen ootellaan kaasun kanssa ettei ulkokanttare tulis silmille. Kyseessä ollee tyypillinen u-mutka-syndrooma kaasun kanssa: Kuski ei ymmärrä että kyseessä ei ole normi ysikymppinen mutka, jossa voi kaasuun koskea kun mopo on kääntynyt jotain 70-80 astetta. Yli ysikymppisessä mutkassa pitää odottaa ne toiset XX-astetta, ja se tuntuu ikuisuudelta, ennen kuin kaasuun saa koskea vaikka vauhti onkin kuollut kauan ennen apeksia ja kuskia vi***taa. Kaasulla ei voi siinä vaiheessa paikata, vaan ainoastaan pahentaa tilannetta, kuten esimerkin tapauksessa. Tuohon ei tarvis lisätä kuin tyypillisen keskiryhmän koheltajan kaasulla paikkaus ja tuloksena ois 100-varma low/hi-sider viimeistään heinäkuun kaatoviikoilla.

Kaasulle vasta u-mutkan apekseissa niin saman tien 2-3 sekkaa pois kierrosajasta. Toki ongelmaksi tulee sitten se että rytmi muuttuu/ suurempi suoranopeus joten seuraavat mutkat menee aluksi vituiksi koska vauhtia onkin yhtäkkiä enemmän. Alastarossa noita u-mutkia on kuitenkin 6 kpl , niin niiden avauksilla on suuri merkitys.

Ykkösen jarru on 60-70% + moottorijarrulla rullailua. Kakkosen 60%.
Kolmonen pelkällä moottorijarrulla? Ei hyvä, sekottaa rytmin täysin.
Vauhtioikeen jarrun alotus ihan arpomista (erittäin tyypillistä kaikille).
Palmasin jarru ihan liian aikaisessa, jonka takia 4 sekkaa moottorijarrulla rullailua ja vieläpä liian aikaisin kaasulle.
Vauhtivasurin jarrun alotus ihan arpomista (erittäin tyypillistä kaikille).
Lemminkäisen jarru aikasessa ja ihan arpomista, pari sekunttii rullailuu, kaasu aikasessa.
Kikkamutkaan liukumalla.
Viimeseen vasuriin yllättävän selkeä jarru, tosin teholtaan surkea.
Kahvilan mutkaan jarru "puuttuu", vaikeuttaa rytmiä ja ajamista.

Avaukset on varovaisia, mikä ollee hyvä taitotasoon nähden. Lisäksi mitään ruoskimista edes mopo pystymmässä ei näy, eli kuski ei yritä paikata jos on joutunut odottelemaan kaasun kanssa. Myöskään ylenmääräistä räpeltämistä ja pumppailua kaasun kanssa ei havaittavissa.

Ajomäärään nähden voi kokonaisuutena antaa arvosanan Eximia cum laude approbatur.
Samalla ajamiseen järkevällä idealla ja parin päivän lisätreenillä keposesti alastaro alle 1:30. Koko kesän määrätietoisella treenillä keposesti alle 1:25, reilustikkin. Jos taasen keskittyy vaan ajeleen, ja pelkästään fiilistelemään, niin kierrosajat on sitten mitä on, eikä niistä kannata siinä tapauksessa välittääkkään.



Jarrut paskana, paha hidastaa.

Choke

Aika samanmoiset ajatukset ja fiilikset on ollut itselläkin tuosta ajamisesta.. Tuon kierroksen data on peräisin elämäni neljänneltä ratapäivältä, joten jarrumerkkien hakeminen ja apeksien napsiminen on itsellä varmasti vielä ihan hukassa innocent_1 Varsinkin nopeen oikeen ja vasurin jarrut on sellasta diipadaapaa hyvin kevyellä jarrulla tai pelkällä moottorijarrulla.

Avauksien varovaisuuteen ja ajoon muutenkin on omalta osaltaan varmasti vaikuttanut pieni luoton puute katurenkaisiin ja pelko myynnissä olevan katupyörän romuttamisesta...nyt on katupyörä myyty ja ratapyörä hommattu niin ensi kesänä ei voi enää sit selitellä kun ei ajo kulje.

murmela

Tulipas ihan täysin vahingossa tehtyä sangen mielenkiintoinen vertailu.

Kuvassa on kahden eri kuskin kaasukapulan asento yhdellä kierroksella alastarossa.
Lisäksi kuvassa on TimeDiff/ kierrosaikaero vai mikä se ny oiskaan suomeksi.
X-akselin synkka ei ole täysin 1:1 koska toi 2D:n softa ei osaa sitä kunnolla.

Mitäs raati veikkaa, kumpi kaasukapulakäppyröistä on alastaro 1:19.0 ja kumpi on alastaro 1:23.8?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

sloun

sininen nopeampi?

murmela

Lainaus käyttäjältä: sloun - 04.03.18 - klo:14:04
sininen nopeampi?
Punane on nopeempi.
Avauksissa syntyy yhteensä 1,446 sekunttia eroa, loput 3,354 sek jarrumerkiltä apeksiin.
Ja kun muuta dataa vertaa, niin sinisen ajo on muuten ihan ok, mutta ero on sinisen liiallinen varovaisuus jolloin kallistuskulma, apeksinopeudet ja suoranopeudet kärsii.
Diffikäppyrän suoraviivaisuudesta näkee, että ajo on tasaisesti hitaampaa koko kierroksen ajan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

LoneWolf

Viikonlopun paras räpellys, 1:46.09.

Nopeasti itse kuvittelen näkeväni ainakin että jarrutukset ovat hirveää neitelyä, nopeisiin mutkiin aivan liian hiljaa sisään ja muutenkin hirveää sössimistä koko kierros, yllättävän kovaa sillä näemmä pääsee.

Niille jotka eivät tunne taustatiedoksi että alla on Ninja 300 johon on laitettu alusta (Öhlins keula, K-Tech perä), matalammat (silti liian korkeat) cliparit ja säädettävät jalkatapit.

Jos jollain olisi tarjota alle 1:40 kierros SSP300 tai KTM RC CUP pyörällä niin olisin todella kiitollinen vertailudatasta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 04.06.18 - klo:12:05
Viikonlopun paras räpellys, 1:46.09.

Nopeasti itse kuvittelen näkeväni ainakin että jarrutukset ovat hirveää neitelyä, nopeisiin mutkiin aivan liian hiljaa sisään ja muutenkin hirveää sössimistä koko kierros, yllättävän kovaa sillä näemmä pääsee.

Niille jotka eivät tunne taustatiedoksi että alla on Ninja 300 johon on laitettu alusta (Öhlins keula, K-Tech perä), matalammat (silti liian korkeat) cliparit ja säädettävät jalkatapit.
Suurin virhe tossa ollee tyypillinen alottelijana opittu suoraviivainen mutkiin valuttelu, joka pakottaa pitämään vessan pystyssä ja tappamaan vauhdin jotta sen jälkeen apeksista kallellaan ulkokanttareelle kaartaminen onnistuisi.
Tommosella pikkuvessalla kannattais varmaankin ihan ensin opetella erittäin pyöreähkö mutkaan taittaminen, jolloin alkaa huomaamaan, että ei ne nopeatkaan mutkat ole pelottavia. Päinvastoin erittäin helppoja kun malttaa aloittaa taittamisen 100 metriä myöhemmin. Josta paras tyyppiesimerkki on kemoran kakkonen.
Suoralla ajamisen, jarrun, apeksin, avauksen ja exitin yms kaiken muun ajamisen voit pitää ihan samanlaisena. Pistät vaan ton taiton alotuksen ja taiton ajolinjan ihan täydelliseen remonttiin.

Edelleenkin kannustan hankkimaan ne supercorsat, sc1 eteen sc2 taakse, niin voidaan vaihtaa vessoja päittäin/ jos siis ratabemarilla ajo kiinnostaa (kuhan saan sen v**un perälinkouksen klaarattua...). Saat siinä samalla hieman nopeampaa dataa omasta vessasta, jolloin vertailua voi tehdä lähes 1:1.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

LoneWolf

05.06.18 - klo:07:08 #504 Viimeisin muokkaus: 05.06.18 - klo:07:14 käyttäjältä LoneWolf
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.06.18 - klo:23:21
Suurin virhe tossa ollee tyypillinen alottelijana opittu suoraviivainen mutkiin valuttelu, joka pakottaa pitämään vessan pystyssä ja tappamaan vauhdin jotta sen jälkeen apeksista kallellaan ulkokanttareelle kaartaminen onnistuisi.

Varmistetaan että ymmärsin varmasti oikein, eli viittaat siihen että linja lähtee valumaan pois ulkoreunasta jo ennen varsinaista taittoa ja/tai taitto ei ole terävä?

Edit: Oikeastaan jos mitenkään viitsit piirtää havainnollistavan kuvan niin se auttaisi, olen kovasti visuaalisesti ymmärtävä ihminen.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.06.18 - klo:23:21
Edelleenkin kannustan hankkimaan ne supercorsat, sc1 eteen sc2 taakse, niin voidaan vaihtaa vessoja päittäin/ jos siis ratabemarilla ajo kiinnostaa (kuhan saan sen v**un perälinkouksen klaarattua...). Saat siinä samalla hieman nopeampaa dataa omasta vessasta, jolloin vertailua voi tehdä lähes 1:1.

Edelleen hiukan epäilyttää onko niissä SuperCorsissa jäljellä yhtään lämpöä parin kierroksen jälkeen näissä vauhdeissa. Kai niitä vois harkita.

Sun bemaria en uskalla kokeilla, niin tehokkaalla pyörällä olen joko hiekalla ekan pidemmän suoran päässä tai ilmalennossa ekassa avauksessa...

LoneWolf

Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 05.06.18 - klo:07:08
Edelleen hiukan epäilyttää onko niissä SuperCorsissa jäljellä yhtään lämpöä parin kierroksen jälkeen näissä vauhdeissa. Kai niitä vois harkita.

Lopetin arpomisen ja tilasin SuperSorsat. Ei taida Motoparkkiin ehtiä alle mutta juhannuksen jälkeen Kemoralla testataan miten käy.

m1kk0

Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 05.06.18 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 05.06.18 - klo:07:08
Edelleen hiukan epäilyttää onko niissä SuperCorsissa jäljellä yhtään lämpöä parin kierroksen jälkeen näissä vauhdeissa. Kai niitä vois harkita.

Lopetin arpomisen ja tilasin SuperSorsat. Ei taida Motoparkkiin ehtiä alle mutta juhannuksen jälkeen Kemoralla testataan miten käy.

Olis ollu tallissa ajamattomat sc renkaat tuota pikkukokoa 😑

murmela

Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 05.06.18 - klo:07:08
Sun bemaria en uskalla kokeilla, niin tehokkaalla pyörällä olen joko hiekalla ekan pidemmän suoran päässä tai ilmalennossa ekassa avauksessa...
Mä voin leipoo siihen semmosen DTC-kartan että mopo kirjaimellisesti on puolitehoinen. Eli vaikka kuinka väännät kahvasta niin mopo ei liiku sen enempää kuin 90-luvun kusiainen.
Tai vaihtoehtosesti pistää sytkäkartasta sytkää vähän myöhäsemmälle, niin katoo koneesta kaikki luonne, vääntö ja teho.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Choke

Tuosta omaa dataa jakoon näin pikkulauantain kunniaksi!

Yhdeltä setiltä viisi peräkkäistä kierrosta ja oma ennätyskierros seuraavalta setiltä.

murmela

^Viime viikonloppuna radalla ajellessani huomasin tuon menevän edellä, ja tuumin jotta jotain alle 1:30 se sano ajavansa, eli olisin ohitusetäisyydellä mutkan parin jälkeen. Oli juuri käynyt vaihtamassa keskinopeesta nopeeseen. Mutkan parin jälkeen tuumin että ei tuo kyllä todellakaan enää mitään 1:30:siä aja, kun kerran jouduin jopa hieman kaasuttamaan saadakseni kiinni.

Ottaen huomioon että kuskilla on vasta 10 ratapäivää, niin tekeminen oli yllättävän sujuvaa. Toki paljon korjattavaa löytyy ja paketti repsottaa välillä sinne sun tänne, mutta kokonaisuutena eteneminen näytti olevan oikean suuntaista, varsinkin vähäisiin ratapäiviin verrattuna.

Ja samaa kieltä puhuu data. Olin jopa hieman hämmästynyt datan "tasalaatuisuudesta". Sen verran harvinaista se on tommosella tavallisella alottelijalla.

Välillä jarrut on onnettoman ja surkeen välillä, mutta niissä paikoissa se on hyvin tyypillistä kaikille. Ts silloin kun on paljon muutakin tekemistä.
Jarrun aloitus on pääsääntöisesti nopea.
Jarrusta puuttuu joissain kohdin aloitustehoa, mutta pakettiin nähden se on silti sopivalla tasolla.
Jarrun kevennyksen lineaarisuus on perus harrastajaan verrattuna erinomainen.

Joihinkin mutkiin saisi taittaa aikaisemmin, joihinkin myöhemmin, mutta ollee vain tyypillistä vaihtelua alottelijan ajolinjassa.

Avaukset on ehkä hieman turhan karrikoituja "mopo pystyyn ja hana auki". Avauksen voisi aloittaa hieman pehmeämmin jolloin pystyy avaamaan myös aavistuksen aikaisemmin ja tulee käytettyä koko radan leveys. Pehmeämmällä avauksella pystyy myöskin helpommin hallitsemaan ajolinjan suuntaa/ leveyttä avauksessa.

Kyseinen kuski ollee myöskin hyvä esimerkki siitä, kun ensin kerää tietoa ja kehittää itselleen toimintamallit, ja vasta sen jälkeen menee radalle toteuttamaan niitä, niin homma edistyy erinomaisella vauhdilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal